Урок з природознавства
4 клас
Тема. Україна на планеті Земля.
Мета. Сформувати уявлення про географічне положення України, її
історію, мудрість народу, з’ясувати поняття про прапор, герб, гімн,
етнос, Конституцію України, розвивати спостережливість, пам’ять,
увагу, виховувати у дітей усвідомлення себе як невід’ємної частини
українського народу.
Обладнання: карта України, зображення герба, прапора, козака, гімн
України, фотомонтаж, слайди
Тип уроку: урок-прес-конференція.
(діти поділені на групи: історики, географи, етимологи,
письменники і юрист)
. Хід роботи
І . Організаційна частина
- Давайте усмішки всім дарувати:
І друзям , і гостям , і мамі , і татові.
Хай радість злітає у небо , як птах,
І добрі слова у всіх на вустах.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніше їм своя пустиня,
А ніж зелений чужий рай.
Їм красить все їх рідний край,
Нема без кореня рослини,
А нас нема без Батьківщини.
- Як ви гадаєте , діти, про що ми будемо говорити на нашому уроці ?
- Урок ми проведемо у незвичайній формі . Це буде урок – прес-конференція.
- А почнемо нашу прес-конференцію з невеличкого інтерв’ю.
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду.
Слайд № 1
- Отже, тема нашої прес-конференції „Україна на планеті Земля”, а наша мета – поповнити, розкрити свої знання про нашу рідну неньку Україну.
На уроці сьогодні присутні і історики, і етимологи, географи, художники і юрист .
- А хто ж скаже, що ж таке Україна?
Перша дитина
Україна – це батьківська земля, рідний край, де ми народилися, живемо, де живуть наші батьки і родичі. Її багатства – це хліб і цукор, сталь і вугілля.
Друга дитина
Україна – це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади, білі хати. Це гори Карпати і шахти Донбасу.
Третя дитина
А ще тихі озера, калинові гаї, народні пісні, які співали наші діди, це наша рідна мова, це розкішний вінок рути-м’яти та барвінку.
Четверта дитина
Україна – це древній Київ і широкий Дніпро – Славута, який несе свої води у Чорне море. Україна – це пам’ять про минуле і сучасне.
Слайд №2
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя.
Вчитель. Всього на карті світу 185 країн. Сьогоднішній наш урок присвячений одній із безлічі країн – Україні.
Слайд №3
Слайд №4
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився, де живуть наші батьки і діди. Це широкі поля і чарівні простори, прекрасні села і міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша ріка – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади і ліси. Золотим морем розливаються на безкраїх нивах жито – пшениця.
Слайд №5
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі.
Різні гори , полонини,
Різні трави , різні квіти. . .
Є з усіх одна країна
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна !
Давайте послухаємо наших дослідників – етимологів, істориків про виникнення України.
Перший етимолог
Довгий час вважалось, що слово „Україна” походить від слова „окраїна”. Але ця думка хибна. Вона не знайшла наукового підтвердження.
Слайд № 6
Другий етимолог
Слово „Україна” існувало в нашій мові ще з незапам’ятних часі¸ але як загальна назва краю, землі, території. Перша писемна згадка з’явилася в 1187 році в „Київському літописі”. Вчені вважають, що назва Україна означає країну, край, тобто територію, яка відділяє нас від інших і є наділеною нам землею як батьківщина.
Третій етимолог
Тож зрозуміло, що Україна – це край, земля, країна, де жили наші предки, батьки, це наша Батьківщина. І слово „Батьківщина” походить від слова „батько”.
Слайд № 7
Перший історик
Найбільша ріка України – Дніпро. Колись давно зустрілися на його берегах два богатирі і стали перегукуватись, кому оселятися на його берегах. Та не домовились. Вирішили помірятись силою. Шбурляли каміння. Так і оселився один із богатирів зі своїм народом на берегах Дніпра, а інших пішов далі.
Другий історик
На правому березі Дніпра зростало місто Київ. Хто заклав Київ і першим його збудував? Цього ніхто не пам’ятав. Старі люди повідомили, що ймення Києва пішло від якогось Кия, який був перевізником на Дніпрі. Коли треба було переїхати з однієї сторони на іншу, він перевозив людей своїм човном.
Слайд №8
Третій історик
Інші розказували, що в Києві мешкали три брати: Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Від Кия названо місто Київ, від його братів гори Щекавицю і Хоревицю, від імені сестри – річку Либідь. Це було близько 800 року. Від того часу і числимо історію України.
Четвертий історик
Звідси й взяла початок Українська держава, столицею якої було місто Київ.
Юрист
А в Конституції України у статті 20 це підтверджено: „Столицею України є місто Київ”.
Слайд №9
П’ятий історик
А ще Україну називають Роксоланією. На честь української дівчини Роксолани – Насті Лісовської, яку татари забрали в полон і яка пізніше стала дружиною султана і зробила дуже багато корисного для українського народу. Про неї Павло Загребельний навіть написав роман „Роксолана”.
Географи
Ми, географи, хочемо розповісти про територію і населення України (карта України).
Перший географ
Розташована Україна у центральній та південно-східній Європі.
Простір землі, заселений українцями, такий великий, що, аби його подолати, треба пішки йти з заходу на схід 90 днів, долаючи щодня 90 км.
Слайд № 10
Другий географ
Територія України займає площу приблизно 604 тисячі кв.км., а точніше 603700 кв.км. Сусідами українців є поляки, угорці, румуни, болгари, білоруси, росіяни – на суші, а Чорне море нас розділяє нас із турками.
Слайд № 11
Слайд №12
Третій географ
Україну населяє майже 48 мільйонів чоловік. Територія поділена на 24 області та включає в себе Автономну Республіку Крим.
Слайд №13
Вчитель.
А тепер трохи відпочинемо.
Кожне місто має свою таємницю. Це виникнення міста. Так ось, щоб міста відкрили вам свої таємниці, до нас у гості завітав козак Харитон. А приїхав він із міста Харкова. Справа в тому, що в народі Харитона звали Харка. От саме на ім’я Харки і названо місто Харків. Але поки козак скакав на своєму коні, всі букви в назвах міст переплутались.
Чи можемо ми їх прочитати?
ЇИКВ ВЬЛІВ КАРСИЕЧ ОДЕНЦЬК ЛОПТАВА ЖЯЖРІОПЗА САОДЕ АПРЖИ БИЧОЛЬРОН МИУС НИЛЕБЕД
- Яке місто зайве? Чому?
(Париж – столиця Франції)
Фізкультхвилинка
Слайд № 14
Ми мандруєм , ми мандруєм ,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати :
Як вершини нам дістати ?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам денця !
Так ми довго-довго йшли,
Поки додому не дійшли .
Слайд №15
Вчитель
Кожна держава світу має свій герб, прапор та гімн. Це символи держави.
Юрист
Я хочу повідомити, що в Конституції України у статті 20 говориться: „Державним символом України є Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.
Вчитель
Що ж означає слово „символ”?
Етимолог
„Символ” – грецьке слово, означає „знак”, „ознаку”, це позначення предмету.
Слайд №16
Вчитель
Гімн – це палкі слова, врочиста мелодія. Це клятва і заповідь священна.
Гімн – це найголовніша після України, в якій виражаються найсердечніші думки і прагнення народу. Автор українського гімну Павло Чубинський написав вірш ще в 1862 році. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда мелодія Михайла Вербицького. Павлу Чубинському на його батьківщині (м.Бориспіль) Встановлено пам’ятник у формі розгорнутої книги.
1991 року пісня «Ще не вмерла України» стала гімном нашої незалежної Батьківщини. Гімн виконують щодня у 5.30 ранку та у 12 ночі на українському радіо, а також на великих святах України: День соборності, День конституції та інші.
Слайд № 17
- Якого кольору наш прапор? (Синьо-жовтий)
- Що означає синій колір? Жовтий?
Перший художник
Синій колір – це колір води, чистого неба, це символ миру.
Другий художник
Жовтий колір – це колір вогню, жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого немає життя на землі, це колір пшеничної ниви, зерна, хліба. Це символ достатку українського народу.
Вчитель
Так, ці кольори мають значення миру і багатства, бо народ наш є мирним і працелюбним.
- А що означає слово „герб”?
Етимолог
Слово „герб” прийшло до нас із польської мови, а в польську – з німецької, яке означає „спадщина”.
Слайд №18
Вчитель
Герб – пізнавальний знак, картина. У давні часи герби вибивали на лицарських щитах. По них легше було пізнати воїна, який був закутий у металеві лати з голови до ніг. Тепер герби зображають на прапорах, грошах, печатках. Навіть на нашому табелі є герб України.
Український герб – тризуб. Цей знак дуже давній, він був на нашій землі десятки тисяч років тому.
Як символ, він означає дерево життя: батько, мати, дитина.
Історик
Літописці зафіксували, що у Київській Русі тризуб став родовим знаком князів з династії Рюриковичів, символом державної влади. У прадавні часи тризуб називали трійцею. І має він дуже багато значень.
Вогонь – вода – життя.
Батько – мати – дитя.
Світло – слово – любов.
Мудрість – краса – розум.
7 . Робота в групах.
У вас конверти із прислав’ями. Ви повинні скласти прислів’я, прочитати, пояснити, як розумієте його.
1) Батьківщина – мати, вмій за неї постояти.
2) Рідна земля і в жмені мила.
3) Та земля мила, де мати народила.
4) Людина без Вітчизни – як соловей без пісні.
8. Читання творів про Україну
- Вдома ви спробували написати твори на тему «Моя країна Україна». Ось що з цього вийшло.
(Вчитель зачитує твори дітей)
Слайд № 19
9. Інтерактивна вправа «Гронування»
- Діти , запишіть слова і фрази , що спадають вам на думку з теми «Україна».
- Встановіть зв’язки між словом Україна і тими словами , що ви написали.
IV. Підсумок
Слайд №20
- Перед вами лежать листочки , на яких ви зобразите ваше відношення до сьогоднішнього уроку.
- Ось і підійшла до кінця наша невеличка конференція. І підвести підсумок я хочу, запропонувавши вам завдання-тест.
1. Яка назва нашої Батьківщини?
2. Назвіть рік, з якого числять історію України?
а) 1187
б) 800 +
3. Яке місто є столицею України? (Київ)
4. Скільки людей населяє Україну?
а) 50 тисяч
б) 48 мільйонів +
в) 500 мільйонів.
5. Які державні символи України? (Герб, прапор, гімн)
6. Найголовніша пісня країни, яка виражає почуття народу? (Гімн)
А тепер всі встанемо і закінчимо наш урок Державним Гімном України.
Слайд №21
V. Домашнє завдання