Урок доброти за твором Володимира Винниченка "Федько-халамидник".Авторський урок
Урок 3. Урок доброти. Оживлена світлина Володимира Винниченка. Оповідання «Федько-халамидник». Проблема домашнього насильства щодо дітей в оповіданні.
Мета: ознайомити дітей зі змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», дослідити проблему домашнього насильства щодо дітей в оповіданні ; розвивати комунікативні й літературні компетентності учнів; удосконалювати навички роботи з текстом твору; формувати інтерес до особистості письменника, головного героя твору; виховувати у дітей співчуття, милосердя, доброту до людей різного віку, вчити допомагати друзям долати негаразди, підтримувати у скрутну хвилину, виховувати у собі почуття гідності і бажання боротися за свої права.
Обладнання: підручник, ноутбук для презентації біографії В.Винниченка, класична музика, портрет В.Винниченка, квіти у глечику.
Мотто:
Мій дім – моя фортеця!
Справедливість – стримування сили мудрістю.
П.Загребельний
Жорстокість породжує жорстокість.
Кожна особистість – суверенна.
Леся Українка
Інколи рабство власної душі переходить у насильство власної дитини.
Автор
Перебіг уроку
І. 1.Організаційний момент.
(Парти у класі виставлено у вигляді літери «Д», звучить класична музика «Ф.Шопен «Квітень».)
2. Мотивація.
Доброго дня, шановні учні та гості!
Осіння дитина вирізує листя
І дивно мережить ним сірий папір
Осіння дитина в червонім намисті
Зганяє дощі з пасовиська у двір
В небілену хату сповзаються зорі
І мостяться спатоньки під подушки
І падають сливи холодні й прозорі
Осінній дитині у кошик важкий
Ще вересень ходить під столиком пішки
Вже осінь мов груша чекає дитя
І тільки осіння дитина напише
Про перше осіннє своє відчуття.
Дорогі мої осінні діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Це Урок Доброти, тому ви сидите за надійною літерою Д.
Погляньте одне на одного, усміхніться. Хай вас завжди у житті супроводжують посмішка і доброта, а ви їх збережете по крихточці у своїму серці. З цих крихточок утвориться величезна Гора Доброти, якої так не вистачало Федьку, про якого ми сьогодні згадаємо.
Щороку у світі в результаті домашнього насильства гине 31 тисяча дітей віком до 15 років. Ще сотні тисяч отримують важкі душевні та фізичні травми. В Україні від психологічного чи фізичного знущання страждають 60% дітей у віці від 2 до 14 років.
Чи не тому видатний український письменик початку ХХ століття Володимир Винниченко написав оповідання «Федько-халамидник» про домашнє насильство щодо дітей в Україні. Події, описані у творі, відбувалися дуже давно, але подібні ситуації зустрічаються у нашій державі та світі і сьогодні.
Тож розгорніть зошити та запишіть дату, тему. епіграф (мотто), який вам найбільше сподобався. Темою уроку буде вивчення Літературної сильвети чи біографії Володимира Винниченка та ознайомлення з його оповіданням «Федько-халамидник».
Учитель зачитує епіграфи.
Далі учитель пропонує записати словничок.
3. Словничок-довідничок (записи у зошитах).
Насильство – застосування фізичної сили до кого-небудь.
Агресор – сторона, що нападає першою.
Халамидник – пустун, бешкетник, шибеник.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Орієнтовна відповідь.
Проблемне запитання до уроку.
Чи треба боротися проти будь-якого насильства?У який спосіб?
Запитальник.
- Як боровся за свої права Володимир Винниченко? Який результат такої боротьби?
- Як описує письменник стосунки зі своїми батьками?
- Хто такі батьки? Яке, на вашу думку, їхнє завдання у житті?
- Хто такі діти? Які у них обов’язки і права?
3. Робота з текстом оповідання «Федько-халамидник».
* Вправа «Театральна студія».
( Інсценування сторінок оповідання).
* Проблемна ситуативна гра «Батьки-діти».
( Вибрати короткі уривки з оповідання про пригоди Федька, уявити себе батьками хлопчика і вигадати правильне нефізичне покараня для нього. Подумати, чи варто взагалі
карати Федька за вчинене ним).
* Руханка.
Намалюю серце,
Намалюю птаха,
Хай летить над дахом,
Світ хай обіймає –
Доброту всім зиче,
Нас оберігає.
*Слово вчителя. Робота з текстом підручника.
У житті Феді було мало доброти. А більше жорстокості.
- Скільки ж сцен фізичного покарання письменник описує в оповіданні? Зачитайте цитати.
Орієнтовна відповідь:
ст.83: «А Федькові ввечері вже прочуханка»(1), ст..84:«Батько здіймає з себе ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити…»(2), ст.85: « Федько лягає, але батько так б’є, що мати зостається зовсім невдоволена»(3), ст. 86: « …а Федька кладуть на стілець і луплять»(4), ст. 96: «Мати …схопила Федька й так торсонула, що з того аж бризки посипалися»(5), ст.97: « І вона (мати) зо всієї сили вдарила Федька по голові»(6), ст.98: «Потім Федька поклали на стілець і били вже як слід»(7).
- Хто з дорослих бив Федька?
(Толин батько «сильно хляснув Федька по лиці» - 97 ст.)
Схема: «Що породжує страх».
- Якими були батьки Федька?
- Хто винен у тому, що Федько часто сам виявляв ознаки фізичного насильства у дитячому середовищі? Погляньте на схему.
Схема: «Коло жорстокості»
ІІІ. Закріплення.
1. Гра «Абетка ДОБРОТИ»…
( Правило: почережно-ланцюжком учні називати по СВІТЛОМУ слову на літеру «Д»).
Орієнтовані відповіді:
Доброта, дитина, диво, доля, дитинство, дивина, дівчинка, дивитися, давати, доторкатися, дивуватися, день, дар, Даринка, донечка
2. Робота міні-МАН на теми:
Фразеологізм – це стійке словосполучення.
Біс сидів у хлопцеві - неспокіний; перевернути догори ногами – не так як потрібно, шкереберть ; штовхана дати - ударити; усяку собаку випередити - перший; зриватися з місця - бігти; хоч би слово з уст - мовчати; в голову того не могло прийти- неочікувано; за вухом не свербить – бути байдужим; прийти до памяті – повернутися до свідомості; три шкури здерти – побити жорстоко.
«Негативні прізвиська в оповіданні, їхній вплив на формування особистості»
Халамидро, босявка, зараза, кляте яке, сибіряка, мурло ти репане, мужиченя, сучий син, паршивець, шибеник, ідол, падлюка, люципер, ірод , пробийголова, зайдиголова,
одурілий хлопець, мурля погане, розбишака-халамидник.
Такими негативними прізвиськами називали Федька люди, батьки, Толя.
На мою думку, імя відіграє важливу роль у формуванні особистості. Коли когось люблять чи поважають до імені додають зменшувано-пестливі суфікси. Якби Федю називали саме так, наприклад, Федорко, Федоронько, Федорочко, Федорик, Федорко, Федуня, синочок, дорогесенький, любий.
Слово. Його сила незаперечна. Моральне насильство – це знущання словом.
Схема « Що виховує повага».
Цікавинка!
Учитель.
А чи знаєте ви, що імя Федір грецького походження: феос-Бог, дорос –дар, буквально: Божий дар.
Можна вважати, що батьки згубили дар, даний їм самим Богом.
3.» Анкета відвертості.
- Як попередити насильство? Ваші поради.
Райтінг. ( Учень, який відповідає сам ставить собі оцінку. За ту ж роботу оцінку ставить і вчитель. Записується дріб. Наприклад: 9/10).
Домашнє завдання. Підручник. ст. 91, завдання 1. «Накреслити таблицю».
Написати два коротких листи: батькам Федька і батькам Толі.
* * *
зимова дитина віддасть помаранчу
найбільшу у світі маленькому Каю.
зимова дитина ніколи не плаче,
слухняна, бо спати раненько лягає.
у скойці калюжі каштанна перлина...
і пахнуть сніжинки, як мальви рожеві –
неждані дарунки у День Валентина...
- Невже це все їй, Сніговій королеві?
в холоднім палаці світає калинно,
монах-сніговик на бурульці заграє,
малює на кризі зимова дитина,
як снігом у січні земля розквітає.
* * *
Дитина весняна – то пролісок,
шкоринку буднів вперто пробива.
З тонких бурульок проросте трава
і скотить з кучугури сонце-колесо.
Дитині весняній у тиші тісно,
в її словах розпукують бруньки,
а дощ проміння п’є з її руки
й підковою веселки в небі висне.
Дитина весняна схова картузика,
а пальтечко накине на плече,
у світ струмків високих утече,
щоб малювати березневу музику.
1