Урок української літератури у 5 класі на тему:
Так хочеться в ту казку повернути…
Мета: ознайомлення учнів із творчістю поетів – іспасчан, які у віршах змальовували казкових героїв та чарівні картини ; формування вмінь складати казку, будувати імпровізовані роздуми та характеристики героїв; удосконалення навичок складати логічно послідовну розповідь; розвивати спостережливість; виховувати кращі людські якості.
Тип уроку: урок літератури рідного краю
Обладнання: збірка творів поетів, відеоматеріали (інтернет-ресурси) ,
Епіграф: Я малюю свій світ,
Чарівний, загадковий
Із казок, таємниць,
Теплий, світлий, святковий
Марія Корсун
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Казки люблять усі – малі й дорослі, бо в казках втілюються мрії і перемагає справедливість. У пересічних людей виростають крила, звірі починають розмовляти, бідні стають багатими, а слабкі сильними. .
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Що для казки характерне
1. Фантастична розповідь про оточуючий світ.
2. Розповідь містить багато епі¬зодів і має щасливе закінчення.
3. Головний герой чи герої обо¬в'язково досягають своєї мети, і добро перемагає зло.
4. Традиційні зачин і кінцівка; трикратні повтори; примовки.
5. Наявність контрастних дійових осіб — символів добра і зла.
Що в казці відсутнє
1. Оповідь про історичні події та історичних героїв.
2. Незакінченість сюжету.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Читання віршів Івана Фрацовіра, Марії Корсун та Світлани Мензак, у яких присутній казковий сюжет та казкові герої.
2. Обмін враженнями від почутого. ( Чи вдалося п’ятикласникам поринути в казковий світ авторів, зрозуміти його?)
3. Записати у зошит казкові фрагменти із запропонованих поезій, визначити, до якої групи казок ( про тварин, чарівні, соціально – побутові) вони належать.
VІ. Твора робота
Складання казки за мотивами опрацьованих поезій , використовуючи запропоновані шаблони.
Зачин казки
Сталі вислови
Кінцівка
- Живуть та постолом добро возять.
- Поїхали в ліс, вирубали ківш, то ще б казки було більш.
- Прийшли додому та стали гарно собі жити і Бога хвалити, що їм поміг.
- І я там був, горілку пив, по вусах текла, а в роті не була.
VІІ. Рефлексія
Тож не забудьмо, мріймо й далі,
Живім у казці так завжди.
Вся суть життя- це без печалі
Прожити в казці, назавжди!
Іван Фрацовір
Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми за допомогою поезії наших земляків змогли поринути у світ казки та опанувати поняття «добре» і «погано»; навчилися простежувати взаємозв’язок між вчинками та їх наслідками; дізналися, що таке взаємодопомога і навіщо потрібні друзі; навчилися розпізнавати підступність і хитрість; збагатили активний словниковий запас.
VІІІ. Домашнє завдання
Дописати казку, навчитись виразно її читати на наступному уроці