Тема. І. Франко «Захар Беркут». Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави.

Про матеріал
Даний матеріал допоможе поглибити знання про твір, розглянувши особливості мови твору, з’ясувати роль історизмів, архаїзмів та діалектних слів; розвивати вміння визначати сюжетні елементи в повісті, працювати з текстом, визначати художні засоби та їх роль у творі; формувати критичне мислення; узагальнювати та робити висновки, давати повну, змістовну й розгорнуту відповідь на поставлені питання; виховувати найкращі людські якості, розуміння необхідності вчити історію України, любов до рідної землі, почуття гордості за предків, які мужньо обороняли Батьківщину від ворогів.
Перегляд файлу

 

Тема. І. Франко «Захар Беркут». Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави.

Мета: формувати предметні компетентності:працювати  над ідейно-художній змістом повісті, розкрити патріотичний мотив твору,  дослідити, як у творі зображуються Максим та Мирослава, їх вчинки, як їх характеризують інші персонажі твору,схарактеризувати Максима і Мирославу, добираючи відповідні цитати,формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності:розвивати вміння і навички аналізувати образи в художніх  творах; підтверджувати власну думку цитатами з тексту;вміння робити висновки;                   

формувати емоційно-ціннісне ставлення:виховувати почуття  почуття патріотизму,  обов’язку, відданості своєму народові, гордість за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів, любові до вітчизни, зневажливе ставлення до зрадників народу, жорстокості

Цілі :

Учні знатимуть:зміст повісті «Захар Беркут»;

Учні вмітимуть:виразно читати прозовий твір, патріотичну ідею повісті «Захар Беркут»,  характеризувати образи Максима і Мирослави,висловлювати власні думки, почуття, творчо мислити, робити висновки;добирати цитати для характеристики та підтвердження власних думок, створювати літературну модель;

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, літературний диктант, літературне моделювання,  демонстрація фільму, словникова робота,  проблемне питання, інтерактивна технологія «Відкритий Мікрофон», «Кольоровий портрет», повідомлення учнів,  «Коло Вена».

Засоби навчання:  окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературний диктант, літературна модель, фільм 1, 2 «Захар Беркут», КоваленкоЛ.Т.Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016,

Тип уроку:комбінований

Героями моїхтворівмайженіколи не бувають люди темні і безпомічні, а коли ті твори будять симпатію до них у читачів,то певно не за їх терпіння, а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони проявляють у життєвій боротьбі.                  

І.Я.Франко

Перебіг уроку

  • З’ясування ступеня емоційної готовності учнів до уроку

1.Виразити свій настрій за допомогою дієслова: хвилююся, радію, готуюся, чекаю…

2. Відповідати на запитання: чи збулися ваші передбачення щодо подальших подій повісті?

І.Актуалізаціяопорнихзнань

Літературний диктант за твором.

  1. Сила природи, до якої найчастіше звертався Захар Беркут.
  2. Назва великого кам’яного стовпа.
  3. Максима у творі І.Франко називав дитям…
  4. Кому заздрив полонений Максим?
  5. Чому Мирослава вільно проходила ворожий стан?
  6. Хто виховував Мирославу у дитинстві?
  7. Як тухольці почали атаку на ворога?
  8. Кому належать слова: «Життя в неволі нічого не варте – краще смерть»?
  9. Хто займався лікарською справою під час битви тухольців з татарами?
  10.  Яким сином був Максим у родині Беркутів?
  11. Що було обов’язковою атрибутикою кожної громади?
  12. Основний рід діяльності тухольців.

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку.                                                      

ІV. Опрацюваннянавчальногоматеріалу.

1.Слово вчителя

Щотаке – патріотизм? Кого можнавважатисправжнімпатріотом? Безперечно, патріот – це той, хто любить свою країну. Але щотаке «країна»? Цетериторія (ландшафти, клімат,) це - населення, громадяни, це – мова, це – минуле, тобтоісторія, цесьогоднішнідосягнення і проблеми, це – можливіперспективи… Тількичиможналюбитикраїну, не вміючилюбитисаме тих їїгромадян, котрихбачишмайжещодня: членівсвоєїсім’ї, сусідів, колег по роботі, земляків? Я думаю, щосправжнійпатріот – целюдина, котра не стількикричить про свою любов до країни і народу, скількичесно робить свою роботу і вмієдопомагатитимукраїнцям, котріпоряд і котріпотребуютьдопомоги…

2.Бесіда.

  •          Хто у творі «Захар Беркут» є справжнім патріотом?
  •          Що означає ім’я Максим? (Ім'я походить від латинського слова "максимус", що означає "найбільший").
  •          Що означає ім’я Мирослава?(Українське та загальнослов'янське жіноче ім'я, що походить від давніх слов'янських слів «мир» і «слав» — слава).

3. План-характеристика образу Максима:

(визначаємо риси характеру і добираємо цитати)

Створення Літературної моделі

1.Зовнішність.

2.Вольові якості:

3. Розум та кмітливість:

4.Почуттєві риси:

 

 

 

4.Виступ учня.

1.Максим Беркут має безмежну любов до свого народу, до рідної землі, патріотизм: «Се наша Тухольщина, наш рай! — сказав Максим, обкидаючи оком долину, і гори, і водопад з такими гордощами, з якими мало котрий цар обзирає своє царство!» Людина, яка так безмежно любить свою землю, ніколи не зможеїїзрадити. Навіть у полоні, у кайданах. Мужність, відвага Максима викликализахопленнянавіть у самого Тугара Вовка: «їй-богу, славниймолодець… Не дивуюсь, щовіночарував мою доньку. І мене самого вінміг би очаруватисвоєюрицарськоювдачею!».

2. Максим — простий, як сама земля, як величезні гори, як стрімкірічки, як кришталевеповітря. Здається, все вінчерпає з самоїдушіприроди і збирає у своємусерці. Він безстрашний і сміливий. Йогоприроднийрозум, кмітливість. «Все у ньоговиходило в свій час і на своїммісці, без сумішки й сутолоки; всюдивінбув, де йогопотрібно, всюдивмівзробити лад і порядок», — пишеІван Франко.

3. Риси характеру:рішучість і одночасноскромністю, бо Максим не хизуєтьсясвоїми подвигами. Максимовівластиве почуттявласноїгідності. Щиро покохавши Мирославу, він просить Тугара Вовка згоди на одруження, але, почувши у відповідьзневажливі слова, «випростувався перед боярином, мовмолодийпишнийдубчак, і сказав лагідним, але певним голосом: «Нічого злого я не сказав тобі… Невже ж міжтвоїм, боярським, а моїммужицьким родом така велика пропасть, щобїїлюбов не могла перегатити?..» Вирісши в громаді, де всібулирівноправними, Максим не мігпередбачити, якийгніввикличейогопрохання в пихатого та зарозумілого боярина.

4. Максим Беркут, як і батько, громадськіінтереси ставить вищеособистих. Вінрозуміє, щойогожиттянебагатоварте, порівняно з долею верховинців, запрян, якихзнищатьмонголи, якщоїхпуститив гори, і тому схвалюєрішення батька не обмінюватийого на решткимонгольськоговійська, щозайшло в тухольську долину, а вийти не змогло. Максим гордий за свій народ, якийнещодавнобився з ворогом, і бувпевний у йогоперемозі. Він знав, щотухольцібудутьбитися до останнього, щобзнищитивсіхзагарбників. Скількипотрібномужності та відваги, щоб не припинятиборотьбу і в полоні! Через Мирославу Максим переказуєтухольцямсвій план остаточноїрозправи з монголами, обдурюєїхнього ватажка Бурунду, обіцяючийомунібитопоказативихід з тухольськоїдолини.(Зачитуємо діалоги з Мирославою, Батьком, Тугар Вовком)

5.Складання сенкану.

Максим

мужній, незламний, волелюбний

б’ється, викликає захоплення і гордість

Захищає від ворога рідний край.

Беркут

6. План-характеристика образу Мирослави:

(визначаємо риси характеру і добираємо цитати)

1.Зовнішність.

2.Вольові якості:

3.Розум та кмітливість:

4.Почуттєві риси:

-вірність.

 

 

 

7.Виступ учня.

1. Мирослава — дівчина-русинка, дочка боярина Тугара Вовка. При народженні втратила матір; виховувала її проста селянка, змалку привчаючи дівчину до всякої роботи.

2.  Мирослава зростала духовно багатою, незалежною, але зовсім не знала життя, була обмежена у спілкуванні з людьми (тому й не підозрювала про темні справи батька). Звідала виховання, навчилася володіти зброєю, бути витривалою. Головне для Мирослави — бути вірною собі, завжди діяти так, як підказує сумління і серце, тому дівчина виступає проти батька на боці тухольців, стає справжньою патріоткою, має розвинене почуття справедливості. Вона стала на праведний шлях боротьби з ворогом.

3.  У Мирослави ніжне серце, але водночас вона — жінка-воїн: єдина з жінок брала участь у небезпечних ловах на дикого звіра. Смілива, вольова, потрапивши в смертельну небезпеку, не розгубилася.

У боротьбі тухольців з монголами дівчина виявляє себе справжнім патріотом, мужнім, розумним, кмітливим воїном. Вчить тухольців робити смертоносну зброю — метавки, сама бере участь у бою. Найяскравіше її основні риси характеру проявляються у конфлікті між батьком-боярином і тухольською громадою. Дізнавшись, що батько — зрадник, Мирослава відмовляється від нього й переходить на бік тухольської громади.

4.  Доля Мирослави, безумовно, трагічна. Дівчина любить батька, прагне врятувати його честь, повернути на шлях єднання з народом, але це їй не вдається. Вона не знаходить йому виправдання, бо через нього гинуть сотні невинних людей. Мирослава покохала простого хлопця, який в очах її батька був хлопом. Близькими їй стали Тухольщина та її мешканці. Вона намагається врятувати з полону Максима, не задумуючись, що буде з нею самою. Виступає проти рішення Захара Беркута розбити ворогів до останнього, вбивши при цьому й сина. «Замість батька дала їй доля брата … і мужа …» Максим і Мирослава отримали благословення від Захара Беркута.

5.  Портрет. Її тонкий стан порівнюється з тополею; вона «звинна, як вивірка», «рум'яніється, як рута», в неї «чорні, палкі очі». Тухольці, милуючись нею, говорили (характеристика іншими персонажами): «От дівчина! Тій не жаль би бути мужем». «Дивна дівчина! — думалось йому (Максимові) раз по разу, — такої я ще й не видав ніколи!» «Дівчино! Чародійська появо! — скрикнув він (Максим), вдивляючись у неї напів з тривогою, а напів з глибоким поважанням. — Хто ти, і хто прислав тебе сюди з такими вістями? Бо тепер я бачу, що ти не можеш бути Мирослава, дочка Тугара Вовка. Ні, ти, певно, дух того Сторожа, котрого звуть опікуном Тухлі.»

У висловлюваннях Мирослави любов, поєднана з почуттям власної гідності. (Зачитуємо діалоги Мирослави з батьком, Максимом, Захаром Беркутом.)

8. Складаємо сенкану до образу Мирослави.

Мирослава

жіночна, смілива і непокірна

протистоїть, кохає і перемагає

Відчайдушно бореться за своє кохання

Тигриця

9. Складання кольорового портрету Максима і Мирослави

 

V.Рефлексія.   Підсумок уроку.

«Відкритий Мікрофон»

- Сьогодні на уроці….

-Я дізнався…….

- Я навчився…

- Я зрозумів…..

- Чи потрібно нам вивчати твори про історичне минуле нашого народу?

- Які форми роботи на уроці вам сподобалися?

  1. « Коло Вена» Робота над порівняльною характеристикою «Спільні та відмінні риси Максима та Мирослави»   VІ.Оцінювання. Аргументація оцінок.

 

VІ.Домашнє завдання.

1.Доопрацювати таблицю «Спільні та відмінні риси Максима та Мирослави»;

2. Зробити рекламу твору.

 

docx
Додано
31 жовтня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку