Сценарій свята "Ми – нащадки козацького роду" рекомендовано класним керівникам та класоводам. Матеріали сценарію можна використати при підготовці до Дня захисника Вітчизни, на уроках літературного читання та виховних годинах. Сценарій містить теоретичний матеріал про козацтво, цікаві інтелектуальні та спортивні конкурси, пов'язані з життям та побутом козаків.
Ми – нащадки козацького роду
(свято-розвага в 3 класі)
Мета: Формування ключових компетентностей
- вміння організовувати своє робоче місце,
- уважно слухати і сприймати інформацію.
- урахування вікових і фізіологічних особливостей,
- чергування видів діяльності,
- розвиток фізичної складової здоров’я.
- удосконалення духовної складової здоров’я.
-співпраця в групі, колективі.
- вміння знайомитись та переробляти інформацію,
- розвиток пізнавальних здібностей.
Формування предметних компетентностей -
- виховувати у дітей шанобливе ставлення до запорозьких козаків, патріотичні почуття, любов до рідного краю.
ХІД СВЯТА
Вступне слово вчителя
Україна! Край наш рідний! Золота, чарівна сторона! Земля твоя рястом уквітчана, золотом закосичена. Від скіфів, від часів Київської Русі і Запорозької січі бере витоки наш родовід. Віками наш народ протистояв ворогам, віками виховував своє прагнення до свободи і незалежності, гартував свою силу і волю, щоб боронити рідну землю. У глибину століть сягає історія нашого народу, і чим більше минає часу, тим яскравіше ми її уявляємо. А символом незламної волі та могутності України до наших днів є козацтво.
Ведучий 1 Як палають в темнім борі ягідки калини,
так любов палає в серці Нені – України!
Розіллється на всі боки, слава України,
Наче сонце засіяє похмурої днини.
Ведучий 2 І від краю і до краю хай вона сіяє,
Слава лицарів звитяжних, козацькая слава!
За Дніпровськії пороги хай вона полине,
Де козацький дух живе й пам’ять і понині.
Ведучий 1 Тож нехай наше свято «Козацькому роду – нема переводу» ще раз підтвердить силу і звитягу, бойовий дух і козацьке багатство, мудрість і розум, мужність і щедрість, творчість та гумор нашого талановитого народу.
Звучить пісня Тіни Кароль «Україна - це ми!»
Дівчина- калина. Я-калина, я- краплина твого серця,Україно! Символ безкінечної любові до землі і пролитої за неї крові.
На острові, на Хортиці,
За порогами Дніпра,
Там зійшла козацька слава
Для народного добра!
Всіх ворогів вони долали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо прапор наш несли!
( Звучить козацький марш і до класу заходить хлопець у козацькому вбранні з листом в руках)
- Діти, я маю доручення передати вам ось такого листа. (зачитує)
Сьогодні в День українського козацтва, ми щиро вітаємо українських патріотів. Бажаємо всім українцям доброго здоров’я і наснаги продовжувати розбудову і утвердження незалежності Української держави. Слава Україні!
Отаман.
За добру долю і волю України колись боролися козаки. А тепер за волю нашої України борються солдати. Багато з них гине у боях, але дух свободи не вмирає. Вони будуть жити в нашій пам’яті.
Вчитель.
Дорогі батьки, діти! Давайте у думках згадаємо тих, хто віддав своє життя за нас з вами.
Хвилина мовчання (метроном)
Вчитель: - Діти, а девіз нашого свята звучить так.
( На екрані девіз, діти читають хором.)
Нехай знає рідна мати, вільна Україна,
козаки ми ще маленькі - зате гідна зміна.
Вчитель: - Що ж означає слово «Козак»?
(Розповідь дівчат-україночок)
1-а дівчинка
Вважають що слово «козак» походить від слова коза. Козаки були спритні,як кози вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.
2-а дівчинка
Кажуть, що слово «козак» пішло від слова коса. Люди, які йшли у бій з
татарами, були озброєні косами, серпами.
3-а дівчинка
Слово «козак» у перекладі з тюркської - вільна, озброєна людина. Про існування козаків згадується ще у документах за 1499 рік.
4-а дівчинка
Крім зброї, сили, вміння гарно битися, козаки були кмітливими і розумними, деякі з них були характерниками – чаклунами. Звичайно, це додавало шансів здобути перемогу!
5-а дівчинка
Козакам були властиві добродушність, щедрість, безкорисливість,
схильність до щирої дружби.
В1: Запорізькі козаки не тільки вміли захищати рідний край, показуючи свою відвагу, сміливість, витримку. У вільний час вони розважались, граючи у різні ігри і забави. Вони дуже часто змагались між собою, щоб розвивати свою силу, витримку і мужність. І ми як нащадки роду повинні продовжувати їхні традиції.
В2: І сьогодні ми з вами пройдемо козацькими стежками і доведемо, що козацькому роду нема переводу. Хлопцям хочеться бути такими ж кмітливими, сміливими і завзятими, як колись козаки. Та й дівчата теж полюбляють хлопців-лицарів, хоробрих, сильних, винахідливих.
Вчитель. Сьогодні на нашому святі є дві команди хлопців-козаків, які будуть в конкурсах доводити свою кмітливість, швидкість, спритність і винахідливість.
Тепер хочу представити журі нашого конкурсу:
В1: А знаєте, козаки, на що йдете!?
Козаки
Знаємо!
В2: А знаєте, що можете програти?
Козаки
Не біда!
В1: А чи помолились Богу перед змаганням?
Козаки
Помолились!
В2: Поведу таку я річ…
Що ви знаєте про Січ?
І про нашу Україну?
Вчитель: А чи справді ви є нащадками своїх дідів – прадідів,
славних козаків українських? Ось це ми зараз і перевіримо.
Ми проведемо конкурс.
Тут ми переконаємося, що ви знаєте про історію козацтва.
- Уважно слухайте запитання. Отамани кожної команди по черзі дістають запитання з козацької шапки і порадившись з командою, дають відповідь на Конкурс 1. «Запитання із шапки»
запитання.
●Назвати елементи козацького одягу.
(Шаровари, жупан, кожух, шапка, вишита сорочка,пояс) (зображення проектуються на екран)
● Що ще є спільного в зовнішньому одязі козаків?
(довгі вуса, стрижка у вигляді оселедця) (зображення проектуються на екран)
●Як називається герб України? ( Тризуб)
●Що символізує герб?
●Що символізує прапор?
●Для чого козакам такі великі штани, та просторий жупан?
(щоб вільно почуватися в бою)
●Назвіть гетьманів України?
●Що таке курінь? (хатинка з гілок та листя)
●Що таке козацькі клейноди?
(святині козацького війська, які козаки брали з собою в походи)
●Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького?
(розповідають легенду)
В1: Є козацьке прислів’я : «Куди козака доля не закине, усе буде козак». Воно говорить про вірність козаків країні, традиціям.
В2: Вправні, сильні у бою воїни-побратими. Зараз перевіримо, а чи спритні нащадки козацького роду?
Конкурс 2. «Поїзд - сороконіжка».
Вчитель. Обійти кеглі, повернутися до старту, не розірвавши ланцюжок.
Вчитель. Поки журі рахує результати двох конкурсів, наші дівчатка - україночки виконають для козаків пісню «Козаченьки»
В1: Вірним другом у бою був козацький кінь. В народних переказах козак і кінь зливалися в єдину істоту.
В2: Козак звертався до свого коня, як до розумної істоти, у всьому рівної з людиною. Відгадайте мою загадку: дві голови, дві руки, шість ніг, а хвіст один. Хто він? (Вершник).
Конкурс 3. «Вершник»
Вчитель. Осідлавши повітряну кульку, проскакати дистанцію туди й назад, не загубивши «коня».
Вчитель. Слово має журі.
1-а дівчинка
Славна Січ
Ворогам ішла навстріч.
Рідну землю захищала
І народ наш прославляла.
Рада козацька вирішувала все :
Разом гетьманів на ній вибирали,
розум,відвагу, порядність - ось це
радо орли-козаки шанували.
2-а дівчинка
Козаки - це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю,
За народу кращу долю.
3-а дівчинка
Козак не боїться ні тучі, ні грому.
Бо козацькому роду – нема переводу.
Де козак, там і слава.
Дружба дорожча за золото.
Ці вислови є головними рисами козацтва. ( Вислови на екрані)
Вчитель:
- Дуже пишалися козаки своїм одягом, традиціями і мовою .
Хоч знали її добре, але тримали на Січі товмача ( козак , який знав кілька
мов). Товмача використовували для перекладів при розмовах з людьми
які приходили на Січ .Звичайно, вимагати від вас знання з кількох мов ми
не будемо, та все ж , зараз перевіримо, як ви знаєте рідну мову.
Вчитель. Перекладіть , будь ласка, слова з російської на українську мову.
Конкурс 4. «Перекладач»
Бумага - папір
Часы- годинник
табак- тютюн
оружие – зброя
печать- печатка
кукушка – зозуля
лошадь – кінь
Вчитель. Передаємо відповіді журі для підрахунку балів.
В1: Крім того, що козаки були сміливими, спритними, чесними і розумними, вони ще вміли жартувати.
В2: Справжній козак вмів посміятися не тільки із своїх побратимів, а із своїх власних недоліків також. Послухайте гумореску Петра Ребра
БУЛАВА
Питає джура в козака
(Лежать у курені):
— А булава, скажіть, важка?
Підняв би я чи ні?
Аж здивувався дід:
— Ов-ва! Думки твої які!
Важка, синок, не булава
— Обов’язки важкі!
Не роззявляй на неї рот,
Адже до булави,
Як каже мудрий наш народ,
Ще треба голови!
Охочих булаву піднять
Уже було — як бліх,
А в результаті всю цю рать
Народ підняв на сміх!
Приходить булава сама
Лише до тих, синок,
У кого совість не дріма
І варить казанок!
Вчитель:
- Жінки не допускалися на Січ, тому козакам самим доводилося готувати
їжу. Зараз ми побачимо, чи знаєте ви з чого готують український борщ .
-Прочитайте і виберіть правильний запис.
Конкурс 4. «Куховар»
Гарбуз Вода Яблуко
вода смалець петрушка
огірок буряк полуниця
часник м’ясо хрін
сіль капуста вершки
морква картопля сіль
рис сметана молоко
перець квасоля кріп
томат
Вчитель. Передаємо відповіді нашому журі. А зараз послухаємо пісню у виконанні ансамблю «Джерельце»
А тепер надаємо слово журі.
В1: Треба знати свою рідну мову, історію, пам’ятати про славу наших предків, бо хто не пам’ятає свого минулого , той не має майбутнього
В2: Тому зараз ми перевіримо, що ви знаєте про звитяжних захисників України, мужніх лицарів - козаків.
Вчитель. Це конкурс найвідважніших і найрозумніших козаків, яких обирали козацькою радою – кошових отаманів. Кожен отаман дасть відповіді на 10 питань, а зараховані будуть правильні відповіді.
Конкурс 5 «З історії козацтва».
1. Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
2. Кущ-символ України? (Калина)
3. Як називається герб нашої держави? (Тризуб)
4. Як називається найбільша річка України? (Дніпро)
5. Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною та товаришем? (Батько - степ, мати - Січ, дружина - шабля, товариш - кінь.)
6. Найважливіша ознака влади в козацькому війську. (Булава і бунчук)
7. Що означає для козака слово «чайка»? (Човен)
8. Найвідоміший козацький танок. (Гопак)
9. Де розташовувались козацькі табори? (Запорозька Січ)
10. Народний співець, оспівувач подвигів козаків. (Кобзар)
11. Голова козацького уряду. (Гетьман)
12. Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як Чорне море»? (Шаровари)
13. Найвідоміша козацька страва. (Куліш)
14. Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам)
15. Автор першої української конституції. (Пилип Орлик)
16. Яке церковне свято вважають козацьким ? (Покрова, 14 жовтня.)
17. Яку зачіску носили козаки? (Оселедець)
18. Що їли козаки? (Галушки, вареники, мед,куліш)
19. Який птах є символом України? (Лелека)
20. Як називаються козацькі хати? (Курені)
Вчитель. Слово має наше шановне журі
В1: Пісня-душа народу. Козаки любили слухати пісні кобзарів,
співати, а нерідко і самі складали пісні.
В2: А зараз наші козачата заспівають пісні, які вони готували на конкурс, як домашнє завдання.
Конкурс 6 «Домашнє завдання»
Вчитель. Ось і підійшло до завершення наше свято. Для підведення підсумків конкурсів слово надається журі
Кошовий 1.
Ми , українці, - велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна,
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх – Україна!
Кошовий 2. Скажіть, чи готові ви жити по правді?
Козаки. Готові, так. І жити чесно будемо, і правил ми козацьких не забудемо!
Кошовий 1. Присягайте, що Вкраїну будете любити!
Козаки. Присягаємо!
Ми - сини твої Вкраїно.
В нас сила духу непоборна!
Козацтво – слава України,
Це гордість наша всенародна!
Пісня «Ми – нащадки козаків»
Отаман.
Наше свято наближається до кінця. Щоб його завершити, пропонуємо нашим маленьким друзям скуштувати козацької каші.
Інтернет-ресурси