Авторський урок про період Розстріляного відродження та письменників цього трагічного періоду
Урок 10. «Ще не було епохи для поетів, але були поети для епох!»
(Ідейно-естетичні пошуки українських поетів 20-х років ХХ століття. Огляд)
Мета: ознайомити учнів з ідейно-естетичними пошуками поетів 20-х років ХХ століття через призму основних стильових течій та їхніх найяскравіших представників;
розвивати в учнів навички самостійної дослідницької роботи, вчити активно працювати у групах, тактовно вести дебати , удосконалювати навички переконуючої комунікації, уміння аргументувати тезу та свої думки, складати схему-конспект уроку;
виховувати шанобливе ставлення до рідної української літератури, потяг до нового, неординарного, інтерактивного .
Тип і структура уроку: урок формування вмінь і навичок у формі рольової гри з елементами компаративістики та дебатів.
Обладнання: проектор для презентація, презентація уроку, уривки з документального фільму «Червоний Ренесанс», виставка художньої літератури, тести, тлумачний словник, підручники та хрестоматія «Срібний птах», схема-конспект уроку.
Методи і форми навчання: бесіда, тестування, розповідь, заповнення таблиці, плакати зі схемами-символами.
Символ уроку: Срібний птах(прикріплений на дошці).
Перебіг уроку
Мотто:
Ти ж бачиш сам, які складні часи:
Великі струси.
Перелом традицій.
Переосмислення краси.
І вічний рух –
у всесвіті, у світі.
Л.Костенко
А ті крила розкрили поети,
Щоб їх муза була не безкрила.
І Драч
Я різним був. І хочу бути різним.
Одноманітність – все одно, що смерть.
Я славлю серце, повне сонця вщерть.
Я славлю братство проліска й заліза.
Т. Мельничук
Конструктор уроку
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
І.Початок уроку |
6 |
Повідомлення теми та мети |
Епіграф (мотто)
|
Вступ. Слово вчителя
|
Показ уривка із документального фільму «Червоний Ренесанс» |
Завдання для дебатів. Теза. |
Завдання групам |
Завдання до заповнення схеми-конспекту уроку |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу |
30 |
Рольова гра з 5 груп |
Слово вчителя. Елементи компаративізму.). Особа Хвильового - Драй-Хмари. Само пожертва.
|
Запитання від журналіста. Робота рефері |
Учитель читає свою поезію, присвячену Миколі Хвильовому |
Дебати між групами |
Оцінка журі |
||
|
|
1 |
2 |
||||||
ІІІ. Закріплен- ня вивченого |
4 |
Літературний диктант
|
Аналіз схеми-конспекту уроку |
||||||
|
|
1 |
2 |
||||||
ІУ. Підсумок уроку. Д/з |
5 |
Завдання масивом
|
Заключне слово вчителя |
||||||
І. Початок уроку.
1. Повідомлення теми та мети уроку.
2. Обговорення епіграфів.
3. Вступне слово вчителя.
20-ті роки ХХ століття в українській літературі стали початком епохи Відродження. Після подій 1937 року його назвуть Розстріляним Відродженням.
У 20-тих роках почався український літературний Ренесанс, щоб згодом стати Червоним Ренесансом. Це були роки перевороту в естетичній свідомості і художній культурі. Українська література стає модерною. У повітрі витає наскрізна ідея духовного оновлення і національного відродження.
Відбувся розквіт усіх жанрів літературної творчості, але особливо забуяла лірика, дивуючи своєю модерністю змісту й форми. Вона виявляла себе в річищі стильових течій символізму, імпресіонізму, футуризму, неоромантизму, неокласики.
Перехідна доба: революція, перша світова війна, боротьба між багатством і бідністю, не на життя, а на смерть. Це був час, коли роздвоювалося все: ідеологія та мислення, душа і література, роздвоювалася людська особистість, а це призводило до трагедії людини, нації, цілої епохи.
А як же у цьому вихорі історії почувало себе бентежне поетичне слово, таке беззахисне і тендітне? Що випало на долю українських поетів у цей відрізок епохи?
4. Показ уривків із фільму «Червоний Ренесанс».
- 1 уривок. «Остання таємна телеграма…» (Поч.02 хв.12 с).
- 2 уривок. «Українська література, теж з неба не впала…» (Поч. 12.30 с.- 15.30с).
- 3 уривок. «Інтерв’ю з Л.Череватенком». (Поч. 46.50).
5. Початок дебатів. Слово вчителя.
Підтвердження або заперечення тези.
Як бачите, відомий український письменник Леонід Череватенко у своєму інтерв’ю допоміг нам сформулювати тезу для нашого уроку:
Теза: Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня.
Правило ведення дебатів. Учасники, розпочинаючи розповідь словами ТАК чи НІ , доводять або спростовують проголошену вчителем тезу.
Журі аналізує аргументи й оцінює їх.
6. Завдання групам. (Форма роботи: групова, дослідження-аналіз. Вид роботи : заучування напам’ять, читання певних статей, робота з текстом підручника).
Клас поділено на п’ять груп, саме стільки найяскравіших стильових течій ми виокремили у добу Розстріляного Відродження. Кожна група, готуючись заздалегідь до уроку, отримала завдання:
- представити епоху Розстріляного Відродження відповідно до своєї стильової течії протягом хвилини, використовуючи схему-конспект уроку як план до підготовки свого виступу.
Шоста група учнів:
7. Слово вчителя. Робота з зошитом:
- розгорніть зошит, запишіть число, тему уроку, один із епіграфів та тезу уроку,
- протягом уроку ми занотовуватимемо деяку інформацію у зошити (це робота з тлумачним словником та у схеми-конспекти.
8. Завдання зі схемою-конспектом уроку. (Учитель роздає учням схему-конспект уроку, яку вони заповнюють протягом уроку).
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Рольова гра:
1 група «Неокласики» – 5 чоловік. (На столі у неокласиків виноград).
1. Учень. Ми представляємо одну із найяскравіших стильових хвиль - неокласицизм, зокрема його представників: неокласиків, по-європейськи освічених людей, тогочасну еліту українських поетів.
Ці дві парти, за якими сидимо ми, учні-«неокласики» , складають рівну фігуру: прямокутник, що символізує дотримання неокласиками строгої форми вірша, її стабільність і класичність, але (показує на середину столу) з модерним наповненням нових тем, мотивів та образів.
Я для нашої групи дібрав би символ у вигляді виноградного грона, бо ми «Гроно п’ятірне» (Іде до дошки і малює «гроно»)
.
2. Учень. Я підтверджую тезу: «Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня» словом «Так».
Неокласики, культивуючи класичну форму поезії, наприклад, сонет,
наповнювали його модерним мисленням,
закликали осягати вершини світової культури та трансформувати її форми й образну систему на рідному полі поезії,
удосконалили український гекзаметр, елегійний дистих, впровадили нові віршові розміри («16-й ексод» Горація).
3. Учень. Микола Зеров (1890-1937) - основоположник неокласичної школи поетів. Перекладач античної поезії, історик літератури, блискучий та ерудований критик, педагог. З родини талановитих людей – батько вчитель, брат – поет Михайло Орест). Був репресований 1937, розстріляний на Соловках.
4. Журналістка. Робота з тлумачним словником. Учні записують у зошити.
Репресія – утиск, гоніння, переслідування. Захід державного примусу, покарання.
Отже, репресований – покараний державою.
Реабілітація – поновлення репутації. Скасування знеславлення. Виправдання. Поновлення доброго імені, репутації, несправедливо заплямованої.
Репутація - громадська думка про кого, що-небудь.
5. Учень. Читає напам’ять поезії Миколи Зерова.
Вітай, замріяний, золотоглавий
На синіх горах… Загадався. Спить,
І не тобі, молодшому, горить
Червлених наших днів ясна заграва.
Давно в минулім дні твоєї слави,
І плаче дзвонів стоголоса мідь,
Що вже не вернеться щаслива мить
Твого буяння, цвіту і держави.
Але, мандрівне, на пісках ти стань,
Глянь на химери барокових бань,
На Шеделя білоколонне диво:
Живе життя, і силу ще таїть
Оця гора зелена і дрімлива,
Ця золотом цвяхована блакить.
Овідій
Братерство давніх днів! Розкішне, любе гроно!
Озвися ти хоч раз до вигнанця Насона,
Старого, кволого. Забутого всіма
В краю, де цілий рік негода та зима,
Та моря тужний рев, та варвари довкола…
Убогий. Дикий край! Весною бруд і холод;
Улітку чорний степ…Ні затишних гаїв,
Ні виноградників, ні золочених нив.
А там морози знов і небо в синій ризі.
І от риплять вози. Копита б’ють по кризі,
Вривається сармат і все руйнує вкрай
І бранців лавами вигонить за Дунай.
* * *
…Класична пластика і контур строгий,
І логіки залізна течія,-
Оце твоя,поезіє, дорога
Леонт де Ліль, Хозе Ередія –
Парнаських зір незахідне сузір’я –
Зведе тебе на справжнє верхогір’я.
6. Учень. Павло Филипович (1891 -1937). Перекладач із французької та латинської, блискучий літературознавець, педагог. Наприкінці 1937 року безслідно зник на Соловках. Поетичне кредо митець Павло Филипович висловив у поезії «Я – робітник в майстерні власних сил»:
Натхнення втіху чую я тоді,
Коли учусь у давнього митця,
Але, безжурні, горді, молоді,
Лише майбутнім дихають серця.
З старої бронзи зброю владних слів
Переливаю радо на вогні…
7. Учень. Михайло Драй-Хмара (1889-1939). Перекладач, учений-філолог, славіст, професор. У 1939 на Колимі в шерензі став на місце смертника, врятувавши самопожертвою молоду людину.
Читає напам’ять сонет Михайла Драй-Хмари «Лебеді»:
На тихім озері, де мліють верболози,
давно приборкані, і влітку, й восени
то плюскоталися, то плавали вони,
і шиї гнулися у них, як буйні лози.
Коли ж дзвінкі, як скло, надходили морози
і плесо шерхнуло, пірнувши в білі сни, -
плавці ламали враз ті крижані лани,
і не страшні для них були зими погрози.
О гроно п’ятірне нездоланих співців,
крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів,
що розбиває лід одчаю і зневіри.
Дерзайте, лебеді: з неволі, з небуття
веде вас у світи ясне сузір’я Ліри,
де пінить океан кипучого життя.
8. Учитель. Елемент компаративізму:
Особу Михайла Драй-Хмари можна порівняти === з Миколою Хвильовим. Самопожертва в ім’я інших.
9. Учень. Освальд Бургардт, (псевдонім - Юрій Клен) (1891-1947). У 1931 скориставшись своїм походженням, емігрував до Німеччини - мати його була німкеня. У середині 30-х років вливається до поетів «Празької школи». Перетинаючи німецько-австрійський кордон для встановлення творчих зв’язків з українськими емігрантами, застудився і помер 30 жовтня від запалення легенів.
Читає напам’ять уривок із поеми-епопеї «Попіл імперій»:
…Передо мною в божевільнім гоні,
немов нап’яті пружно ланцюги,
летіли за вагонами вагони,
кудись у безвість дальньої тайги
везли людей – немов тарань сушену-
що мерли від задухи і жаги.
На Соловки, на Колиму , на Лену
їх викидав. Як дрова, пароплав;
і розчахалась прірва їм безденна…
10. Учень. Улюбленим жанром неокласиків був сонет. Сонет - це ліричний вірш, який складається з 14 рядків 5-тистопного або 6-стопного ямба, власне, двох чотиривіршів з перехресним римуванням та двох тривіршів тернарного (через два рядки на третій - аабввб) римування за основною схемою (АБАБ АБАБ ВВД ЕДЕ). Неокласики працювали у таких жанрах: елегії, медитації, філософська лірика, дистих.
Представником неокласицизму був Максим Рильський (1895-1964).У 15 років він видав першу збірку «На білих островах» (1910).Один із найбільших поетів доби 1917-33 року. Під час арешту у 1931 році йде на повну капітуляцію перед Сталіним, піснями про Москву здобуває дві сталінські премії.
Учень читає поезію Рильського напам’ять:
Немає слів! Повіяв над полями
Вечірній подих. Світиться залив
З далекими, як мрії, кораблями…
Немає слів.
Хто висловить небесного порив
Святу хвилину творчої нестями,
Коли душа виходить з берегів?
Немає слів.
Але чи треба вимовлять словами,
Чи , може, грішним навіть буде спів.
У час, коли ні в нас, ні поза нами
Немає слів
11. Учень. Серед основних мотивів творчості неокласиків: античні, біблійні та мотив пророцтва.
Неокласика – умовна назва естетичної платформи невеликого кола київських поетів, перекладачів та літературознавців 20-х років ХХ ст.
Неокласицизм – це стильова хвиля , яка неадекватна українській літературній ситуації та ментальній свідомості, що характеризується поєднанням технічної досконалості та витонченості з гострим чуттям історичного процесу.Риси неокласицизму: досконалість, філігранність.
12. Журналістка:
1.А як сказав у вищепоказаному уривку із фільму «Червоний Ренесанс» Микола Хвильовий про неокласиків? Хто уважно слухав? Чому? Чи згодні ви з цими словами?
Відповідь:«…однаково одгейкуючи всіляких неоклясиків, що годують пролетаріят заяложеними формами…»
2. Як ще називали «Гроно п’ятірне». Чому?
Відповідь: Київська школа неокласиків, бо існувала в Києві.
2-га група «Футуристи». ( 3 учні сидять за двома партами, які стоять у формі літери «Л»). ( На столі лежать осінні листки( їх дарують гостям), на кожному листочку написаний учнями верлібр ).
1. Учень. Ми представляємо футуристів. Символом нашої футуристичної групи ми обрали літеру «Л». Вона гостра і урбаністична, а водночас експресивна і чуттєва. Ця літера виклик вам, неокласики, і вашому сонету «Лебеді». Показує намальовану на плакаті зорову поезію «Лебеді».
На літеру «Л» починаються такі слова, як:
Листок,
Лебеді,
Літак,
Любов,
Людина…
Я підтверджую тезу:
Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня словом ТАК.
Футуристи
європеїзували українську літературу, культивуючи вільну форму поезії – верлібр, (непритаманну раніше нашій літературі),
щедро творили нові слова (неологізми),
увели прозаїзми у поезію,
замість впровадженої романтиками, символістами та імпресіоністами евфонії (милозвучності), вводили в поезію дисонанси (різноголосність),
застосовували вільні асоціації, аби передати ритми доби,
упроваджували урбаністичну поезію.
2. Учень. Михайль Семенко (1892-1937). Невгамовний руйнівник класичних форм вірша і поетики. Здійснює футуристичну революцію в мистецтві. Михайль Семенко дав собі характеристику: «І футурист і антиквар». Співець автомобілів та локомотивів, задимлених міст. 1927 року М.Семенко утворив організацію «Нова генерація» і видавав до 1930 однойменний журнал. Розстріляний.
Учень читає напам’ять вірш Семенка «Місто»:
Ост есте пахка
бі бо пахітоска
бу дим синій
візники – люди чорний ди
трамваї – люди м
автомобілі білі пускають
бігорух рух обіги бензин
рухливобіги чаду жить
кару чаду благать
селі кохать кахикать
елі життєдать
лілі життєрух
пути велетні життєбе-
диму сталь нзин
палять авто
пах трам.
3. Показ уривку із фільму «Червоний Ренесанс»:
(Фільм 1. «Портрет Михайля Семенка». (Поч. 41.07.- 42.10).
4. Учень. Гео (Юрій) Шкурупій (1903-1937). Уже переміна свого імені з Юрія на незвичного «Гео» говорить про потяг Шкурупія до оригінальності. Поет, прозаїк, журналіст. 1935 потрапляє на Соловки, а 1937 року зникає безслідно. «Король футуропрерій». Друг і однодумець Семенка.
Учень читає напам’ять уривок із вірша Шкурупія «Семафори»:
На всю Вкраїну
Червона троянда…
Нащадкам не побачити краси руїн!
А в лісі банди.
Залізні шляхи
Обійняли всю землю, мов спрут.
5. Учень. Верлібр - неримований нерівнонаголошений вірш, або вірш, який не має наскрізної симетричної будови, не передбачає метра, рими і (нерідко) поділу на строфи, що структурно наближає його до прози. Термін «вільний вірш» уперше вжив французький письменник Г.Кон у передмові до збірки «Перші вірші» (1884). «Верлібр, як наголошують літературознавці, це завше особиста відповідальність і самотестування на поетичну зрілість. Тож еталоном поетичної майстерності стає сьогодні не вміння написати сонет чи французьку баладу, а вміння написати саме верлібр».
6. Учитель. Елемент компаративізму:
Майже кожен поет 20-х років звертався до верлібра, надзвичайно тоді
популярного в Європі.
7.Учень. Футуризм – напрям авангардизму ХХ ст. Український футуризм – це заперечення абсолютного мистецтва, розрив із традиційною лірикою, експерименти, позначені тонким імпресіоністичним переживанням дійсності.
Найбільшими здобутками футуристів стало створення футуристичних організацій: «Фламінго» (М.Семенко, 1919), Комкосмос ( Слісаренко, 1921): через рік перейменовану на «Аспанфут».
8. Індивідуальна робота. Питання журналістки.
1.Що сказав Микола Хвильовий у фільмі про футуристів? Чому?
Відповідь: «життєтворчих футуристичних безмайбутченків, що видають голу руйнацію за творчість»
2. Що означає слово футуризм?
Відповідь : у перекладі з латинської мови футурум – майбутнє.
3-я група «Імпресіоністи». (На грудях у імпресіоністів емблема - роздвоєне серце).
1.Учень. Ці дві парти, які відсунуті одна від одної, але стоять паралельно, символізують нашу групу та напрямок імпресіонізм).
Наша група – це не просто група – це символ Розстріляного Відродження.
Емблема нашої групи - розбите серце, одна половинка якого червона, друга біла. А у цьому великому серці є ще одне - менше серце.
Такою ж роздвоєною була і епоха Розстріляного Відродження, такою ж роздвоєною була і душа тогочасної людини. Цю роздвоєність показали поети-імпресіоністи. А ще символом Розстріляного Відродження є особистість Миколи Хвильового – палкого комуніста, відданого до фанатизму ідеям революції і цією ж революцією страчений.
Учень читає поезію Миколи Хвильового:
Так споконвіку було:
Одні упирались
З ганчіркою в руці,
А другі тяглися
До стяга зорі
І йшли за хвостами комет,
Горіх розкусивши буття.
І хіба посміє вічність
Жбурнути в моє обличчя
Докір?
2. Показ уривків із фільму «Червоний Ренесанс»:
- Фільм 1. «Фронт зробив із мене більшовика…» (Поч. 10.49. - 11.28).
- Фільм 1. «Коли ми беремо курс..» (Поч. 42.20 – 42.44).
- Фільм 2. (1 уривок 16.31-17.29 + 2 уривок 18.23. - 20.13 ).
- Фільм 3. «Про самогубство».
3. Журналістка.
Читає уривок із книги спогадів Григорія Костюка «Зустрічі і прощання» ( том 1). Стаття «Перша зустріч із Хвильовим та його середовищем» (ст.263-264).
4. Учитель читає поезію О.Мардус «Ця дорога веде додому, де буде остання осінь…»
Другу книжку новель Хвильового «Осінь»… можна в важати вершиною творчості…
Ю.Лавріненко
Куди дорога нас веде?
Микола Хвильовий
Ця дорога веде додому, де буде остання осінь,
як мороз поза шкірою, і просто, як перший мороз…
Інквізиція чи інсургенція? «Україна чи Малоросія?»
У в’язниці питань, у задусі погроз
Хвильовому Миколі забракне простору -
коло шиї мов зашморг, на скроні неначе приціл,
хто у душу шкребеться мов кігтями, стукає в стіни костуром;
і чому не папір, і чому не перо у руці?
Ось він - Харків, його. Як і він, хвилюється,
і страждає, і гине, і сам реставрує себе.
Тільки з розстрілом першим уповільниться дихання вулиці,
а у 1933 в міста хрусне хребет.
Яловий і Куліш, ВАПЛІТЕ - і багряні смуги…
І на скроні багряна, багряна калини печать.
Україно, якого підґрунтя чи давнини ця недуга?
Скільки буде ще скошено мудрих голів на плечах?
Українська кров
на простреленій скроні…
А у доні,
чиєїсь, із 33-го, доні
після осені білої
на початку зими-чорноти
калинові зіщуляться ягідки
в крихітній теплій долоні.
5. Учень. Я підтверджую тезу: Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня словом «Так».
Імпресіоністи
створили новий жанровий різновид – ліричну поему,
майстерно використовували алітерацію,
Микола Хвильовий створив нову стильову хвилю - вітаїзм або романтика вітаїзму або активний романтизм ( лат. – життя) – активний романтизм, або «азіатський ренесанс», але розвинути не встиг,
сформували нові жанри: поезії-марші, поезії-марсельєзи, поезії-гімни революції.
6. Учень. Василь Чумак (1900-1919). Єдина збірка «Заспів». У 1919 році під час окупації Києва російською «білою гвардією» генерала Денікіна був розстріляний. Ця страта обірвала на самому початку одну з більших надій дореволюційної української поезії.
Учень читає поезію Чумака напам’ять:
Дві душі: одна шукає бурі,
струн шалених на бандурі
срібно дзвону, блискавок, поезій,
братніх Марсельєзі.
А друга… друга – блакитний спокій
Вдалині, де степ широкий,
танки мрій тремтючих, ніжних-ніжних,
в шатах білосніжних.
Мов шляхи-плющі переплелися,
Дві душі моїх зійшлися,
І чого я прагну: чи спокою,
Чи гучного бою?
7. Учень читає вірш В.Чумака напам’ять «Офіра»:
Краплю крові. Кожну хвилю – краплю крові місту;
Скло вітрин і тротуари сповнить ярим змістом.
На плакатах не атрамент. І не фарби. Кров.
Пензлі-пучки умочайте в колектив-цебро.
8. Учень. Василь Еллан-Блакитний (1892 чи 1994 - 1925). Справжнє прізвище Еллінський. Автор революційно-бойової лірики. Палкий політик. Єдина збірка «Удари молота і серця» (1920). 4 грудня 1925 року у віці 33 років помер від розриву серця. «Нескінчений малюнок» - так назвав його як поета Хвильовий, вживши власного образу Еллана. Пропонував створити мистецтво «масового героїзму», «масовий герой». Абстрактно-символічний образ класу (сумнозвісне «Ми»). Учень читає поезії Василя:
…Ми – тільки перші хоробрі,
Мільйон підпирає нас.
Ми – тільки крешемо іскри,
Спалахують мільярди «ми»…
* * *
Після «Крейцерової сонати»
«Покласти б голову в коліна…
Відчути б руку на чолі»…
Сентиментальність!
Хай загине
І пам'ять ніжних на землі.
Нам треба нервів, наче з дроту,
Бажань, як залізобетон,
Нам треба буряного льоту, -
Грими ж, фанфар мідяний тон!
Десь там самотня віоліна
Тужливо журиться в імлі…
Не зупиняться! Хай загине!
Йдемо! Під марші. По землі.
9. Учень. Євген Плужник (1898-1936). Упорядкував словник «Фразеологія ділової мови». Був перекладачем. Репресований, помер від сухот 1936 року на Соловках. Писав медитації.
Учень читає поезію Плужника:
Сідало сонце. Коливалися трави.
Перерахував кулі – якраз для всіх!
А хто з них винний. А хто з них правий! –
З-під однакових стріх.
Не схибить куля – не стогнатимуть довго.
Подивилися – поле! Ромен з трави…
Передній, мабуть, ходив – так човгав:
Черевики скривив.
Сховалось сонце. Сутеніло помалу.
Час би й росі!
А хтось далеко десь генералу:
-Усі.
10. Учитель.
Щоуроку ви розгортаєте хрестоматію з української літератури під назвою «Срібний птах». «Срібний птах» - це символічна назва книги. Образ срібного птаха із вірша Євгена Плужника символізує національне відродження 20-х років, відбиває мрійливий і бентежний світ літератури. Цей художній образ співзвучний душі молодого читача. Який замислюється над питаннями, що турбували ліричного героя Плужника: в чому сенс буття, свободи, прогресу і справедливості: що таке краса вірності, любові, дружби, творчої праці.
Прочитайте медитацію Плужника із образом срібного птаха:
Ніч… а човен – як срібний птах!..
(Що слова, коли серце повне!)
…Не спіши, не лети по сяйних світах,
Мій малий ненадійний човне!
І над нами, й під нами горять світи…
І внизу, і вгорі глибини…
О, який же прекрасний ти,
Світе єдиний!
11. Учениця. Імпресіонізм - стильовий напрям, який основним завданням вважав ушляхетнене, витончене відтворення особистісних вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань. Риси імпресіонізму: |
роздвоєність, хитання, сумніви інтелігента в умовах жорстоких духовних і соціальних зрушень. |
12. Питання журналістки.
Хто сказав, що письменники цього періоду прагнули «Одухотворити літературу вічним і ненаситним прагненням нового в змісті, чарівного і привабливого у формі»?
Відповідь: Микола Хвильовий.
4-а група «Символісти». (На столі - осінні квіти – морозець - символ осені. ). ( Дві парти стоять поруч, але одна трохи виступає за іншу).
1.Учень. Ми представляємо символістів та один із напрямів – символізм.
Парти, за якими сидять учні нашої групи, поставлені у такий спосіб тому, що така фігура - це символ життя, яке завжди складається із добра і зла, які ідуть поруч, але добро перемагає, і тому одна парта виступає трохи вперед .
2. Учень. Я підтверджую тезу:
«Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня словом «Так», бо...
Символісти
розширили зображально-виражальні можливості мистецтва слова,
слово було не стільки поняттям, що називало річ, стільки образом,
який викликав певні асоціації, бентежив багатозначним та прихо
ваним змістом,
збагатили українську літературу новою тематикою, образами-символами,
метафорами,
милозвучністю вірша.
Основний троп – символ- стійка метафора.
3. Учень. Павло Тичина (1891-1967).
4. Показ уривку із фільму «Червоний Ренесанс»:
(Фільму 1. (Поч.11.44- 12.10).
5. Учні читають напам’ять вірші П.Г.Тичини: «О панно Інно...»,«Пам’яті тридцяти».
6. Учень. Яків Савченко (1890-1937). Засланий в концтабір на острові Соловки, безвісти зник.
Учень читає вірш Савченка «Христос отаву косив» напам’ять:
Танцювали за вікном чотири кущі,
Тоді, як не стало вже сліз.
Згинув син у боях революцій -
І ніхто і чутки не приніс.
Носила осінь сонце в золотих відрах,
А мужик перепланував журбу сліпу.
- Тату! Осідлайте не коня, а вітра,
Пошукайте ще раз у степу.
Може, він спочиває в знемозі,
Або на грудях Великдень несе,
Чи в степах на небитій дорозі
На споришах коня пасе.
І полетіли –
Долинами,
Ярами
Та лісами…
7. Учень. Дмитро Загул (1890-1944). Поет, перекладач Гете та Фауста, літературний критик. Був репресований 1933 року, а в 1944 році загинув на Колимі – безслідно зник. Учень читає поезію Загула:
Різні мотиви
Не в тишині формується поет,
Не в самоті німих чернечих келій,
В юрбі людей, бурхливій і веселій,
Він розіклав барвистий свій намет.
