Перевернуте навчання – одна з форм змішаного навчання, при якій в якості домашнього завдання учні самостійно вивчають теоретичний матеріал, а весь учбовий час у супроводі учителя використовується для закріплення отриманих знань, спільного використання практичних завдань. Така модель учбового заняття припускає створення оптимальних умов для пізнавальної активності учнів, організацію такої продуктивної діяльності в рамках теми, що вивчається, при якій вони стають не пасивними споживачами готової інформації, а її здобувачами і переробниками. Як наслідок, перевернуте навчання сприяє:
Аналіз останніх досліджень вітчизняних та зарубіжних авторів показав, що одним із перспективних підходів до організації навчального процесу є інтеграційна модель технологій навчання: традиційного та дистанційного. Процес навчання, за якого традиційні технології навчання поєднуються з інноваційними технологіями електронного, дистанційного та мобільного навчання, називають «змішаним навчанням»
Враховуючи суть проблеми, яку вчитель бажає вирішити при застосуванні змішаного навчання, потрібно підібрати модель навчання, яка для цього найкраще підходитиме. Існує така модель як «перевернутий клас».
Технологія «перевернутого» навчання є досить новим явищем в освіті, проте зумовлює значний інтерес серед науковців, зокрема закордонних, і відображена у працях таких учених, як Бейкер С. (Baker Celia), Бергманн Дж. (Bergmann J.), Самс А., Беррет Д., Дрісколл Т. та інші.
Для сучасної вітчизняної освітньої практики вивчення питань, пов’язаних із розробкою абсолютно нового підходу до навчання у початкової школі.
«Перевернуте навчання» – це форма активного навчання, авторами якої вважаються вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США). Дана технологія являє собою педагогічну модель, в якій типова подача лекцій і організація домашніх завдань міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відеолекції, у той час як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів і дискусії. Відеолекції часто розглядаються як ключовий компонент у «переверненому» підході, вони створюються вчителем і розміщуються в Інтернеті.
Чому цю модель необхідно застосовувати в школі?
1.Вона прекрасно працює на підвищення пізнавальної активності і самостійності учнів.
2. Самостійне ознайомлення з новим матеріалом сприяє формування умінь працювати з різними джерелами інформації.
3. Класна робота дозволяє розвивати мислення високого рівня.
Таксономія Блума .
На традиційному уроці учитель організує лише придбання знань, прагне забезпечити розуміння, іноді удається попрацювати над використанням ( якщо це математика, українська мова, фізика, хімія, інформатика). На формування мислення високого рівня на уроці часу не вистачає. Основна ідея « Перевернутого навчання» - поміняти місцями класну і домашню роботу, звільнити час у класній роботі на важливіші з точки зору формування учбових дій, завдань.
Упроваджуючи технологію « Перевернуте навчання», можна поставити для себе такі задачі:
1.Залучити учнів в самостійну пізнавальну діяльність дома з різними джерелами інформації.
2. На уроці створити умови для аналізу, узагальнення нового матеріалу, формування мислення високого рівня.
3. В груповій роботі формувати навички рішення творчих завдань, оскільки такі завдання не носять репродуктивний характер.
Етапи впровадження «Перевернутого навчання»
Вивчивши опит вчителів, які використовують систему «Перевернутого навчання», з’ясувалося, що одної з проблем, з якою вони зіткнулися, стало невиконання домашнього завдання. Було вирішено доповнити завдання. Учням треба не тільки знайомитися з інформацією, але ще записувати декілька питань. Це можуть бути питання, що допомагають зрозуміти матеріал ,або питання, які діти задають один одному, щоб перевірити розуміння.
Робота учителя на уроці
Учитель тепер не є єдиним джерелом інформації. Наша задача дати завдання, які забезпечать розуміння, дадуть можливість проаналізувати, узагальнити інформацію, виконати тренувальні вправи, продемонструвати умінні або знання. На таких уроках учні не бувають пасивними. При об’єднанні у групи, враховуємо можливість учнів. Якщо у групі діти з приблизно рівними сформовані учбовими діяльностями, дається завдання з якими вони можуть справитися. При такій формі роботи ми можемо максимально приділити увагу, тим учням які потребують допомоги.
Підсумкова частина уроку- контроль отриманих знань. При традиційної системі лише на наступному уроці учні здатні продемонструвати отриманні знання та вміння. На «перевернутому уроці» можливо підсумкове оцінювання по темі, якщо на її вивчення відведене один час.
На уроці учні виконують такі завдання, які сприяють узагальнення інформації, тренуються у вживанні навиків.
Система «Перевернуте навчання» дозволяє ефективно використовувати сучасні технологічні технології.
Лічностно-орієнтована технологія
Дома учні знайомляться з новим матеріалом. Хтось розуміє з першого перегляду або читання. Іншим потребується дивитися матеріал декілька разів. У класі учитель не може приділяти часу для повторення, при «Перевернутом навчанні» це стає важливою перевагою. Це відзначають і діти і батьки. На уроці можна дати завдання різнорівневе. Але навіть видаючи однакові завдання групам вчитель має можливість приділити більше увагу тим, хто випробовує скруту. На таких уроках часто даються творчі завдання, інколи хлопці на урок приносять додатковий матеріал по темі, адже вони вже удома знали, про що буде урок.
Технологія критичного мислення.
На "перевернутих уроках" реалізується технологія критичного мислення, яка створює умови для того, щоб зацікавити що вчаться, виявити наявні знання, осмислити новий матеріал і узагальнити придбані знання. Використання даної технології формують уміння працювати в гурті, співробітничати, приходити до єдиної думки, відстоювати власну точку зору, уміння працювати з інформацією.
Здоров’язберігаюча технології.
При традиційній організації уроку велика частина часу вирушає на вивчення матеріалу, протягом якого діти сидять непорушно, слухають вчителя, або читають текст. Закріплення теж проходить в статистичній позі. "Перевернуте вчення" дозволяє раціонально організувати роботу на уроці. Працюючи в гурті, ті, що виучуються можуть вставати, не потрібне збереження нерухомої пози. Створюється сприятлива обстановка на уроці, атмосфера зацікавленості в освоєнні матеріалу. Завдання, що вимагають самовираження учня, підвищують працездатність, знижують стомлюваність.
Урок починається із стадії виклику, на якій відбувається актуалізація знань і залучення що вчаться в активну пізнавальну діяльність. Використання прийомів "Кластер" " Ключові слова", "Вірні і невірні твердження", чи "Вірите ви", дозволять з'ясувати наскільки учні добре володіють матеріалом. На стадії осмислення матеріалу відбувається робота з текстом, в ході якої йде перетворення інформації. Для групової роботи можна використовувати прийом "Зигзаг",”Ажурна пилка”, передбачається, що матеріал вже знаком, тому, поділивши клас на декілька рівних груп, запропонувати відразу починати роботу по питаннях до тексту, потім з кожної групи зібрати експертів з одного питання (можна привласнити номери учасникам або ранжирування за кольором) і узагальнити наявні відомості. Це може бути загальний малюнок, кластер, синквейн. Далі, учні повертаються в рідну групу і ведуть обговорення по своїх питаннях або від кожної групи готують презентацію матеріалу зі свого питання в дошки.
На стадії рефлексії відбувається осмислення вивченого матеріалу. Якщо на початку уроку заповнити таблицю чи "Вірите ви" або "Вірні і невірні твердження", то обов'язково заповнюємо другу графу в даній таблиці для порівняння з первинною. На даному етапі йде узагальнення матеріалу, роздум, самооцінювання результатів роботи на уроці.
Я переконалася, що система "Перевернуте навчання " сприяє формуванню учбової діяльності, підвищує інтерес до навчання, знижує домашнє навантаження на тих, що навчаються. Вчитель, організуючий "Перевернуте навчання" освоює нові прийоми роботи на уроці. Підготовка відеоматеріалів сприяє освоєнню вчителем нових сервісів і програм. Значно збільшилася активність відвідин учбових сайтів. Батьки і учні вільно працюють в google-документі. Все це дозволяє не лише проводити "Перевернуті уроки", але і організувати безперервне дистанційне вчення під час карантину.
Список літератури.
1. http://bit.ly/1zp30El Ксенія Цицюра. Змішане навчання: основні інгредієнти компетентнісного підходу для ефективної освіти нового покоління. 2015
2. http://slidesha.re/1JYNsT7 Володимир Кухаренко(к.п.н). Теорія та практика змішаного навчання. 2014
3. http://bit.ly/1EKapV8 НП Телешкола: Реализация моделей смешанного обучения 4. http://bit.ly/1FzvyzO Три питання до перевернутого навчання від Джонатана Мартіна
4.Рашевська Н.В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема / Н. В. Рашевська // Вісник Черкаського університету. – 2010. – №191. – С. 89-96.
5. Рашевська Н. В. Програмні засоби мобільного навчання [Електронний ресурс] / Рашевська Наталя Василівна // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 1 (21). – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_1/Rashevska.pdf.
1