Свято рідної мови «Тож плекаймо рідну,бережімо слово, з щирістю шануймо українську мову» 3-4 клас

Про матеріал

Матеріали сценарію створений для розширення і збагачення знань учнів про красу і багатство української мови; вчать розуміти і цінувати поетичне слово, український фольклор; підвищують мовленнєву культуру школярів; збагачують словниковий запас. Розвивать уяву, мислення, фантазію; заохочують до творчості. Виховують глибоку повагу і пошану до духовного скарбу нації - мови.

Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки України

Відділ освіти Бердянської  районної державної адміністрації

Андрівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

Сценарій свята рідної мови

 

  3-4 клас

 

                                                                       Підготували:

                                                               вчитель початкових класів

 С.І. Колєснікова

вчитель початкових класів

Г.В.Коротун

 

 

 

2016 – 2017 н. р.  

Мета. Розширити  і збагатити знання учнів про красу і багатство  української  мови;  вчити розуміти і цінувати   поетичне слово, український фольклор;  підвищувати мовленнєву культуру школярів; збагачувати словниковий запас.              Розвивати уяву, мислення, фантазію; заохочувати до творчості.              Виховувати глибоку повагу і пошану до духовного скарбу нації - мови.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, вишивані рушники; віночок український, квіти, викладка літератури з теми; словники; вислови  про мову, квітка з загадками, картки з скоромовками, презентація,               мультимедійні засоби навчання;музичний супровід.

Хід свята

Фанфари

 Слайд 1. «Тож  плекаймо рідну…»

Ведучий 1. Сьогодні панує в  школі «Свято рідної мови»!

Діти хором:

Ми є діти українські

Хлопці та дівчата.

Рідний край наш – Україна,

Красна та  багата.

Що нам рідне, те нам буде:

І красне, і гоже,-

Присягаєм, що так буде!

Поможи нам, Боже!

Звучить музика «Наша мова»

Ведучий1 (під музику). Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій землі, багатій і мальовничій. Україна! В одному тільки слові бринить музика. І кожне слово у мові співає…

Мово, моя найчистіша криниця,

Є і краса, і багатство в тобі,

Кожен приходить до тебе напитися

В радості, в  щасті, у тихій журбі.

Ведучий 2. Послухайте вислови видатних українських поетів і письменників про рідну мову.

(Учні  зачитують крилаті вирази про рідну мову)

1 учень.

«Ти могутня, рідна мово!

Мово – пісня колискова, мово – матері уста».

                                              Іван Багряний

2 учень.

«Бринить – співає наша мова,

Чарує, тішить і п’янить».

                              Олександр Олесь

3 учень.

«Мова – душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб».

                                      Іван Огієнко

4 учень.

«Мова – духовне багатство народу».

                               Василь Сухомлинський

5 учень.

«Як парость виноградної лози, плекайте мову…»

                                Максим Рильський

6 учень.

«Учитесь, читайте і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».

                                    Тарас Шевченко

Слайд 2.Висловлювання про мову

Ведучий 1.

Ти ось послухай , як чудово

Звучить українська рідна мова.

Яка співуча й мелодійна,

 Як пісня мамина – спокійна.

Яка гучна і величава,

Як України в світі слава!

Яка до болю рідна й мила,

О, мово, ти мене зросила!

Слайд 3. Пісня «Наша мова»

( сл. В. Кленца, муз.М. Ведмедарі) у виконанні дітей

Ведучий 2.

Мово українська, мово наша мила,

Ми у в’язі  співу, весняних дібров,

Ясна – як усмішка, чиста – як сльозина,

Ти моє найбільше щастя і любов.

Ведучий 1.

Я до тебе, мово, так горнуся щиро,

У слова вслухаюсь рідні і прості,

Мово моя, мово – найдавніше диво,

Ти моя молитва в радості й журбі.

Слайд4.  О пісня мами колискова!

Ведучий 2.

Я тебе, кохана, в душу увібрала

Разом з материнським щедрим молоком,

А ще із піснями, що їх так співала

Матінка, схилившись над моїм чолом.

Моя мово, мово – мовонько шовкова.

«Колискова пісня» муз. Алли Мігай,  сл. Тетяни Буркацької

(Виконує мама  з дитиною на руках)

Ведучий 1.

Такими колисковими піснями

Матуся в світ мови нас водила.

І ми всі, зачаровані словами,

У цьому світі розгортали крила.

Слайд  5. Сторінка «Рідна мово моя, поетична і ніжна» 

  (Переможці конкурсу на краще читання вірша про мову)

Карина Цмоканич (учениця 4 класу) з віршем «Наша мова» Н.Василеги

Мово моя рідна, українська мово, 
Солов’їна пісня, неньки колискова… 
Ніжна і ласкава, сонячна й чарівна, 
Ти звучиш повсюди, мово моя рідна. 

Ти хвилюєш серце, ти єднаєш душі, 
І тобі в любові я признатись мушу. 
Жайвором злітаєш до синього неба, 
Піснею чаруєш , віршами сонета. 

Мово моя рідна, доле полинова, 
Шануй, українцю, Шевченкове слово! 
Шматували люто, били батогами, - 
Декому хотілось, щоб тебе не стало. 

Та звучить над світом піснею дзвінкою 
Мова українська про щастя і долю. 
Тож плекаймо рідну, бережімо слово, 
З щирістю шануймо українську мову! 

Саліхов Антон (учень 3 класу) з віршем  Павла Глазового «Кухлик»

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші — не мина жодної крамниці.

Попросив він:

— Покажіть кухлик той, що з краю. —

Продавщиця:

— Что? Чево? Я нє понімаю.

— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.

— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —

Продавщиця теж була гостра та бідова.

— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —

І сказав їй мудрий дід:

— Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

Ведучий 2.

А слів у мові - не порахувати:

Яскраві, наче зорі вечорові;

Дзвінкі, немов трембіти у Карпатах,

Могутні, наче хвилі ті Дніпрові.

Слайд 6.  Аукціон слів - синонімів до слова говорити “Хто більше?”

-А знаєте скільки слів – синонімів можна підібрати до дієслова «говорити»?!  Ні? Тоді відкриваємо для всіх аукціон «Хто більше?».

 (Діти називають синоніми)

Слайд 7. Їх 24!

Віщують, речуть, розмовляють, оповідають, теревенять, патякають, цідять, галакають, шварґотять, твердять, балакають, бовкають, щебечуть, лепечуть, бесідують, говорять, гомонять, кажуть, свідчать, гуторять, теревенять, висловлюються, мовлять.

Слайд 8. Слово чемне кожному приємне…

Ведучий 1.

Слово чарівне! Яка в ньому сила!

Скажи з любов’ю -  і радість росте!

Слово ласкаве народжує крила –

Ви не забудьте ніколи про те!

Слайд 9. Гра «Я скажу, а ти продовж»

Тане навіть крижана брила від слова теплого («Спасибі»)

Зеленіє старий пень, почує тільки («Добрий день»)

Якщо більше їсти не в силах, скажемо кухареві («Спасибі»)

Коли нас сварять за витівки, говоримо:(«Пробачте», «Будь ласка»)

І у Франції, і у Данії на прощання говорять:(«До побачення»)

Ведучий 2.

Кажімо більше ніжних слів

Знайомим, друзям і рідненьким.

Нехай усім тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Слово чемне – кожному приємне!

Слайд 10. Конкурс «Комплімент»

(Діти виходять парами і роблять компліменти один одному)

Слайд 11. Дід Хома і Бабця Параска.

Ведучий 1.

На околиці села,

Як мовиться у казці,

Жили веселий дід Хома

І баба Параска.

Біля хати у саду діти гомоніли,

Розважалися малі, а старі раділи.

Дід учив гончарювати, на сопілці грати.

Баба вчила вишивати і пісні співати.

Ой цікаві для малят ті часи дозвілля:

Скоромовки і казки, загадки й прислів’я.

  Слайд 12. Бабця Параска питає про казки

Бабця Параска.

Казки, діточки, ви знаєте,

Впевнена, що всі ви відгадаєте.

 Вікторина «Казки від Бабці Параски…»

  Не тримали сина й доні

  У своїх вони долонях.

  Тож пішов дідусь у ліс,

  Деревиночку приніс.

  У колисочку поклали,

  Бабця нічку колихала,

  А на ранок в ній синочок

  Та й відкрив розумні очка.

  Як же зветься це хлоп’ятко,

  Любі хлопчики й дівчатка?          («Івасик-Телесик»)

 

  Це маленька горошина

  Принесла в родину сина.

  Мав таку цей хлопець силу,

  Що зміюку підкорила.

  Визволив сестру, братів,

  Простить зради не схотів,

  То ж пішов у світ блукати,

  Долі кращої шукати.

  Відгадайте без підказки,

  Із якої герой казки?                («Котигорошко»)

   Дівчина, хоч і кривенька,

  Роботяща, моторненька,

  Як гніздо її спалили,

  То з качками полетіла.

  Всі ви знаєте цю казку,

  То ж назвіть її, будь ласка!          («Кривенька качечка»)

  У лисички розкошує

  Спить у ліжку і жирує.

  Цей котюра ну й доскоцький!

  А назвав себе…                        («Пан Коцький»)

  Ця брехуха – і рогата,

  І баньката й бородата.

  Обдурила свого діда,

  Принесла в родину біди,

  Хату в зайчика украла,

  Жити в домі цьому стала.

  Добрий рак її прогнав

  І зайчика врятував.

  Як же звати цю рогату

  Вередуху бородату?               («Коза-Дереза»)

  Він любив пісні співати.

  Від звірят усіх тікати.

  Скік! Тут був, і вже – нема!

  І шукать його – дарма!

  Та лисичка його з’їла,

  Ба! Таки перехитрила!            («Колобок»)

  Хто журавлика вітав,

  Ще й кашкою пригощав?

  Пригадайте-но, будь ласка,

  Із якої герой казки?                  («Лисичка та Журавель»)

  Це який такий бичок,

  Не простий – а третячок,

  Дуже, дуже він був ловкий,

  Упіймав ведмедя, вовка,

  Зайчика, а ще – лисичку,

  Хоч і сам він невеличкий.

  Допоміг і бабі, й діду

  Пережити їхні біди.             («Солом’яний бичок»)

Слайд 13.  Дід - чудовий співрозмовник…

Конкурс «Кращий скоромовник»

(Дід Хома роздає дітям скоромовки. Змагання дітей у кращому їх читанні)

- Ходить квочка коло кiлочка,

Водить дiточок коло квiточок.

- На дворі трава,

На траві дрова,

Не рубай дрова,

Бо трава здорова

- Карл у Клари украв корали,

А Клара у Карла украла кларнет.

- В ямі не спиться вусатому сому,

Сому вусатому сумно самому

Слайд14.  Бабця Параска  порядок наводила,

                      Всі прислів’я  розгубила.

Бабця Параска.

Я  порядок наводила,

Всі прислів’я  розгубила.

Тільки той, хто знає мову,

Їх зібрати зможе знову.

(Дидактична гра «Знайди початок і кінець»)

Слайд 15. Прислів’я про мову.

Бабця Параска.

Молодці, бачу, мову вивчаєте і прислів’я знаєте.

(Виходить дід Хома з квіткою.)

Слайд 16, 17. Загадки

Бабця Параска.  Діду, невже це мені! Який ти уважний! Я  б сказала, загадковий!

Дід Хома. Це  не я загадковий, це чарівна квітка, вона з загадками для дітей. Хто пелюсток зриває, той  загадку і відгадає.

Загадки від дідуся Хоми

Біла рілля, чорне насіння,

Хто вміє - той і посіє,

Хто знає – відгадає.      

Маленька, менш від мачини,

Ні з ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню.   

Мовні загадки – шаради.

 Префікс від слова перенести,

 корінь від слова казати.

  Корінь від слова квітка,

 суфікс від слова вудочка,

 закінчення від слова зірка. 

  Корінь від слова лісок,

 суфікс від слова зимова,

закінчення від слова червоний. 

  Префікс від слова підніс,

корінь від слова вода,

 суфікс від слова грибний,

 закінчення від слова білий.

/письмо/крапка/переказ/ /квіточка/ / лісовий/ / підводний/

Слайд 18. Подоляночка

Бабця.  Український наш народ

               Полюбляє хоровод.

               Тож, маленькі пани й паночки,

                Заспівайте «Подоляночку»!

(Хоровод «Подоляночка»)

Слайд 19. Смішинки - веселинки

Дід Хома. Гумор веселий до нас завітав,

                   Час народних смішинок настав.

1.Упіймав дядько на яблуні хлопчика.

         - Ти що там , шибенику, робиш? - запитує він сердито.

         -Та упало ваше, дядьку, яблуко, то я вішаю його.

2. -Ти що, Іванку, робиш?

   -Пишу листа Галинці.

   -Так ти ж ще писати не вмієш!

   -То нічого. Галинка ще не вміє читати.

3. Вчитель питає учня:

- Васю, слово «мати» якого роду?

Вася подумав і відповідає:

-Як у платті – то жіночого, а у джинсах – чоловічого.

Дід Хома.

Розвеселили нас  смішинки – веселинки, а під гарний настрій хочеться співати.

Бабця Параска. Є душа у пісні й серденько гаряче,

                              Що радіє й плаче, бо вона жива!

                              Кажуть, ніби пісню, пісню солов’їну

                              Нашій Україні Бог подарував.

Слайд 20. Українська народна пісня

(Діти виконують  пісню «Ой, є в лісі калина»)

Ведучий 1.

Мово рідна! Колискова

Материнська ніжна мово!

Мова сили й простоти, -

Гей, яка ж прекрасна ти!

Слайд 21. 

Учні (кожен по одному слову  )

  Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Всі разом (піднімають  букви)

УКРАЇНСЬКА МОВА!

Слайд 22. Матусин заповіт

Ведучий 2.

Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!

Слайд 23

Всі разом.

Обіцяєм: Рідну Мову

Будем завжди шанувати!

Що почули - пам’ятати!

Ти - як зірка світанкова,

Українська наша  МОВО!

Слайд 24

Ведучий1. Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, мелодійність української мови — нашої гордості. Мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування.

 

Перелік використаних джерел:

1. Бібліотека школяра. Поезія. «Наукова думка». - К., 1998.

2. Єрмоленко С.Я. Фольклор і літературна мова. - К., 1987.

3. Красоткіна Н.Г. Свято в школі «Мово рідна моя, не мовчи!» Випуск  2 //.  – Кам`янець-Подільський, 2001. – 316 с.

4. Поезії Оксани Забужко, Олекси Резніченка, Д. Кононенка.

5. Резніченко О. «Спадщина тисячоліть: чим українська мова багатша за інші?» - Одеса, 2001.

6. Святе письмо. Буття. 11.

7. «Україно, соборна державо, сонценосна колиско моя!» Громадсько-патріотичне виховання. Сценарії виховних заходів//Упорядн. Ткачов С.В. – Харків – Тернопіль: Видавництво «Ранок», 2009. – 192 с. – (День святковий).

 

 

Автори:  Колєснікова С.І., Коротун Г.В., вчителі  початкових класів Андрівської  ЗОШ І-ІІІ ступенів.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Руденко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савчук Алла Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 березня 2018
Переглядів
8702
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку