Мета навчально- виховного заходу: Вчити ввічливому спілкуванню з ровесниками, дорослими. Збагачувати словниковий запас учнів, узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях. Виховування в учнів ввічливість, чемність, доброзичливість,милосеря.
1
СВЯТО ДОБРОТИ
Навчально-виховне заняття для учнів 2-4 класів
Вчитель:
Залізняк Марія Дмитрівна
2020
Мета: Вчити ввічливому спілкуванню з ровесниками, дорослими. Збагачувати словниковий запас учнів, узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях. Виховування в учнів ввічливість, чемність, доброзичливість,милосеря.
Обладнання: костюми казкових героїв, комп’ютер, плакати з написами прислів’їв.
(над дошкою надпис «Життя дається на добрі справи», малюнки)
(мелодія „Сюрприз”)
Сорока: Скре – ке – ке! Скре – ке - ке! Це початкова школа? Я принесла вам звістку-запрошення на засідання КВД – Клубу Вихованих Дітей!
Вчитель: Добрий день! Починаємо засідання КВД - Клубу Вихованих Дітей!
Тема нашого засідання «Життя дається на добрі справи».
Але перед тим,як розпочати наше засідання,дайте відповідь на запитання:
Подібно до цієї посудини , ми будемо збагачуватися знаннями про добрі справи. Адже вони бувають великими , як це каміння , і зовсім маленькими , як ці піщинки , а також життєво необхідними , як ця вода .
Отже , прошу всіх членів КВД прийняти участь в обговоренні цієї теми. Тож відкриваємо наш захід чудовими словами привітання
Пісня «Добрий день»
Треба всім нам привітатися :
-Добрий день!
Дружно весело сказати
-Добрий день!
Вліво-вправо повернемось ,
Туди-сюди усміхнемось!
-Добрий ,добрий ,добрий день!
Всіх гостей ми привітаєм
-Добоий день!
І здоров’я побажаєм
-Добрий день!
Вліво-вправо повернемось,
Туди – сюди усміхнемось.
Добрий,добрий,добрий день!
1 – а дитина: Усміхнемось всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям!
і побачимо одразу –
День для нас привітним буде!
2 - а дитина: Все – із доброго чи злого -
Починається з малого:
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб – з маленької зернини,
Дощ – із чистої краплини!
3 – я дитина: До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти мусиш, друже, знати їх,
Запам'ятать неважко:
Маленькі ключики твої -
"Я дякую" й "Будь ласка!"
Вчитель: А зараз вам необхідно пройти випробування. Воно нескладне, адже ви добре знаєте , що таке добро, а що таке зло. Перед вами незвичайні дерева . з яких пообсипалося листя. Поверніть їх на відповідні дерева.
Листочки: допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим галасувати , якщо хтось відпочиває ; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися ; багато читати; не слухати своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя ; ображати інших ; захищати слабких ; доглядати за тваринами ; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагати нагороду; дотримуйся свого слова…
-Діти , поглянте, як виглядають ці дерева. Яке більше до вподоби ?
Давайте , виберемо дерево і станемо біля нього , щоб набратися енергії.
Наші діти вивчали правила культурної поведінки. Зараз вони свої знання продемонструють.
1-а дитина: „Доброго ранку!” – мовлю я звичаєм,
„Доброго ранку!” – кожному зичу я.
„Доброго дня вам!” – людям бажаю.
„Вечором добрим!” - стрічних вітаю
І посміхаються у відповідь люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі!
2-а дитина: З добрим ранком всіх вітаю,
Як іду із хати,
І кажу всім «на добраніч»,
Як лягаю спати.
І «спасибі», й «дуже прошу»,
«вдячна вам», «будь ласка» -
Словом, радість всім приношу,
Світ стає, як казка.
3 – я дитина: Якщо ти когось штовхнув,
Треба „Вибачте” сказати.
А щоб хтось тебе почув,
То „будь ласка” поспівати.
4 – а дитина: Я знайомих як зустріну,
Привітаюсь неодмінно:
5 – та дитина: «Всім привіт», «Бувай здорова»,
«Дякую красненько!»
Ось яка чарівна мова
Радує серденько.
Треба дякувати всім,
Хто тобі допомагає.
Ну, а зараз ми усім
Нашу пісню заспіваєм!
Якщо добрий ти
(Сл. М. Пляцковського, муз. Б. Савельєва)
Клени по плечах плескав.
Якщо день ясний – то лунає сміх,
А коли все навпаки – кепсько.
Сонячні ясні струни.
Якщо добрий ти – хороше усім,
А коли все навпаки – сумно.
Радість тим, кому важко.
Якщо заспівать – легко на душі,
А коли все навпаки –важко.
Вчитель: - Діти , не одразу ви стали такими уважними, слухняними, добрими, чемними. Давайте послухаємо, які випадки , подібні до цих , могли траплятися з вами: (інсценування)
САШКО
В трамваї переповненім
Сашко з м’ячем сидить.
А біля нього згорблений
Старий дідусь стоїть..
Хтось до Сашка звертається:
- Чи вас у школі вчать,
Як місце дати старшому,
Як старість поважать?
- Та вчать, – Сашко відказує, -
Але у дану мить
Розпочались канікули
І нас ніхто не вчить...
Вчитель: - А як би ви вчинили ? (Відповіді дітей : Сідайте , будь ласка.Дякую)
- Ось дідусь відповів: «Спасибі!»
-А чи знаєте ви , коли вживається це слово ? А історію його виникнення хочете знати? Послухайте .
Дрімучим лісом ішли двоє , дідусь і внук. Було душно , подорожнім хотілося пити. Та ось вони підійшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися і напилися. Дідусь сказав : «Спасибі тобі, струмочку ». Хлопчик усміхнувся . «Чого ти смієшся?» - запитав дідусь. «Навіщо ви , дідусю , сказали струмочку спасибі ? Адже він нежива істота , не почує ваших слів , не дізнається про вашу подяку». «Це так, - відповів дідусь. – Струмочок не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати . Але ж ми не вовки , а люди . Людина говорить спасибі , щоб не стати вовком ».
Попросіть гостей , нехай вони вам допоможуть.
Слова з народження жде жорстокий вибір.
Не кожен вислів вижить в мові зміг.
Але звучить у всі віки спасибі !
Спаси , мов, брате , тебе за це Біг.(Бог)
(Спаси Біг , врятуй).Підберіть синонім.(Спасибі-Дякую)
НЕВВІЧЛИВИЙ ВЕДМІДЬ
Жив собі Ведмідь-гультяй,
Знав єдине слово „Дай!”
- Дай-но меду! Дай малини!
Дай і риби, і калини!
- Ну й неввічливий Бурмило! -
дорікали крокодили.
- Чи ж тобі завчити важко
Чарівні слова „Будь ласка”.
Вчитель: Яких слів не знав ведмідь?
Вчитель: Бути привітним, людям радіти,
Кажуть в народі: „Бажай добра”
В радості й горі хліб розділити –
Ціла наука для вас, дітвора!
Існують правила життя давно в країні цій:
Для вас умова лиш одна6 навчись, оволодій!
На все життя запам’ятай крилаті ці слова:
„Мудрість народна - вічно жива”
Отже , ми заглянемо в скарбничку народної мудрості.
1 – а дитина: Шануй людей – і тебе шануватимуть!
2 – а дитина: Скромність прикрашає людину.
3 - я дитина: Хочеш мати у собі здоров’я – вітайся з усіма.
4 - а дитина: Розум і вихованість – брат і сестра.
5 – а дитина: Ввічливе слово – цілюще повітря.
6 – а дитина: Слово лікує, слово і ранить.
7 - а дитина: Слова щирого вітання кращі за частування.
Вчитель: Я гадаю, що ви будете пам’ятати ці прислів’я. А зараз запрошуємо всіх завітати у гості до одного класу.
Завдання:
Послухайте уважно віршик про цей клас і спробуйте дати відповіді на такі запитання:
– Що можна сказати про дітей цього класу?
- Чи можна з такого класу брати приклад? Чому?
Нема ні миру, ні любові –
розтанули і щезли вмить.
Розбив Віталік носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Галі,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Таню за косичку,
вона ображена мовчить.
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час ,
Де над бідою всі сміються…
Скажіть мені, хіба це клас?
Вчитель: А слова пісні «Божа дитина» будуть у нагоді цим дітям , а також , і нам.
1.Не дивись, маленьке очко ,де не слід (2р.)
Бо пильнує Бог надміру , чи міцну ти маєш віру
Не дивись, маленьке очко ,де не слід.
2.Не роби ,маленька ручко , що не слід(2р.)
Бо пильнує Бог надміру , чи міцну ти маєш віру
Не роби , маленька ручко , що не слід.
3.Не ходи ,маленька ніжко, де не слід(2р.)
Бо пильнує Бог надміру , чи міцну ти маєш віру
Не ходи ,маленька ніжко, де не слід.
4.Не кажи, малий язичку ,що не слід.(2р.)
Бо пильнує Бог надміру , чи міцну ти маєш віру
Не кажи, малий язичку ,що не слід.
5.Будьте чемні очка, ручки, язичок(2р.)
Бо пильнує Бог надміру , чи міцну ти маєш віру
Будьте чемні очка, ручки, язичок.
Вчитель: Наше свято продовжується. І я пропоную вам послухати поради
як стати чемними і вихованими хлопчиками і дівчатками
Вони дуже прості і ви їх легко запам’ятаєте.
1 – а дитина: Поради для хлопців.
Для хлопців завжди дуже радий
Я дати ось які поради:
Увагу щоб звернуть на себе
Як слід навчатися нам треба.
Не смикать дівчинку за коси,
Зробити все. що вона просить.
Усі дівчатка – солодунки
і полюбляють подарунки,
Не трактори і не наклейки,
А ляльку Барбі і цукерки.
Як будеш з школи з нею йти,
Допоможи портфель нести.
Не будь хвалько і задавака,
Не змушуй меншого заплакати.
Коли врахуєш ці поради, -
Вона дружить з тобою рада.
2- а дитина: А тепер поради для дівчат!
У дівчат свої секрети.
Слід їм знати ці куплети:
Чисті руки, одяг, щічки,
в косах гарні білі стрічки –
Все важливе для дівчаток
з голови до самих п’яток.
Та найбільше кавалери
цінять правильні манери.
Галасувать, із кимось биться
Для дівчаток не годиться.
Більш за все не люблять хлопці
Ябед, плакс і тих, хто в злості.
Будеш все це пам’ятати –
Зможеш гарним другом стати.
Технологія «Закінчи речення»
- Отже, щоб бути вихованим хлопчиком необхідно … .
- Бути вихованою дівчинкою означає - … .
Гра. «Якщо ти гарна дитина , то повинна»
Я зачитуватиму вам вислови , якщо в них правильна думка, ви піднімаєте праву руку , якщо неправильна - ліву руку.
(Тільки думайти і піднімати руку треба швидко.)
1.Робити комусь зле,якщо ніхто не бачить.
2.Берегти та охороняти природу.
3.шанувати працю інших людей.
4.Галусувати, якщо хтось відпочиває.
5.Бути вихованим,стриманим.
6.Обманювати , вихвалятися.
7.Насміхатися з чужого горя.
8.Добре вчитися. Багато читати.
9.Допомагати друзям у біді.
10.Ділитися тим , що в тебе є.
11.Не слухати батьків.
12.Ображати інших і грубіянити.
13.Захищати слабкого.
14.Давати здачі кривдникам.
15.Спати на уроках.
16.Красти.
17.Тікати з уроків.
18.Не вчити домашнього завдання.
19.Порушувати дисципліну.
Вчитель:
Гарна людина, справжня людина – то сонечко , яке зігріває все довкола своїми лагідними промінцями, своїм гарячим серденьком. Ви ще зовсім малі , але сонце в вас може бути дуже велике. І я погоджусь зі словами В.Гюго «У внутрішньому світі людини доброта – це сонце».
Доброта роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце , світить,
То радіють і дорослі , й діти.
Вчитель: А зараз , на привалі Долоньок , я хочу , щоб ми всі стали промінчиками цього сонця і на своїх долонях написали хороші риси свого характеру.
Промінчик
Слова: Наталія Май Музику:Наталія Май
Я сонячний промінчик
В долоньки покладу
Я сонячний промінчик
До ладу доведу.
Приспів:
Світи, світи , промінчик,
Віддай своє тепло,
Щоб хоть на мить тепліше
Усім , усім було.
Щоб хоть на мить тепліше
Усім, усім було!
Я і чужих , і рідних,
І всіх , кого люблю,
Промінчиком чарівним
Розраджу й звеселю.
Приспів:
Якщо в моїх долоньках
Загасне раптом він,
Я в сонечка на небі
Візьми іще один.
Приспів.
Вчитель: -А тепер я хочу зібрати всі ваші долоньки – промінчики і випустити їх у вікно .
Летіть, промінчики , поміж люди , несіть на крилах ці маленькі іскорки доброти , щоб всі , хто живе на цій прекрасній планеті Землі , жили ними кожен день із великою любов’ю в мирі і добрі.
(Показ слайдів)
-Погляньте , кого ви можете зігріти своїми промінчиками ?
А ще, діти, з чим же можна порівняти нам добру людину?
1-а дитина
З чим можна порівняти нам добру людину?
З небом безмежними в погідну днину.
З сонцем , що сяє , всіх зігріває.
З ніжністю мами , що нас обнімає.
2-а дитина
Із джерельцем , що дає нам водиці.
Спраглим теплом і усмішкою тата
І звітерцем , що злітає крилато.
3-а дитина
З хлібом духмяним, що з печі виймають
З веснами ще , як сади зацвітають.
З теплим світанням , що ллє проміням.
З чуйністю , ласкою й казкою мами.
Добра пісня
Не журись, посміхнись
Бо добро сильніше зла!
Озирнись, подивись,
Скільки в світі є добра!
Добрі очі тата й мами,
Добрі, вірні, друзі з нами
Добре серце сповнене тепла
В полі квіти сині-сині
За вікном цвіте калина
Й Україна в нас вона одна
Не журись, посміхнись
Слово лагідне скажи
Наче промінь весни
Людям радість залиши
Нам треба бути всім добрішими
І не тримати в серці зла
З добром і жити веселіше
Яка б то доля не була
Твори добро, і все вернеться
Повір, сторицею до тебе
Твори добро і посміхнеться
До тебе Боженька із неба
Вчитель:Не говори про доброту, коли ти нею сам не сяєш, коли у радощах витаєш , забувши про чужу біду!
Чого ж варта в світі доброта? Чого варте милосердя наше?Розкаже ця легенда непроста устами наших друзів старших.
(Стіл,стілець , лавка накрита старою рядниною , за толом сидить жінка, вечеряє.)
Жінка 1. Скромна в мене вечеря.Шматок хліба і горнятко молока. Спасибі монахам, які живуть недалеко. Вони мені допомагають вижити.
(Чути стукіт у двері .) Хто ж так пізно? Сховаю свою вечерю , бо треба буде ділитися.(Похапцем усе ховає , відкриває двері , заходить незнайомець.)
Незнайомець. Спасибі, що відкрили двері. Зірвалася така буря і дощ, що світу білого не видно. Я вам заважаю вечеряти?
Жінка1. (у бік). Мушу ділитися. (До незнайомця) Та яка в мене вечеря- черствий окраєць. Пригощайтеся.
Незнайомець. Дякую. Я прийшов не за цим. Може, ви щось дасте двом нещасним , які прийшли в наш монастир. Буря знищила їхнє житло і вогонь блискавки спалив усе майно, їм дуже важко. Допоможіть, чим можете.
Жінка1. Я така бідна. Живу з милостині.
Незнайомець. Невже у вас нічого не знайдеться для обездолених?
Жінка1. Піду , пошукаю.(Йде у протилежний куток кімнати і говорить так , щоб не чув) .Чого я повинна когось жаліти ? Мені здається,що біднішої від мене нема. Дам ось цю стару хустку. Колись мені її подарував мій ,тепер покійний,чоловік.
Незнайомець. Невже у вас більше нічого нема?Пошукайте!
Жінка1.(сердито) Нема. Хіба не бачиш моїх злиднів?
Незнайомець. Якщо нема , то і за це спасибі.Піду вже.
(Виходить,друга жінка сидить за столом , стукіт у двері, входить незнайомець.)