Його життя – це брук, а не паркет,
Його палітра – площі та панелі,
Де ловить він життя високі трелі
І рух юрби до невідомих мет.
І рух юрби до невідомих мет.
Ні тріолет, ні станса, ні сонет
Сучасного не вдарить,
не зворушить.
Живий поет – не класик, не естет, -
Він дійсний світ одбити в пісні
Мусить!
Життя. Як море, змінне
І бурхливе, -
Він мусить знати всі його мотиви.
8. Учитель. Символізм – стильова течія модернізму, яка виражає індивідуальний емоційний досвід за допомогою символізованої мови, зокрема символу, прагнення заглиблюватися у внутрішній ірраціональний світ, прагнучи розкрити таємницю людського «Я» за допомогою метафор й образів-символів. Виник у Франції в 70-ті роки ХІХ ст. Зачинатель українського символізму - Олександр Олесь.
9. Журналістка:
Існувала символістська група «Гроно». Чому тоді до неї входили футурист Гео Шкурупій та неокласик П. Филипович?
Відповідь. Це був 1920 рік. Група відображала невизначеність ідейно-естетичних пошуків тогочасного письменства.
5-а група «Неоромантики». ( Дві парти стоять у формі ромба).
1. Учень. Ми представляємо групу неоромантиків.
Наші парти стоять у формі романтичного ромба. Мовою українського орнаменту ромб – символ щастя та родючості.
Символ нашої поезії - крила птаха у польоті, розкрилений птах , верхівка серця, верхівка яблука чи суниці, здійняті людські руки-крила, літера Л.
Неоромантизм - це наша власне українська стильова хвиля модернізму, що виникла в українській літературі на початку ХХ ст., пойменована Лесею Українкою новоромантизмом. Визначальною рисою є єднання ідеалу та дійсності, реалістичне бачення дійсності.
2. Учень. Представник неоромантизму - Майк Йогансен. Народився 1895 у Харкові. Поет, прозаїк, перекладач, теоретик літератури, цікавий мовознавець, людина спорту (теніс), мисливець і мандрівник.
Читає напам’ять вірші М.Йогансена:
Верніться!
Так голос пролунав з туману,
Мов птиця,
Схопилось серце, руки опустились в давнину…
* * *
Випливає чапля з туманів:
Тихо крилами моя махає птиця,
Мов у листя ранішніх лісів
З серця точить кров – і кров стає суниця…
* * *
Поля синіють вечорами,
Ріка говорить з берегами,
І так таємно
На небі білії намети
Димлять:
-Вечеря вариться борам.
Все ближче, ближче вечір суне,
Все нижче плачуть трави-струни.
Тихо й темно
Бори-поети
В хмарах сплять.
3. Учень. Марко Вороний ( син символіста Миколи Вороного) - (1904-1937). 1935 року Москва засилає на Соловецьку каторгу і батька і сина, де по них пропав слід.
4. Учень. Юрій Яновський (1902-1954). Поет, прозаїк.
Учень читає поезію Яновського:
Я – не хоробрість, пишна, молода й бунчужна,
Я – не сміливість, без пуття, часу та міри, -
Твоїй дозрілості, невтомності й офірі
Я добра, повсякчасна та буденна мужність.
5. Учень. Володимир Сосюра (1898-1965). Стрункий чорнобривий красень, найпопулярніший серед молоді. Тонкий лірик. Далі роки тяжкої «перебудови», тобто поетичного самогубства, і таким чином заслужена Сталінська поетична премія 1948 року. Півжиття провів у психлікарнях.
6. Показ уривків із фільму «Червоний Ренесанс»:
(Фільм 1. ( Поч.11.32- 11.44).
7. Учень читає поезію В.Сосюри:
Ходе Степ.
Замислений Степ.
А на ньому синій, синій жупан.
За туманом – туман
і татарські загони…
Розсипається Степ синім дзвоном…
Гей, крізь вітер і ніч бліді руки простяг
і поклав
на Чумацький, на зоряний Шлях…
Бліді руки простяг…
Ходе Степ.
Замислений Степ.
А на ньому синій, синій жупан.
За туманом –
Туман…
8. Дебати або перехресне спілкування.
Неокласики-футуристи-імпресіоністи-символісти-неоромантики-журналіст-учитель-присутні.
Умова: заперечити тезу:
Українська поезія доби Розстріляного Відродження досягла європейського рівня
НІ
футуристи нічого не зробили для європеїзації літератури,
бо руйнували класичні форми віршів і поетики,
без естетичних потреб, а руйнація – це бездуховність і антилітература, це не підносить українську літературу до світових вершин, а навпаки принижує;
неокласики писали салонну буржуазну культуру, літературу індивідуалізму;
імпресіоністи дуже копирсаються у психологічному стані людини, не варто так акцентувати на цьому увагу;
дуже часто за символом губиться справжня естетика вірша, його цінність;
неоромантики нагадують мені сентименталізм з надмірним сюсюканням.
9. Оцінка журі.
Журі схиляється до висловлених аргументів і уважає, що лише ті, які підтверджують тезу, є правильними і підтвердженими науковцями та літературознавцями.
Аргументи, які ви висловили щойно у ході перехресних дебатів мали місце в історії і були висловлені письменниками у 20-ті роки, але не як істинні, а як наклепи чи безпідставні звинувачення противників одне одному.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Літературний диктант.
8. Назвати віршові розміри. ( Ямб, хорей, анапест, дактиль, амфібрахій).
9. Що таке тропи?
10. Що таке візія? (Образ, бачення, зір).
11. Девіз неокласиків. («До джерел!»).
12. Чия збірка «Психотези»? Коли вийшла, де, про що у ній розповідається?
( Гео (Григорій) Шкурупій, 1922, урбаністична лірика.
Напрям, течія, стильова хвиля |
Неокласика
(Неокласицизм)
|
Футуризм |
Неоромантизм |
Символізм |
Імпресіонізм |
||||
Визначення |
Який характеризується поєднанням технічної досконалості та витонченості з гострим чуттям історичного процесу. |
(Майбутнє) Який характеризується неприйняттям вічних цінностей, акцентуванням грубих речей, необхідних при розбудові новітньої науки і техніки. |
Хвиля, визначальною рисою якої є поєднання ідеалу та дійсності, реалістичне бачення дійсності. |
Активне самоперетворення внутрішнього на зовнішнє, вираження індивідуального емоційного досвіду за допомогою символізованої мови, зокрема символу. |
Який основним завданням вважав ушляхетнене і витончене відтворення особистісних вражень та спостережень, мінливих миттєвих відчуттів та переживань. |
||||
Представники |
Микола Зеров, Максим Рильський, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, , Освальд Бургардт (Юрій Клен).
|
Михайль Семенко, Гео Шкурупій,
Олекса Влизько. |
Майк Йогансен , Марко Вороний, Юрій Яновський, Володимир Сосюра. |
Павло Тичина, Яків Савченко, Дмитро Загул, Микола Вороний.
|
Микола Хвильовий, Василь Чумак, Василь Еллан-Блакитний, Євген Плужник.
|
||||
Жанри |
Сонет, елегії, медитації, філософська лірика , дистих. |
Верлібр, візії. |
Мініатюра, мініатюра-роздум, поема. |
Рефлексії, навіювання, інтуїтивні спогади, гра на багатозначності слова, поеми, вірш-пейзаж. |
Лірична поема, медитації. |
||||
Мотиви |
Античні, біблійні, пророцтва (передчуття, заслання). |
Урбаністичні. |
Мотив степу, мотив патріотизму, мотив революції. |
Натурфілософські (філософія природи), космічні, мотиви темряви, фаталізму –настрою тогочасної людини, мотив розп’ятого народу. |
Роздвоєність, хитання, сумніви, Мотив подвигу і самопожертви/ |
||||
Організації |
Київська школа неокласиків, «Гроно п’ятірне». |
«Нова генерація». |
«Молода муза». |
«Гроно». |
ВАПЛІТЕ |
||||
Спільне |
1. |
Ідеї: національного відродження та піднесення до європейського рівня української літератури. |
|||||||
2. |
Новаторство у всьому. |
||||||||
3. |
Віра у нове світле майбутнє для усіх людей. Віра у революцію як відродження держави.
|
||||||||
4. |
Зверталися до форми верлібру. |
||||||||
5. |
Усі були знищені ( одні фізично, другі – духовно). |
||||||||
Девіз |
«До джерел!» (Зеров). |
«Випустити слова на волю» (Семенко). |
Єднайтеся мрія і буття! |
Наш світ - потік метафор і символів узор (Омар Хайям). |
«Коротко. Одрубко. Все сказано» (А.Хвиля). |
||||
Образи |
Людина, цінність її життя, краса, духовність, зодчество. |
Будівлі, місто. |
Україна. |
Абстрактні образи привидів, змій, дикої сили. |
Космічні образи, героїчна людина. |
||||
Здобутки |
Збірка «Камена» Зерова. |
«П’єро здається», «Психотези». |
Поема «Мазепа» В.Сосюри. |
Переклади Гете, Шіллера. |
«Заспів», «Удари молота і серця». |
||||
ІУ. Підсумок уроку.
У. Домашнє завдання.
Закінчити заповнення схеми-конспекту уроку.
Вивчити напам’ять одну з поезій або скласти верлібр.
1