ЯКЩО ХОЧЕШ БУТИ ЗДОРОВИМ
Мета. Запроваджувати і пропагувати здоро-
вий спосіб життя шляхом дотримання
правил особистої гігієни, загартування,
вживання здорової їжі, багатої на віта-
міни, культури харчування, не набува-
ти шкідливих звичок. Виховувати від-
повідальне ставлення до свого здоров’я.
Хід заходу
Вчитель.
Діти, сьогодні ми зібралися у цьому залі, щоб поговорити про найцінніший
скарб людини – здоров’я. Тому що здоров’я – це найвище благо, дароване лю-
дині Природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На
жаль, досить часто ми (діти – через необізнаність, дорослі через – легковаж-
ність) бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи неможливо.
Як не прикро, Природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно на-
лежним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. Якщо ж людина порушує
цю умову – Природа відбирає здоров’я і дарує його комусь іншому з тією ж
умовою.
Лікарі стверджують: здоров’я людини на 10 залежить від спадковості, на 5 – від медицини, решта 85 – у руках самої людини.
Отже, наше здоров’я залежить від наших звичок, від наших зусиль щодо йо-
го зміцнення.
На жаль, діти психологічно не готові вести здоровий спосіб життя, міркуючи приблизно так: «У мене нічого не болить. Навіщо мені дотримуватися здоро-вого способу життя, коли я здоровий?».
Підступність багатьох хвороб у тому, що здоров’я погіршується непомітно,
поступово, і ми не завжди відчуваємо ці зміни.
На жаль, люди не до кінця усвідомили, що лікарі лише допомагають позбу-
тися хвороб, але повернути здоров’я не в змозі. Ось чому, вибираючи той чи
інший спосіб життя (а він може бути хибним або правильним), людина певною
мірою сама визначає свій життєвий термін. Здоровий спосіб життя – це не така
вже й обтяжлива справа. Навпаки, коли він вже сформований, звичний, то при-
носить надзвичайно велике фізичне і моральне задоволення.
Учні:
«Здоров’я – то найбільший скарб», –
Відомо всім на світі,
А як зберегти його –
Не знають наші діти.
Але то, друзі, не біда,
Чекайте ще хвилинку,
До вас у гості завіта
Царівна-Вітамінка.
Вона пояснить вам усе,
Що і як робити,
Як здоровим і міцним
На цьому світі жити.
Вчитель:
Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу.
І пам’ятати про вітаміни.
(Під музику заходять вітаміни А, В, С, Д і разом з ними Царівна-Вітамінка).
Вітаміни:
Дотримуйся режиму дня,
Живи за розпорядком:
Вмивайся, снідай і роби
Ранкову ти зарядку.
Обідати не забувай
І трохи відпочити,
І вже тоді сідай скоріш –
Уроки треба вчити.
Як час лишивсь, то не марнуй:
Можеш попрацювати.
А потім вмитись і о дев’ятій
Повинен вже лягати.
Щоб здоровим буть завжди,
Знай-бо ти, дитино:
Ти продукти вибирай,
Повні вітамінів.
Більше зелені весь час
Кидай до салатів,
Моркви, яблук, буряків
Їж завжди багато.
Пий, дитино, молоко,
Смачний чай з шипшини,
Їж ти рибу, масло, хліб,
Вироби з свинини.
Продукти різні споживай –
Здоров’я гарне й добре май.
Вітаміни (разом):
Ми маленькі вітаміни,
Дуже корисні узимку!
Ми з мікробами воюєм,
Ми за вірусом полюєм.
Щоб не хворіти грипом і ангіною,
Вживайте, діти, вітаміни!
Хто з вас знає, де ми є –
Хай підказочку дає.
– Що корисніше з’їсти: яблучко чи цукерочку? (Яблучко, бо в ньому є багато
Вітаміну С).
– Моркву чи жуйку? (Звичайно, моркву, бо в ній багато вітаміну А).
– Горіхи і печінку чи чіпси? (Багато вітаміну В є в горіхах і печінці).
– У чому вітаміну Д більше – у яйцях, рибі чи ковбасі? (У яйцях і рибі).
– Попити молока чи кока-колу? (Молока).
(Вибігає Цукерочка).
Цукерка:
Я солодка і смачна,
Любить мене дітвора.
Вітамінка:
Діти, а хто це?
Цукерка:
Я – ваша найкраща подружка. Ви часто купуєте мене в магазинах. Я при-
йшла не сама. Буду вас пригощати різними солодощами.
Хлопчик:
Ой, як я люблю солодощі! Зараз ними поласую!
(Вибігає Зубна Щітка).
Зубна Щітка:
Хлопчику, зачекай! Не дружи з ними! Від солодощів зубки псуються і болять. Вони тобі – не друзі.
Вчитель:
Звичайно, у кожного є свої улюблені страви або продукти: цукерки, тістечка,
вафлі, торти, печиво, пиріжки, але пам’ятайте, що їсти їх треба тільки після ос-
новного прийому їжі.
Хлопчик:
А хто мої справжні друзі?
Вітамінка:
Про це ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки.
Діти:
Капуста!
(Заходить Капуста).
Капуста:
Так, це про мене! Про мене! Я – капуста! Мене люблять всі: і дорослі, і діти,
а ще мене дуже люблять малі зайченята – тому в них такі гострі й міцні зубки.
Вітамінка:
Слухайте наступну загадку.
Як зросла – взяли у світлиці.
З мене шкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть.
Діти:
Картопля!
(Заходить картопля).
Картопля:
Варіте і смажте із сіллю й без солі.
Сто трав господиня з картоплі зготує.
Картопля як хліб – вона всіх нагодує.
Вітамінка:
А ось ще одна.
Діти:
Морква!
(Заходить Морква).
Морква:
Так, мене дуже корисно жувати, їсти салати з олією або сметаною. Вітаміни,
що містяться у мені, зміцнюють ваш організм.
Вітамінка:
Діти:
Часник!
(Заходить Часник).
Часник:
Так, це я, часничок, славний, дужий козачок. Мій сік убиває усі мікроби в роті, тому мене дуже корисно жувати на ніч.
Вітамінка:
Хто її роздягає, той сльози проливає.
Діти:
Цибуля!
(Заходить цибуля).
Цибуля:
Я цибулька золота,
А на смак дуже гірка.
Хто завжди мене вживає,
Про хвороби забуває.
Цінний овоч я, цибуля.
Що здоров’я всім дарує.
Вітамінка:
Молодці, дітки, відгадали всі загадки. Знаєте, що корисно для вас?
Овочі (разом):
Їсти овочі – не лінуйтесь!
Для ваших зубок
Корисні овочі, фрукти,
Молочні продукти.
Менше ласощів треба вживати
І після їжі рот полоскати.
Вітамін А:
На розвиток, і зір, і ріст
Впливають вітаміни,
Що виростають в гарбузах,
Морквині, горобині.
У яйцях, маслі, молоці,
Вони ще проживають.
Це вітаміни групи А –
Їх так ще називають.
Ти ці продукти споживай,
Здоров’я добре й гарне май.
Вітамін С:
Щоб зміцнилися кістки
У дитинстві ранньому,
Більше кидай у салати
Зелені звичайної.
Їж ще часто ти лимони,
Пий чай із шипшини,
Та не забувай ніколи
Про С-вітаміни.
Вітамін В:
Щоб здоровим було серце,
Нерви у порядку,
Надворі ти гуляй
І зроби зарядку.
Їж печінку і сирок,
Масло, хліб, свинину,
Рибу, гречку і жовток.
Навіть картоплину.
Споживай частіше ти
Ці смачні продукти,
Ще до цього не забудь
І про свіжі фрукти.
Вітамін Д:
У риб’ячому жирі, яйцях, молоці
Д-вітаміни містяться оці.
Їх дорослим й дітям треба споживати,
Вони зубки і кістки будуть доглядати
Ці продукти споживайте,
Здоров’я добре й гарне майте.
(Пісня “Якщо хочеш буть здоровим” на мелодію “Якщо весело живеться”).
Якщо хочеш буть здоровим – пам’ятай:
Свіжі овочі і фрукти ти вживай,
Будуть щічки рум’яненькі,
Будуть зубки всі біленькі.
Свіжі овочі і фрукти ти вживай. (Двічі)
Щоб здоровим буть завжди «з роси й води» –
Організм свій загартовуй молодий.
І з водою, і з повітрям
Подружися неодмінно,
Організм свій загартовуй молодий. (Двічі)
Якшо хочеш буть здоровим – не барись,
До сусідів і до друзів усміхнись.
Стане в світі краще жити,
І розквітнуть дружби квіти.
До сусідів і до друзів усміхнись. (Двічі)
Вчитель:
Дякуємо, друзі-вітаміни!
Отже, діти, тільки від вас залежить чи будете ви рости здоровими. Ви народилися на планеті Земля. Сонце дарує життя всім на Землі. Для людей Сонце є символом світла, добра і миру. Мами називають кожного з вас сонеч-ком. Тому ви, як маленькі промінчики сонця, повинні робити добрі справи, щоб усім жилося весело і щасливо, дбати про своє здоров’я, і не дай, Боже, щоб коли-небуть набули шкідливих звичок. Ось послухайте вірш про шкідливі звички і зробіть для себе висновки.
Як хочеш швидко підростати
І розвиватися, як слід,
Себе повинен вберігати
І захищатися від бід.
– Яка ж біда спіткати може?
– О! Бід навколо ціла тьма!
Ти не роби чого не гоже,
Не підставляй себе дарма.
Цигарку взяв малий хлопчина,
Як паровоз іде й димить.
Й не думає того дитина,
Що це страшна для нього мить.
Він виробля погану звичку,
Бо вже звикатиме палить.
Здоров’ячко, як рукавичку,
Він може просто загубить.
Хворітимуть його легені,
Всі органи і голова.
А він стиска цигарку в жмені,
Та ще й радіє і співа!
Бо думає, що хитрий дуже,
Що він усіх перехитрив!
До себе ставиться байдуже
І сто болячок вже нажив.
Але про це він ще не знає.
Не всі ще органи болять.
І знов цигарку витягає,
Бо хочеться дорослим стать.
Та сильним, гарним він не стане!
Бо ріст вповільнюватись став.
Усе, що в світі є погане,
Хлопчина в організм запхав.
Та ще й в залежність від цигарки
Бідненький втрапив, як в капкан.
Не допоможуть слово й лайки,
Тепер над ним – цигарка ПАН!
Така маленька і нікчемна!
А влада в неї – он яка!
Вона щосили недаремно
Трима в полоні хлопчака.
А він їй зразу підкорився,
Бо сили-воленьки не мав.
Отак малий з дороги збився,
Ослаб і зовсім хворим став.
Тепер одна погана звичка
У хлопця є й здоров’я їсть.
А друга теж, її сестричка,
Заходить, часом, наче гість.
Бо в хаті свято, часом, сяє.
Горілка в пляшці на столі.
Хлопчина, деколи буває,
Ще й вип’є чарочки малі.
Бо теж попробувати хоче,
Що то татусь біленьке п’є.
А потім й сам собі охоче
Тихцем горілочки наллє.
А яд такий усе руйнує,
Найперш страждає голова.
Всі центри там паралізує…
Біда великою бува…
Це друга звичка препогана,
Життя калічить всім-усім!
Красива вам людина п’яна?
Розумна? Мабуть не зовсім…
Отож, звичайно, любі діти,
Ростіть здоровими завжди.
Розумними всім ліпш ходити
І як найдалі від біди.
Накраще всім здоровим жити,
Де щастя, радість є і сміх.
Учитись, з мріями летіти –
Таке задовільнить усіх.
Але ж не всі те розуміють,
Немов під чарами живуть.
А ще відмовитись не вміють,
На повідку у інших йдуть.
Бо слабаки. Не мають сили,
Щоб стійко вимовити: «Ні!»
Тим самим вже біду зробили
І дуже шкода їх мені.
Це Васі, Галочки, Степани,
Дівчата й хлопці – слабаки.
З таких бувають наркомани,
Курці запеклі й пияки.
Свого характеру не мають,
Відсутня сила й воля в них.
Під вплив частенько підпадають…
Спочатку все це, наче, сміх.
Та час летить, вони страждають.
Наркотики – страшна біда.
І молодими помирають…
А вороття нема… Шкода…
То ж, краще, на собі не треба
Перевіряти дію ту.
Поглянь, яке чарівне небо
Нас кличе в синю висоту!
Яке життя довкіл прекрасне!
Росинка на траві блищить.
Яке чарівне сонце ясне
І неповторна кожна мить!
Й життя у кожного єдине
І неповторне, лиш одне!
А ти у світі цім – людина!
І хай біда тебе мине.
В хворобі щастя не буває.
Лише в здоров’ї щастя є!
Весела думка всіх єднає.
Здоров’я, лиш, дурний псує.
Ведучі (по черзі):
Бути здоровим, друже зможеш,
Бо кожному це до снаги.
Хвороби всі ти переможеш,
Здоров’я мусиш берегти.
Лиш перші промені в віконце зазирнули,
Вставай і швидше сон ти проганяй,
Для настрою, бадьорості та сили
Ранкову фіззарядку починай.
Ти кожен день живи за розпорядком.
Вставай, вмивайся, ліжко застеляй.
Сніданок з’їж, подякуй мамі,
У рідну школу, друже, поспішай.
Учися гарно, старанно, охайно.
Здолати лінощам себе не дозволяй,
У школі рухайся, спілкуйся, розвивайся,
Науки різні добре ти вивчай.
Зі школи ти додому повертайся.
Там пообідай, відпочинь, поспи
Та про уроки ти не забувайся,
Завдання вчителя, як слід, зроби.
А далі – час весь твій:
Як хочеш – грайся,
Чи вдома, чи із друзями в дворі,
Побігай, пострибай чи позмагайся,
Хай розімнуться м’язи всі твої.
Повітря, сонце і вода –
Для всіх хвороб просто біда.
Тож гартуватись, друже, слід,
Щоб врятуватися від бід.
На сонце личко підставляй,
Водою тіло обмивай,
Морозу, холоду не бійся,
А для сміливості ти смійся.
Бо усміхнена людина –
Це здоров’я половина!
А щоб дух здоровий мати,
Треба добрим в світі стати.
Бо любов, здоров’я, сила
Нам дають чарівні крила,
Ще дають саме життя
І несуть у майбуття.