Формування ключових компетентностей учнів на уроках трудового навчання
Автор: Гончарук Людмила Миколаївна
вчитель трудового навчання, технологій
Академічного ліцею №5 Обухівської міської ради Київської області
ЗМІСТ
ІІІ. Висновок…………………………………...………………………………………17
ІV. Список використаної літератури…………………………………………………18
V. Додатки ……….………………………………………………………… 19-28
ВСТУП
Реформування української системи освіти відбувається у відповідності до світових тенденцій, які встановлюють пріоритет творчого розвитку, критичного мислення, компетентностей особистості над традиційним заучуванням знань і вмінь. Вчитель не стільки контролює вивчення і відтворення учнем певних знань і відповідних вмінь, а допомагає і підтримує його у процесі засвоєння і застосування нових знань на практиці з урахуванням його особистих здібностей та природних нахилів.
У формуванні ключових компетентностей беруть участь усі навчальні предмети, інтегруючи процес навчання навколо них. Кожен предмет, маючи власний компетентнісний потенціал, вносить свій внесок у формування ключових компетентностей. Відповідно до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в трудовому навчанні учнів.
Головна мета трудового навчання – формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства.
Швидкий розвиток науки, зростання обсягів інформації потребують від школи підготовки активних людей з розвиненими творчими здібностями, які зможуть нестандартно мислити, зацікавлювати дітей на своїх уроках і застосовувати не тільки основну форму організації навчання, а й нестандартну.
Розвиток творчої особистості здійснюється всією системою навчально-виховного процесу. При цьому слід створювати такі умови, щоб діти намагалися показати свої творчі можливості, реалізувати їх в конкретних ситуаціях чи справах.
Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі із сформованою життєвою позицією учня.
Тлумачний словник сучасної української мови за редакцією В.Т. Бусела розглядає компетентність «як певну суму знань у особи, яка дозволяє їй судити про що небудь, висловлювати переконливу, авторитетну думку. Компетентний – це той, хто знає, обізнаний у певній галузі; який має право за своїми знаннями або повноваженнями робити або вирішувати що-небудь, судити про що-небудь».
Предмет трудове навчання має значні можливості у формуванні ключових і предметних компетентностей.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Не можна переоцінити значення державної мови. Трудове навчання, як предмет, вносить великий вклад у формування цієї ключової компетентності.
Про методи словесної передачі інформації більш детально я описувала в статті «Методичні рекомендації «Застосування словесних методів на уроках трудового навчання» (науково-методичний журнал "Відкритий урок", 2014; http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/44266/). Тому тут зупинюся коротко.
Костянтин Ушинський писав: «Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів, логіку і філософію мови...» Словесні методи дозволяють у найкоротший термін передати велику за обсягом інформацію. За допомогою слова вчитель може викликати у свідомості дітей яскраві картини минулого, сьогодення і майбутнього людства. Слово активізує уяву, пам’ять, почуття учнів.
В своїй роботі керуюся словами B.C. Сухомлинського: «Слово вчителя – це інструмент впливу на душу вихованця, який нічим не можна замінити». Переконана, що майстерність володіння словом впливає на якість знань учнів, на їх мотивацію щодо вивчення предмету.
Під час роботи на уроці приділяю велику увагу застосуванню елементів усної народної творчості. Відбір прислів'їв, приказок, загадок визначається темою та метою конкретного уроку. Завдяки цьому виникає можливість для більшого зацікавлення дітей виконанням тієї чи іншої роботи, для концентрації уваги чи для настрОю на позитивну емоційну хвилю.
«Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла», – писав Микола Гоголь. Такі мовні перлинки допомагають зняти напругу, уникати конфліктної ситуації або додати дитині впевненості. Слушне зауваження краще зробити знайомими прислів’ями чи приказками, наприклад: «До роботи плачучи, а до танців скачучи», «Лінивий двічі робить, а скупий два рази платить», «Пішла Настя в поле жати та й забула серп узяти», «Людей питай, а свій розум май», «Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже».
Прислів'я, приказки та загадки – це золоті зернята народної мудрості. В них, як у дзеркалі, відображаються всі особливості людського характеру: працелюбність – «Бджола мала, а й та працює», «Без труда нема плода», «Маленька праця краща за велике безділля», «На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить», «Не святі горшки ліплять, а прості люди»; терпіння – «Поки не упріти, доти не уміти», «Вміння і труд все перетруть»; наполегливість – «Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться», «Хто не оре, той і огріхів не робить», «Доки не впріти, доти не вміти»; розсудливість – «Не поговоривши з головою, не берись руками», «Всяке діло починай з голови», «Сім разів відмір, а один раз відріж» тощо.
Вправа «Народ скаже, як зав’яже»
Я пропоную учням прочитати прислів’я іноземною мовою (англійською, французькою) і знайти пару українською мовою та пояснити значення.
(Краще гарно робити, ніж гарно говорити).
(Спочатку – справа, потім – забава).
(Зробив діло, гуляй сміло).
(Не помиляється той, хто нічого не робить).
(Де охота, там і робота).
(За все береться, та не все вдається).
(Що посієш, те й пожнеш).
Чим більше мова учителя насичена прислів’ями, приказками та порівняннями, тим сильніше емоційне враження справлятиме на учня, тим більше буде стимулювати учня до втілення своїх творчих задумів.
Переконана, що в наш час – динамічний і цікавий, час інформаційних технологій – на уроках трудового навчання життєво необхідно формувати в учнів потребу та уміння розуміти технічні записи на інструкціях іноземною мовою, читати технологічні карти, шукати та використовувати інформацію іноземною мовою тощо. Але можливості застосування іноземних мов на цьому не закінчуються. Діти можуть презентувати свої вироби іноземною мовою.
Можна запропонувати дівчаткам дати відповіді іноземною мовою на поставлені запитання. Така форма роботи їм подобається. Не став винятком і бінарний урок «Щоб на світі більше щастя стало» («Трудове навчання», № 5 (137) березень 2016). Метою цього уроку було вдосконалення уміння презентувати виготовлені власноруч вироби, розкривати їх красу і неповторність іноземною мовою.
Переваги інтегрованих уроків полягають в тому, що пізнавальна діяльність учнів, необхідність самоосвіти активізується вже на етапі підготовки до такого уроку. Змістовні інтегровані заняття встановлюють міцні зв’язки між навчальними дисциплінами, вносять новизну в традиційну систему навчання, допомагають учням зрозуміти важливість вивчення основ наук як єдиної системи знань. Інтегровані уроки роблять навчальний процес по-справжньому цікавим, а їх проведення є необхідним для цілісного сприйняття світу та осмислення явищ навколишньої дійсності учнями.
Вправа «Хто і що зробив?»
– Що виготовляють учні на уроках трудового навчання? (–What are the students making at the Labour Training Lessons?)
(– At the Labour Training Lessons the students are making nice and useful things/ objects.)
– Дзюбенко Каріна виготовила ляльку. Сподобалась вам лялька «Пасхальна голубка»? (Dzubenko Karina made the folk doll called “The Easter pigeon”.
Do you like the doll “The Easter pigeon”)
Вправа «Додай своє слово»
– Які якості має проявити людина, щоб виготовити такі гарні вироби? Пропоную прочитати записані на екрані слова та перекласти їх українською мовою.
Французька мова |
Англійська мова |
diligent laborieux créateur le sentiment du beau le sentiment du couleur avoir une eâltation avoir une vevre avoir de la persévérance avoir de la patience |
industriousness diligence creativity feeling of beauty feeling of color fascination inspiration persistence patience |
Українська мова: працьовитість, старанність, творчість, відчуття краси, відчуття кольору, захоплення, натхнення, наполегливість, терпіння.
Поетична перлинка
Не втомлююся наголошувати дітям, що завдяки творчій фантазії та їх чарівним рукам на світ з’являється краса. Французький поет Жермен Нуво у вірші «Руки» говорить, що це найкращі наші помічниці і ми маємо бути їм вдячними.