Незнайомець. Я прийшов до вас просити допомоги для двох нещасних , які залишилися без домівки , одягу і їжі.
Жінка2. Сідайте до столу. Повечеряйте . А я зберу все необхідне . (Збирає речі) Це все , що я могла зібрати. Беріть і швидше несіть тим нещасним . А якщо потрібно,то приведіть їх до мене .
(Незнайомець іде,з обох боків виходять дві жінки)
Жінка1. Буря знищила мою домівку і я ледве встигла вискочити,щоб не загинути під уламками.
Жінка2. І зі мною сталося те ж саме. Йдемо у монастир. Може , там нам допоможуть.
(Виходить незнайомець)
Незнайомець. (звертаючись до другої жінки). Ось , візьми все це, добра жінко. Ти сама себе нагородила за милосердя.
Жінка2. Але ж ти це брав для двох нещасних.
Незнайомець. Ті нещасні – ви самі! (Дає хустку першій жінці) Ось тобі твоя хустка. Я гадаю,вона тебе зігріє .
Жінка1. Якби я знала , що ти про нас розповідав,то віддала б усе , що мала.
Незнайомець. Звичайно. Для себе ти не пожаліла б нічого. Пам’ятай : «Багатий не той,хто багато набув,а той,хто багато роздав».
Вчитель: Дякуємо нашим друзям за добру пораду, будемо її дотримуватися і виконувати. Запрошуємо вас з нами продовжити свято.
А тепер – найурочистіша хвилина!
(звучить мелодія „Сюрприз”)
Вчитель: Що ж, шановні дітки! Я сьогодні переконалася, що ви справді хочете бути чемними і вихованими, доброзичливими і ввічливими.
І тому я з радістю вам повідомляю, що ви, дівчатка, - „Юні леді”, а ви, хлопчики, - „Юні джентльмени”. А нагадуватимуть вам про це ось ці пам’ятні знаки.
Вчитель: Пам’ятний знак „Юний джентльмен” вручається....
Пам’ятний знак „Юна леді” вручається...
Надаємо вам слово.
1 – а дитина: Я - маленький джентльмен,
Невеличкий маю зріст,
але є до всього хист,
Знаю ввічливі слова,
І вітаюсь з усіма.
2 – а дитина: Хоч маленька – та вітаюсь,
коли з іншими стрічаюсь.
Розвиваю вже свій смак,
Бачу, що і де не так.
Чищу зубки, мию личко,
Щоб були рум’яні щічки.
Заплітаю косенята,
справу мене є багато,
Дякую, з всіма ділюся,
Бути „леді” вже учуся.
3 – я дитина: Ми даємо клятву щиро,
Жити в радості і мирі!
4 – а дитина: Слухати, любити, вчитись,
Навіть крихтою ділитись.
5 – а дитина: Маму вранці цілувати
І усім допомагати.
6- а дитина: Гратись, щиро посміхатись,
Чемно з усіма вітатись!
7 – а дитина: Вирішать усі проблеми
„Юні леді й джентльмени!”
Вчитель: Ви обіцяли вирішити усі проблеми . Зараз ми на хвилинку станемо будівельниками будинку доброти. Будемо працювати в парах.
(Діти виконують завдання ,представляют свої роботи)
Давайте з цих будиночків створимо вулицю Щастя.
Ось і закінчилося наше свято,
Залишивши теплий слід в душі
На все добре, дорогі малята,
Хай в усьому завжди вам щастить.
Підкоряє хай люб’язність ваша,
Й ввічливість не тільки під час свят,
: Щоб захоплено казали старші,
Як приємно бачити малят!
До побачення! До нових зустрічей!
Пісня «А ми бажаємо вам добра»
Одна земля, одна надія
І сонечко на всіх одне.
Воно усіх теплом зігріє,
Воно нікого не мине.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.
А ми бажаєм вам добра,
А ми бажаєм вам тепла,
Любові завтра і сьогодні.
А ми бажаєм вам добра,
Щоб, наче сад, душа цвіла,
Щоб зорі падали в долоні.
Коли біда простягне руки,
Прийдуть печалі і жалі,
Згадай крізь терени, розлуки,
Що є щястя на землі.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.