Тема: домедична допомога в секторі обстрілу

Про матеріал
Тема: домедична допомога в секторі обстрілу, зупинка кровотеч, що загрожують життю. Правила накладання джгута САТ Мета: освітня: поглибити знання учнів про різні способи зупинки капілярної, венозної і артеріальної кровотеч, виробити практичні навички надання першої допомоги при кровотечах; пригадати види судин, по яких рухається кров; розвиваюча: формувати в учнів спостережливість, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги; вміти пояснювати взаємозв’язок будову з функцією судин; виховна: виховувати співчутливе ставлення до ближніх, розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілих.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з предмету Захист України
вчитель: Поніматченко Богдан Дмитрович

Дата : 15.12.2021                                                                              Клас: 10-А

Урок №   22                                                                

Тема №50: домедична допомога в секторі обстрілу, зупинка кровотеч, що загрожують життю. Правила накладання джгута САТ

 

Мета:

освітня: поглибити знання учнів про різні способи зупинки капілярної, венозної і артеріальної кровотеч, виробити практичні навички надання першої допомоги при кровотечах; пригадати види судин, по яких рухається кров;

розвиваюча: формувати в учнів спостережливість, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги; вміти пояснювати взаємозв’язок будову з функцією судин;

виховна: виховувати співчутливе ставлення до ближніх, розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілих.

 

Очікувані результати: учні володіють технікою зупинки кровотеч, що загрожують життю.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: інтегрований урок предмету «Захист України» та біології.

Форми організації освітньої діяльності: колективна, фронтальна, групова.

Методи та прийоми навчання: пояснювально-ілюстративний, словесний, наочний, практичний, алгоритмічний, інформаційний.

Обладнання: комп’ютерне обладнання, презентація, роздатковий матеріал (картки та ситуації, ментальна карта), наочна тренувальна бойова аптечка, кровоспинні засоби різних систем

Технічні засоби навчання: ПК, мультимедійна презентація, відео-матеріали.

 

Навчальні питання:

1. Техніка накладання кровоспинних джгутів на кінцівку.

2. Техніка стискання судин для зупинки кровотечі.

3. Техніка накладання пов’язок на різні частини тіла.

Час: 45 хвилин.

Місце проведення: кабінет №004.

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап (3 хв.)

привітання, доповідь чергового,

  • Епіграф уроку

Правильні дії в правильний час! 

Своєчасно надана перша допомога – ще одне врятоване життя!

Повідомлення теми і мети уроку, роз’яснення особливостей інтегрованого уроку.

 

II. Актуалізація опорних знань (10хв)

міжпредметний звязок з біології

  • Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
  1. Як ви вважаєте, яку тему з біології  нам потрібно пригадати для того, щоб засвоїти сьогоднішній урок?
  2. Що таке кровоносна система?
  3. Які органи забезпечують рух крові?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
    - перевірка засвоєння матеріалу попереднього уроку

1. Що таке кровотеча?

2. Які бувають види кровотеч в залежно від пошкодження судин?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

Неконтрольована кровотеча є основною причиною смерті як у мирному житті, так і під час бойових дій. Згідно зі статистикою, близько 40 % смертей від травм та близько 90 % бойових втрат трапляються на місці пригоди чи на полі бою, тобто до того, як потерпілий може бути транспортований до лікувального закладу . Основними причинами смерті в цій групі є кровотеча (50 %) та черепно-мозкова травма (36 %). Навіть якщо потерпілий вижив під час транспортування до медичного закладу, кровотеча, як і раніше, залишається провідною причиною пізньої смертності та ускладнень.

Організм людини може перенести втрату лише 0,5 л крові без загальних ускладнень. Утрата 1 л крові вже є небезпечною, а понад 1 л – загрожує життю людини. Якщо втрачено понад 2 л крові, то зберегти життя можливо лише за умови невідкладного переливання крові та кровозамінників. Отже, будь-яку кровотечу слід терміново зупинити, попри інші ушкодження чи травматичні стани. Тож, як надати першу допомогу при кровотечах, повинен знати і вміти кожний.

 

IV. Актуалізація знань отриманих на попередньому уроці
технологія бесіди (10хв)

Згідно з алгоритмом MARCH основна увага при первинному огляді пораненого приділяється швидкому пошуку масивної кровотечі!

Види кровотеч: (роздатковий матеріал)

НАЗВА КРОВОТЕЧІ

ХАРАКТЕРИСТИКА

ОСОБЛИВОСТІ

СПОСІБ ЗУПИНКИ

Капілярна

Поверхнева, кров насиченого червоного кольору; витікає в невеликих обсягах, повільно

Кров виступає краплинами (симптом «кровавої роси»)

Зупиняється тугим бинтуванням без медичного втручання

Артеріальна

Пульсуючий струмінь крові яскраво-червоного кольору; витікає дуже швидко

Є найнебезпечнішою, фатальна крововтрата може статися за кілька хвилин

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут вище від місця травмування

Венозна

Кров темного кольору; витікає рясно, повільно, безперервно

Може призвести до значної крововтрати

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут нижче від місця травмування

Змішана

Виникає внаслідок одночасного пошкодження артерій та вен

Зазвичай буває в разі ушкодження внутрішніх органів: печінки, легень, нирок, підшлункової залози

Зупинити самостійно майже неможливо, зупинити можна в умовах лікарні

 

Масивною називають таку кровотечу, яка є загрозливою для життя людини. Вона може бути артеріальною, венозною або з одночасним ушкодженням артерій і вен.

Масивна кровотеча характеризується наявністю хоча би однієї з вказаних нижче ознак:

• пульсуючий характер і постійне витікання крові з рани;

• калюжі крові, що швидко збільшується на поверхні, де лежить постраждалий;

• інтенсивне просякання кров’ю одягу або пов’язки в ділянці рани.

Крім цього, імовірними факторами масивної кровотечі вважають:

• часткову або повну ампутацію кінцівки;

• непритомність (повна або часткова) у постраждалого за наявності кровотечі.

Швидке виявлення масивної кровотечі скорочує час зупинки кровотечі, зменшує ймовірність розвитку шоку і створює передумови для збереження життя людини.

Для зупинки масивної кровотечі на кінцівках в умовах бойових дій, крім накладання турнікета, широко застосовуються інші методи:

  • прямий тиск на рану;
  • тампонування рани;
  • використання компресійної пов’язки.

Найдоступніший і швидкий спосіб тимчасової зупинки артеріальної кровотечі – пальцеве притиснення. Пальцеве притискання пошкодженої судини вище від місця поранення дозволяє тимчасово припинити артеріальну кровотечу. На поверхні тіла людини є до 25 точок, у місцях яких артерії можуть бути притиснуті пальцями до кісток у випадку виникнення кровотечі при їх пораненні. Притискання артерії може бути виконано кінцями зведених разом пальців або кулаком, але краще все ж виконувати великими пальцями обох рук, накладаючи один палець на другий. Зусилля, яке прикладають для притискання артерії, має бути таким, щоб кровотеча припинилася.

(роздатковий матеріал)

Накладання тугої пов'язки – найпростіший спосіб зупинки незначної кровотечі. Для такої пов'язки використовують індивідуальний пакет. Проте тугу пов'язку не слід накладати занадто туго. Якщо після накладання пов'язки нога чи рука посиніє, то це означає, що пов'язка здавила вени, відтік крові до серця утруднений і вона застоюється. У такому випадку кровотеча може тільки посилитися. Збліднення кінцівки нижче місця накладання тугої пов'язки означає повне припинення кровообігу.

Джгут  (паралельно з обговоренням проходить демонстрація перезнтації “правила накладання САТ”)
для зупинки крові застосовують при сильній кровотечі з поранених кінцівок. Його накладають вище рани і якомога ближче до неї. Не можна накладати джгут у середній третині плеча через небезпеку придушення нерва і розвитку згодом паралічу руки. Місце, де накладається джгут, спочатку захищають одягом, рушником, ватно-марлевою пов'язкою або іншими матеріалами. Потім дуже розтягують гумовий джгут, роблять ним навколо кінцівки одне-два кільця і кінці фіксують гачком. Якщо джгут накладено правильно, то кровотеча припиняється, пульс затихає і кінцівка блідне.

Якщо джгута немає, то для зупинки кровотечі треба вміти використовувати закрутку, яку можна зробити з будь-якої достатньо міцної тканини, тасьми, стрічки, мотузки. Як і при накладанні джгута, місце, де накладається закрутка, захищають м'якою прокладкою (ватою, одягом). Закрутку намотують на кінцівку, кінці зав'язують вузлом, у кільце, що утворилося, вставляють палицю і закручують доти, поки не припиниться кровотеча. Після цього палицю фіксують бинтом або іншим способом.

Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів.

В сучасну бойову аптечку IFAK входить так званий C.A.T. турнікет (Combat Application Tourniquet) виробництва США або його українські аналоги (наприклад, турнікет СІЧ)

(демонструється реальний зразок бойового тренувального турнікету СІЧ та його фіксація на бойовій відривній аптечці)

- На даному етапі далеко не всі підрозділи збройних сил забезпечені аптечками IFAK або принаймні C.A.T. турнікетами. Тому також використовують гумовий кровоспинний джгут Есмарха-Лангенбека.

Кожному бійцю бажано мати 2 джгути (турнікети) – один в аптечці, інший – на амуніції, у однаковому місці, визначеному для всіх бійців підрозділу. Це дуже важливо, так як в умовах обстрілу на пошук прихованого турнікету може піти дорогоцінний час, а сам процес пошуку може наразити на небезпеку і пораненого, і рятувальника.

Загальні правила накладання джгутів. (озвучується паралельно з демонстрацією на добровольцю)

  1.               Джгут накладається тільки в разі крайньої необхідності, коли існує реальна загроза життю постраждалого від значної крововтрати з ран кінцівок.
  2.               Джгут накладається на 5-8 (до 10) см вище місця поранення на плече, передпліччя, стегно або гомілку. Наявність двох кісток на передпліччі та гомілці не є перешкодою для зупинки кровотечі джгутом.
  3.               В умовах обстрілу, якщо локалізація місця поранення точно не відома, припускається накладати джгут максимально високо на кінцівках – верхня третина стегна або плеча (чотири точки). В разі необхідності накласти джгут на 5-10 см вище рани, після чого накладений в зоні обстрілу джгут зняти.
  4.               Переконатися, що джгут не накладається на суглоб, на місце перелому кістки. Намагатися не накладати джгут у середній третині плеча та в області підколінної ямки – тут більш вірогідне ушкодження нервів.
  5.               При правильно накладеному джгуті кровотеча припиняється і пульс на зап’ястку на руці або знизу-позаду внутрішньої гомілки на нозі не виявляється. Кінцівка не має набрякати та набувати синюшного відтінку.
  6.               Якщо кровотеча зупинилася, проте все ще відчувається пульс, не варто затягувати джгут сильніше, а накласти другий над першим, щоб зменшити ушкодження м’язів та нервів. Також використовувати додатковий джгут, якщо з часом кровотеча відновилася.
  7.               Не закривати джгут пов’язками, одягом!
  8.               Записати час накладення джгута на ньому чи на видимій частині тіла пораненого. Перед часом написати велику літеру „Т” (турнікет, time), яка є сигналом персоналу, що пораненому накладено джгут.

 V. Закріплення матеріалу та відпрацювання вправ (15хв)

  • Інтерактивний метод «Робота в групах»

- розділити взвод на три групи (1хв)

Учні  працюють в 3-х групах за кольорами (червоний, жовтий та зелений). Завдання кожної групи змоделювати надання першої допомогу при всіх видах кровотеч з подальшою її презентацією.

Час виконання завдання: 5-10 хв.

Ситуаційні задачі

1 група – у потерпілого кровотеча на лобі: кров виступила краплями. Який вид ушкодження у постраждалого? Надайте першу допомогу. (капілярна)

2 група – у потерпілого на лівій руці є рана із значною кровотечею, яскравого кольору, тече пульсуючим струменем. Який вид ушкодження у постраждалого? Надайте першу допомогу. (артеріальна)

3 група – у потерпілого значна рана на правій нозі, кров витікає повільно та має темно-червоний колір. Про який вид травми можна думати? Надайте першу допомогу. (венозна)

VІ. Підсумки уроку

В залежності від виду кровотечі надається така домедична допомога:

1. При артеріальній кровотечі кров червона, пульсує. Перша допомога: накладання джгута (закрутки) вище місця ураження, накладання стерильної давлячої пов'язки.

2. При венозній кровотечі кров темна, витікає рівномірно. Перша допомога: накладання давлячої пов'язки на рану, тампонада рани.

3. Капілярна кровотеча: кров виступає краплями на шкірі. Перша допомога: туга стерильна пов'язка.

VІІ. Рефлексія уроку

  • Рефлексивна мішень

Мішень розділено на 4 частини. Чим ближче до цілі – тим більший бал. Кожен учень може зробити чотири постріли – у кожен сектор по одному. Якщо йому не сподобалося, то він обирає 0, якщо середньо – то 5, якщо йому все сподобалося – то буде ближче до середини. Для вибору учням надаються різнокольорові стікери.

Рефлексивна мішень

 

(Аналіз отриманих результатів проводиться після уроку)

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати зміст параграфа № __ підручника на ст. ____, знати основні способи зупинки кровотеч.

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, профільний, для юнаків) 10 клас (Мусієнко І.І., Кучерина С.Є., Крамаренко О.Б.)
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
1163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку