Тема : МАСШТАБ ТА ЙОГО ВИДИ

Про матеріал
Мета:актуалізувати знання про масштаб, що учні набули на уроках математики та природознавства; формуватизнання про види масштабу; розвивати практичні вміння користуватися масштабом, розрізняти та порівнювативиди масштабу; розвивати аналітичне мислення, просторове уявлення, допитливість; виховувати уважність, зосередженість, охайність у роботі з картографічними джерелами.
Перегляд файлу

6 клас

 

Урок №13

 

Дата:

 

МАСШТАБ ТА ЙОГО ВИДИ

Мета:актуалізувати знання про масштаб, що учні набули на уроках математики та природознавства; формуватизнання про види масштабу; розвивати практичні вміння користуватися масштабом, розрізняти та порівнювативиди масштабу; розвивати аналітичне мислення, просторове уявлення, допитливість; виховувати уважність, зосередженість, охайність у роботі з картографічними джерелами.

Обладнання: підручники, зошити, глобус, географічнікартирізнихмасштабів, креслярськеприладдя.

Тип уроку: комбінований.

Очікуванірезультати: учнізможутьназиватирізнівиди масштабу, пояснювативідмінностікартографічнихтворів, виконаних у різних масштабах,вимірювативідстані за допомогою масштабу.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Взаємоопитування» (робота в парах)

Обмінпитаннями, підготовленимивдома до тексту параграфа.

Конкурс творчихзапитань і відповідей

Запитанняставлятьтіучні, якіїхпідготували. Рештанамагаєтьсявідповідати на них. Якщоправильноївідповіді не прозвучало,автор творчогозапитаннявідповідає сам.

Прийом «Мікрофон»

Висловлюванняучнів з приводу творчихзапитань і відповідейна них, визначеннянайкращихзапитань і грамотнихвідповідей.

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Відстроченавідгадка»

У якийспосіб картографам удається на невеликому аркушіпаперузобразитивідстані в десятки, сотні, тисячікілометрів? Погляньтена карту півкуль. Якщовіритиїїназві, тут помістиласьуся нашапланета, площаякоїдорівнюєпонад 510 млн км2! Крім того, картографистверджують, що, розгадавшиїхню загадку, визможете точно визначативідстаньміждвоманаселеними пунктами, не переміщаючись з одного в другий!

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Формуванняпоняття «масштаб» (робота з планами в атласі,виконаними у різних масштабах)

Прийом «Мозковий штурм» (пошуквідповіді на запитання«Щотаке масштаб?»)

Масштаб — цеміразменшеннявідстанейпевноїмісцевостіпід час зображенняїх на плані та карті.

Масштаб — цевідношеннядовжинивідрізка на плані, картіабоглобусі до йогодійсноїдовжини на місцевості.

Висновок 1. Масштаб показує, у скількиразіввідстань на планічикартіменша за відстань на місцевості.

2.Видимасштабів

Масштаб на планах та картах звичайнопоказують у трьох видах: числовому, іменованому та лінійному.

Робота з атласом і заповненнятаблиці

Вид масштабу

Спосібзапису

Приклад

 

 

 

Висновок 2. Масштаб зазначаютьнакожномуплані, географічнійкарті та глобусі. Існуєдекількаспособівзапису масштабу. Чим більше число у знаменникучислового масштабу, тим масштаб менший.

3. Переведеннямасштабів з одного виду в інший

Приклад 1. Переведітьчисловий масштаб 1: 5000 в іменований.

Щоб перевести числовий масштаб в іменований, необхіднознаменник перевести ізсантиметрів у метри (якщо в знаменнику число маєпонадп’ятьнулів, слід перевести його в кілометри, пам’ятаючи, щов 1 км 100 000 см):

5000 : 10 =50.

Відповідь: в 1 см 50 м.

Приклад 2. Переведітьіменований масштаб «в 1 см 250 м» у числовий.

Щоб перевести іменований масштаб у числовий, потрібнометри(кілометри) перевести в сантиметри та записати у виглядідробу:

250 х100 =25 000.

Відповідь: 1 : 25 000.

Висновок 3. Для переведеннячислового масштабу в іменованийнеобхіднознаменник перевести ізсантиметрів у метри (тобтовідняти два нулі). Якщознаменник є цифрою з п’ятьма й більше нулями, то їїможна перевести в кілометри (віднятище три нулі).

4.Визначеннядійснихвідстаней за планом і картою

Приклад 1. Визначтевідстань на плані в атласівідмлина доджерела.

Щобвизначитидійснувідстань на місцевостіміждвомаоб’єктамипотрібнолінійкоювимірятивідстаньміж ними в сантиметрах,помножити на величину масштабу та перевести в метри (абокілометри). Відстань на планіміжмлином і джерелом становить 3,4 см,а величина масштабу — 10 000 см.

3,4 х10 000 =34 000 (см) =340 (м).

Приклад 2. За фізичною картою України в атласівизначтевідстаньміжКиєвом і Харковом.

ВідстаньнакартіміжКиєвом і Харковомдорівнює 11,7 см. Дляобчислення великих відстанейзручнокористуватисяіменованиммасштабом. Масштаб фізичноїкартиУкраїни — у 1 см 35 км.

11,7 х35 =409,5 (км).

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ У ПІДРУЧНИКУ

§ 11 (І, ІІ, ІІІ).

«Картографічний практикум» (робота в парах)

1

Варіант І

Варіант ІІ

Переведітьчисловиймасштаб в іменований.

Переведітьіменованиймасштаб у числовий.

а) 1 : 200 000.

б) 1 : 500.

в) 1 : 1 000 000.

г) 1 : 1000.

а) В 1 см 200 м.

б) В 1 см 1 км.

в) В 1 см 5 м.

г) В 1 см 80 км.

Взаємоперевірка

2. Визначте масштаб карти, якщовідстань на місцевості:

500 км на карті — цевідрізокзавдовжки 5 см.

Розв’язання

1) 500 км =50 000 000 см.

2) 50 000 000 : 5 =10 000 000.

Відповідь: М 1: 10 000 000, або у 1 см 100 км.

100 км на карті — відрізокзавдовжки 2 см.

Розв’язання

1) 100 км =10 000 000 см.

2) 10 000 000 : 2 =5 000 000.

Відповідь: М 1: 5 000 000, або у 1 см 50 км.

Прийом «Проблемнепитання»

1. Відстань на місцевості становить 500 м.

Зобразітьцювідстань у виглядівідрізків у масштабах

1 : 5000, 1 : 10 000, 1 : 25 000.

Дайте відповіді на запитання:

а) Якийіззапропонованихмасштабівнайбільший? Якийнайдрібніший?

б) У якомумасштабімісцевістьзображено з більшимиподробицями?

Закінчітьформулюваннявисновку: «Чим більший масштаб,тиммісцевістьзображена...»

2. Як визначити масштаб глобуса, якщовін не вказаний?

3. Як за допомогоюлінійного масштабу та вимірникаможнавимірятидовжину не лишепрямих, але йкривихліній?

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Заключне слово вчителя

Для того щобзобразитивеликітериторії на аркушіпаперу, користуються масштабом. Масштаб показує, у скількиразіввідстаньна планіменша, ніж на місцевості.

Розрізняютьчисловий, іменованийі лінійний масштаб.

За допомогою масштабу, лінійки та вимірникаможнавизначитидійснувідстань на місцевості.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювативідповідний текст підручника.

2. Побудувати план своєїкімнати та записатипослідовністьсвоїхдій.

3. Скластивласнезавдання на використаннямасштабів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

Першим «навчив» карту розмовляти мовою масштабу Анаксимандр, грецький учений, який жив у VІІ–VІ ст. до н. е. Він створивкарту світу з використанням масштабу, у центрі якої була розміщена Греція. Її оточували відомі на той час частини Європи та Азії.Карта мала форму кола, навкруги якого зображено водний простір.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брич Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сидоров Євген
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
5 травня 2020
Переглядів
5969
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку