ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ І ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Про матеріал

На виконання цих вимог активно проваджується компетентнісний підхід у навчанні молодших школярів. Тому важливим є аналіз понять компетенція і компетентність та визначення їх особливостей формування на уроках трудового навчання в початковій школі.

Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ І ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

 

Кухарська А.В.

Україна, м. Бердянськ, Бердянський державний педагогічний університет

 

Сучасне суспільство ставить вимоги до особистості учнів початкової школи, які мають бути: освіченими, цілеспрямованими, ініціативними, творчими, креативними. Сьогодні високий рівень вимог до початкової освіти, може бути реалізований тільки тоді, коли учителі початкової школи будуть високопрофесійними компетентними фахівцями, здатними сформувати уміння адаптуватися до швидко змінювання умов.

На виконання цих вимог активно проваджується компетентнісний підхід у навчанні молодших школярів. Тому важливим є аналіз понять компетенція і компетентність та визначення їх особливостей формування на уроках трудового навчання в початковій школі.

Як зазначає О. В. Биковська компетенція — це загальна здатність, яка базується на знаннях, уміннях, здібностях, досвіді, цінностях, які набуваються завдяки навчанню, а компетентність визначається вченою, як  сукупність складних умінь та якостей особистості. Бути компетентним — це означає вміти мобілізувати в даній ситуації здобуті знання і досвід. Заслуговує на увагу формула компетентності: «Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення» яку визначає Томас Гілберт.

Проблему компетентнісного підходу розглядали: І. Драч, І. Бабина, П. Бачинський, Н. Бібік, Г. Гаврищак, І. Гудзик, Н. Дворнікова, Я. Кодлюк, О. Локшина, С. Ніколаєнко, О. Овчарук, Л. Пильгун, О. Пометун, І. Родигіна, К. Савченко, О. Садівник, Л. Сень, С. Сисоєва, О. Ситник, Т. Смагіна, Г. Терещук, С. Трубачева, Н. Фоменко та ін.

В. Химинець поняття «компетентнісний підхід» пояснює як спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових і предметних компетентностей особистості.

На думку Н. Нагорної, компетентнісний підхід ставить на перше місце не поінформованість, а вміння розв’язувати проблеми, що виникають у різних сферах, [4].

І. Пометун розглядає компетентність як спеціальним шляхом структуровані набори знань, умінь, навичок, спроможностей й ставлень, що дозволяють майбутньому фахівцю визначити, тобто ідентифікувати і розв’язувати незалежно від контексту проблеми, що є характерними для певного напряму професійної діяльності [3].

Отже, аналіз вітчизняних і зарубіжних психолого-педагогічних досліджень у галузі розробки проблеми компетентності дозволяє зробити висновок, що вченими компетентність розглядається, як:

-характеристика особистості – здатності, якості, властивості (Г. Вершловський, Ю. Кулюткін, А. Новиков, О. Петров, В. Сластьонін, Ю. Татур, Е. Шорт);

-процедура розв’язання конкретної ситуації (І. Єрмаков, Г. Несен, Л. Сохань);

-якості педагога, що необхідні для ефективної професійної діяльності (В. Баркасі, Т. Волобуєва, Н. Кузьміна, А. Маркова, Л. Мітіна, В. Нестеренко та ін.) тощо.

У Державному стандарті визначено сім ключових компетентностей: соціальна; полікультурна; комунікативна; інформаційно-пізнавальна; самоосвіти та саморозвитку; продуктивної творчої діяльності; здоров’язберігаюча [2].

Крім ключових компетентностей передбачено формування предметних компетентностей, у яких закріпленні результати навчання з певного конкретного предмета.

На уроках трудового навчання значна увага приділяється формуванню предметно-перетворювальної компетентності, яка реалізується через основи художньо-промислового виробництва на рівні ручних, ремісничих технологій декоративно-ужиткового мистецтва і дизайну; пропедевтичну орієнтацію у різних видах праці (фізичній, розумовій, художній); виховання трудових навичок учнів на основі доступних видів продуктивної праці (побутової та господарської) [2].

З метою формування предметно-перетворювальної компетентності доцільно застосовувати такі методи: метод мозкового штурму; метод фантазування; метод зразків; метод фокальних об'єктів; метод створення образу ідеального об'єкта. Коротко розглянемо їх.

Метод мозкового штурму − це колективний пошук нетрадиційних шляхів та форм виготовлення виробів.

Метод фантазування − спосіб спільної діяльності учнів та учителя, коли досягається уявлення неіснуючого образу об'єкта праці, який функціонує і вирішує поставлену проблему.

Метод зразків − суть полягає у тому, що учитель допомагає школярам віднайти в журналах, каталогах та інших технічних виданнях зразки об'єктів праці і пропонує порівняти знайдені зразки з існуючими об'єктами діяльності людини.

Метод фокальних об'єктів − перенесення ознак випадково вибраних об'єктів на фокальний об'єкт, внаслідок чого отримують незвичні поєднання.

Метод створення образу ідеального об'єкта – це ідеалізація, як наближення технічного об'єкта до ідеального, який відповідає всім вимогам розв'язуваної проблеми або технічної задачі.

Отже, формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів буде ефективним якщо забезпечити учням можливість виготовляти різні об’єкти праці; спрямувати особистісно-ціннісне створення виробів; формувати вміння здійснювати рефлексію власної діяльності. Разом з тим, важливим є використання методів мозкового штурму, фантазування, методу зразків, методу фокальних об'єктів, методу створення образу ідеального об'єкта на уроках трудового навчання та в позаурочній діяльності.

 

Література:

1. Биковська О. В. Позашкільна освіта: теоретико-методичні основи: монографія / О. В. Биковська. – К.: ІВЦ АЛКОН, 2008. – 336 с.

2. Державний стандарт початкової загальної освіти / /Початкова школа. – 2011. – №7. – С 1-19.

3. Овчарук О. О. Компетентісний підхід в освіті: загальноєвропейські підходи / О. О. Овчарук // Інформаційні технології і засоби навчання. 2009.  №5 (13). Режим доступу до журналу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

4. Савченко. О. П. Компетентнісний підхід у сучасній вищій школі [Електронний ресурс] / О. П. Савченко. // е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n3_2010_st_16.

5. Савченко О. Розвиток змісту початкової освіти в умовах Державного суверенітету України: методологічний, законодавчий, дидактичний аспекти / Олександра Савченко // Початкова школа. – 2011. – №8. – С. 25-30.

6. Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [текст] / В. Химинець // Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49.

 

 

doc
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
3296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку