Урок 4. «Автобус бажань» Дзвінки Матіяш
(За книжкою Дзвінки Матіяш «Казки П’ятинки»)
Мета: презентувати учням книгу Дзвінки Матіяш «Казки П’ятинки»; вдосконалювати вміння аналізувати епізоди твору, працювати з текстом, вибираючи цитати, заповнювати таблиці; вчити дітей досягати успіхів у житті, бути гідною людиною, патріотом України, прагнути реалізовувати себе.
Тип уроку: урок – автобус.
Обладнання: портрет Дзвінки Матіяш, виставка книг видавництва «Грані-Т», Біблія, три види карток, велике фото червоного автобуса, малюнки учнів до казок, різнокольорові квитки на «Автобус бажань», глиняний глечик, паперові підставки «Зупинка...»
Епіграф (мотто):
Аби комусь допомогти, треба на нього стати схожим, хоча б ненадовго. П’ятинка
Без відкритого серця нічого не вийде.
П’ятинка
Перебіг уроку
І.Організація навчальної діяльності учнів засобами гри «Автобус».
1.По дзвінку учні ланцюжком: спочатку-дівчатка, потім – хлопчики заходять до класу. Коло дверей стоїть учитель і кожному учневі дає «квиток» - кольоровий клаптик паперу. Квитки – семи кольорів ( червоного, білого, синього, жовтого, сірого, зеленого та рожевого). Діти стають коло своїх парт. Привітавшись, сідають.
2. Слово вчителя.
Сьогодні це не клас, а комфортабельний Автобус Бажань. Тож обов’язковою умовою цього уроку є загадування найсокровеннішої мрії. Ця мрія неодмінно збудеться, якщо ви будете активними та розумними на уроках. Кожен із вас потрапив в автобус за подарованим мною квитком. Підпишіть його, протягом уроків будете ставити собі оцінки за кожну відповідь. Тож вирушаймо у двогодинний вояж.
Кінцева зупинка: Будинок П’ятинки.
Я буду вашим водієм.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Робота з епіграфом.
Прочитати та пояснити його.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивна вправа «Автоінспектор»:
( роль автоінспектора виконує вчитель або будь-який учень):
- Я не можу дозволити виїхати вашому автобусу, доки не дасте мені правильні відповіді. Чим відрізняється казка від оповідання?
( Книга упорядкована у вигляді книги-абетки, тож творів мало би бути 33, але у книзі 31 твір, бо в українському алфавіті немає слів на літери ь та и).
( П’ятинка та Антон).
( Наталя Пастушенко та її донечка Маша).
( П’ятинка).
( Мишкові Охрімчуку).
( Передмова, казки, коментарі, літературознавчий довідничок).
- Чи відчуваєте ви схожість книжки Дзвінки Матіяш «Казки П’ятинки» із книгою С.Екзюпері «Маленький Принц». У чому?
ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
( На дошці записано план у вигляді назв «зупинок», у дужках найменування казок. Під час роботи з кожною групою учнів учитель виставляє паперовий знак – назву зупинки).
Зупинка «Діти». («Дівчинка і море», «Жасминова дівчинка», «Чобітки», «Тиждень»).
Зупинка «Біблія». ( «Глечики», «Інжирне дерево», «Йордан річка і Мертве море», «Колискова», «Лілії»).
Зупинка «Друзі». ( «Їжак і залізничник», «Ослик і Великий віз», «Білий кіт», «Єнот»).
Зупинка «Природа». («Ніч», «Хмара», «Велике вухо»).
Зупинка «Щастя». («Автобус бажань», «Шкарпетки», «Щедрий вечір», «Яблука», «Ґанок», «Руки», «Цитриновий сік», «Юшка»).
Зупинка «Натхнення». ( «Ельф і світлячок», «Марципан», «Фотограф»).
Кінцева зупинка «П’ятинка». («Звірі говорять з П’ятинкою», «П’ятинка і сад», «Сни від П’ятинки», «Удома у П’ятинки»).
Робота у групах.
І група: Зупинка «Діти». («Дівчинка і море», «Жасминова дівчинка», «Чобітки», «Тиждень»).
( Діти з квитками зеленого кольору).
Учитель: Зараз мають «виходити» ( відповідати) діти з квитками зеленого кольору. Чому у вас квитки саме такого забарвлення?
( У казці «Тиждень» був зелений пес і т.д.)
Робота з картками.
Установити відповідність між цитатами з творів та їхніми назвами.
Картка 1
Цитата з твору |
|
|
|||||
1. «Олюся бігла за бабусею до дверей...». |
|||||||
2. «Бо ти даруєш себе людям, які приїжджають до тебе». |
|||||||
3. «Пам’ятала, що перше слово, яке вона хотіла вимовити, було «пам’ятаю». |
|||||||
4. «У неділю мама сиділа у порожній кімнаті». |
|||||||
5. «Бабусі видається, що її руки стають крилами...» |
|||||||
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1. |
|
|
+ |
|
|
2. |
+ |
|
|
|
|
3. |
|
+ |
|
|
|
4. |
|
|
|
+ |
|
5. |
|
|
|
|
|
Картка 2
Лінгвістичне спостереження «Анкета головного героя твору».
(Заповнити таблицю)
1. |
ПІБ |
Антон |
2. |
Місце проживання |
Київ, Дарниця |
3. |
Національність |
українець |
4. |
Вік |
9 років |
5. |
Риси характеру |
Щедрий, спостережливий, вигадливий, добрий |
6. |
Улюбленені заняття |
Гра на скрипці, читання книг |
7. |
Друзі |
П’ятинка, скрипка, музика, мама, тато, бабуся, друзі |
8. |
У яких творах зустрічається образ? |
«Глечики», «Звірі говорять з П’ятинкою», «П’ятинка і сад», «Сни від П’ятинки», «Удома у П’ятинки»), «Щедрий вечір», «Яблука»
|
9. |
Цитати-характеристики |
«Антонові цікаво, про що вони (звірі) говорили...» (допитливість), «Коли вже почалася зима, Антон із П’ятинкою чіпляли за вікном годівницю для синиць та снігурів...» ( доброта), «Антон заплющує очі й починає грати» ( талант), «Антон сідає на ліжко і раптом відчуває, що пальці в нього болять» ( працьовитість), « Антон хотів спитати... але передумав, знаючи, що на деякі питання П’ятинка ніколи не відповідає» ( вихованість, коректність). |
Учитель.
( Читання книг).
А чим же пахне книга Дзвінки Матіяш «Казки П’ятинки» і доведіть чому?
( Морем, жасмином...).
ІІ група. Зупинка «Біблія». ( «Глечики», «Інжирне дерево», «Йордан річка і Мертве море», «Колискова», «Лілії»).
( Діти з квитками жовтого кольору).
( У казці «Інжирне дерево» образ сонця – життя...).
1. Літературна сільвета письменниці Дзвінки Матіяш.
Життєве кредо Дзвінки Матіяш: «Література – це те, що збагачує наш внутрішній світ. Люблю, коли книги стають друзями. Люблю, коли друзів багато».
Дзвінка Матіяш – сучасна українська письменниця, авторка книг для дорослих та дітей, перекладачка. Народилася 16 листопада 1978 року, рівно через чотири роки навчилася читати, і читання стало улюбленим заняттям. Після школи навчалася у Києво-Могилянській академії, де закінчила магістратуру. Опісля продовжила навчання в аспірантурі в Любліні, де займалася творчістю Яна Твардовського. У видавництві «Грані-Т» вийшла книга її казок «Казки П’ятинки» (2010).
Цікавиться автентичною музикою (найбільше українською), особливо подобається фольклор Рівненського полісся. Любить сонечок, котів, настільний теніс, піші прогулянки на багато кілометрів та кольорові сни.
Має молодшу сестру Богдану Матіяш і старшу сестру Софію (Раду) Матіяш (яка вже багато років є черницею монастиря сестер студиток у Львові й також займається перекладацькою діяльністю).
2. Аналіз системи образів у творах.
Бесіда
( Мертве море і Йордан річка , дивний чоловік ( подорожній), Марія з Йосифом, немовля, ангели, архангел Гавриїл, Ісус Христос).
( Це Свята П’ятниця. У книзі – це образ жінки, святої, на зразок Матері Терези, уособлений образ найкращих людських чеснот. Це теж біблійний образ).
3. Інсценування сторінок книги.
(Уривок із казки «Глечики»):
Цієї п’ятниці П’ятинка розповідає Антонові, що першим гончарем на світі був Бог, коли ліпив із глини людей.
- З глини бувають глечики, а не люди, - каже Антон.
- А ти знаєш, що людські серця дуже схожі на глечики, - заперечує П’ятинка. – Так само як глечики, вони можуть бути порожні, а можуть бути наповнені, можуть бути з тріщиною, надщерблені чи розбиті.
Поки людина живе, її серце наповнюється добрими й поганими вчинками, знаннями, любов’ю, добротою, мудрістю, тугою, радістю, спогадами. Деякі глечики повні по вінця, деякі – переливаються через край і діляться з іншими тим, що мають, а декотрі – повні тільки до половини, а то й менше.
Не можна, щоб наші глечики були порожніми, адже свого часу Бог попросит нас напоїти Його з нашого глечика, і буде шкода, коли ми у відповідь тільки похнюпимося, бо глечик порожній.
Антон уважно слухає П’ятинку і уявляє себе глечиком, повним молока. Коли Бог попросить його напитися, Антон наллє йому повне горня, Бог вип’є молоко і скаже:
- Дякую, що ти напоїв мене. Бо я дуже хотів пити.
Учитель. Читає поезію ( верлібр) Оксани Мардус.
* * *
Диригент
гончарного кола
в теракотовім листопаді
з глини дивну сюїту вигадав
як звучала вона в ту мить
вміло ліплена
туго сплетена
у тонку
дивовижну карафу
розмальовану
інкрустовану
горобиною
хмарою
яблуком
і пахучим тонким зелом
люди слухали
люди плакали
коли в хорі безвусих глечиків
соло білого Бога звучало
над моєю такою далекою
білохатою Водолагою
- Чи повязує нас щось із гончарством?
4. Інтерактивна вправа «Я – філософ»
(Декламування учнями афоризмів із казок).
*»Жасминовій дівчинці подобалося все пам’ятати, тільки коли виросла, зрозуміла, що пам’ять буває солодка й гірка, важка й легка».
* « Люди їздять до моря, щоб набратися свободи».
* «... сміхом можна багато розповісти: і як справи, і як було у школі, і чи смачний був обід».
ІІІ група: Зупинка «Друзі». («Їжак і залізничник», «Ослик і Великий віз», «Білий кіт», «Єнот»).
( Діти з квитками білого кольору).
1. Запитальник.
2. Гра « голос».
( Заплющити очі і по голосу впізнати однокласника, потім дати ім’я його голосу, наприклад, «Сум», «Веселка», «Дзвоник» і т.ід.)
- У яких казках герої по голосу визначають позитивні риси людини? Зачитайте цитати.
( «Єнот» - голос пані у білій шапочці, «Інжирне дерево» - теплий голос Ісуса...).
3. Робота над твором.
Робота МАН ( Мала академія наук). Учнівське міні-дослідження
« Бажання польоту як символ духовного і творчого зростання».
Ми дослідили і вибрали шість казок, де зустрічається символ польоту. Хочу на підтвердження зачитати цитати:
«Тато тримає Олюсю за руку, вони як два срібні зимові птахи: зараз відірвуться від землі й полетять над ковзанкою» (Казка «Чобітки»).
«Зрештою Білий Кіт знав, що неодмінно настане такий час, коли він замкне двері свого білого будиночка, стане на подвір’ї і здійметься в повітря, мов біла надувна кулька» ( Казка «Білий кіт»).
«Ослик знає, що якщо добре розбігтися по його луці й стрибнути вгору, то можна вискочити просто на Чумацький Шлях» (Казка «Ослик і Великий Віз»).
« Вони ( Антон і П’ятинка) йдуть у повітрі між кленами – назустріч сонцю» (Казка «П’ятинка і сад»).
«Антон ще на підвіконні заплющив очі й подав П’ятинці руку» (Казка «Удома у П’ятинки»).
«Антонові сниться, що він літає разом зі своїми друзями у бабуні в селі над озером» ( Казка «Сни віл П’ятинки»).
ІУ група: Зупинка «Природа». («Ніч», «Хмара», «Велике вухо»)
( Діти з квитками синього кольору).
1. Завдання «Кольорові квитки».
Учні із зеленими квитками, назвіть художні образи людей у книзі.
(П’ятинка, Антон, бабуся, дідусь, Олюся, дивний чоловік, Марія. Йосиф, Велике Вухо, дівчинка, Жасминова дівчинка...).
Учні із синіми квитками називають художні образи тварин.
(Білий кіт, єнот, їжак, ослик...).
Учні із жовтими квитками називають художні образи предметів.
(Червоний автобус, ґанок, море...).
Учні із жовтими квитками називають вигаданих казкових героїв.
( Ельф, інжирне дерево...).
2. Словникова робота «Бюро довідок»:
Колорема – назва якогось кольору.
Символ – умовне позначення якогось предмета, поняття або явища.
3. Асоціативна гра «Колореми».
Учитель:
- Чому ваші квитки на Автобус бажань саме таких кольорів: білого, червоного, синього, зеленого, сірого, жовтого, рожевого?
( «П’ятинка і сад»: «А скрипка розповідає про кольори – про силу чорного й ніжність зеленого, про любов, яку несе в собі червоний, і жовтого, про глибину синього, лагідність рожевого і довершеність білого. Про радісний кольоровий світ і що життя кольорове»).
( Автобус, сукня, яблуко, сонце, полуниці, м’яч, кухоль, пурпурова накидка, чобітки...).
(Кіт, гребінці хвиль, слон, шапочка, жасмин, лілії, морозиво, молоко, бринза...).
( Плащ, вода, дерево, трава, лука, пес...).
( Плащ, сукня, ромашки, море...).
( Ослик, сад, звук...).
( Сонце, золото, доріжка...).
( Спідниця, щоки, небо...).
«Слово «дзвін» та спільнокореневі як перегук із іменем авторки Дзвінки Матіяш у її книзі «Казки П’ятинки».
Ми дослідили текст книги і вибрали п’ять казок, де зустрічається слово «дзвін» та спільнокореневі слова як перегук із іменем авторки Дзвінки Матіяш. Вважаємо, що цей збіг відбувся випадково. Хочемо на підтвердження зачитати цитати: « Велике Вухо прокидається від того, що надворі мелодійно дзвенять срібні дзвіночки: ...дзинь-дзинь», «Щоранку він прокидається під цей дзвін – то краплі роси видзвонюють на стеблинах трави» (Велике вухо»), « Задзвеніли шибки у вікнах...»( «Марципан»), « Оживають засохлі вазони герані на підвіконнях, дзвінок на дверях знову починає працювати...» («Шкарпетки»), «... ніхто не дивиться на годинник і не рахує хвилин до дзвоника» ( «Щедрий вечір»),
«Пані в білій шапочці говорила дзвінко й хрипко водночас» («Єнот»).
У група: Зупинка «Щастя». ( «Автобус бажань», «Шкарпетки», «Щедрий вечір», «Яблука», «Ґанок», «Руки», «Цитриновий сік», «Юшка»).
( Діти з квитками червоного кольору)
1.Творче завдання «За вікном».
Учитель: Ми зараз сидимо в автобусі і маємо можливість визирнути у вікно, що й зробімо!
Написати твір-мініатюру із трьох речень «Мої крила» .
2. Рецензія на твір-мініатюру.
У яких вивчених раніше творах ви зустрічали образ «крил»?
( Ліна Костенко «Крила», Василь Симоненко «Лебеді материнства»).
4. Прочитати напам’ять замальовку «Руки».
5. Учитель. «Щедрий вечір вирішив, що подарує Антонові вміння радіти талантам інших людей. А це дуже рідкісний дарунок».
УІ група: Зупинка «Натхнення». Звучить запис гри на скрипці.
(«Ельф і світлячок», «Марципан», «Фотограф»).
( Діти з квитками рожевого кольору).
Бліц-опитування.
( Антон)
УІІ група: Кінцева зупинка «П’ятинка».
(«Звірі говорять з П’ятинкою», «П’ятинка і сад», «Сни від П’ятинки», «Удома у П’ятинки»).
( Діти з квитками сірого кольору).
1. Учитель. Тук-тук... Чи є хто вдома? Пані П’ятінко! Добридень!
Учениця у ролі П’ятинки:
Доброго дня, мої любі гості! Нарешті дочекалася. Як ви доїхали? Чи було вам цікаво? А ось отой звичайний і незвичайний глиняний глечик. Ми маємо його наповнити. Чим?
Напишіть одну із найголовніших позитивних людських чеснот і опустіть квиток у глечик. Але варто підняти руку і назвати, щоб ми не повторювалися.
А я дістану і прочитаю. ( Наприклад, доброта, милосердя, щедрість, сміливість, порядність).
Діти почережно кидають квитки до глека.
2. Запитальник для найуважніших.
- Які числівники зустрічаються у книзі? Де?
( Дев’ять, сто одинадцять, сто сімдесят, два-три, один ).
- Хто із героїв книги любив філософію?
(Білий кіт).
- Хто сказав, що не буває білого, синього і зеленого варення? Чи це так?
(Зелене варення з молодих волоських горіхів).
( Шоколадом питним і маковими тістечками).
- У яких казках авторка згадує про учителів?
( «Щедрий вечір», «Жасминова дівчинка»).
- Про якого композитора згадує Дзвінка Матіяш?
- Хто із героїв книги любив малювати?
( Ельф, дівчинка Тоня).
- Хто із вас зазирав у словничок і дізнався значення слова «марципан»?
У. Закріплення знань, умінь і навичок.
Колективна робота.
( Учні визначають значення символів, які є у книзі «Казки П’ятинки».
Картка 3
Символи |
Значення |
Глечик
|
серце |
Червоний автобус |
бажання |
Велике вухо |
спостережливість |
Єнот, Мертве море, Ослик, Сад, Інжирне дерево |
самотність |
Фотограф, чобітки |
натхнення |
Їжак
|
друг |
Марципан
|
пиха |
Шкарпетки
|
щастя |
Ніч |
краса |
Квасоля
|
надія |
Яблуко |
любов |
П’ятинка |
святість |
Чобітки |
безкінечність |
Білий кіт |
філософ |
Марципан |
пиха |
УІ. Домашнє завдання. Всім: удома випити філіжанку гарячого шоколаду із маковим печивом. Принести фотоілюстрацію як доказ.
УІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.
Хвилинка мудрості.
(Завершити початок думки-бажання).
«Я хочу, аби П’ятинка навчила мене...»
Додаток.
Картка 1.
Цитата з твору
|
|
|
|||||
1. «Олюся бігла за бабусею до дверей...» |
|||||||
2. «Бо ти даруєш себе людям, які приїжджають до тебе» |
|||||||
3. «Памятала, що перше слово, яке вона хотіла вимовити, було «памятаю» |
|||||||
4. «У неділю мама сиділа порожній кімнаті» |
|||||||
5. «Бабусі видається, що її руки стають крилами...» |
|||||||
Картка 2.
Лінгвістичне спостереження «Анкета»
(Заповнити таблицю)
1. |
ПІБ |
|
2. |
Місце проживання |
|
3. |
Національність |
|
4. |
Вік |
|
5. |
Риси характеру |
|
6. |
Улюбленені заняття |
|
7. |
Друзі |
|
8. |
У яких творах зустрічається образ |
|
9. |
Цитати-характеристики |
|
1