Технологічна карта уроку біології в 9 класі.
Учитель біології Глодоського ліцею
Глодоської сільської ради Кіровоградської області
Тема. Методи дослідження клітин, типи мікроскопії
Мета уроку:
Знаннєвий компонент: формувати нові поняття «клітина», «цитологія», «клітинна інженерія», «центрифугування», «мікроскопія», тощо; ознайомити з історією вивчення клітини, методами дослідження клітин, типами мікроскопії; формувати знання про основні положення клітинної теорії;.
Діяльнісний компонент: удосконалювати практичні вміння визначати причинно наслідкові зв’язки, розвивати аналітичне мислення, вміння застосовувати знання з хімії,біології; презентування результатів своєї роботи у запропонований спосіб.
Ціннісний компонент: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки компонентів природи на основі матеріалу про чинники, що визначають розвиток органічного світу; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, мову, уміння аналізувати, порівнювати й узагальнювати інформацію; виховувати розуміння цінності біології як науки, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання: світловий мікроскоп, фотографії вчених — дослідників клітин (Робер та Гука, Антоні ван Левенгука, Теодора Шванна, Маттіаса Шлейдена, Карла Бера, Рудольфа Вірхова), приладів для дослідження клітини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, хімія.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, історична, загальнокультурна, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, науково-природнича.
Дидактичні й розвивальні завдання та способи їх реалізації на різних етапах уроку
Етап уроку |
Завдання |
Реалізація завдання |
Організаційний момент |
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
|
Привітання. Перевірка готовності до роботи.
|
Мотивація, повідомлення теми, мети та плану уроку |
Поставити проблемні запитання: Перегляньте відео за QR-кодом Повідомлення теми, мети, плану уроку |
Пропонування варіантів відгадки.
Сприймання інформації, запис теми і плану в зошити.
|
Актуалізація опорних знань
Формувальне оцінювання
|
ІІ. Актуалізація опорних знань Прийом «Бліц-опитування»: 1. Які властивості є характерними для живих систем?2. Чи можна назвати клітину «біологічною системою»?3. Які властивості живого притаманні клітині?4. Чи існує біологічна система менша за клітину?5. Із чого складається наш «будинок» - організм?6. Як називається наука, що вивчає будову й функції клітин?Прийом " Асоціативний кущ "(Клітина — це елементарна біологічна система, одиниця будови, функціонування, розмноження живих організмів на Землі).
|
Колективне обговорення. Актуалізація суб’єктивного досвіду. |
Вивчення нового матеріалу |
Ознайомити з історією вивчення клітини; розкрити роль учених — дослідників у вивченні клітинної будови. Користуючись відео: https://www.youtube.com/watch?v=MPkXxuhSBXA та підручником складіть хронологічну таблицю історії вивчення клітин.
|
Опрацювання тексту §9, складання таблиці за відео. |
Схарактеризувати основні положення клітинної теорії та виникнення цитології як науки Опрацюйте статтю (в презентації) та випишіть основні положення клітинної теорії. Перегляньте відео « Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. Структура еукаріотичної клітини.»https://www.youtube.com/watch?v=FVdt3yI4yz8
|
Словникова робота, опрацювання тексту §9 та статті. |
|
Ознайомити з основними методами дослідження клітини, типами мікроскопії за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=FVdt3yI4yz8
Виконати завдання за посиланням (дати відповіді на запитання) https://learningapps.org/7967517 |
Складання схеми за тек стом та таблицею на §9 |
|
Застосування знань і способів дій
|
Організація діяльності учнів із застосування знань і способів дій. Гра мікрофон По класу передається уявний мікрофон, учні пригадують, що пам’ятають про будову та функції клітини. Робота в групах. «Займи позицію» Завдання для груп: I група — особливості методу електронної мікроскопії; II група — особливості методу авторадіографії; III група — особливості методу культури тканин; IV група — особливості методу флуоресцентна мікроскопія .
|
Пошук інформації з використанням онлайн-джерел.
Представники груп озвучують відповідь.
|
Закріплення вивченого матеріалу |
Поглибити й закріпити знання учнів про історію вивчення клітини, становлення цитології як науки, методи цитологічних досліджень, типи мікроскопії «Мозковий штурм». -Які наслідки для розвитку науки мало покращання чіткості зображення світлового мікроскопа? -Чому метод авторадіографії отримав таку назву? -Хто створив клітинну теорію? -Якими методами користується сучасна цитологія?
Закрілюючи матеріал дайте відповіді на питання кросворду: https://learningapps.org/32791090
|
Запитання 3–4 після §9 Дати відповіді на запитання кросворду. |
Підбиття підсумків |
Узагальнити знання учнів про методи дослідження клітин, типи мікроскопії, значення цитології як науки Оцінювання роботи класу та окремих учнів. Побажання успіхів у пізнанні природних явищ і процесів.
|
Запитання 1–2 після §9 |
Домашнє завдання |
Удосконалювати знання про цитологію як науку, методи дослідження клітин
Підготувати повідомлення на тему: «Яким ви бачите подальший розвиток методів дослідження клітини?» Повідомлення повинно бути з посиланнями на літературу та джерела.
|
Опрацювати §9, запи тання 5 — усно (додат ково), вивчити методи дослідження клітин |