Життєві форми рослин. Рослинні угруповання
Екскурсія. Розпізнавання рослин за особливостями будови
Де природа – мати, а людина – батько,
там добра багато.
Народна мудрість
Мета: формування ключових компетпнтностей: ознайомитись з різними життєвими формами рослин і їх пристосуваннями до середовища існування. Розвивати уяву, спостережливість, вміння порівнювати і аналізувати. Виховувати екологічну культуру.
Основні поняття: життєві форми рослин: дерева, кущі, трави, ліани, флора, рослинність, рослинні угруповання ( фітоценози )
Обладнання: таблиці і картки „ Різноманітність рослин”, „ Дерева України”, „Кущі України”, „Трав’янисті рослини”, посібник : Визначник рослин.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
Форма уроку : урок-подорож ( серед природи )
* може проводитись на шкільному подвір’ї, в садку, в парку, в лісі, на луці тощо або як урок.
Хід уроку
І. Розминка «Мій лісок»
(Учні заплющують очі і слухають звуки лісу .)
Учитель пропонує учням намалювати в своїй уяві найкраще місце в лісі, яке вони бачили. Учні діляться спогадами і фантазіями, описують чим запам’яталось їм місце та рослини, що там росли, уявляє казкові події, які могли там статися.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Зачитування сенканів з домашнього завдання
Симбіоз
Взаємовигідний, корисний
Допомагає, об’єднує, пов’язує
Симбіоз – це всі форми співіснування організмів
Співжиття
Дерево
Міцне, високе
Росте, зацвітає, годує
Стовбур дерева – його стебло
Рослина
Кущ
Розлогий, багаторічний
Росте, цвіте, дає ягоди
Малина - кущ із солодкими ягодами
Рослина
Трава
Зелена, шовковиста
Росте, стелиться, годує
Трави бувають однорічні і багаторічні
Рослина
Фітоценоз
Рослинний, великий
Росте, об’єднує , оточує
Фітоценоз – це рослинне угруповання
Березовий гай
* Діти вже вивчали життєві форми рослин на перших уроках , тому вчитель може опиратися на ці знання.
Учні посилають один одному «бумеранг»-запитання. Якщо відповідь неправильна, «бумеранг» повертається до того, хто його пускав, і летить далі.
Ключові запитання, до яких учні ставитимуть конкретніші запитання, записані на дошці:
3) Поняття про рослинні угруповання ( на базі вивченого у 6 класі )
уривок драми-феєрії „Лісова пісня” Лесі Українки
Лукаш: Яка краса, але, на жаль, німа.
Мавка : Німа ?! Он бачиш, там питає дика рожа: „Чи я хороша?”
А ясен їй киває в верховітті : „ Найкраща в світі!”
Лукаш : А я не знав , що в них така розмова.
Я думав – дерево німе, та й годі!
Мавка : Німого в лісі в нас нема нічого.
Рослинне угруповання ( фітоценоз ) – це сукупність рослин на певній території . У рослинному угрупованні до уваги беруться тільки рослини. Наприклад : сосновий ліс, злакова лука, пшеничне поле, ковиловий степ, сунична галявина тощо.
Біоценоз – це сукупність живих організмів на певній території. До уваги беруться всі живі організми і зв’язки за живленням і розміщенням між ними. Наприклад : сосновий ліс з його мешканцями, злакова лука з усіма живими істотами і так далі.
Біогеоценоз ( екосистема ) – це сукупність живих організмів і факторів неживої природи на певній території. До уваги беремо усіх живих істот, зв’язки між ними впливи зовнішніх чинників. Наприклад : ліс, лука, степ, болото, поле і так далі.
Схема
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прослухайте вірш
Древо життя
Відчути, Природо, мову твою,
Красу твою вічну збагнути,
І з покликом серця : кохаю, люблю –
Вік жити і діяти , бути.
Ось Вічність пливе, мов хмара рясна,
Небес глибочінь ,наче море,
І думка під хмари лине ясна,
Що правда лихе переборе.
Підніметься ввись, мов жага майбуття,
Від чесної праці, терпіння,
Прекрасне і вічне Древо Життя –
Так серце плекає творіння.
Лариса Зиганшина.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Коли зацвіли каштани
Кажуть, що колись давно каштани не цвіли зовсім. Так то було чи не так, але як розповідає легенда , діялося це за часів Київської Русі і в самім таки стольнім граді Києві.
... Обложили Київ половці, штурмом вирішили взяти руську твердиню. Та мужньо боронили місто його жителі.
Тоді хан половецький наказав своїм воїнам пускати на місто палаючі стріли.
Ще в ті часи у Києві кожну вулицю прикрашали пишнокроні каштани. Від пожежі багато з них стояли з обгорілим чорним гіллям.
Танули, як свічка воскова, сили оборонців, і, здавалося ніщо не врятує міста.
Аж тут у самому центрі пекельної січі, сповненої криків, стогону, брязкотів мечів, вогню і диму, з’явився молодий воїн на білому коні. Широка біла мантія маяла за його плечима, а золочений шолом виблискував у полум’ї пожежі.
Здригнулася ворожа сила, почали половці відступати.
Прогнавши нападників і погасивши пожежу, кияни другого ранку ховали полеглих побратимів. Серед мешканців міста з’явився і богатир , який допоміг киянам здолати ворожу силу. Кияни вигукнули до нього:
Воїн вклонився і промовив:
Тільки-но він це промовив, як на змертвілих гілках каштанів розцвіли, неначе білі великі свічки засяяли, небачені квіти, а далі виросло зелене листя.
І тоді народ вигукнув:
- Тобі княжити !
Так став той мужній воїн князем київським, а кінський каштан залишився символом Києва.
З тих часів народні цілителі і почали застосовувати цвіт і плоди каштана для лікування багатьох тяжких недругів, бо ж не міг чудом явлений цвіт не мати в собі цілющих соків.
В наш час з квітів та плодів кінського каштана виготовляють препарати для лікування вен, простудних захворювань, ревматизму.
Завдання:
Дослідити дерев’янисту рослину кінський каштан за зовнішнім виглядом, дати йому екологічну характеристику.
3. Робота з тестом легенди ( вивчення кущів серед природи )
Легенда про троянду
У давні часи., коли світом правили боги, дві чарівні красуні Діана та Розас одночасно закохалися в бога кохання – Амура. Але Амур віддав перевагу чарівній і скромній Розас. Діана ж у гніві вирішила погубити свою щасливу суперницю. Вона піднесла Розас на знак примирення келих з отруєним вином. Дізнавшись про смерть коханої, Амур полетів до її могили. Він побачив там білу троянду, що самотньо росла на могилі. Тоді Амур, від туги, проткнув своє серце кинджалом. Краплі крові, що впали на троянду, забарвили її в червоний колір.
Зараз троянда не тільки королева квітів. З її пелюсток виготовляють трояндову олію, а шипшина, її родичка є лікарською рослиною, багатою на вітамін С.
4. Робота в парах ( четвірках )серед природи
Завдання:
Дослідити кущі троянди або шипшини собачої. Дати екологічну характеристику цим кущам.
Завдання:
Дослідити трав’янисті рослини ( лісу, луки, квітника, парку ). Дати їм екологічну характеристику.
* Під час уроку ( екскурсії ) можна використовувати матеріали характеристики рослин і їх середовища існування та місцязростання з уроку 1.
V. Рефлексія
Звіти пар ( четвірок )
Каштан кінський ( гіркокаштан звичайний ) – широке розлоге дерево висотою до 25 метрів. Шумо і пилопоглинач. Має великі складні пальчасті листки. Квіти у вигляді свічкоподібних суцвіть-китиць білого кольору. Медонос. Декоративна рослина. Світлолюбна, але може витримувати певну затіненість. Росте по всій території України.
Шипшина – чагарник заввишки 1,5 – 2,5 метри. На стеблах шипи. Багаторічна рослина .Цвіте у травні-червні на узліссях, уздовж доріг, на луках, пустирях, о ярах, чагарниках. Світлолюбна рослина. Квіти великі, рожеві. Плоди несправжні горішки у розрослому квітколожі. Вітамінна рослина. Лікарська рослина.
Конвалія звичайна ( травнева ) – багаторічна трав’яниста рослина заввишки 20-40 см. Росте в лісах, чагарниках, на клумбах по всій території України. Цвіте у квітні-травні. Тінелюбна рослина. Квіти білого кольору із сильним запахом. Лікарська рослина.
VI. Підсумки уроку
Складання Т-схеми
Я знав Я дізнався
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити відповідний параграф підручника.