Урок на тему: Загальний план будови клітини.
Практична робота № 2 : «Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа»
Мета: розширити знання учнів про будову клітини; розглянути особливості будови тваринної клітини; установити ознаки подібності та відмінності тваринної і рослинної клітин; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, схемами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, виховувати культуру ЗСЖ.
Обладнання та матеріали: таблиці, відео, презентація
Тип уроку: комбінований.
Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
Перевірка знань та умінь учнів:
ВПРАВА «СВІТЛОФОР»
(на кожне правильне твердження учні піднімають зелену картку, а на кожне неправильне твердження – зелену картку)
Твердження:
1. Всі організми складаються з клітин (Так)
2. Роберт Гук вперше увів термін «Клітина» (Так)
3. Клітину оточує клітинна мембрана (Так)
4. Клітинна мембрана тільки захищає клітину від зовнішніх впливів (Ні)
5. Цитоплазма – в’язка рідина, що заповнює клітину (Так)
6. Органели - непостійні структури цитоплазми (Ні)
7. Роботою клітини керує ядро і молекули ДНК (Так)
8. Органічними речовинами клітини є білки, жири, вуглеводи і вода (Ні)
9. Білки утворюються з амінокислот, а складні вуглеводи – з глюкози (Так)
10. Вакуоля – органела клітини, заповнена клітинним соком (Так)
11. За рахунок поживних речовин клітина росте і ділиться (Так)
12. Щоб визначити збільшення мікроскопа, слід помножити значення на окулярі на значення на об΄єктиві (Так)
Актуалізація опорних знань
Так як метою сьогоднішнього уроку буде завдання – розібратися у будові живої клітини, я хочу представити вашій увазі казку про клітину.
Казка про клітину
Недалеко і неблизько –
В кожної людини –
Є маленькі королівства,
Що звуться клітини.
Королівством цим
Прекрасним
Править заодно
Оболонка, цитоплазма
Й головне – ядро.
Правлять мудро, не воюють –
Скрізь у них є толк.
Царство це функціонує
Геть без помилок.
Оболонка на кордоні
здійснює контроль :
пропускає воду, солі,
як назвуть пароль.
З іншими клітинами
Теж взаємодіє,
Бо послом працює –
Дружити уміє.
Цитоплазма – дуже ніжна
І модо покроєна,
Вся така собі поважна
Містить органоїди:
Ендоплазматичну сітку,
Рибосоми спритні,
Мітохондрії довгасті
Лізосоми різні.
Все у Цитоплазмочці
Злилося – з’єдналось.
Тому у клітині
Добробут і радість.
РНК, білки розумні –
Все тут необхідне,
Королівство співпрацює
З ними досить плідно.
Тож живемо ми із вами
Й не знаємо горя,
Бо численні королівства
Нас прекрасних творять.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Постановка проблемного питання
— Із чим пов’язані відмінності в будові тваринної і рослинної клітин?
(Відповіді учнів: Відмінності в будові рослинної і тваринної клітин полягають в різних способах живлення: рослини – автотрофи (утворюють прості органічні речовини в процесі фотосинтезу) а тварини – гетеротрофи (поглинають готові органічні речовини з їжі).
«Мозковий штурм»
— Про що свідчить подібність у будові рослинної і тваринної клітин?
Очікувана відповідь учнів:
Подібність у структурно-функціональній організації рослинної і тваринної клітин свідчить про їхнє спільне походження та приналежність до еукаріотів.
— Із чим пов’язані відмінності в будові тваринної і рослинної клітин?
Очікувана відповідь учнів:
Відмінності в будові рослинної і тваринної клітин пов’язані з різними способами живлення: рослини — автотрофи, а тварини — гетеротрофи.
План пояснення нового матеріалу
Загальний план будови клітини
Розгляньте малюнок рослинної клітини. Зверніть увагу, на її основні компоненти: клітинну мембрану, цитоплазму та ядро
2. Будова рослинної і тваринної клітини
Розгляньте мал. 32 (підручник, с. 32).
Що спільного в будові рослинної і тваринної клітини?
Чим вони відрізняються?
(Заповнення схеми, таблиці)
ВІДМІННЕ |
||
Ознаки клітин |
Тваринна клітина |
Рослинна клітина |
Клітинна стінка |
_ |
+ |
Хлоропласти |
_ |
+ |
Лізосоми |
+ |
Не містить |
Вакуоля з клітинним соком |
Не містить, а містить травні вакуолі, або скоротливі – одноклітинні тварини |
+ |
Клітинний центр |
|
Не містить (тільки є у клітинах спорових рослин) |
Фізкультхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM)
Виконання практичної роботи №2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа за відео інструкцією (https://www.youtube.com/watch?v=JIprddaQw9k).
Узагальнення та систематизація знань
«Закінчи речення».
1. У клітині тварин вакуолі з клітинним соком… (відсутні).
2. Клітинна стінка характерна тільки для… (рослинних клітин).
3. Клітинна стінка рослин має пори, через які… (сусідні клітини сполучаються одна з одною).
4. Внутрішній вміст тваринної і рослинної клітин називається… (цитоплазмою).
5. Включення мають… (тваринні і рослинні клітини).
Учням пропонується знайти помилки, які допустили Знайко і Незнайко, працюючи з малюнком.
Знайко |
|
Незнайко |
1.Клітинна стінка |
1.Клітинна стінка |
|
2.Ендоплазматична сітка |
2.Цитоплазма |
|
3.Ядро |
3.Ядро |
|
4.Хлоропласт |
4.Хлоропласт |
|
5.Вакуоля |
5.Вакуоля |
|
6.Цитоплазма |
6.Ендоплазматична сітка |
|
7.Комплекс Гольджі |
7.Мітохондрія |
|
8.Мітохондрія |
8.Хромопласт |
Виконання тестів (додатки)
Підбиття підсумків уроку
Складання учнями сенкану на тему «Клітина»
Схема складання сенкану:
Іменник(назва, тема)
Два прикметники(яка? який? яке?)
Три дієслова(що робить?)
Фраза – висновок з чотирьох слів
Слово – синонім до теми обо слово асоціація до теми.
Наприклад :
Клітина
Маленька, самостійна
Розвивається, росте, ділиться
Вона – одиниця всього живого
Життя .
Після проведеної роботи, учні зачитують свої вірші.
Рефлексія
Учні доповнюють речення :
На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
Урок важливий, тому що…
Мені сподобалося…
Мені не сподобалося…
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник §9, стор. 38, терміни.
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Додатки
Виконання тестових завдань
Укажіть основну структурну й функціональну одиницю живого:
а) білок
б) орган
в) клітина
2. Яку функцію в клітинах виконують рибосоми?
а) збереження енергії
б) фотосинтез
в) синтез білків
3. Органела клітини,що забезпечує збереження
спадкової інформації:
а) ядро
б) мітохондрії
в) комплекс Гольджі
4. Основним джерело енергії для всіх живих організмів
нашої планети є :
а) газ
б) сонячне випромінювання
в) місячне світло
5. Структура, що відокремлює клітину від зовнішнього середовища :
а) ендоплазматична сітка
б) плазматична мембрана
в) ядерна мембрана
6. Клітинна оболонка є у :
а) рослинних клітин
б) тваринних клітин
в) вірусів
7. Які пластиди мають зелений колір?
а) хлоропласти
б) хромопласти
в) лейкопласти
8. Процес отримання живими організмами поживних
речовин із довкілля :
а) подразливість
б) живлення
в) виділення
9. Прилад, що збільшує зображення об’єкта дослідження
в десятки й сотні тисяч разів:
а) електронний мікроскоп
б) світловий мікроскоп
в) лупа
10. Рідкий вміст клітини, у якому містяться
всі органели, називається:
а) клітинний сік
б) цитоплазма
в) клітинний розчин
Додатки
Практична робота №2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа.
Мета: навчитися виготовляти мікроскопічні препарати та ознайомитися із будовою клітин на прикладі покривної тканини соковитої луски цибулини.
Обладнання, матеріали та об'єкти дослідження: цибулина цибулі ріпчастої, мікроскоп, препарувальний набір, піпетки, фільтрувальний папір, предметні та накривні скельця, 2%-й розчин йодиду калію, таблиці «Будова клітини».
Хід роботи:
1. Пригадайте правила користування мікроскопом і підготуйте його до роботи.
2. Розгляньте на малюнку 1. послідовність дій під час приготування препарату зі шкірки цибулі. Мал1. Виготовлення мікропрепарату із шкірки цибулі.
і
3. Протріть предметне скло серветкою. Піпеткою нанесіть на нього 1-2 краплі розчину йодиду калію (він забарвлює цитоплазму у світло-жовтий колір). Зайвий розчин видаліть фільтрувальним папером.
4. Скальпелем або лезом безпечної бритви від соковитої луски цибулини відріжте смужку завдовжки 3-4 мм, переламайте її навпіл та зніміть пінцетом тонку верхню шкірку так, як показано на малюнку 1. Шматочок шкірки покладіть у краплину йодиду калію на предметному склі та розправте препарувальною голкою.
5. Сухе накривне скельце вертикально поставте поруч із краплиною йодиду калію та обережно опустіть його на краплину.
6. Виготовлений препарат покладіть на предметний столик мікроскопа і розгляньте його, використовуючи об'єктив малого збільшення (х 8).
7. Дивлячись в окуляр лівим оком, знайдіть у полі зору мікропре-, парат і за допомогою гвинтів установіть його найчіткіше зображення.
8. Роздивіться контури клітинних стінок, в яких помітні пори. Виберіть у полі зору 3-4 клітини, в яких добре помітно сірувате ядро, велику вакуолю (вона може займати майже весь об'єм клітини) та зернисту цитоплазму золотистого кольору у вигляді тяжів у центрі клітини або суцільного шару поблизу її стінок.
9. Не зміщуючи препарат на предметному столику, замініть об'єктив (застосуйте об'єктив більшого збільшення).
10. Регулюючи мікрогвинтом чіткість зображення, розгляньте окремі складові клітини.
11. Замалюйте кілька клітин шкірки цибулини. Позначте складові частини клітини, які ви побачили, і підпишіть їх.
12. Запишіть у зошит висновки, зроблені на підставі виконаних досліджень.