Тема. Князь Володимир Великий –червоне сонечко Русі-України.
Дидактичні задачі уроку:
Освітні: сформувати представлення у дітей про діяльність князя Володимира, показати його значення діяльності для зміцнення держави на Русі, з'ясувати суть і причини виникнення християнства у східних слов'ян, з'ясувати загальні риси і відмінності між язичництвом і християнством, показати прогресивне значення прийняття християнства на Русі.
Розвивальні: розвивати уміння співвідносити особу і події в історії, розвивати пізнавальні інтереси, логічне мислення, потреби самостійного придбання знань.
Виховні: сприяти вихованню поваги до історії і минулого свого народу, формування гуманістичних і цивільних позицій, розумінню ролі особи в історії православ'я. Ми з вами вивчаємо велику тему "Староруська держава". Древня Русь - час легендарний. Не так багато відомо про цей період нашої історії. Тільки найяскравіші особи залишаються в народній пам'яті, тільки про них писали літопису.
Очікувані результати учнів:
Учень/учениця:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Форма уроку: Веб-квест
Обладнання: інтерактивна дошка, комп'ютер з виходом в інтернет, підручник, портрети князів.
Основні поняття та назви:«Червенські міста», «Устав земляний», «Змієві вали», «златники», «срібники», «Шлюбна дипломатія».
Основні дати: 980-1015 рр.- правління Володимира Великого, 988- хрещення Русі Володимиром, 996 – завершення будівництва десятинної церкви (перший кам’яний храм на Русі)
Структура уроку :
І. Підготовчий етап. (10 хв)
Організаційний момент.(1-2 хв)
Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. (5хв)
Мотивація навчальної діяльності.(1-2 хв)
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.(1-2хв)
II Основна частина (30 хв)
Вивчення нового матеріалу. (20 хв)
Осмислення знань і умінь. (5 хв)
Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях. (5хв)
III. Підсумковий етап.(5 хв)
Підведення підсумків уроку, рефлексія. (1-2 хв)
Інструктаж до виконання домашнього завдання.(1-2 хв)
Хід уроку
Організаційний момент.
Учитель повідомляє учням тему уроку, його завдання, інформує про основні види роботи.
Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.
На минулому уроці ми познайомилися з діяльністю перших князів Русі України, оцінили їх роль в становленні нашої держави. Зараз ми швидко прокрокуємо сходинками їх діяльності, використовуючи блокноти кольорового сигналу. (Метод "Блокнот кольорового сигналу").
Питання:
1. Вкажіть ім'я князя, який завжди попереджав свого супротивника про свій наступ фразою "Йду на Ви" ?(Святослав)
2. Вкажіть ім'я князя, чий щит був прибитий на воротах Константинополя? (Олег)
3. Хто став правити в Києві після смерті Рюрика, об'єднавши новгородські і київські землі? (Олег)
4. Який князь був убитий древлянами під час сбору данини в 945 році? (Ігор)
5.Який князь заснував Новгород? (Рюрик)
6. Хто з правителів провів першу в історії Русі України податкову реформу, встановивши розміри данини і місця її зборів ?(Ольга)
7. Хто першим з князів Русі України вчинив військовий похід на Константинополь у в 860 р. ?(Аскольд)
8. Назвіть автора першого літопису "Повість минулих років"? (Нестор)
9. Хто з правителів Русі України прийняв хрещення в 957 р. ?(Ольга)
Індивідуальні завдання на картках.
Перший учень пише роки правління князів.
Другий пише в хронологічній послідовності імена князів Київської Русі.
Третій пригадує прізвиська князів і пояснює чому їх так називали.
Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави - Володимиром, і він теж мав своє призьвісько, навіть три - Володимира народ "охрестив" Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, Хрестителем, Великим.
Проблемне запитання уроку: за що князь Володимир був прозваний Красним Сонечком, Хрестителем та Великим?
Сьогодні ми з вами будемо працювати за таким планом.
План уроку
II. Основна частина.
Русь-Україна за часів Володимира Великого досягла найвищого економічного та культурного розвитку, була найбільшою в Європі і займала територію від Карпат до Кавказу та Волги. Київської держави, яка в цей час сягнула зеніту свого розквіту, ставши в один ряд з провідними країнами середньовічної Європи.
Давайте сьогодні з вами здійснимо подорож в минуле на Машині часу і побуваємо на Русі за часів князювання Володимира Великого та за допомогою веб-квесту ознайомимося з його внутрішньою і зовнішньою політикою, дізнаємося про хрещення Русі та її відносини з європейськими державами.
А нам протягом всієї нашої подорожі буде допомагати відомий літописець Русі-України Нестор. Но перш ніж запустити нашу Машину часу нам з вами потрібно ознайомитися з правилами виконання роботи!
ПРАВИЛА РОБОТИ:
Вивчення нового матеріалу.
Ми почнемо нашу подорож з того, що об’єднаємось в групи та оберемо підтеми наших досліджень шляхом жеребу. В ролі машини часу сьогодні буде Internet. А в по закінченню нашої подорожі я хочу щоб ви написали свої враження на нашій інтерактивній дошці.
Нестор літописець допомагає групам вибрати теми їх подорожей.
1. Боротьба за владу та початок правління Володимира на Русі. (Літописці)
2. Внутрішня політика. (Соціологи)
3. Зовнішня політика. (Політологи)
4. Хрещення Русі. (Релігієзнавці)
І в кінці нашої подорожі ми підведемо підсумки і дамо відповідь на наше запитання: За що князь Володимир був прозваний Красним Сонечком, Хрестителем та Великим?
Перед нашими групами стоять такі завдання:
1 група (Літописці):
2 група (Соціологи):
1. Дослідити матеріал по темі: «Внутрішня політика князя Володимира».
2.Підготувати презентацію в PowerPoint, яка повністю розкриє тему.
3 група (Політологи):
4 група (Релігієзнавці):
Ваша робота буде оцінюватись за певними критеріями. Прошу учасників подорожі ознайомитися з критеріями оцінювання ваших робіт. Кожен етап буде оцінюватись в 3 бали. Загалом 12 балів. (Додаток 1.) І наприкінці роботи командири груп виставлять оцінки учасникам своїх груп.
Осмислення знань і умінь.
Любі мої мандрівники, наша мандрівка завершується, сподіваюся, що вона для вас була цікавою та корисною. А тепер запрошую вас представити результати своїх досліджень.
Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях.
Методичний прийом «Синкан»
1-й рядок – Володимир Великий;
2-й рядок – кілька прикметників (зазвичай два), які характеризують перший рядок;
3-й рядок – дієслово/дієприкметник;
4-й рядок – висловлювання не об’єктивного сприйняття теми, а суб’єктивного ставлення до неї;
5-й рядок – пишеться знову всього одне слово, яке є узагальненням, такий собі висновок, який робиться з усієї інформації попередніх чотирьох рядків і лаконічно виражає суть теми, як би закривши її та зацикливши зміст тексту.
Підведення підсумків уроку, рефлексія.
Ви всі дуже гарно попрацювали і я пропоную вам поділитися своїми враженнями від нашої мандрівки на нашій дошці у вигляді хмаринок.
А зараз давайте дамо відповідь на запитання яке ми ставили на початку нашого уроку : чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим?
Інструктаж до домашнього завдання.
Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Додаток 1
|
Середній (1 бал) |
Достатній (2 бали) |
Високий (3 бали) |
Розуміння завдання |
Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється |
Включаються як матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел |
Робота демонструє точне розуміння завдання
|
Виконання завдання |
Випадкова підбірка матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію |
Не вся інформація узята з достовірних джерел; частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми |
Оцінюються роботи з різних видів джерел; висновки аргументовані; усі матеріали мають безпосереднє відношення до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних джерел |
Результат роботи |
Матеріал логічно не побудований і поданий зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на поставлені завдання |
Точність і структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо виражена власна позиція і оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські роботи |
Чітке і логічне представлення інформації; уся інформація має безпосереднє відношення до теми, точна, добре структурована і відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу, визначеність позиції |
Творчий підхід |
Учень просто копіює інформацію із запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему; робота мало пов'язана з темою веб-квеста |
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки |
Представлені різні підходи до вирішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і виражає точку зору мікрогрупи |
Додаток 2
1