Les mains
Les doigts font les filets et d’eux sortent les villes;
Les doigts ont révélé la lyre aux temps anciens ;
Ils travaillent, pliés aux tâches les plus viles,
Ce sont des ouvriers et des musiciens.
Servez vos mains, ce sont vos servantes fidèles ;
Donnez à leur repos un lit tout en dentelles.
Germain Nouveau
Стало цікаво зробити переклад вірша, а Оля Колесник знайшла кожному слову, кожному рядочку таке місце, що вірш аж заспівав в українському перекладі.
Руки
Ці пальці роблять ниточки – виходять з них міста,
Перебирають струни лір років уже до ста.
Складають вони зроблене одне до одного,
Ці руки і ці пальці вже навчені всього.
Служіть же ви своїм рукам – вони служниці добрі вам.
Кладіть в мереживне їх ліжко, нехай вони спочинуть трішки.
Жермен Нуво
Переконана, що такі уроки розширюють кругозір та збагачують досвід учнів, забезпечують їм можливість краще адаптуватися в сучасних умовах складного інформаційного світу.
Без формування математичної компетентності не обходиться жоден проєкт.
З уроків математики учні знайомі з мірами довжини, інструментами для вимірювання, оперують такими поняттями, як периметр, площа, масштаб тощо. На уроках трудового навчання та технологій вони мають можливість застосовувати ці набуті знання й уміння на практиці. Буквально з перших уроків діти виконують різноманітні задачі. Це і визначення послідовності трудових операцій, і визначення кількості деталей у виробі, і визначення кількості матеріалу тощо.
Математична компетентність формується також під час оволодіння прийомами роботи креслярсько-вимірювальними інструментами, під час побудови креслень майбутніх виробів – це окремі геометричні фігури. В практичній діяльності часто доводиться визначати форму предметів. Спочатку це плоскі предмети, а згодом – об’ємні тіла. Акцентую увагу учнів на те, що креслення швейного виробу є розгорткою фігури на площині. Таким чином розвивається просторова уява. Особливу увагу приділяю дотримуванню єдиних вимог під час виконання креслень.
Для формування математичної компетентності під час трудової діяльності перед учнями ставлю проблемні ситуації, вирішення яких вимагає грунтовних знань. Це спонукає учнів глибше вивчати математику. Загальноосвітні предмети сприяють успішному навчанню праці, пробуджують в учнів інтерес до трудової діяльності, у процесі якої розширюються, поглиблюються й конкретизуються знання.
Ну де ж іще, як не на уроках трудового навчання, є безмежні можливості для усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, для формування розуміння усвідомленого та раціонально використання природних ресурсів! В процесі трудового виховання в учнів формуються знання і вміння з основ матеріалознавства. Головним завданням цієї дисципліни є набуття знань та навичок по оцінці властивостей матеріалів, доцільному їх вибору для конкретних умов роботи. А також для зменшення витрат матеріалів або коштів для їх придбання.
Вивчення матеріалознавства, як невід’ємної частини трудового навчання, забезпечує формування технічно, технологічно та економічно освіченої особистості, оволодіння нею загальними відомостями про способи виробництва конструкційних матеріалів та їх властивості. Тут і сировина для текстильних (та інших) матеріалів, їх виробництво та обробка.
«Ознайомлення з властивостями тканин»
В народі кажуть: “Яке волокно, таке й полотно”. Волокна бувають різні. Із них виготовляють і грубі тканини технічного призначення (мішковину, брезент), і найтонший батист, і дивовижні майже невагомі мережева. А між цими полюсами безліч тканин з різними гігієнічними, фізико-механічними та технологічними властивостями. Давайте ознайомимося із властивості тканин.
Під час організаційно-підготовчого етапу кожного проєкту спонукаю учнів дати відповідь на питання: Що? Для чого? Із чого? В залежності від того, який виріб будемо виготовляти і для яких потреб, дівчата підбирають матеріали, обов’язково враховуючи їх фізико-механічні, гігієнічні та технологічні властивості.
Інформаційно-цифрові технології викликають закономірні зміни в житті людини і стосуються всіх сфер діяльності. Формування цифрової компетентності учнів на уроках трудового навчання необхідне для гнучкої адаптації до мінливих умов навколишнього світу. При роботі над проєктами діти застосовують інформаційно-комунікаційні технології для пошуку та обробки інформації, для її обміну. Робота з цифровими пристроями допомагає під час вибору моделей-аналогів, пошуку технологій виготовлення та оздоблення виробів. Особливе місце займає підготовка презентаційних матеріалів.
В своїй практиці з допомогою інформаційно-комунікаційних технологій впроваджую дослідницькі та інформаційні проекти.
Виготовлення будь-якого технологічного об’єкта починається із творчого задуму. Спонукаю учнів, розмірковуючи над проблемою, намагатися віднайти найбільш удалий задум чи ідею. Робота з інформаційними джерелами відкриває безмежний простір для пошуку нових технологій виготовлення та оздоблення виробів.
Дівчатам подобається робота з незвичайними видами рукоділля. Наприклад, string art, який придумали в Англії майже чотири століття тому. З допомогою звичайних цвяхів і ниток ткачі того часу створювали декоративний малюнок на дощечки, якими потім прикрашали стіни власного житла. Для техніки стрінг арт ідеї можна почерпнути з чого завгодно. Завдяки цьому виходять дивовижної краси панно.
Цікаві вироби в техніці айріс фолдінг – заповнення різнокольоровими смужками вирізаного по контуру малюнка. Виникло це рукоділля в Нідерландах. А ще таку аплікацію називають «райдужним складанням», оскільки смужки кольорового паперу складають під кутом у вигляді закрученої спіралі. Унікальні листівки, картини або настінні панно вражають своєю оригінальністю.
Кілька років тому познайомила своїх учнів із творчістю Шени Ліам (Sheena Liam), що створює вражаючі вишиті 3D портрети. Шена – модель з Лос-Анджелеса. Вишивання стало її творчим захопленням. Витончені вишиті жіночі портрети схожі на графічні малюнки. Вони неймовірно цікаві, зачаровують майстерністю виконання і виглядають дуже сучасно. Але особливий акцент зроблено на зачіски, які утворюються з вільно спадаючих ниток. З того часу мої учні за допомогою голок, чорних ниток і бажання творити красу також виготовляють такі цікаві вишивки.
Під час проєктної діяльності виникає потреба мислити творчо, генерувати нові ідеї та втілювати їх у життя. Формується уміння проектувати власну творчу діяльність відповідно до своїх нахилів. Доводиться не тільки формулювати мету і завдання, розробляти план для їх досягнення, а ще й раціонально використовувати ресурси. Це чудовий спосіб створення унікальних речей.
Щоб незвично прикрасити інтер’єр, потрібні умілі руки і фантазія. На уроках трудового навчання під час роботи над проектами ми використовуємо різні технології та матеріали.
Техніка плетіння з паперової лози основана на звичайному лозоплетінні. Різниця лише у тому, що в якості матеріалу використовують не лозу, а звичайний папір. Матеріал для цього знайдеться вдома у кожного, тому можна сказати, що із сміття ми можемо зробити шедеври.
Цікавим матеріалом можуть бути також ґудзики – самих різних розмірів і кольорів. У будь-якої рукодільниці неодмінно є цілі запаси таких дрібничок. Це розкішний матеріал для творчості. Їх можна пришити або наклеїти..
Будь-який вид рукоділля – складна і кропітка праця. У наш комп’ютеризований час незвично бачити вироби, що вимагають для свого створення багатогодинної ручної роботи. Ініціативність, використання різних видів технік та матеріалів дозволяють створити щось цікаве та оригінальне. Такі завдання для учнів є доступним і захоплюючим. Разом з цим, таку роботу можна виконати дуже швидко і з мінімальними затратами.
Де руки й охота, там скора робота
Ініціативність, відкритість до нових ідей, впевненість в своїх силах, визнання своїх талантів та здібностей, демонстрація їх у праці та творчості відкривають необмежений простір для втілення будь-якої фантазії у створенні виробів.
Приходять на уроки технологій п’ятикласниці – такі маленькі, такі непосидючі та невгамовні. Їм хочеться зразу ж усьому навчитися. З цікавістю горять оченята, але пальчики чомусь не зразу слухаються. Все у нас буде: і радість успіху, і розчарування, але до великого терпіння приходить уміння. Їм потрібно багато що знати і багато чому навчитися.
Невід’ємним у трудовому вихованні є усвідомлення цінності праці. Ніщо в житті не дається без зусиль, без важкої наполегливої праці. Акцентую увагу на тому, що людина, яка з дитинства навчилася долати перешкоди та перемагати власну лінь, може домогтися в житті того, чого хоче. Український поет Микола Луків написав такі слова:
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Що вона зробила, що змогла
Ми повинні брати участь не лише у великому труді всього народу, а й у тій дрібній, проте конче потрібній, повсякденній роботі, яка проводиться щодня у школі, вдома, в родині. Навіть домашня робота, якщо вона йде на лад і якщо вона комусь потрібна, завжди буде джерелом радості і гордості. Формую в дітей потребу прагнути зробити щось корисне для людей, для своєї родини, для себе. Бо якщо багаті люди, то багатою буде і держава.
Ми живемо в демократичній країні, нам властиве почуття національної гордості, ми патріоти роду й народу, ми орієнтуємось на національні та загальнолюдські ідеали.
На уроках трудового навчання я не тільки навчаю дівчаток виготовляти красиві й корисні речі, я привчаю виражати власні ідеї, досвід та почуття за допомогою виготовлених виробів. В нашій школі постійно діє виставка творчих робіт учнів. Вона оновлюється систематично, як тільки завершуємо роботу над черговим проєктом. Виставка – це форма колективної роботи, в ході проведення якої діти готують демонстрацію своїх виробів. Допомагаю учням готувати експонати до майбутнього показу, розповідаю про основні вимоги щодо оформлення виготовлених виробів.
Народна мудрість каже: «Уміла господиня готувати, та не вміла подавати». Я хочу, щоб діти вчилися презентувати свої вироби. Саме тому спонукаю підбирати до них влучні назви та віршовані рядки, які допомагають краще розкрити зміст та настрій роботи. Наприклад:
Юля Піскова до 200 річниці Т. Г. Шевченка вишила його портрет
Сповнить Тараса Заповіт
Ніхто з нас не забуде,
Минули хоч дві сотні літ –
Він завжди з нами буде.
Дзюбенко Каріна виготовила ляльку «Пасхальна голубка»
Оберіг в руках тримаю –
Він велику силу має.
Оберіг я вам зробила,
Зичу ще здоров’я й сили.
А ще, з метою популяризації предмету «Трудове навчання. Технології», різних видів рукоділля, на сайті нашого навчального закладу розміщую замітки або фотозвіти про наші нововиготовлені вироби.
Прививаю шанобливе ставлення до народних звичаїв та традицій. Ось, наприклад, писанкарство. Згідно з легендою, доля нашого світу напряму залежить від того, скільки писанок буде написано кожного року. Доки люди продовжують писати писанки, існує і світ. Дівчаткам дуже подобається бути учасниками цього дійства.
Українці талановиті, креативні, працьовиті, самоорганізовані. І останні вісім місяців зайвий раз довели, що ми не пасемо задніх, а на нас тепер рівняється увесь світ. Тож вчимося цінувати та поважати своє і тоді нас також будуть поважати.
Важливим є уміння безпечно організувати зміни навколишнього середовища для власного здоров’я та довкілля. Саме тому під час роботи над проектами вчимося створювати хюгге.
Хюгге – здатність насолоджуватись моментом та цінувати звичайні задоволення життя. Це датське слово, а походить воно від норвезького «благополуччя». Це поняття, що означає особливу атмосферу і відчуття, пов’язані зі щастям – відчуття спокою та захищеності, затишку та безтурботності.
Є багато рецептів хюгге. Один із них – уміння облаштувати оселю чи кімнату приємними речами для того, щоб створити відчуття затишку і тепла. Або створення виробів для себе. Це можуть бути будь-які приємні на дотик речі – теплі вовняні шкарпетки, декоративні подушки, м’які іграшки тощо.
Коти – тварини, що роблять наш світ добрішим, вони дарують нам своє тепло. Їх зображення прикрашають багато виробів. Кошенята пустують, дрімають або просто сидять. Не важливо, чим зайняті, вони викликають ніжність, нагадують, що життя – прекрасна та чудова річ. Тому учні дуже часто для проєктування своїх виробів використовують цих звірят.
Як приємно зігрівати руки, доторкнувшись до чашки з гарячим запашним чаєм! А підставки під чашку, виготовлені у формі симпатичних фетрових звірят, додадуть приємних емоцій.
Під час роботи над проєктами ми використовувуємо різні технології та матеріали. Хочу відмітити такий матеріал, як кавові зерна. Адже вони придатні не лише для ароматного напою, а й для створення не менш ароматного декору і предметів інтер’єру.
Осень кофе на завтрак варила…
Как божественно плыл аромат!
Чтобы грусть от души отступила,
Добавляла с улыбкою милой
В свой напиток цветной листопад…
Унікальність кави, як матеріалу, полягає в тому, що він сумісний з будь-якими іншими матеріалами – джутом, мішковиною тощо. Такі вироби виходять незвичайними. Вони випромінюють приємний аромат кави. А він, як відомо,
робить людину бадьорою і піднімає настрій.
Не можу не відмітити потребу усвідомлення учнями безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності. Знання правил техніки безпеки, санітарно-гігієних вимог та протипожежної безпеки, правил користування побутовими приладами, потрібні для того, щоб забезпечити такі умови навчання і праці, при яких виключалися б будь-які випадки травматизму.
ВИСНОВОК
Народна мудрість говорить: щоб виростити Людину, треба давати їй чотири уроки на день протягом десяти років. Ці уроки: здоров’я, любов, мудрість і праця.
Як бачимо, праця потрапила до переліку основних уроків життя дитини, оскільки вона є життєвою потребою. Власне, уроки трудового навчання і покликані це робити. Вони дають можливість дітям з різними здібностями позитивно себе проявити і творити дива. Не випадково Я. Коменський зазначав, що «розум дитини на кінчиках її пальців», і залежно від того, як ми зуміємо залучити її до трудової діяльності в різних сферах, будуть визначатися результати розвитку дитини. Адже серед великого числа новацій, що застосовуються у системі освіти, особлива увага приділяється таким технологіям, де вчитель виступає не джерелом навчальної інформації, а є організатором і координатором творчого навчального процесу, спрямовує діяльність учнів у потрібне русло, при цьому враховуючи індивідуальні здібності кожної дитини.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДОДАТКИ
Невід’ємним у трудовому вихованні є усвідомлення цінності праці
В нашій школі постійно діє виставка творчих робіт учнів. Вона оновлюється систематично, як тільки завершуємо роботу над черговим проєктом
На сайті навчального закладу розміщую замітки або фотозвіти про завершені проєкти
Щоб оригінально прикрасити інтер’єр, потрібні умілі руки і фантазія
За допомогою голок, чорних ниток і бажання творити красу народжуються такі цікаві вишивки.
Особливий акцент зроблено на зачіски, які утворюються з вільно спадаючих ниток.
|
|
|
|
Кавові зерна придатні не лише для ароматного напою, а й для створення не менш ароматного декору і предметів інтер’єру
|
|
|
|
Інтегровані уроки розширюють кругозір та збагачують досвід учнів
|
|
|
Діло майстра величає
Де руки й охота, там скора робота
1