Тема. Фотон. Основні властивості фотона

Про матеріал

Даний урок дозволяє використовувати різні форми роботи з класом: робота в парах, мозковий штурм, лекція. Під час лікції вчителя складаємо опорні конспекти з даної теми.

Перегляд файлу

Урок №5. Тема. Фотон

Мета. Сформувати поняття про фотон. Розвивати логічне мислення, уміння давати аналіз фізичних величин, явищ, закріпити вміння вибирати головне з джерел інформації.

Обладнання. Опорні конспекти з теми. Картки  з питаннями для  груп учнів.

План уроку

  1. Перевірка домашнього завдання.(Робота в парах)
  2. Актуалізація опорних знань.(Мозковий штурм)
  3. Вивчення нового навчального матеріалу.(Лекція)
  4. Закріплення (Робота в парах)
  5. Домашнє завдання. Підготувати презентації на тему «Вакуумний та напівпровідниковий фотоелементи. Застосування фотоефекту в техніці»

Методичні рекомендації.

І. Перевірку домашнього завдання учні проводять в парах, оцінюючи роботи однокласників.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Корисно на дошці записати питання, на які потрібно дати відповідь:

  • Які властивості має фотон? Чи можна фотон зупинити?
  • Перерахувати та пояснити основні положення фотоефекту з позиці квантових уявлень.

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу. При викладання нового навчального матеріалу  є необхідність складання опорного конспекту (дивись додаток ).

ІV. Закріплення проводиться  в парах (по картках), вчитель проходить та прослуховує відповіді. При необхідності виправляє помилки. Кількість задач та питань дається з надлишком з метою врахування рівня підготовки класів.

V. Домашнє завдання. Опорний конспект. Задачі - на картці.

Задача 1. Рубіновий лазер випромінює в імпульсі 2∙ 1019 фотонів з довжиною хвилі λ = 694нм. Яка середня потужність спалаху лазера, якщо його тривалість 2∙ 10-3с?

Задача 2. З якою швидкістю повинен рухатися електрон, щоб його імпульс дорівнював імпульсу фотона випромінювання з довжиною хвилі λ = 5,2∙ 10-7м ?

 

Питання для закріплення.

  1. Чи може фотон при зіткненні з перешкодою віддати їй більше, ніж мав сам до зіткнення: а) енергії, б) імпульсу ?
  2. Чи можна, використовуючи явище поглинання фотонів добитися вибивання з металу позитивних зарядів?
  3. У скільки разів енергія фотонів УФ випромінювання з довжиною хвилі 0,38мкм більша від енергії фотона видимого світла з довжиною хвилі 0,7 мкм?
  4. Визначити масу та імпульс фотона червоного світла, довжина хвалі якого становить  0,7 мкм.
  5. Скільки фотонів за секунду випромінює нитка електричної лампочки потужністю 1 Вт, якщо середня довжина хвилі випромінювання  1 мкм?
  6. Визначити енергію та імпульс фотона УФ променів з довжиною хвилі 300нм.
  7. Яка довжина хвилі фотона, енергія якого 2еВ ? До електромагнітних хвиль якого типу належить це випромінювання?
  8. Який тип електромагнітних хвиль являють собою промені, енергія фотонів яких становить  3,0∙10-17; 5,0∙10-19  і 2,0∙10-22 Дж?

 

Задача №1. Визначити енергію фотонів, які  відповідають найдовшим довжинам хвиль λ = 0,75мкм та найкоротшим λ = 0,4 мкм хвилям видимої части спектра.

Задача №2. Фотоелектрони «вибивається» з цезію з кінетичною енергією 2еВ.Яка максимальна довжина хвилі світла, яка може «вибити» цей фотон?

Задача №3.  Визначити довжину хвилі випромінювання, якщо енергія фотона дорівнює енергії спокою електрона.

Задача №4.  Який імпульс фотона з енергією 6еВ? Яка довжина хвилі такого випромінювання?

Задача №5. Око людини сприймає світло з довжиною хвилі 5∙ 10-7м, якщо потужність світла, що падає на око, не менша за 2,7∙ 10-17Вт. Яка кількість фотонів щосекунди попадає на сітківку ока?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опорний конспект

з теми

«Фотони »

    І. Енергія    Е = hυ                         якщо ћ =

              Е = hυ= ћ ω

 ћ  = 1, 05∙10-34Дж∙с               ω  = 2πυ

 

   ІІ. Маса

Згідно ТВ     Е = mc2      mc2  = hυ    m= ( m= )

 

   ІІІ. Імпульс р 

р = mc = =      наявність  імпульсу підтверджується

  експериментально – існуванням світлового тиску.

 

 

   ІV.                Основні властивості фотона:

 

  1. є  частинкою електромагнітного поля;
  2. рухається зі швидкістю світла;
  3. існує тільки в русі;
  4. маса спокою дорівнює нулю;
  5. зупинити фотон неможна: він або рухається зі швидкістю світла, або не існує.
doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
12762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку