Тема: Квітка. Лабораторне дослідження 7: будови квітки. Запилення

Про матеріал
Мета: Знаннєвий компонент. Ознайомити учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки, процес запилення Діяльнісний компонент. Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки. Ціннісний компонент. Виховувати бережливе ставлення до природи та важливість відтворення рослинного світу завдяки збереженню квіткового розмаїття, сприяти естетичному вихованню учнів.
Перегляд файлу

Тема: Квітка. Лабораторне дослідження 7: будови квітки. Запилення

Мета: Знаннєвий компонент. Ознайомити учнів з будовою квітки та функціями її органів, різноманітністю квіток; розглянути біологічне значення квітки, процес запилення

Діяльнісний компонент. Розвивати увагу, уміння логічно мислити, порівнювати, визначати головне, робити відповідні висновки.

Ціннісний компонент. Виховувати бережливе ставлення до природи та важливість відтворення рослинного світу завдяки збереженню квіткового розмаїття, сприяти естетичному вихованню учнів.

Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав’язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

Обладнання: модель квітки, таблиця «Будова квітки», підручник, схеми «Будова квітки» «Різноманітність квіток».

Тип уроку: Комбінований з елементами лабораторних дослідів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Створення позитивного емоційного настрою  в класі.

Вправа «Подаруй посмішку»

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом «Біологічна розминка».

Визначте, про який вид розмноження йдеться.

  1. Може здійснюватись видозмінами стебла (нестатеве, вегетативне).
  2. Здійснюється спорами (нестатеве, спорами).
  3. Характерне утворення статевих клітин і їхнє злиття (статеве).
  4. Суниці можна розмножити вусами (нестатеве, вегетативне).
  5. Характерне утворення зиготи (статеве).
  6. Листковими живцями розмножується бегонія (нестатеве, вегетативне).
  7. У садівництві широко застосовується щеплення (нестатеве, вегетативне).
  8. Так найпростіше розмножити тюльпан (нестатеве, вегетативне).
  9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром (нестатеве, спорами).
  10.  Цьому сприяє наявність квітки (статеве).
  11.  Пирій та конвалія розмножуються кореневищами (нестатеве, вегетативне).
  12.  Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ (нестатеве, вегетативне).

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної  діяльності учнів.

Підготовча бесіда.

Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм  і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети:

Давайте спробуємо зараз сформулювати тему нашого уроку. Вам надані назви  рослин, по першим буквам прочитайте слова.

Барвінок   Ульва    Дуб   Овес   Вишня  Айстри        Конвалія Волошки Ірис Тюльпан Обліпиха  Кукурудза

Білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1.   Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки.

Розповідь вчителя з демонстрацією моделі квітки, таблиці «Будова квітки», малюнків підручника та схеми «Будова квітки»

Квітка є складний орган.                                                                       

Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою.. Нерідко квітконіжка сильно вкорочена або відсутня. Такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка переходить у  її стеблову частину — квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, ввігнутою.

На квітколожі розташовані видозмінені листки (квітколистки): чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.

Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і  маточка,— це видозмінені листки пагона.

Оцвітина – це сукупність  листкоподібних  органів  квітки.

Чашечка складається з невеликих зелених листочків - чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез.                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Віночок складається з листоподібних пелюсток — вільних або зрослих між собою. За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні.

збільшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими.  Функції віночка — приваблювання комах для  запилювання.                                                                              

Оцвітина. Проста оцвітина  складена з листків  однакової будови. 

Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.

Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що  нагадує  за обрисами  метелика . На ньому  є  4 пилкові гнізда , в яких утворюється значна кількість пилку. Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.

У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин.

 Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків. Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав’язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.

Зав’язь захищає насінний зачаток, який у ній знаходиться, від несприятливих чинників середовища.

Зав’язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав’язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав’язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою ( огірок, нарцис).

 

Описание: Untitled-1

 

Складання опорної схеми

 

 

  1. Різноманітність квіток.

 Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання смислово-логічної схеми.

  • За наявністю тичинок та маточок. 
  • Квітка за симетрією: правильна, неправильна, асиметрична.
  • Рослини: однодомні, дводомні.

 

Різноманітність квіток

 

 

За наявністю тичинок та маточок

 

Двостатеві                   Одностатеві                      Нестатеві              

 

 

 

 

 

Рослини

 

Однодомні      Дводомні

 

 

 

 

 

  1. Роль квітки в природі та  в житті людини

Бесіда. Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

Запилення – це процес перенесення пилкових зерен із тичинок на маточки, у яких знаходяться насінні зачатки . Розрізняють наступні способи запилення: перехресне та штучне запилення, самозапилення . Складання схеми «Способи запилення»

Перехресне запилення — дуже поширений спосіб запилення. Воно здійснюється вітром,водою, комахами, птахами та іншими тваринами, людиною.

Переваги перехресного запилення. При такому запиленні зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм, що забезпечує процвітання виду і можливість рости в різних умовах середовища.

Рослини мають характерні особливості в будові квітки, що забезпечує запилення відповідним чинником. Розглянемо деякі з них.

Ознаки рослин, які запилюються вітром

Запилення вітром властиве багатьом трав’янистим і деревним рослинам. До вітрозапильних рослин належать дуб, бук, береза, вільха, граб, ліщина, тополя, осика, а з трав’янистих – представники родин лободових, подорожникових, коноплевих, осокових, ситникових, більшість злаків. Серед культурних рослин вітром запилюються волоський горіх, шовковиця, жито, кукурудза, хміль, конопля, частково цукровий буряк.

«Мозковий штурм»

Як ви вважаєте, чому у більшості вітрозапильних рослин квіти з’являються до появи листків?

Діти, ви побачили зображення квітів вітрозапильних рослин. Чи мали вони яскраві великі пелюстки? Чому? Які рослини мають яскраво забарвлені квіти?

Ознаки рослин, які запилюються комахами.

Комахозапильними називають рослини, які запилюються перехресно за допомогою комах (бджіл, ос, джмелів, мух, метеликів, жуків, мурашок та ін.). Приблизно 90 % усіх видів квіткових рослин запилюються комахами.

«Відкритий мікрофон»

Давайте подумаємо, навіщо люди використовують рекламу? (Для того, щоб привернути увагу до рекламованого продукту.)

Чи можлива реклама серед рослин? (Так.) Щоб привабити до себе комах вони використовують яскраве забарвлення оцвітини, суцвіття, нектарники із солодкою речовиною та запахи.  Все це заради однієї мети – запилення 

Перенесенню пилку комахами сприяють його клейкість і горбкувата поверхня.

Ознаки рослин, які запилюються водою

До рослин, які запилюються водою, належать кушир, валіснерія, стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з приймочкою.

Запилення птахами та іншими тваринами.

«Відкритий мікрофон»

Комахи не єдині тварини, які здійснюють запилення квітів. Які ще тварини можуть здійснювати запилення?

Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі, медососами). Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення. Птахи висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок. Запилення можуть здійснювати деякі види кажанів, кускуси 

Серед квіткових рослин чимало є таких, які у справі запилення не потребують послуг вітру, води, комах та інших тварин. У такій важливій справі, як запилення, вони вдаються до «самообслуговування». Як називається таке запилення? (Самозапилення)

Самозапилення — це процес перенесення пилку двостатевої квітки на приймочку цієї самої квітки.). Розглянемо пристосування рослин до самозапилення.

«Мозковий штурм»

Які переваги має самозапилення? Які недоліки можливі у випадку самозапилення? 

Запилення, в яке втручається людина, називається штучним. Його застосовують при виведенні нових сортів або для підвищення врожайності на виробничих посівах перехреснозапильних рослин.

Руханка

Гра-імітація «Самозапилення»

Тичинки – руки підняті вгору;

Долоні – пиляки;

Приймочки маточки – маківка голови.

(Показати як пилок з тичинок потрапляє до приймочки маточки)

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Лабораторне дослідження. Тема. Будова квітки.

Скільки радості приносить нам їх різноманітна краса!

Уявімо собі, що ми йдемо в похід. Дівчатка зірвали квіти і сплітали вінки. На 1 вінок - 32 квітки. У  6-Б класі -        дівчат.

Скільки квіток було зірвано?  (     )

.

  Та мало хто з вас замислився, що за час існування людства наша планета загубила більше 50% свого рослинного покриву. Сотні видів рослин, квітів зникли з поверхні Землі, багато знаходиться до сих пір на грані знищення!                   

ВІРШОВАНІ ЗАГАДКИ ТА ЗАПИТАННЯ:

 

Як продовження стебла у рослини називається,

На якому, власне, квітка на пагоні тримається?     (Квітконіжка)

 

В квітконіжці у рослини є розширена частина.

 Хто здогадається як вона називається?    (Квітколоже)

 

Назвіть у квітці на рослині головні її частини.    (Маточка та тичинки)

 

Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку.

Хто здогадається, з чого вона складається?   (З тичинкової нитки і пиляка)

 

Пилякові зерна в пиляку зберігаються.

А сукупність зерен цих як називається?     (Пилок)

 

В квітці в кожній маточці вгорі частинка є.

Яку назву вона має? Яку роль відіграє?          (Приймочка, приймає пилок)

 

А яка частина квітки для комах дуже помітна?

Як називається та з чого складається?      (Віночок, складається з пелюсток)

 

Запилення, запліднення в квітці відбувається.

 Із насінного зачатку що розвивається? (Насінина)

 

Із запропонованого переліку ознак оберіть окремо особливості квіток, які запилюються вітром та окремо особливості квіток, які запилюються комахами:

  1. Великі та яскраві квітки.
  2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття.
  3. Наявність нектару.
  4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття.
  5. Аромат.
  6. Багато пилку.
  7. Пилок великий, липкий.
  8. Утворюють зарості.
  9. Цвітуть навесні до розпускання листків.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §

Підготувати повідомлення про використання квіток рослин, як ліків.

 

VIІІ. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок».

Учні роблять висновки, узагальнення. Рефлексія. Метод «Мікрофон»

 

docx
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
2943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку