Технічні засоби навчання - це комплекс засобів загально-дидактичного призначення, що складається з інформаційного фонду та технічної системи для її відтворення.Є багато різноманітних варіантів класифікації ТЗН:- за функціональним призначенням ;- за принципом роботи ;- за характером дії на органи чуття ;- за ступенем автоматизації .Інформація — сукупність відомостей про який-небудь процес, подію або предмет, які зменшують невизначеність, що була в одержувача до здобуття ним інформації. Повідомлення — матеріальна форма подання інформації. Освітня інформація це інформація, що використовується у навчально-виховному процесі.Інформаційна взаємодія — процес обміну відомостями, що приводить до змін хоча б одного із одержувачів. Проходить вона у трьох системах:штучних (датчики, комп'ютери);змішаних (людина - техніка);природних (людина-людина, людина-природа);
Інформаційне джерело — будь-яка система, що виробляє відомості або містить деяку інформацію призначену для її передачі. Розрізняють інформаційні джерела: природні-технічні; активні-пасивні. Комунікація — сукупність процесів подачі, передачі, отримання та зберігання інформації. Розрізняють формальні і неформальні комунікаційні процеси. Технічні пристрої навчання — пристосування, апарати, пристрої, стенди, моделі, машини або комплекси призначенні для пред'явлення дидактичних матеріалів. Дидактичний матеріал для ТЗН — навчальна інформація, зафіксована на різного роду носіях (папір, звуко-відеозаписи, слайди і т. д.), яку необхідно пред'являти з використанням ТЗН.
Використання технічних засобів навчання надає навчально-методичній роботі з учнями .студентами більш насичений, динамічний, творчий та інтенсивний характер. Сучасна освіта базується в основному на вербальному способі передачі знань, де переважає сприймання усної інформації.Є такі методи викладання ТЗН та ІКТ :- шляхом подальшого якісного удосконалення методик викладання у навчальних закладах;- шляхом удосконалення системи навчальної діяльності учнів, студентів, введення елементів наукового дослідництва, посилення самостійної творчої роботи. За формою передачі інформації ТЗН поділяються на:- екранні (мультимедійні дошки, мультимедійні проектори, рідкокристалічні та плазмові панелі, комп’ютери);- звуко-відеотехнічні (DVD-програвавчі, комп’ютерна техніка). Використання технічних засобів навчання підвищує ефективність навчального процесу, посилює засвоюваність навчального матеріалу, а їх розробка та визначення напрямів застосування є важливою складовою методичної роботи у дитячому садочку , школі та ВНЗ усіх рівнів акредитації.
Сучасній школі потрібні не тільки вчителі, які є звичайними носіями і трансляторами знань та вмінь, а й педагоги – мислителі, які можуть конструювати нові знання. Сучасний вчитель – це вчитель, який, володіючи усіма элементами педагогічної майстерності, іде в ногу з часом і активно використовує інформаціонно-коммунікаційні технології в навчально-виховному процесі. Будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези — завдання сучасного вчителя. Технологія уроку із використанням ІКТ ЕТАПИ : 1. Організаційний. 2. Актуалізація опорних знань. 2.1. Перевірка домашнього завдання. 2.2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Серед основних напрямків використання ІКТ та ТЗН можна виділити такі: 1) При викладанні нового матеріалу – візуалізація знань; Проведення віртуальних лабораторних робіт з використанням навчальних програм;Закріплення вивченого – тренінги, навчальні практичні роботи, лабораторні роботи;Система контролю й перевірки - тестування з оцінюванням, контролюючі програми;Самостійна навчальна робота учнів – навчальні програми зразка «Репетитор», енциклопедії, розвиваючі програми; Проведення інтегрованих уроків за методом проектів; Тренування конкретних здібностей учнів (увага, пам’ять, мислення).
Навчальні програми подають новий матеріал у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків і закінчуються набором запитань або тестів. Ці програми сприяють засвоєнню нової інформації та спрямовують процес навчання залежно від рівня знань та індивідуальних здібностей учнів. Тренувальні або програми – тренажери розраховані на повторення і закріплення вивченого матеріалу. Імітаційно – моделюючі програми дозволяють вивчати будь – який розділ на основі моделі. Наприклад, в моделі екологічної системи учень може змінити відсотковий склад гризунів і хижаків та стежити за всіма змінами, які відбуваються в ній. Діагностичні, контролюючі програми складають переважно на основі тестів. Вони призначені для діагностування, перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок учнів .
Серед найбільш ефективних прийомів використання презентацій на уроках можна зазначити такі: 1) При вивченні нового матеріалу ; 2) При проведенні усних вправ – дає можливість оперативно пред’являти завдання й корегувати їх виконання; 3) Під час перевірки фронтальних самостійних робіт – разом з усним і візуальний контроль результатів; 4) Під час перевірки домашніх робіт (аналогічно сам. роб.); 5) Під час розв’язування задач навчального характеру – допомагає виконати рисунок, скласти план розв’язування, контролювати проміжні й остаточні результати самостійної роботи за складеним планом. Отже, комп’ютер у школі являє собою потужну інформаційну підтримку вчителеві в організації навчального процесу, підвищує якість та ефективність навчальних методик.
Використання ІКТ на уроках Переваги :Інтенсифікація самостійної роботи учнів;Використання ІКТ на уроках Недоліки: Використання ІКТ у системі навчальної роботи вимагає попередньої ґрунтовної підготовки від вчителя; Зростання обсягу виконаних на урок завдань; Підготовка уроку з використанням ІКТ потребує значних витрат часу в порівнянні зі звичайним уроком; Розширення інформаційних потоків при використанні Internet;