Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе»

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати ключові компетентності: - уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; - емоційно-ціннісна - доповнити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, навчити їх виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе» , знаходити в ній тропи, відтворювати настрій вірша; виховувати почуття прекрасного, оптимістичний погляд на життя; - загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; - діяльнісна – розвивати креативне мислення, уміння висловлювати власні відчуття, емоції. - соціокультурна – виховувати почуття патріотизму, пошани до митців рідного слова,
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Одинадцяте березня. Класна робота

Номер слайду 2

Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...» Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т. Шевченка - художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови

Номер слайду 3

доповнимо наші знання про життя і творчість Т. Г. Шевченка, продовжимо розвивати вміння виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе», відшукаємо в ній тропи, відтворимо настрій вірша; розвиватимемо креативне мислення, уміння висловлювати власні відчуття, емоції; виховуватимемо почуття прекрасного, оптимістичний погляд на життя. Мета уроку:

Номер слайду 4

Оберіть той колір веселки, який вам найбільше до вподоби, із яким хочеться потоваришувати й працювати на уроці.«Кольорова настанова»

Номер слайду 5

Гра «Літературний калейдоскоп» Коли народився Т. Шевченко? У якому селі народився? У якому селі минуло дитинство поета?Чим захоплювався Тарас у дитинстві? Чи був він допитливим? Доведіть. Чому ім’я Катерина було подвійно дороге поетові? Як звати батьків Тараса? Скільки дітей було у сім`ї Тараса? Де похований Шевченко? Автором якої книги є Т. Шевченко?

Номер слайду 6

11.03.20216 Володар у Царстві Духу

Номер слайду 7

11.03.20217

Номер слайду 8

11.03.20218 Запрошую вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Шевченкова поезія - це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.

Номер слайду 9

11.03.20219 Хай палає свічка,Хай палає. Поєднає нас вона в цей час. Друзів голоси нехай лунають,Слово й музика нехай єднають нас!

Номер слайду 10

11.03.202110«Реве та стогне Дніпр широкий...»

Номер слайду 11

11.03.202111 Щовесни, коли тануть сніги,І на рясті просяє веселка,Повні сил і живої снаги, Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

Номер слайду 12

207-річниці від дня народження Т. Г. Шевченка присвячується

Номер слайду 13

11.03.202113…Вставайте. Кайдани порвіте І вражою злою кров’ю Волю окропіте...

Номер слайду 14

Ім'я Тараса Шевченка стало символом України. Духовну велич і красу народу він підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.

Номер слайду 15

Він словом пророчим освітлював далі, Закриті страшними завісами хмар, Він долю свою і талант свій без жалю Поклав на святий України вівтар.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Скільки мудрості в його рядках!

Номер слайду 18

Номер слайду 19

…Шевченка гортаю,Й озиваються струни в душі.

Номер слайду 20

Що за велет! Титан був та й годі! Він життя нам пророчив нове.

Номер слайду 21

… він бачив усі наші справи, хто є друзі, а хто - вороги.

Номер слайду 22

Щоб жили ми і вчились, як треба, Й пам’ятали свій корінь завжди…

Номер слайду 23

Щоб ми…. Вкупі завжди з братами були,Мали друзів завжди і багато…

Номер слайду 24

І я вірю: подякують люди, І згадають, я вірю, про нас.І тоді нам не соромно буде. За життя, що пророчив Тарас.

Номер слайду 25

Та найдорожчий скарб його – «Кобзар». Та поезія – дарунок для нащадків…..

Номер слайду 26

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття. І голос твій нам душі окриля.

Номер слайду 27

Через двісті сім вагомих літчитаємо Шевченків заповіт…

Номер слайду 28

Грецьке Тарактикос перекладається так: здатний на непокору, безстрашний, бунтар.

Номер слайду 29

Життя його від народження було сповнене то горя, то драми, то поезії.

Номер слайду 30

Він був сином мужика — і став володарем у царстві Духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Іван Франко

Номер слайду 31

Він був самоуком — і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Номер слайду 32

Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, ані віри в Бога у зневіру і песимізм.

Номер слайду 33

Доля не пошкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя. Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори. Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко.

Номер слайду 34

В похилій хаті край села. Над ставом чистим і прозорим Життя Тарасику дала Кріпачка-мати, вбита горем.

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Номер слайду 48

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Каратись, мучитись, страждати…Не застогнати і на мить.

Номер слайду 52

Номер слайду 53

Номер слайду 54

Номер слайду 55

Номер слайду 56

... З тих пір горю я ночі й дніУ Прометеєвім вогні.

Номер слайду 57

11.03.202157

Номер слайду 58

Як «Кобзар» у хаті – буде щастя, знай!

Номер слайду 59

Перечитуючи «Кобзаря», ми доторкаємося душею до палкого й нескореногосерця поета

Номер слайду 60

«За сонцем хмаронька пливе»

Номер слайду 61

Словникова робота. Поли – крайні передні частини верхнього одягу;Пелена – передня частина спідниці; тканина;Оповиє – обволікає, оповиває;Того світу – світла.

Номер слайду 62

Евристична бесіда

Номер слайду 63

Обговорення змісту поезіїЯк називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?Яку погоду наступного дня, за народними повір'ями, прогнозує насичений червоний захід сонця?На скільки частин можна умовно поділити вірш?Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?Як змінюється у творі кольорова, палітра?Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами. За допомогою яких слів передано лагідність у творі?Коли людина перебуває далеко від рідного краю, яким словом можна назвати тугу за ним?Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?Чи буває в дійсності, щоб хмарка чи туман робили так, як люди?Чи відчувається у творі присутність людини і як? Які настрої відтворює автор і за допомогою яких засобів?

Номер слайду 64

Картини навколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Серед них у вірші «За сонцем хмаронька пливе» є як уже відомі вам пейзаж, метафора, зменшено-пестливі слова.

Номер слайду 65

Дуже широко у художній творчості використовуються епітети – художні означення.

Номер слайду 66

Червоні поли, синє море, рожева пелена, малая година, хмаронька рожевая, сива тьма, німа тьма.

Номер слайду 67

Рід літератури: лірика. Жанр: вірш. Тематика: пейзажна лірика.

Номер слайду 68

Тема: зображення мінливості природи в зміні дня й ночі.Ідея: нерозривний зв’язок почуттів із природою, сподівання на краще майбутнє.

Номер слайду 69

Художні означення слід відрізняти від звичайних означень, які вказують на звичайні і звичні явища та прикметники: гарний стіл, синя блузка, сивий чоловік, рожева троянда. Часто в художніх творах письменники вдаються до порівнянь. Порівняння – слово, або вираз, за допомогою якого одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак; це пояснення одного предмета за допомогою іншого, подібного до нього.(Покриває рожевою пеленою, мов мати дитину, туман, наче ворог, ждеш того світу, мов матері діти)

Номер слайду 70

Зверніть увагу, що в порівнянні завжди є дві частини, які поєднуються сполучниками: як, мов, ніби, наче, мовби, мовбито, нібито, неначебто. Якщо є зіставлення, але немає порівняльного сполучника, то це – метафора. Можна порівняти: тьмою німою оповиє тобі душу – метафора. Оповиє душу, ніби тьмою німою – порівняння.

Номер слайду 71

Прийом «Словесний малюнок». Передайте словами картину природи, яку ви уявляєте при читанні вірша. Зорові образи: сонце, хмаронька, море, пелена, мати, дитина, туман. Слухові образи: з Богом заговорить. Образи кольору: червоні, синє, рожевою, сивий. 

Номер слайду 72

Стратегія «Мікрофон» - Так у чому ж полягає майстерність автора?- Які слова надають поезії ніжності, м’якості, ліризму? Зачитати їх.

Номер слайду 73

На уроці я…- Дізнався (лася)…- Зрозумів (ла) …- Навчився (лася) …- Не вмів (ла) , а тепер вмію…- Мені було цікаво…

Номер слайду 74

Вивчити вірш «За сонцем хмаронька пливе…» напам’ять. Намалювати ілюстрацію до нього або написати твір «Перебуваючи далеко від отчого дому…» (на вибір). Домашнє завдання

Номер слайду 75

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
24 березня 2022
Переглядів
2025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку