Літературне читання (українською мовою)
Тема: Г.Комарова «Тарас Шевченко»(скорочено), за О.Іваненко «Тарасові шляхи»
Мета: поглибити уявлення учнів про творчість Т.Г. Шевченка, розкрити багатство душі поета; удосконалювати знання дітей про те, що поезія Т.Г. Шевченка тісно пов’язана з християнською вірою, навички свідомого, правильного і виразного читання; виховувати естетичні смаки і почуття.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Робота над оповіданням Володимира Перепелюка «Степовий соловейко»
- Чому жайворонка названо степовим соловейком?
- Як описано спів жайворонка?
- З чим порівнюється його спів?
- З чого видно, що авторові оповідання дуже подобається ця пташка?
Прослухавши вірші та оповідання, назвіть ознаки весни, про які розповідають поет та письменник.
ІІ. Робота над темою уроку
1. Розповідь про життя і творчість Т.Г. Шевченка
- Чий портрет перед вами?
- Що ви знаєте про Т.Г. Шевченка?
- Ім’я великого українського поета Т.Г. Шевченка відоме в Україні кожній людині. Його вірші люблять читати і дорослі і малі. Багато віршів покладено на ноти, вони стали піснями.
- Які вірші Тараса Шевченка знаєте ви?(згадайте, які вчили в 3 класі)
Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в с. Моринці (нині Черкаської обл.) в сім'ї кріпаків. Ріс Тарас допитливою, розумною людиною, хотів усе знати. Коли Тарас Шевченко був малим хлопчиком, він дуже хотів дізнатися про світ навколо. А жив він у звичайному українському селі. І захотів він піти далеко-далеко за село, щоб побачити край світу. Довго йшов Тарасик, аж поки його не привезли додому чумаки.
Тарас змалку хотів пізнати світ, шукав у ньому добро і красу. Але життя в нього склалося дуже важко. Рано залишився сиротою - померла мати, а згодом і батька не стало. Мачуха, а потім чужі люди, до яких пішов Тарас, часто ставилися до нього несправедливо. Але, незважаючи на це, Тарас умів цінувати добро і все життя зберігав вдячність до тих, хто йому співчував і хто підтримував його. Т.Г. Шевченко вважав найсвітлішими хвилинами ті, коли він міг, заховавшись десь у кущах, читати, малювати і молитися. Тарас Шевченко з дитинства читав Псалтир (це частина Біблії). У дорослому віці він дуже шанував Євангеліє, а багато віршів в Псалтирі переклав українською мовою. Тарас Шевченко склав для українських дітей буквар, у якому також помістив основні молитви.Поет прожив нелегке життя. Бувало, дуже сумував. Але головним у його житті лишилась любов до всіх людей і до України.
2. .Робота над віршем Г.Комарової «Тарас Шевченко»
а) Виразне читання батьками.
б) Бесіда за змістом вірша
- Чи сподобався вам вірш ?
- Яке почуття він викликав?
- Які слова вам не зрозумілі?
в) Лексична робота.
Псалтир (Книга псалмів)- книга Старого Заповіту, що складається з 150 молитовних пісне співів, псалмів.
Кріпосництво-державний устрій, при цьому устрою селяни належали багатим поміщикам, були невільниками, кріпаками.
Ліра - тут: талант поета.
Кобза - музичний струнний щипковий інструмент.
г) Читання вірша напівголосно.
ґ) Аналіз вірша.
- У якій сім’ї народився Тарас Шевченко?
- Чому мати молилась за свого сина?
- Про що писав у своїх віршах поет?
- Яка основна думка цього вірша?
д) Робота над ілюстрацією до вірша.
- Хто зображений на малюнку?
- На якому фоні зображений поет? Чому?
3. .Робота з текстом «Тарасові пісні»(за Оксаною Іваненко)
- Відома українська письменниця О. Іваненко вперше почула про поета від свого дідуся. І записала свої враження в цьому оповіданні.
а) Читання тексту мовчки.
б) Аналіз твору
- Які пісні були улюбленими піснями її дідуся?
- Хто їх автор?
- В оповіданні згадується «Заповіт». Давайте прослухаємо цю пісню.
- Яку картину ви уявляєте?
- Яке почуття вона у вас викликає?
- До чого закликав поет?
в)Читання оповідання і детальний переказ тексту.
ІІІ. Домашнє завдання ст..124-126, читати, переказувати текст
(в старих підручниках ст..109-111, читати, переказувати текст)