Державний професійно-технічний навчальний заклад
«Центр професійно-технічної освіти № 3 м. Харкова»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ
ТЕМА:
«Техніка зварювання.
Зварювання у нижньому положенні.»
Виконав викладач: Черепаха О.П.
Харків
ЗМІСТ
1. Характеристики та навчально-виховні задачі теми
2. Планування вивчення теми
3. Методичні рекомендації
4. План-конспект уроку
5. Література
Характеристика
та навчально-виховні задачі теми
Одним з найголовніших завдань сучасної освіти є розвиток особистості учнів, створення умов, що забезпечують формування їх творчих здібностей, у результаті яких вони будуть підготовлені до активного самостійного й успішного життя. Для цього в сучасному суспільстві, учні мають навчитися аналізувати інформацію, та приймати осмисленні рішення, щодо їх використання. Особливо важливим, це стає під час професійної підготовки .
Для виховання конкурентноспроможнього робітника, викладач повинен докладати певних зусиль, щоб не просто надати учню суму знань, а стимулювати учня до самостійної роботи, до уміння отримувати інформацію, робити висновки та застосовувати теоретичні відомості на практиці.
В професії зварника важливою науково-технічною проблемою є створення економічних, надійних і довговічних зварних конструкцій, що можуть працювати на землі, під водою і в космосі, при великій різниці температур, в агресивних середовищах і при інтенсивному опромінюванні. За допомогою зварювання і споріднених технологій створюється більше половини валового національного продукту промислово -розвинутих країн. У зварювальному виробництві зайнято близько 5 млн людей, переважна більшість яких (70-80%) виконують електродугові процеси. Основою зварювального виробництва є зварювання плавленням. Воно докорінно змінило суть багатьох технологічних процесів виробництва машин і механізмів, будівництва суден і споруд, відіграє важливу роль в освоєнні космосу. Зварювання зіграло важливу роль на усіх етапах розвитку виробництва у світі, індустріалізації нашої країни. В даний час зварювання перетворилось на великий самостійний вид виробництва. Застосовується для створення і зведення принципово нових конструкцій і споруд, для ремонту машин і апаратів, для отримання виробів зі спеціальними властивостями. Зварні конструкції працюють при надвисоких і наднизьких температурах, з тисками, що значно перевищують атмосферний, і в умовах космічного вакууму. Сучасні досягнення в галузі зварювання дозволяють з'єднувати не тільки метали, а й пластмаси, скло, кераміку та інші матеріали. При цьому зварювальні елементи можуть мати розміри від декількох мікрон (у радіоелектроніці) до десятків метрів.
Загальна характеристика теми
Планування вивчення теми
№ теми (8) |
№ уроку
|
Технологія ручного дугового зварювання покритими електродами
|
Кількість годин на тему (17 год) |
|
|
|
1 |
Поняття про технологію ручного дугового зварювання. |
1 |
|
|
|
2 |
Техніка наплавлення швів. |
1 |
|
|
|
3 |
Запалювання зварювальної дуги. Довжина дуги. |
1 |
|
|
|
4 |
Положення електрода. Коливальні рухи електрода. |
1 |
|
|
|
5 |
Наплавлення валиків, його сутність і техніка. |
1 |
|
|
|
6 |
Технологія зварювання, вибір його режиму. |
1 |
|
|
|
7 |
Основні і додаткові показники режиму зварювання. |
1 |
|
|
|
8 |
Вплив показників режиму зварювання на розміри і форму шва. |
1 |
|
|
|
9 |
Техніка зварювання. Зварювання у нижньому положенні. |
1 |
|
|
|
10 |
Зварювання стикових швів. |
1 |
|
|
|
11 |
Зварювання кутових швів. |
1 |
|
|
|
12 |
Способи заповнення шва по довжині і перетину. Кінцівка шва. |
1 |
|
|
|
13 |
Типові види дефектів і засоби їх запобігання. |
1 |
|
|
|
14 |
Організація робочого місця і безпека праці при ручному дуговому зварюванні. |
1 |
|
|
|
15/16 |
Лабораторно-практична робота №1 Вивчення основних параметрів режиму зварювання. Інструктаж ОБЖ |
2 |
|
|
|
17 |
Повторення. Письмова робота |
1 |
|
|
Взаємозв’язок між уроками
Предмет |
Тема |
охорона праці |
Безпека праці при виконанні зварювальних робіт |
математика |
Геометрія положення предметів |
фізика |
Сила струму, напруга |
креслення |
Форми підготовки кромок |
електротехніка |
Явища електричної емісії |
Міжпредметні зв’язки
Методичні рекомендації
Тема уроку: Техніка зварювання. Зварювання у нижньому положенні.
Тема включає важливі теоретичні питання для подальшого вивчення техніки зварювання швів в різних просторових положеннях та набутті практичних навиків.
У нижньому положенні виконують стикові, кутові, таврові та з’єднання внапуск.
Зварювання передбачає виконання швів в нижньому положенні: однобічні та двобічні.
При зварюванні односторонніх швів, як правило, дуже важко уникнути непроварів або пропалів, тому для односторонніх швів зазвичай застосовують способи утримання зварювальної ванни - підкладки.
Під технікою зварювання розуміємо послідовність дій при виконанні операції зварювання з метою отримання якісного формування зварного шва по товщині металу і по довжині в цілому. Техніка зварювання сталей залежить від багатьох факторів: складу основного металу, способу зварювання і зварювальних матеріалів, виду заготовки (пластина, труба), положення зварювання, товщини металу, довжини шва, умов виготовлення на заводі чи на монтажній площадці, маси і габаритів виробу та ін.
Урок передбачає більш докладне викладання матеріалу про техніку зварювання в нижньому положенні. Він побудований так, щоб познайомити учнів з особливостями зварювання металу з урахуванням товщини металу, виду підготовки кромок, положення та напрямку електрода.
Цілевизначення
Вивчення цієї теми має на меті:
Після вивчення теми учні повинні знати:
Техніка зварювання. Зварювання у нижньому положенні.
Найперше, що має зробити вчитель,
- це розвинути в учня дух допитливості.
Д. Менделєєв
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Методична:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи та прийоми навчання: міні-лекція, евристична бесіда, інтерактивні методи: «Асоціативний кущ», термінологічна розминка, «Незакінчене речення», «Аналітик», робота з опорним конспектом, таблицями, дидактична гра «Вірю-не вірю», «Дешифрувальник», гра «Сортувальник».
Очікувані результати:
У результаті вивчення теми учні повинні
Знати:
Уміти:
Дидактичні матеріали до уроку:
Дидактичні матеріали до уроку розподілені за принципом доцільності використання на різних етапах уроку.
На дошці записано:
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ( 1-2 хв.)
1. Привітання, психоемоційне налаштування на роботу на уроці:
Психологічна розминка «Подолай хвилювання»
Ще в ХІ ст. видатний лікар і вчений Середньої Азії Авіценна провів цікавий дослід, що оригінально довів вплив нервової системи на стан організму. Двох овечок він годував однаковою їжею. Біля однієї в сусідній клітці посадив вовка, інша була в нормальних умовах. Через певний час стало помітно, що перша овечка худнула і хворіла, а друга залишалася цілком здоровою. Як видно з досліду, страх та хвилювання викликають хвороби.
Щоб позбутися безпричинного хвилювання, проведемо невеличкий тренінг позбавлення тривоги і хвилювання. Поставте собі запитання і дайте відповідь:
— Про що я зараз думаю, хвилююсь і тривожусь? Як я можу попередити неприємне? Що я збираюся зробити, щоб розв’язати проблему? Коли я почну заплановані дії?
Виходячи зі своїх відповідей, наклейте наліпки певного кольору (Додаток 2) у картку «Мій профіль» (Додаток 1) в розділі «Психологічна розминка». (Картки «Мій профіль» використовують, як рефлексію під час уроку.)
Уважно розгляньте смайлики в картці «Барометр навчання» (Додаток 3). Намалюйте свій смайлик у картці «Мій профіль» станом на початок уроку.
То ж посміхнулись, і до роботи, друзі!
Додаток 1.
Мій профіль __________________________________________________ ____________________________ Психологічна розминка |
Барометр навчання |
||
Початок уроку |
Кінець уроку |
Початок уроку |
Кінець уроку |
|
|
|
|
Додаток 2
КОЛЬОРОПИС
Червоний колір – Ви маєте гарний настрій;
Жовтий колір – задовільний;
Синій – поганий;
Білий – важко сказати.
Додаток 3
Барометр навчання
Початок уроку |
Кінець уроку |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Хочу старанно працювати на уроці та дізнатися багато нового |
Працювати на уроці не хочу, нецікаво |
Якщо вчитель перевірить - буду працювати, якщо ні - не буду |
Мені незручно, я так мало знаю |
Я старанно працював на уроці та дізнався багато нового |
На уроці не працював, було нецікаво |
Мені було байдуже, що відбувалося на уроці |
Справді багато дізнався |
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ опорних знань учнів ( 4хв.)
Робота в групах – термінологічна розминка (картки роздаються кожній
групі учнів)
Якнайшвидше заповнити клітинки необхідними термінами .
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
Група І
1. Перший рух - направлений по осі електрода.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Кутове, стикове, таврове- це
3. Вказати відповідність стрілочками
Група ІІ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Як називають поперечні рухи кінця електрода
|
|
|
2. Вертикальний, горизонтальний, стиковий - це
3. Розглянувши малюнок, згадайте класифікацію зварних з’єднань та заповніть таблицю
а б в
стикове |
|
внапуск |
|
торцеве |
|
кутове |
|
таврове |
|
г д
Очікувана відповідь
(а) кутове; б) таврове; в) стикове; г) внапуск; д) торцеве)
IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2 хв)
Діяльність учнів |
|
Назвіть просторові положення швів, що зображені на малюнку?
|
а. нижнє; б. горизонтальне; в. вертикальне; г. стельове.
|
Яке на Вашу думку положення шва найбільш зручне у виконанні? (покажіть картку з номером)
|
Показують картку під № а |
Назвіть переваги нижнього положення |
Нижні шви найбільш зручні для виконання, оскільки розплавлений метал електрода під дією сили тяжіння стікає в кратер і не випливає зі зварювальної ванни, а гази і шлак виходять на поверхню металу. |
Зробіть висновок щодо вибору положення при зварюванні. |
По можливості, потрібно проводити зварювання у нижньому положенні. |
Сьогодні ми розглянемо техніку зварювання в нижньому положенні.
Висновок викладача: Ви вже, мабуть, зрозуміли, що на сьогоднішньому
уроці ми будемо говорити про зварювання у нижньому положенні
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (1хв.)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (25 хв.)
Викладач: Дайте відповідь на питання та спробуйте зробити прогноз щодо питань, які нам потрібно розглянути на уроці:
Що треба знати, щоб виконати зварювання в нижньому положенні? |
1.товщину металу та підготовку кромок під зварювання; 2.способи утримання зварювальної ванни; 3.техніку зварювання; 4.діаметр електрода.
|
ПЛАН УРОКУ (на дошці)
1. Товщина металу та підготовка кромок під зварювання;
2. Способи утримання зварювальної ванни у нижньому положенні;
3. Техніка зварювання у нижньому положенні;
4. Діаметр електрода для зварювання у нижньому положенні.
Викладач: Яке з запропонованих положень шва зварюється у нижньому положенні?
(відповідь)
Правильно. Зварювання у нижньому положенні більш зручне у виконанні.
Сьогодні будемо вивчати зварювання у нижньому положенні.
Перш ніж почати зварювання, зварник визначає товщину металу.
1.1 Товщина металу
В залежності від товщини металу шви бувають:
Односторонні та двосторонні.
Односторонній шов двосторонній шов
(учні розмірковують, уточнюють)
Висновок:
Викладач пропонує учням виконати вправу «Аналітик».
проблемне питання:
відповідь :
Завдання: Проаналізуйте, як будуть виконуватися зварні шви залежно від їх товщини (S)? ( заповніть таблицю)
Товщина металу (S) мм |
Виконання швів
|
S ≤ 6 мм |
|
S ≥ 6 мм |
|
1.2. Підготовка кромок під зварювання у нижньому положенні.
Викладач: Для виконання швів на більш товстому металі потрібна спеціальна підготовка кромок.
Двостороннє розчинення кромок буває: V- подібним; X- подібним; U- подібним в залежності від товщини металу та можливостей проведення зварювання.
2. Способи утримання зварювальної ванни у нижньому положенні.
Викладач: При зварюванні односторонніх швів на вазі дуже важко уникнути непроварів або пропалів, тому для односторонніх швів зазвичай застосовують способи утримання зварювальної ванни.
.
Викладач: Відкрийте опорний конспект, розгляньте малюнок та виконайте вправу «Сортувальник»
Завдання: Розподіліть спосіб утримання зварювальної ванни в залежності
від його умов виконання.
Важко забезпечити проварення кореня шва і формування гарного зворотного валика по всій довжині стику |
У підкладці для формування зворотного валика роблять канавку |
Якщо із зворотного боку з'єднання можливий підхід до кореня шва і допустима опуклість зворотної сторони шва, доцільно виконати |
|
|
|
(очікувана відповідь: зварювання у висячому положенні, мідна підкладка, підварний шов)
Викладач пропонує учням пояснити.
Коментарі учнів :
При зварюванні у висячому положенні важко забезпечити проварення кореня шва і формування гарного зворотного валика по всій довжині стику. Тому використовують зварювання на знімній мідної або залишковій сталевій підкладці. У мідної підкладці для формування зворотного валика роблять канавку.
Для того щоб запобігти витіканню розплавленого металу зі зварювальної ванни, необхідно щільно підтискати підкладки до зварювальних кромок.
Якщо із зворотного боку з'єднання можливий підхід до кореня шва і допустима опуклість зворотної сторони шва, доцільно виконати підварний шов невеликого перерізу з подальшим укладанням основного шва з лицьового боку з'єднання.
3. Техніка зварювання у нижньому положенні.
Викладач: В нижньому положенні зварювання можна проводити в чотирьох напрямах:
Викладач:
Запишить в конспект:
Робота з підручником.
Завдання: попрацюйте з матеріалом підручника та заповніть
пусті клітинки таблиці відповідною інформацію.
Положення електрода при зварюванні |
Глибина проплавлення |
Ширина шва |
«кутом вперед» |
|
|
«кутом назад» |
|
|
«під прямим кутом» |
|
|
Викладач перевіряє та надає уточнюючу інформацію:
Нахил електрода впливає на глибину проплавлення: максимальна глибина досягається при зварюванні «кутом назад», мінімальна глибина - при зварюванні «кутом вперед», середня глибина - при зварюванні «під прямим кутом».
4. Діаметр електрода для нижнього положення.
Викладач: Пропоную виконати вправу «Незакінчене речення» (на столі знаходиться картка, допишіть пропущені слова в реченнях)
При зварюванні металу товщиною до 4 мм у нижньому положенні діаметр електрода вибирають ----------з товщиною зварювального металу. При зварюванні металу ------- товщини використовують ------ діаметром 4 – 6 мм.
(Очікувана відповідь: однаковим; більшої; електроди.)
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК (10хв.)
1.«Дешифрувальник»
Завдання: За принципом набору SMS-повідомлень запишіть напрям
руху електрода.
2. «Вірю — не вірю»
1. Підкладки застосовують для проварення кореня шва.
2. V- подібне розчищанням кромок має переваги над Х –подібним.
3. Накладення валиків рекомендується проводити «зправа на ліво» або «від себе».
4. Односторонні шви без скосу кромок виконуються електродами діаметром, що дорівнює товщині металу, якщо вона не перевищує 4 мм.
5. Щоб запобігти витіканню розплавленого металу зі зварювальної ванни, необхідно щільно підтискати підкладки до зварювальних кромок.
6. Листи товщиною понад 8 мм зварюють за один прохід.
Завдання: відповісти на питання: так чи ні?
питання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Так (+) |
|
|
|
|
|
|
Ні (–) |
|
|
|
|
|
|
VIІ. ПІДСУМКИ УРОКУ (2хв.)
1. Метод «уявний мікрофон»
2. Рефлексія
Бесіда
3. Прийом «Зворотнє оцінювання».
Учні ставлять оцінку викладачеві:
1. Я ставлю…, оскільки довідався …
2. Я ставлю…, оскільки не довідався… (уміння розмірковувати, аргументувати свою позицію, аналізувати матеріал, що вивчався протягом уроку).
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1-2хв.)
Обов’язкове:
1. Опрацюйте відповідний параграф підручника, виписавши основні терміни.
На вибір:
1. За допомогою додаткових інформаційних джерел визначте,
способи зварювання швів у нижньому положенні.
2. Робота у групах
Підготувати виступ-презентацію:
І група — «Зварювання у нижньому положенні металу товщиною 5 мм».
ІІ група — «Зварювання у нижньому положенні металу товщиною 15 мм».
Література
1. І.В. Гуменюк « Обладнання та технології зварювальних робіт» Київ «Грамота» 2014
2. І.В. Гуменюк; О.Ф. Іваськів; О.В. Гуменюк «Технологія електродугового зварювання» Київ «Грамота» 2006.
3. Б.В. Прикин ; «Технологія металів і зварювання» Київ «Вища школа» 1978.
4. В.А.Чебан «Зварювальні роботи» Ростов –на – Дону «Фенікс» 2004.
5. С.Н. Думов «Технологія електричного зварювання плавленням» машинобудування. Ленінградське відділення . 1978
6. https://uk.wikipedia.org/wiki/
http://vpu7.at.ua/nestrchuk/ prezentacija opornij konspekt.pdf
http://www.slideshare.net/9svet/ss-32047357