доповнимо наші знання про життя і творчість Т. Г. Шевченка, продовжимо розвивати вміння виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе», відшукаємо в ній тропи, відтворимо настрій вірша; розвиватимемо креативне мислення, уміння висловлювати власні відчуття, емоції; виховуватимемо почуття прекрасного, оптимістичний погляд на життя. Мета уроку:
Гра «Літературний калейдоскоп» Коли народився Т. Шевченко? У якому селі народився? У якому селі минуло дитинство поета?Чим захоплювався Тарас у дитинстві? Чи був він допитливим? Доведіть. Чому ім’я Катерина було подвійно дороге поетові? Як звати батьків Тараса? Скільки дітей було у сім`ї Тараса? Де похований Шевченко? Автором якої книги є Т. Шевченко?
Доля не пошкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори. Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко.
Обговорення змісту поезіїЯк називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?Яку погоду наступного дня, за народними повір'ями, прогнозує насичений червоний захід сонця?На скільки частин можна умовно поділити вірш?Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?Як змінюється у творі кольорова, палітра?Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами. За допомогою яких слів передано лагідність у творі?Коли людина перебуває далеко від рідного краю, яким словом можна назвати тугу за ним?Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?Чи буває в дійсності, щоб хмарка чи туман робили так, як люди?Чи відчувається у творі присутність людини і як? Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?
Художні означення слід відрізняти від звичайних означень, які вказують на звичайні і звичні явища та прикметники: гарний стіл, синя блузка, сивий чоловік, рожева троянда. Часто в художніх творах письменники вдаються до порівнянь. Порівняння – слово, або вираз, за допомогою якого одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак; це пояснення одного предмета за допомогою іншого, подібного до нього.(Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину, туман, наче ворог, ждеш того світу, мов матері діти)
Зверніть увагу, що в порівнянні завжди є дві частини, які поєднуються сполучниками: як, мов, ніби, наче, мовби, мовбито, нібито, неначебто. Якщо є зіставлення, але немає порівняльного сполучника, то це – метафора. Можна порівняти: тьмою німою оповиє тобі душу – метафора. Оповиє душу, ніби тьмою німою – порівняння.