Тема. "Географічна карта. Умовні знаки на карті"

Про матеріал
Мета. Закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус; формувати уявлення про поняття “географічна карта”, уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб, ознайомити з видами географічних карт; розвивати спостережливість, навички командної роботи, зв’язне мовлення, довготривалу пам’ять, аналітичне та логічне мислення; виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній діяльності, виховувати пізнавальний інтерес до уроків природознавства.
Перегляд файлу

Тема. Географічна карта. Умовні знаки на карті.

Мета. Закріпити й поглибити знання дітей про  план місцевості, масштаб, глобус;

формувати уявлення про поняття “географічна карта”, уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб, ознайомити з видами  географічних карт; розвивати спостережливість, навички командної роботи, зв’язне мовлення, довготривалу пам’ять, аналітичне та логічне мислення;  виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній  діяльності, виховувати пізнавальний інтерес до уроків природознавства.

Обладнання: презентація, відео (рухавка), демонстраційний матеріал (глобус, фізична

карта півкуль, фізична карта України), роздатковий матеріал (пам’ятка «Алгоритм  роботи з картою», картки індивідуальної роботи, роботи в парах, роботи в групах), жетони, емоційне налаштування, лист від охоронців природи.

Тип уроку.  Комбінований.

Форма проведення. Урок-гра.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
  1. Привітання

Приготуйтеся швиденько

Станьте біля парт рівненько.

Ми урок розпочинаєм

Багато нового на уроці пізнаєм.

  1. Перевірка готовності до уроку

- Діти, перевірте, чи все необхідне ви приготували до уроку: підручник, зошит, пенал, щоденник.

- Сідайте, будь ласка, за парти.

  1. Представлення
  2. Емоційне налаштування на урок

- Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово і бажаю вам успіху на уроці.

- А що має в собі слово «успіх»?

- Прочитаємо хором:

У - уміння вчитися  і працювати

С - співпраця в  парах

П - подолання  труднощів

І - інтерес до знань

Х - хороший настрій

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  1. Інтелектуальна гра «Найрозумніший»

- Зараз ми пограємо в гру «Найрозумніший». Вам необхідно дати відповіді на запитання, за що ви отримаєте жетон, по кількості яких у кінці уроку ми визначимо вашу оцінку.

1. Модель Землі. (Глобус)

2. Що таке горизонт? (Горизонт – це  простір землі, який можна  охопити очима)

3. Що називають відкритою місцевістю? (частину земної поверхні на відкритих для огляду місцях, де добре вино лінію горизонту)

4. Яку місцевість називають закритою? (де лінію горизонту не видно)

5. Що означає орієнтуватися на місцевості? (вміти визначити сторони горизонту)

6. Основні  сторони горизонту. (Північ (Пн.), південь (Пд.), захід (Зх.), схід (Сх.))

7. Прилад для визначення сторін горизонту.  (Компас)

8. Як орієнтуватись за місцевими ознаками? (з півн. боку на деревах, скелях, каменях росте більше моху)

9. Скільки материків на землі? (6)

10. Число, що показує, у скільки разів зменшене  відстань на місцевості. (Масштаб)

11. Що таке план місцевості? (План  місцевості - це зменшене узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні)

12. Про що можна дізнатись з умовних знаків на плані місцевості? (які дороги проходять по місцевості, де є хвойні та листяні ліси та яка їх площа, де розташовані поля, луки, фруктові сади та гори, болота і яри, мости через річки тощо)

  1. Гра «Прочитай за позначками»

- Діти, до нас надійшов лист юних охоронців природи, але як його прочитати?

   Зібравшись із класом відвідати Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості, який знаходиться поблизу нашого міста, ми пройшли Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості до Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості, проїхавши на електропоїзді певну відстань, ми дістались Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості, перейшовши його через Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості, наш клас вирушив поКартинки по запросу умовні позначення на плані місцевості через чудовий Картинки по запросу умовні позначення на плані місцевості, де ми спостерігали, як чарівниця осінь змінила зелене вбрання дерев на відтінки оранжевого, жовтогарячого, помаранчевого, самі лише ялинки та сосни залишилися вірними своєму вічно-зеленому вбранню.

(Учні читають лист по реченню «Луною»)

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  1. Відгадування загадки

- Відгадайте загадку:

Країна без людей, міста без будинків,

ліси без дерев, моря без води.  (Карта)

  1. Повідомлення теми і мети уроку

- Кожна людина народжується мрійником, мандрівником. Далекий  світ кличе нас, але в реальному житті не кожному вдається  стати учасником, подорожей, відкриттів. А щоб це зробити, нам сьогодні треба дуже гарно вивчити нову тему, а саме: ознайомитися  з поняттям “карта”, різними її видами; навчитися читати карту, використовуючи умовні позначення і масштаб. Ми також дізнаємося чим відрізняється карта від плану місцевості і  їх значення в житті людини.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Пояснення вчителя

- Діти, є люди, які побували в космосі, побачили, якою є наша Земля з тієї висоти. Вони сфотографували її, тому ми можемо сьогодні уявити наочно, якою є вона, наша Земля. Потім винайшли глобус, який у зменшеному вигляді є моделлю Землі. Але глобусом користуватися не зручно, тому вчені і придумали карту.

- Географи – це вчені, які вивчають форму земної поверхні, а також країни та їх мешканців. Саме географи складають карти.

- Географічна карта  – це зменшене зображення  земної поверхні  на площині, виконане у масштабі, де географічні об'єкти (моря, річки, озера, гори, міста)  позначено умовними знаками. (Демонстрація на слайді)

- Перші карти з'явилися навіть раніше, ніж виникла писемність. Уже тоді люди  вміли зображувати розташування прибережних островів, заток, гирл річок, щоб пояснити людині, незнайомій із місцевістю, як знайти дорогу. Ці карти створювалися на кістці, на піску, на бересті.

Берест – це зовнішня шарувата частина кори берези.

  1. Хвилинка додаткової інформації

- Залежно від величини зображувальної території й розмірів самої карти використовують різні масштаби. Чим менша зображувальна територія і чим більше подробиць її зображення, тим масштаб карти більший. Ці карти називають великомасштабними. Такі масштаби мають плани місцевості (М від 1 :5000

до 1:200 000). Такі карти досить детально  зображують порівняно невеликі території і використовуються у військовій справі, будівництві, при прокладанні доріг, під час туринських походів, у сільському господарстві. (Демонстрація на слайді)

- Та найчастіше людині необхідно зобразити на карті величезні території материків, океанів, окремих країн або їх частин, а іноді і всю планету. В таких випадках використовують дрібний масштаб. Такі карти називають дрібномасштабними.  Карти шкільних атласів , настінні карти, наприклад, карта півкуль має масштаб М1:90 000 000 (в 1 см-900км), карта України –М1:6 000 000 (в 1см-60км). При цьому масштаб першої карти дрібніший, а другої більший. (Демонстрація на слайді)

- Географічні карти із зображенням природних об'єктів (материків, океанів, гір, рівнин, річок, озер) називають фізичними.

- Це фізична карта півкуль, фізична карта України. (Демонстрація на слайді)

- На їх основі створюють спеціальні карти: рослинного світу; карти ґрунтів; розміщення населення;  погоди; історичні. На політичних картах різними кольорами зображують різні країни, на історичних-різноманітні події. Існують карти, на яких зображено не всю земну поверхню, а лише її частину, наприклад область, район, селище. (Демонстрація на слайді)

 

 

Карти

Дрібномасштабні

Великомасштабні

зображено велику територію земної поверхні.

досить детально  зображують порівняно невеликі території.

 

  1. Робота з фізичною картою півкуль і фізичною картою України

- Для того щоб подорожувати  за  картою, потрібно навчитися читати карту. Читати — це не означає читати тільки написи на ній. Потрібно розуміти й особливу мову карти — умовні знаки. До них належать різні кольори й інші позначки. Суходіл позначають різними кольорами: зеленим- низовини, жовтий - підвищення, коричневим-гори. Чим темніший коричневий колір, тим вищі  гори.  Водойми  (річки, озера, моря, океани) зображують блакитним кольором. Великі міста  на карті позначають кружечками.  Крім умовних позначок є ще  умовні лінії  - меридіани і паралелі.

- Що означають ці лінії ви дізнаєтесь коли попрацюєте з підручником..

  1. Робота з підручником (інтерактивна гра «Читання з позначками»)

- Діти, відкрийте свої підручники на 38 сторінці.

- Ми будемо «Луною» читати статтю із підручника, а кожен з вас слідкувати очима.

- Візьміть до рук олівець та після кожного абзацу я пропоную вам ставити такі умовні позначки у підручнику, але легенько, щоб потім їх витерти:

«V» - це я знаю;  

«-» - над цим потрібно ще попрацювати;

«+» - це для мене незрозуміло (або нове);

«?» - хочу дізнатися більше.

- Отже, на який напрямок вказують меридіани?

- На який напрямок вказують паралелі?

  1. Рухавка

- Настав час трохи перепочити, підійміться із-за парт, виконаємо рухавку.

  1. Колективно-групова робота (практичне ознайомлення  з  картою України)

- Зараз ми обєднаємося у 4 групи:

1 група: Північ України.

2 група: Південь України.

З група: Захід України.

4 група: Схід України.

- Кожній команді потрібно обрати капітана.

- Користуючись фізичною картою України, вам потрібно буде заповнити таблицю:

Міста

Річки

Озера

Моря

Гори

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.         
  2.        Ознайомлення з правилами роботи із картою

- Але, перш ніж почати, ознайомимося з правилами роботи з картою у памятці, котра знаходиться на ваших партах.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.        Презентація кожної групи

- Зараз капітан першої команди зачитає результат вашої роботи.

- Тепер капітан наступної команди зачитає результат роботи вашої команди.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРАЛУ
  1. Вправа «Закінчи речення»

- Вам необхідно закінчити речення:

1. Зменшене зображення земної поверхні на площині, виконане у масштабі, де географічні об'єкти (моря, річки, гори, міста позначено умовними знаками називають …. ( Географічною картою)

2. Лінії на глобусі, що з’єднують північний та південний полюси і проведені згори вниз, називаються… (меридіанами).

3. Лінії, що проведені зліва направо, називаються… (паралелями).

4. Якщо поверхню півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо… (карту півкуль).

5. Якими кольорами позначають сушу на карті і глобусі? (Коричневий, жовтий, зелений)

6. Масштаби бувають… (великомасштабні, дрібномасштабні)

  1. Вправа «Так/Ні»

- Вам слід відповідати на запитання «так» або «ні».

  • Зеленим кольором на карті позначені рівнини. (Так)
  • Об’єкти на карті показуй тільки пальцем. (Ні)
  • Блакитним кольором на карті позначена вода. (Так)
  • На карті України є океан. (Ні)
  • Коричневим кольором на карті позначені гори. (Так)
  1. ПІДСУМОК УРОКУ
  1. Рефлексія

- Що було нового для кожного із вас зокрема?

- Що найбільше запам'яталось на уроці?

- Кому на уроці було цікаво?

- Чи можете ви сказати, що сьогодні знаєте більше, ніж учора?

  1. Оцінювання

- Підрахуйте свої жетони.

- Хто має 5 та більше? Ви отримуєте 12 балів.

- 4 жетони – 11.

- 3 жетони – 10 балів.

  1. Домашнє завдання

- Домашнім завданням для вас є стаття у підручнику на сторінках 38-39, прочитайте її ще раз, звертаючи увагу на ваші позначки, які ви залишили на уроці, після чого обовязково обережно стеріть їх ластиком.

  1. Прощання

- Дякую за урок. До побачення!

docx
Додано
28 квітня 2020
Переглядів
4929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку