Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Про матеріал
Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Перегляд файлу

Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх

супроводжують.

Мета: повторити й поглибити  уявлення учнів про фізичні та хімічні явища; з’ясувати їх істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, визначити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; розвивати слухове сприйняття, збагачувати хімічний словниковий запас і розвивати практичне  уміння ним користуватися; формувати вміння пояснювати значення явищ у житті природи і людини; розвивати полікультурну та комунікативну компетентності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання і реактиви: мідний дріт, пробірки, сірники, крейда, вода, хлорид на кислота, розчин натрій сульфату, розчин барій хлориду, розчин натрій гідроксиду, фенолфталеїн, амоній гідроксид, амоній хлорид, порошок магнію; проектор,ноутбук, роздатковий матеріал: опорні схеми до уроку, картки перевірки знань «Фізичні та хімічні явища», картки « Хімічні елементи», «Формули речовин» 

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань. ( Перевірка знань і вмінь ).
  1. Чи пам’ятаєте ви хімічні елементи? Зараз перевіримо. Скажіть як правильно читається хімічний елемент та його назву.
  2. Чи вмієте ви читати хімічні формули? Зараз перевіримо. Що ж таке хімічна формула, на що вона вказує? AICl3     ZnS 

Na2 O   H2 O   Fe2 O3    ZnSO4     FeCI3     KNO3   Zn( OH )2

  1.   Складіть формули за відомою валентністю.

                     IV        V         III         III      II         VI         II

                       SO ,    PO ,    NH  ,    BO  ,  NiO  ,  SO  ,   CuO  ,

                                         Молодці! Добре попрацювали.

  1. Мотивація. 

З початку навчального року ми навчилися спілкуватися хімічною мовою, познайомилися з різними хімічними речовинами. Але вивчення речовин буде не повним, якщо не зясувати явища, які з ними можуть відбуватися.

IV. Повідомлення теми, цілей. ( Слайд 1 )

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ нашого курсу, який називається «Хімічні явища». Тема нашого уроку: «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.» На уроці ми поглибимо знання про фізичні та хімічні явища, з’ясуємо їхні істотні відмінності, сформуємо поняття про хімічні реакції, визначимо ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання.

   V. Вивчення нового матеріалу.

 Все в світі змінюється. Рухається Земля навколо Сонця. День  змінюється на ніч, течуть річки, іржавіють метали, скисає молоко, старіє людина. Навколо нас і з нами безперервно відбуваються зміни. «Все тече, все змінюється», - стверджували стародавні філософи.

 Будь – які зміни, що відбуваються у світі, називають явищами. Явища бувають фізичні, хімічні, біологічні, суспільні. Різні науки вивчають різні явища. З речовинами, які вивчає хімія, можуть відбуватися як фізичні, так і хімічні явища.

 Давайте подивимося на малюнки природних явищ і дамо їм пояснення. ( слайд 2-10)

От ми продивилися на природні явища , давайте разом спробуємо класифікувати їх.(слайд 11)

 Явища, під час яких речовина не перетворюється на іншу, називають фізичними.

 Приклади фізичних явищ: кипіння води, дощ, утворення льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів із розплавленого металу, веселка, блискавка, розкладання світла на складові та інші.

  При фізичних явищах молекули речовин не змінюються, отже, не змінюються і властивості речовин. А може змінюватись форма тіла та агрегатний стан речовини.

    Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.

   Приклади хімічних явищ: горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, горіння парафінової свічки, процес фотосинтезу( утворення зеленими рослинами складних (органічних) поживних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою сонячної енергії).

   А тепер з’ясуємо істотні відмінності фізичних і хімічних явищ.

   Демонстрація 1. (Слайд 12).

Візьмемо шматок мідного дроту ї зробимо спіраль.  Яке це явище? Чому? Відповіді учнів.

Нагріли дріт у полумї спиртівки і він став чорного кольору. Яке це явище? Чому? Відповіді учнів.

(слайд 13)  

Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.

  Умовний запис хімічної реакції:

                 А   +   В        С   +   D

                 Реагенти          Продукти реакції

Кожна хімічна реакція супроводжується певним явищем, які є ознакою її. Зараз ми спробуємо виділити основні ознаки хімічних реакцій. Для цього починаємо заповняти картку №1. Ознаки хімічних реакцій.

Демонстрація 2. (Слайд 14).

Візьмемо шматочок крейди СаСО3    і додамо трохи хлоридної кислоти НСI.

Що спостерігаємо?

Починаємо заповнювати опорну схему уроку (Слайд 9).

Демонстрація 3. (Слайд 15).

До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду.

Що спостерігаємо? Яка ознака хімічної реакції? Запишемо до опорної схеми.

Демонстрація 4. (Слайд 16).

До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? Потім по краплинам додаємо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? Записуємо до опорної схеми.

Демонстрація 5.(Слайд 17).

До розчину амоній гідроксиду по краплинах додаємо розчин їдкого натру. Зявляється запах амоніаку.

Яка ознака реакції?

Демонстрація 6 ( слайд 18)

До порошку магнію обережно доливаємо розчину хлоридної кислоти об'ємом 1 мл.

Що спостерігається?

Демонстрація .7 (слайд 19)

До порошку амоній хлоридудодаємо воду об'ємом 3-4 мл.

Що спостерігається ?

 З ознаками хімічних реакцій ми тільки що познайомилися, виконуючи запропоновані досліди. Розрізняють п'ять  ознак хімічних реакцій.

Перевіримо правильність заповнення опорної схеми до уроку(слайд 20)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

VI.Закріплення матеріалу.

  Великий хімік Д. І. Менделєєв казав: «Наука тоді буде плідною, коли сприймається не тільки розумом, але й серцем». (слайд 21)

 Про науку можна говорити мовою поезії. І наука, і мистецтво, і література вирішують єдину задачу – допомагають пізнати оточуючий світ.

 Зараз ми послухаємо вірші, де визначимо, про які явища в них йдеться мова.

 Слово надається учням. 

Взимку  стало  холодати

І  ставок  вже  не  пізнати

Там  де  була  рідина,

Лиш  дзеркальна  площина

Що  за  диво  кристалічне?

Це  фізичне  чи  хімічне?   (фізичне)

 

В  нас  в  дворі  живе  корова?

Молоко  п'єм  для  здоров'я?

А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

 

На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

 

Осінь  стала  вмить  до діла-

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

 

     Робота з картками (слайд 22)

А зараз перевіримо засвоєний  матеріал. Я вам кожному дам картку. Вам потрібно обрати правильні відповіді і номери записати до зошита, а потім перевіримо отримані результати на слайді

Гра « Фізичне –хімічне»( слайд 23)

На екрані будуть зображення різних явищ. Ваша задача: Якщо явище хімічне- плескаємо в долоні, якщо фізичне- мовчимо.

  VII. Підсумок уроку.

Вправа « Мікрофон» (слайд 24)

  1. Для хімічних речовин характерні фізичні та хімічні явища
  2. Явища під час яких речовини змінюють форму, або агрегатний стан називаються фізичними.
  3. Явища під час яких відбувається перетворення одних речовин на інші називають хімічними
  4. Основними ознаками проходження реакцій є зміна кольору, зміна запаху, виділення газу, утворення осаду, виділення чи поглинання теплоти.

Виставлення оцінок за урок

  VIII. Домашнє завдання.(слайд 25)

Опрацювати параграф і відповісти на запитання.

Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті й опишіть фізичні явища, що їх супроводжують. 

Слайд 26

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виноградова Оксана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
1659
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку