Театралізована вистава до дня Перемоги

Про матеріал
Театралізована вистава до дня Перемоги розрахована на учнів 5-9 класів. Мета: виховувати в учнів повагу до героїчних подвигів співвітчизників, ушанувати пам'ять тих, хто загинув у роки Великої Вітчизняної війни; показати всю жорстокість, з якою був знищений наш народ; формувати патріотичні почуття гордості за старше покоління; сприяти пробудженню бажання вивчати історію своєї держави, берегти її традиції, уболівати за майбутнє країни.
Перегляд файлу

 

 

Театралізована вистава до дня Перемоги

 

Мета: виховувати в учнів повагу до героїчних подвигів співвітчизників, ушанувати пам'ять тих, хто загинув у роки Великої Вітчизняної війни; показати всю жорстокість, з якою був знищений наш народ; формувати патріотичні почуття гордості за старше покоління; сприяти пробудженню бажання вивчати історію своєї держави, берегти її традиції, уболівати за майбутнє країни.

 (лунає сучасна музика, на сцені стоять типові представники сучасної  молоді. До них підходить скромно одягнута дівчина (Правда), музика стишується, але не вимикається)

Юнак  :
О, привіт. Що ти за птиця,
Де взялося таке чудо?
Страшно навіть подивиться…
Є ще в світі такі люди?

Дівчина  : (обходить кругом Правду, смикає за одяг)
Секонд-хенд, а чи вінтаж,
І косметика природна –
В цьому фішка і кураж?
З себе корчиш благородну?

Правда: (впевнено)
Слова пусті мене не ранять,
Порожній звук душі не крає.
Я – ваша генетична пам'ять,
Що час від часу оживає.

Юнак  :
Це, типу, у тобі є ми,
Чи у мені твоя дещиця?
Ти краще порох не гони!
І справді – страшно подивиться…

 

Дівчина  :
Ні, ти і я – поняття не тотожні,
Ми – різні, нас в одне не поєднать.
Це ствердження тупе і геть порожнє,
Цю істину не впишеш до понять.

Правда:
Я – правда, я – історія, я – сутність.
Без мене ви – ніхто: немає вас.
Враз покажу болючу незабутність,
Верну реальність у воєнний час.
Щоб ви відчули, як життя цінують,
Малюючи кривавим суть буття.
Убиті мрії дотепер пульсують,
Кричать до вас, щоб вберегли життя.

 

(Виконують вальс під пісню С. Ротару «Школьный вальс». Танець переривається оповіщенням Левітана про війну. Пара завмирає і слухає.)

 

Першу дорослу сукню вдягнула,

 Перші високі підбори.

 Так танцювати цей вальс я хотіла

 Разом з тобою, герою.

Бал випускний закружляв нас з тобою,

 Ось і зоря у вікно загляда.

Ні, не зоря це, це сяяння бою!

Це червень — 22, рік 41, війна.

 

(На середину сцени виходять два учні)

 

 

Хлопчик: Не пускали мене воювати

 Яблуневі, вишневі сади,

 Не хотіла і мати пускати,

 Але тихо сказала:

Дівчинка Іди!..

Хлопчик Подивилась у вічі:

Дівчинка Бо треба...

Хлопчик Вже на заході грізно гуло,

 І, як хмара вечірнього неба,

 Серед поля лежало село.

 Причувалися стогони й дзвони,

 Що віщують навалу біди.

 При дорозі джерельце бездонне

 Стукотіло, як серце:

Дівчинка Іди!..

Хлопчик На шляху шикувались солдати,

 На травиці – сльоза чи роса...

 І стояла на вигоні мати,

 А за нею – поля й небеса.

 (музика змінюється на ліричну мелодію початку сорокових, сучасна молодь розгублено відступає, сідає на краю сцени. Заходить пара закоханих, прогулюються сценою, зупиняються, дивляться один на одного з ніжністю)

Юнак: Я так тебе кохаю, ти навіть не уявляєш, наскільки сильне моє почуття! Хочеш – кину небо тобі під ноги?
Дівчина: Ні.
Юнак: А хочеш всі квіти, що є у місті? Я зірву їх для тебе.
Дівчина: Ні. Нехай тішать людей.
Юнак: Що ж тобі хочеться понад усе?
Дівчина: Збудувати з тобою дім, народити чудових дітей: хлопчика і дівчинку, аби були схожі на нас. Хочу постаріти з тобою у заможній країні. Та поки що, мені б зустріти світанок у твоїх обіймах. Я прагну цього намріяного щастя.
Юнак: Виходь за мене, і я створю для тебе реальну казку, якій не буде кінця.

(юнак пригортає до себе дівчину, завмирають, музика посилюється, враз змовкає, чується вибух. Тиша, виходить Правда з умовною книгою «Історії убитих поривань», розкриває, читає)

Правда: Дім не збудовано. Хлопчик і дівчинка не народилися, як мріяла вона. Він не створив реальну казку. Притча палкого кохання обірвалася на світанку. Вони лишилися лежати в обіймах, пришиті одне до одного кулеметною чергою, обвінчані смертю. Це – вигадана історія. (звертаючись до сучасного юнака) Але якби на їхньому місці були твої предки, ти б не стояв зараз тут.

(сучасний юнак опускає голову, підходить до закоханих, всі виходять зі сцени)

Правда: Червень 1941 року. Початок Великої Вітчизняної війни – розпач, розлуки, смерті і неймовірне прагнення захиститися від жаху. Але не сховавшись, розправивши груди, йти на ворога, жити так, немовби наступна хвилина – остання. І кожну зустріч поглядом цінувати як дарунок неба, і кожну хвилину кохати до нестями.

 (звук бомбардування, тиша. Забігає наступна пара, кружляють, бавляться у квача)

Юнак: Чекай, моя смугляночко, дай обійму.
Дівчина: Шалапут. Не займай мене, ліпше заспівай, хай серце натішиться твоїм голосом, коханий.
Юнак: Ти сказала «коханий»?!
Дівчина: (сміючись) Шалапут, тобі почулося – співай!

(звучить пісня «Смуглянка»)

Дівчина: Ой, забруднилася. А хай тобі грець, нова ж одяганка! Тепер я негарна.
Юнак: Найкраща у світі. Поберемося, як відстріляємося?
Дівчина: Авжеж! В мене сукні весільної немає, але щось вигадаю з підручного матеріалу: фату, наприклад, з марлі. Тільки б виліт сьогодні не затягнувся…

(юнак пригортає, як в попередньому варіанті, дівчину. Музика обривається, лунає звук літака, що падає)

Правда: Кіноісторія Бикова, яку не можна дивитися без сліз. Він і Вона. Не будемо давати імена, адже таких юних «смугляночок» і веселих «шалапутів» загинуло тисячі. Йому здавалося, що земля і небо були порожніми, допоки не стрів Її. А Вона хотіла мати гарний вигляд, все чепурилася, мріяла про весільну сукню. (звертається до дівчини, яка критикувала її вбрання) Уяви, що Вона – твоя прабабуся, адже ви схожі: полюбляєте гарно виглядати. Ти купуєш одяг у бутиках, міняючи його із заздрісною систематичністю, а її намріяна цінність – фата з марлі, яку так і не вдягла.

(дівчина підходить до пари, дістає з сумочки шматок марлі, намагається нею прикрити дівчину, але опускає долі, обіймає пару – виходять)

 (лунає кулеметна черга, звуки бою. На сцену заходить наступна пара: поранений боєць та медсестра)

Дівчина: Ти потерпи, нам лишилося зовсім трішки, поглянь – он видніється червоний хрест. (юнак спотикається, безсило стає на коліна, підводиться з допомогою медсестри)
Юнак: Мені не можна помирати. Я – останній живий у матері лишився, з п’ятьох синів, вона ж невісток хороших чекала, онуків серцем жадала.
Дівчина: Так дочекається, ще набавиться з онучатами, буде їм колискові співати.
Юнак: Ти – дуже вродлива, очі які гарні, вуста – намальовані, любо подивитись. Ти б сподобалась моїй мамі, малечі б нам народила.
Дівчина: Ти робиш мені пропозицію?
Юнак: Так. Відвоюємо – одружимося, якщо виживу.
Дівчина: Аякже, тепер мусиш, бо ж заміж погукав.

(чується кулеметна черга, дівчина обіймає юнака, завмирають, лунає журлива мелодія)

Правда: (звертається до сучасного юнака) Ти тринькаєш кожен день на пустощі, гулянки, примітивну музику і тупі балачки з такими ж, як і сам, гульвісами. А твоя мати працює з ранку до ночі, аби виконати усі твої забаганки, оплатити нічні клуби і навчання у виші. Але тобі все мало… ти витрачаєш не гроші – життя: своє і неньчине, ведучи щоденну війну за вигадані привілеї. Мати терпить, адже – мати. Наскільки її вистачить? Взавтра може статися так, як у цій історії. Схаменися! (юнак підходить до пари – виходять зі сцени)

 

Правда: Старенька згорьована мама отримала п’яту похоронку. Серце не витримало – померла востаннє. Так, востаннє, адже помирала кожного разу, коли читала на пожовклому папері: «Ваш син загинув смертю хоробрих, пропав безвісти, захищаючи Вітчизну». Її не вшановували орденами, не поставили обеліск на її могилі – забули. Але вони – є!!! Матері, які не дочекалися синів. Схилімо голови над найбільшим подвигом жінок нашого народу, що гинули разом із синами, бо немає більшої пожертви, ніж віддати дитину на захист рідної землі.

(лунає пісня «Журавлі»,читається вірш)

Вкраїнська мати

Я пам’ятник зведу не погребальний,
Що з мармуру-граніту, а вербальний.
Пущу його ходить по всій країні,
Повідати і старцю, і дитині
Про вас, моя ріднесенька матусю,
Бодай словечком в ноги поклонюся.
Вуглинкою добу означу грізну,
Хай спомини страшні справляють тризну
За страченим польотом пташеняток,
Що їх в пожертву випестила мати.
Лягає стрімко профіль обеліска –
І лине ніжна пісня край колиски,
Юнацький сміх загублений в сирені,
Надії закатовані, даремні.


На мамину поставу тінь лягає –
Плечем, здається, небо підпирає,
Тримає на собі дещицю раю
Вкраїнських хмар, утому небокраю.
Так хочеться здійнятись, полетіти
Туди, де бій, де смерть, де рідні діти,
Грудьми позакривати дзоти-точки,
Від кулі захистить своїх синочків.

 

Застиг у горлі крик німий зажури,
Малює вуглик нездоланні мури,
Заковує печаль і біль нетлінні
У сірих глибах, впертому камінні.
Стривайте, ні, не треба, геть ці брили!
Здійме угору мати руки-крила,
Подасться у воєнні сорокові,
Лелечкам погукає: «Чорноброві!»
Хай скажуть: «Загордилась ваша мати,
Повиростали мужніми солдати…».
Не стачить на планеті всій граніту,
Щоб серце мами викресать для світу.

Хіба жагу любові для дитяти
У мармурі хтось годен передати?
Зі слів подяки пам’ятник зведемо,
У кожній їх людині віднайдемо,
Відпустимо ходити на простори:
В діброву, у пустелю і на море.
Всяк сущий на планеті має знати,
Якою є свята вкраїнська Мати.

Правда: Історія кохання: щирого, жертовного. Скільки було його? (звертається до сучасної дівчини) А ти кохатимеш до самозречення, підеш за любим землю рідну захистити? Якби не вони, які майбутню волю ставили вище за власне життя, невідомо, що б ми мали зараз. Важлива сутність тих боїв  – землю захистити, рід зберегти, щоб пам'ять могла сьогодні до вас говорити.

(дівчина підходить до пари, заходять інші учасники дійства)

Дівчина  :
Схилю коліна перед подвигом святим,
Хай серце в такт мелодії лунає.
Я буду жити вірою, іти,
Бо подвиг ваш до волі закликає.

Юнак  :
Я зможу досягнути тих узвиш,
Котрі історію наповнюють барвисто,
Щоб розбудити спогади із тиш,
Щоб процвітало і село, і місто.

Дівчина  :
Я житиму одним-єдиним днем,
І так, щоб не проходив він безслідно.
Спокуси закарбуються до клем,
Щоб відтворити час Господній гідно.

Юнак  :
І бути чесним, перш за все собі –
Чи стачить сили подвиг повторити…
Собою бути, не губитися в юрбі,
Прийдешній час із гордістю прожити.

Правда:
Вклоніться, пригадайте, проживіть
Життям, яке можливо, не судилось.
Травневий день кричатиме з століть,
Надія предків правдою звершилась!
Прийдіть в покорі родом до могил,
Приносьте маки – символічні рани,
Вслухайтесь в пісню із лелечих крил,
Можливо, з нею линуть ветерани.

 

(пісня Н.Май «Маки червоні»)

 

Маки червоні – символ Перемоги.

Ці квіти – кров загиблих на війні.

 

І матері сіють маки червоні

На могилах своїх юних синів.

 

Маки червоні на вітрі палають,

Нам, нагадавши про ті страшні дні.

 

Маки червоні тихо ридають,

Низько схиливши голівки свої.

 

Не коріте моє покоління.

Це — рядів ваших міць і коріння.

І за моду його не судіть,

З чистим серцем ви підійдіть.

 

Справа зовсім не втім, як танцюєм.

Справа в тім, як живем і працюєм,

Як в болоті бредем по коліна.

Це — також молоде покоління.

 

 Правда ваша — війна від нас далі,

 А у вас — ордени і медалі.

 І на подвиг за першим велінням

 Грудьми стане моє покоління.

 

 Попереду й нагороди, і звання,

 Ми, старший товаришу, з вами.

 Якщо треба — застигнем в граніті.

 Покоління моє не коріте.

 

 

 

Моя провина — і не більше, і не менше:

Я — відголосок рваної струни.

Сьогодні я молюсь за всіх загиблих

І за тих, хто вижив,

Від імені непам’ятаючих війни.

 

(пісня «Я онука солдата…»)

 

Правда: Пам’ять …  вона не має початку і кінця. Тіла солдат, що полягли у землю, давно стали землею. І завдяки одному серцю, що перестало битися тоді, сьогодні на нашій землі б’ються тисячі сердець.

 

Пам’ятайте про тих, що безвісті пропали,

Пам’ятайте про тих, що не встали, як впали.

 

Пам’ятайте про тих, що згоріли, як зорі, -

Такі чисті і чесні, як повітря прозоре.

 

Пам’ятайте про тих, що за правду повстали,

Пам’ятайте про тих, що лягли на заставах.

 

Пам’ятайте про тих, стрибали під танки…

Є в місцях невідомих невідомі останки.

 

Пам’ятайте про них і у праці, і в пісні –

Хай відомими стануть всі герої безвісні.

Правда: вшануємо хвилиною мовчання тих, хто звеличив нашу землю, завдяки кому наше життя зігріте сонячним сяйвом і мирною блакиттю небес.

 

(хвилина мовчання)

Народжені жити, любити, творити давно пішли з життя, для них війна закінчилася не салютом, а свинцем у серці. Вони заповідали нам берегти, пам’ятати і любити свою Батьківщину. Тож завдання нашого покоління — не забути людей, які прославили Вітчизну своїм героїзмом.

Мир на Землі — це затишок і тиша,

Це сміх дитячий і душі політ,

Коли поет чарівні вірші пише

Про незвичайний, дивовижний світ.

 

Мир на Землі — це росяні світанки,

Краса і творчість, пісня у гаях.

Мир на Землі — це вечори і ранки

Із радістю і щастям у серцях.

 

Мир на Землі — це дім, і мама, й тато,

Й любові стільки — просто через край.

Це та земля, де щастя є багато

І в кожній хаті — хліба коровай.

 

Це та Земля, де сміх і пісня лине,

А діти йдуть до школи знов і знов,

Й ніколи у боях ніхто не гине,

Бо там господар — щастя і любов.

Хай пісня лине в синь небес крилато,

У мирне небо хай зліта салют!

День Перемоги – це найкраще свято!

І на землі хай в мирі всі живуть!

 

 

(Пісня «Перемога»)

 

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку