Урок з квітникарства для дітей 5-8 класів з блоком практичної роботи. Можливе використання для дітей з особливими освітніми потребами.
Тема уроку: Поняття про насіння. Зовнішній вигляд насіння декоративних культур.
МЕТА:
навчальна - формувати основи життєвої компетентності школярів (комунікативну, пізнавальну, самоосвітню); навчити переносити знання в практику;
корекційно-розвиваюча: розвивати мислення доступною формою подачі матеріалу; уявлення-повторюваністю матеріалу, розвитком логічного мислення; мовлення: навчанням «міркувати вголос»,стимулювати до активного мовлення повними реченнями; продовжувати формувати вміння і навички роботи з природним матеріалом; розвивати інтерес до вивчення предмета, творчий потенціал кожної дитини;
виховна: любов до природи та бережливе ставлення до свого здоров’я.
ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, проектор, зразки насіння різних рослин,зошити, міні-підручник, олівці, картки.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Психологічна установка на успіх
Сьогодні на уроці ви зможете проявити свої здібності і активність.
Чим ви можете поділитися один із одним та з нами - знаннями.
А розпочнемо ми урок із відомої народної мудрості:
«Як справу розпочнеш, так її і закінчиш». (Слайд 1)
Як на вашу думку можна розтлумачити дане ствердження?
(обговорення), і я вам бажаю хорошого початку нашої нелегкої праці.
Я можу поділитися з вами своїм знанням предмета, який викладаю.
На уроці нам з вами знадобляться ваші
Розум,
Енергійність,
Знання,
Уміння,
Логіка,
Ь
Творчість,
Активність і
Талант. (Слайд 2 )
Тільки тоді ми отримаємо хороший результат. А результатом нашої роботи будуть міцні і глибокі знання з квітникарства.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя: який предмет ми з вами вивчаємо? Що саме ми вивчаємо під час уроків? Давайте пригадаємо, що ми пам’ятаємо з раніше вивченого.
1. Фронтальне опитування:
- на які дві великі групи по місцю вирощування ми поділяємо квітково-декоративні рослини? (садові, кімнатні);
- на які три групи по строкам життя або вегетації ми поділяємо садові квіткові рослини? ( однорічні, дворічні, багаторічні);
- на які дві групи по зимостойкості- відношенню до від’ємних температур ми поділяємо багаторічні квіткові рослини? ( зимуючі, незимуючі).
2. Пригадайте і назвіть відповідні органи рослин. (робота з картками)(Слайд 3)
* основна група учнів:
- назвати органи рослини;
- до якої групи по строкам життя відноситься ( чому? );
- визначити золоту п’ятірку росту та розвитку рослин;
*індивідуально-корекційна група
(..........................................................…………………………………………..):
-назвати органи рослини (усно)
Обміняйтеся картками між собою, перевірте правильність відповіді, які були допущенні помилки? Обговорення.
Я спеціально зафарбувала квітки у різні кольори і тому пропоную об’єднатися у групи-букети по кольору вашої квітки.
Гімнастика для очей
Бачу, що ви вже трішки заморилися і потребуєте відпочинкую. Пропоную зробити гімнастику для очей. За моєю командою проводимо погляд за указкою по кольорах. А тепер закрийте очі і повторіть ці рухи ще раз. (Слайд 4)
Лист від юного Садівника
До школи надійшов лист від жителя квіткового міста — юного Садівника. Юний Садівник вирішив усерйоз зайнятися квітникарством, але, як завжди, все наплутав. Ваше завдання — знайти помилки які він допускає:
1. Однорічні квіткові рослини виростають самі по собі – їх не обов’зково сіяти кожен рік ( ні: деякі види можуть самі сіятися, але більшість потрібно спеціально сіяти, а деякі взагалі вирощувати через розсаду).
2. Дворічні квіткові рослини квітнуть 2 роки. (ні, першого року вони утворюють листову розетку, або стебло, а на другий -зацвітають).
3. Після відцвітання, восени, багаторічні квіткові рослини не потребують догляду (ні, їх потрібно обрізати, полити, підживити, окучити, розсадити, якщо незимуючі – викопати та сховати на зберігання ).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гра ДЕШИФРАТОР: Р О Ж Н Ж А О Р К С К Ж І О К Н Ж Р К Н О Р Я(Слайд 5)
Закресліть літери, які зустрічаються 4 рази і отримаємо те, про що ми будемо з вами говорити на уроці. Перевірка розшифровування.
Рослини дають нам життя,
Знають про це навіть діти.
То якже з’являються рослини на світі?
Тема нашого уроку: Поняття про насіння. Зовнішній вигляд насіння декоративних культур. ( Слайд 6)
Мета:
- формувати основи життєвої компетентності школярів; навчити переносити знання в практику;
-розвивати мислення, уяву, логіку, зв’язне мовлення, навички та вміння роботи з природнім матеріалом, інтерес до вивчення предмета;
-виховувати любов до природи та бережливе ставлення до свого здоров’я.
Для того, щоб урок був вдалим, пригадаємо:
- Які способи розмноження рослин вам відомі? ( поділ корення, насінневе, живцювання, черенкування)
- За допомогою чого здійснюється самостійне розмноження рослин?
( насінням, живцями, коренем)
Факт (попередня підготовка матеріалу дітьми):
Проблемне питання (попередня підготовка матеріалу дітьми):
У мене є припущення (попередня підготовка матеріалу дітьми):
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з міні-підручником.
Що ж таке насіння?
НАСІННЯ –зачаток рослини, який складається із зародка та оболонки. (Слайд 7)
Насіння квіткових рослин різноманітне за розмірами, формою, забарвленням. Розгляньте зразки насіння різних рослини у себе на партах. Ви, мабуть, звернули увагу, що найчастіше зустрічаються насінини кулясті, видовжено кулясті - такі, щоб за певного об’єму вони мали якнайменшу площу поверхні. Контакт насіння при цьому зводиться до мінімуму, що полегшує її виживання у несприятливих умовах.
Робота з картками в групах: заповнення таблиці - визначити якої форми насіння за зразками: кулясте, плесковате, голкоподібне, форма трикутника, макоподібне. Обговорення.
НАСІНИНА – окреме зерно плоду якої небудь рослини, зернина, зерня.
Діти! А чи знаєте ви, у яких рослин найбільше та найменше насіння? Найбільше насіння у світі в сейшельської пальми, а найменше – у орхідей. В Україні найменша насінина теж у представників орхідних, а найбільша – у горіха.
Розмноження це одна із найбільш важливих ознак всіх живих організмів. Кожна рослина утворює величезну кількість насіння для того щоб продовжити існування свого виду у природі. Вдумайтесь у ці цифри: ( Слайд 8)
фіалка триколірна – 2500 насінин,
кульбаба лікарська – 5 000 насінин,
мак самосійка – 20 000 насінин,
амарант - чемпіон серед трав’янистих рослин України більш ніж 500 000 насінин,
петунія – 3000 насінин.
Якщо б все насіння що дозріває падало прямо під материнську рослину, то їх проростанню і розвитку заважала б гостра конкуренція. Насіння має більше шансів прорости і дати паросток, якщо йому не доводиться змагатися зі своїми батьками за місце під Сонцем, їжу та воду. Тому вони здійснюють далекі мандрівки. Як же вони це роблять? Хто і що допомагає плодам і насінню мандрувати?
Відомо кілька способів поширення насіння. Пригадайте фільм «Рослини – мандрівники», який ми з вами напередодні переглянули. (вітер, птахи, вода, тварини, комахи, гризуни, людина).
То і ми, як свідомі жителі нашої прекрасної планети Земля, повинні весь час піклуватися про зелених сусідів: охороняти, примножувати, піклуватися, берегти – « Не ламай калину, не рубай тополю…», адже не забуваємо – рослини дають нам життя.
Музична фізкультхвилинка.
Робота у малих групах
Діти, у мене на столі незвичний букет. І як ви розумієте, з’явився він тут не випадково. Зараз кожна група отримає кілька гілочок рослин із плодами. Уважно розгляньте їх і подумайте яким чином вони можуть поширюватись у природі. Які пристосування до цього вони мають?
І група: плоди……………………………………………………………………
ІІ група: плоди…………………………………………………………………....
Отже, ми дослідили, що плоди можуть поширюватись вітром, птахами тваринами і людьми. Але це ще не всі способи поширення плодів.
Розгляньте зразки насіння на ваших столах. Чи всі вони однакові за кольором, розміром, формою, оболонкою, ароматом, пристосуваннями розповсюдження? Розгляд колекції.
Чим відрізняється насіння різних рослин?
А яке значення насіння в житті людини? ( їжа, естетичне задоволення, корм для тварин, сировина для харчової, хімічної, медичної, парфумерної галузей промисловості). Наведіть приклади істівного насіння, корм для тварин, сировина для медичної промисловості ( льон, рицина (касторова олія), глід, шипшина, горіх волоський, ялівець).
Діти, на жаль, щороку багато дітей страждає від отруєння насінням та плодами отруйних рослин. І хоча вчителі, батьки, класні керівники, вихователі неодноразово нагадують не брати до рота незнайоме насіння, плоди – це трапляється кожного року. Я застерігаю вас, адже наслідки можуть бути непоправимі. Особливо небезпечне насіння Дурману звичайного, Рицини звичайної. Тож будьте обережними.
V. Рефлексійне анкетування (Слайд 9)
Сьогодні на уроці я
А які українські звичаї, обряди пов’язані із насінням? (Вчитель розповідає про весільний обряд посівання зерном молодих, щедрування. Пропонує дітям пригадати щедрівки).
На щастя, на здоров’я
Та на Новий рік,
Щоб родило краще,
Як торік – жито,
Пшениця, усяка пашниця.
Дай Боже!
Сію, вію, посіваю
З Новим роком Вас вітаю!
Роди, Боже, жито, пшеницю.
З Новим роком!
Будьте здорові!
Сійся, родися, жито,
Пшениця і всяка пашниця,
Щоб на другий рік було
Більше, ніж торік,
Щоб цвіли, як квіти,
Українські діти! ( Слайд 10)
Урок закінчився, і ви здолали
Сходинку ще одну у пізнанні. Чогось самі навчились, когось і ви навчили,
Немає меж у навчанні.
Я щиро вдячна вам за працю.
Приємно вчителю, коли віддача є,
Коли ми можемо у душах наших учнів
Засіяти корисне щось, нове.
Здоров’я вам, терпіння і натхнення,
Дерзайте, думайте, творіть
Ідо вершин, що кожного чекають
Ви вперто й наполегливо ідіть.
Практична робота до теми
« Поняття про насіння. Зовнішній вигляд насіння квітково-декоративних культур»
Завдання: обробка насіння чорнобривців, бархатців; підготовка до фасування; виготовлення паперових пакетиків для насіння; фасування у пакетики.
Матеріали та обладнання: насіннєві коробочки чорнобривців, бархатців; калібровочні решета; папір, етикетки з фото рослин, клей, ножиці, фасувальна ложка, фартухи, нарукавники, дерев’яні короби.
Тип уроку: практична робота.
План роботи
І. Організаційний момент
1. Психологічний настрій на урок.
2. Призначення чергових.
ІІ. Повідомлення теми, завдань роботи, мотивація учіння школярів, орієнтування в завданні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Аналіз інструкцій щодо послідовності виконання завдань.
V. Вступний інструктаж з охорони праці.
VI. Виконання завдань по частинах, корекція допущених помилок.
VII. Виконання всього завдання в цілому.
VIII. Аналіз виконання завдань вчителем.
IX. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи.
X. Заключний інструктаж. Приведення робочих матеріалів, обладнання, робочого місця до порядку.
XI. Підготовка дітей до відпочинку під час перерви.