Запорізька дитяча школа мистецтв №4
Відкритий урок
з предмету «Початковий курс історії хореографічного мистецтва»
з учнями 5 класу
хореографічного відділення
на тему «Театр і танцювальне мистецтво Японії в контексті культури країни. Японський костюм. Символіка гримування акторів японського театру»
Викладач Соколенко Н. Б.
Запоріжжя
Тема уроку: Театр і танцювальне мистецтво Японії в контексті культури країни. Японський костюм. Символіка гримування акторів японського театру.
Навчальна мета: введення та розкриття основних понять теми, навчання учнів відокремленню характерних рис хореографічного стилю країни, вміння використовувати знання з інших предметів на уроці з історії хореографії, узагальнення знань щодо культури стародавніх цивілізацій Сходу.
Виховна мета: розширення загальноосвітнього кругозору, формування естетичних смаків, асоціативного та образного мислення; розвиток емоційної сфери; підвищення мотивації до вивчення предмету.
Тип уроку: комбінований.
Наочний матеріал: плакати з ієрогліфами, зображення японських театральних масок, листи з домашнім завданням.
Технічні засоби навчання: ноутбук; мультимедійний проектор.
Хід уроку
I. Організаційна частина:
|
|
3 |
II. Перевірка домашнього завдання та закріплення вивченого матеріалу:
а) маніпурі; б) шинаузри; в) баладі;
а) танець дервішей; б) танець лева; в) танець дракона;
а) ляльки - маріонетки; б) тіньові ляльки; в) ростові ляльки;
а) бугаку; б) танура; в) мохініаттам;
а) пагода; б) сабо; в) мюлі;
а) віяло; б) меч; в) канделябр;
|
Завдання на проекторі
Перегляд відеофрагментів |
7 |
III. Пояснення нового матеріалу: Мета нашого уроку - ознайомитися з основними японськими танців, їх походженням, вивчити характерні риси японського хореографічного стилю, познайомитися з традиціями створення японського костюма, нанесення гриму. Історія виникнення хореографічного мистецтва Японії (ритуальні танці - заклинання, танці - моління про дарування врожаю або дощу, танці - подяки, підношення богам та ін.) Традиційне розділення японських танців на «май», що відрізняються ритуальної стриманістю, і «одорі», для яких характерні більш грубі, наближені до повсякденної реальності, рухи. Кагура - танцювальна пантоміма, що супроводжується грою на барабані і флейті. Виникла вперше в 7 - 8 столітті, остаточно сформувалася до 9 століття. Бугаку - найбільш ранній і найекзотичніший з усіх жанрів театрального мистецтва Японії. Створені в VII -VIII ст. як мистецтво аристократії, придворні і храмові подання бугаку включають музику і танці - як японського походження, так і різноманітні давні запозичення. Саругаку - японська комічна сценка, що складається з акробатичних елементів, клоунади, жонглювання, танцю і фокусів. Театр Но - найстаріший з існуючих в данний час японських професійних театрів, форма музично - танцювальної драми, що зародилася в XIV ст. Виникнення театру Кабукі. Його особливості. Специфічний метод гримування в театрі кабукі - кумадорі (яп. «Нанесення смуг на обличчя»). Особливості створення та використання японського костюму. Зв'язок з релігією та традиціями народу. Кімоно з'явилося в VII -VIII ст. і спочатку служило нижнім одягом, але потім перетворилося в універсальний одяг, схожий на тунікоподібний халат з довгими рукавами. Хаорі - ще один вид верхнього одягу японців. Це досить коротка пряма куртка з широкими прямокутними рукавами і стоячим коміром. На відміну від кімоно, хаорі з'єднується попереду за допомогою зав’язок, які зав'язуються бантом. Традиційний костюм японських жінок складався з нижнього і верхнього одягу. Нижнім поясним одягом були спідниці «футано» і «косімакі». Футано - коротка не зшита спідниця з вибіленої бавовняної тканини; косімакі - довга не зшита спідниця з більш дорогої тканин. Японки також носили нижній одяг - сорочки «хададзюбан» зі світлої шовкової або бавовняної матерії. На відміну від чоловічого дзюбана, у цієї жіночої сорочки не зашивали нижню частину пройми і рукава в області пахви. Традиційним японським взуттям є «гета» і «дзорі», які популярні в Японії і зараз. Другий традиційний вид японської взуття дзорі - плетені сандалі. Їх робили з очерету, бамбука, рисової соломи. У дзорі плоска підошва, немає каблуків і тільки один розмір. Види та значення масок японського театру:
|
Ієрогліф «май» та «одорі»
Відео танцю
Відео театру
Відео театру Но
Відео театру Кабуки Зображення гриму кумадорі
Зображення костюмів
Зображення масок
|
25 |
IV. Узагальнення та закріплення:
|
Відеопитання
|
7 |
V. Підбиття підсумків уроку:
|
підрахунок балів |
2 |
VI. Домашнє завдання:
|
Отримання учнями листів з домашнім завданням |
1 |
Перелік використаної літератури
1) Барышникова Т. Азбука хореографии. – 2001.
2) Гришелева Л.Д. Театр современной Японии. – М.: Искусство, 1977.
3) Глускина А.Е. Заметки о японской литературе и театре. – М., 1979.
4) Жукова А.Я. Японский традиционный танец. М.: Прометей, 2005.
5) Комаровська О.А. Палітра мистецтв у розвитку обдарованості: інтегровані творчі завдання на уроках історії театру та хореографії. - Плекаємо таланти. Посібник для вчителя. (автор ідеї та укладач О.Комаровська) Ніжин: Вид-во „Аспект-Поліграф”, 2007.
6). Образцов С. Театр китайского народа / Сергей Образцов - М.: Искусство, 1957.
7) Серова С.А. Китайский театр и традиционное китайское общество (ХVI–ХVII вв.). – М.: Наука, 1990.