Тема: Годівничка своїми руками
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із характерними ознаками класу птахів; з’ясувати різноманітність птахів за середовищем існування, способом харчування; узагальнити знання про сезонні зміни в житті птахів; розкрити фактори негативного впливу людей на птахів (господарська діяльність людини, яка руйнує місця гніздування птахів; фактор неспокою); учити виводити правила поведінки людини в природі; виховувати бажання охороняти і піклуватися про птахів.
Розмовна 10 хвилинка
- Сьогодні ми поговоримо про птахів
ГРА
Бесіда: Годівничка своїми руками
- Хто це? Зараз ми з вами згадаємо назви цих птахів, розгадаємо кросворд і зможемо дізнатися тему нашого заняття.
1.ГОЛУБ
2.ГОРОБЕЦЬ
3.ДЯТЕЛ
4.ЛЕБІДЬ
5.ВОРОНА
6.СНІГУР
7.ПАВИЧ
8.СИНИЦЯ
9.ЯСТРУБ
— Давайте пригадаємо, чи всих цих птахів ми можемо завжди побачити на дворі? (відповіді дітей) Всі птахи однакові?
— Чим вкрите тіло птахів?
- Цікаво, навіщо пташкам пір’я? (Пір’я захищає птахів від холоду, спеки та різних ушкоджень.) А ще воно допомагає постійно підтримувати високу температуру тіла. Певно, всі бачили, як птахи, що в нас зимують, у холодну пору піднімають пір’я, а ніжки ховають у теплі пірчасті «штанці». Хоч вони й коротенькі, але все-таки в них трохи тепліше. Настовбурчене пір’я допомагає птаху зберігати тепло. Між пір’їнками утворюються повітряні прошарки, а повітря — чудовий ізолятор. Це повітря між пір’їнами захищає пташку.
Пір’я не тільки зігріває і захищає пташок, а й допомагає літати. Ви ж помічали, що пірчастий одяг пташки складається з різних видів пір’я. Воно має і різне забарвлення, і розмір. Завдяки довгим маховим пір’їнам на крилах і стерновим перам на хвості птах може літати, гальмувати, розвертатися і сідати.
— Дзьоби бувають найрізноманітніші: маленькі та великі, зігнуті й прямі, тонкі й плескаті.
І це не випадковість або примха природи. Справа в тому, що птахи не мають зубів, натомість у них є дзьоб, добре пристосований для вживання саме тієї їжі, яка цим птахам потрібна. Птахи з короткими й масивними дзьобами їдять насіння рослин, з гачкуватими — бруньки і плоди, ті, у кого дзьоб схожий на долото, — личинок, яких витягують з-під кори, а володарі тонкого дзьоба скльовують комах із гілок та листя. Пригадайте, який дзьоб у пелікана, якого зазвичай можна побачити в зоопарку. (Він згори плескатий і закінчується гачком, а знизу висить великий мішок.)
— Навіщо ж птахові така незручність? (Цим мішечком, наче сачком, він ловить рибу.)
— Птахи — невід’ємна частина природи, окраса будь-якого куточка: лісу, луків, степу, парку, саду, міста. Але найголовніше, що птахи дають величезну користь, знищуючи безліч шкідливих комах. Хижі птахи ведуть постійну боротьбу з цілою армією гризунів.
Але люди не завжди про це пам’ятають. Розорюючи поля, вирубуючи ліси, осушуючи болота, не задумуються про те, що руйнують гнізда пташок, відлякують їх від місць проживання.
Їх із кожним роком стає все менше. І проблем і складнощів через те, що людина часто не знає по-справжньому їхніх потреб, у них дуже багато.
— Уявіть, що станеться, якщо на землі зникнуть усі птахи. (відповіді дітей)
Ми повинні піклуватися та берегти птахів. Як ми можемо їм допомогти?(відповіді дітей)
У кожного з вас вдома є предмети з яких можна зробити годівниці для птахів. Я знаю, що серед вас немає байдужих до природи. Дуже вас прошу: не завдавайте шкоди всьому живому. Птахи, потребують уваги до себе ставлення як узимку, так і влітку.