Тема. Мова скульптури, архітектури та декоративно-прикладного мистецтва Скульптура як вид образотворчого мистецтва. Виконання композиції «Ходить гарбуз по городу»
Мета: ознайомити учнів із скульптурою як видом образотворчого мистецтва та її основними ознаками, матеріалами, які використовує скульптор; навчити учнів розрізняти пласке та об'ємне зображення, порівнювати розміри загальної форми та її складових частин; розвивати в учнів практичні навички роботи з пластичними матеріалами; зорове сприйняття, фантазію, аналітичне мислення; виховувати в учнів інтерес до творчості, любов до природи та мистецтва.
Очікувані результати: учні повинні знати про скульптуру як видом образотворчого мистецтва; вміти розрізняти пласке та об'ємне зображення, порівнювати розміри загальної форми та її складових частин, ліпити фігури казкових овочів.
Обладнання: мультимедійний супровід, мультфільм «Ходить гарбуз по городу», зразки робіт, пластилін, стеки, дощечка, серветка.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно! Усміхніться
І на мене подивіться!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Повторення прийомів роботи з пластиліном.
Розкачування — шматок пластиліну притиснути долонею до дощечки та рухами вперед-назад розкачати, надавши йому циліндрич¬ної форми.
Сплющення — шматок пластиліну притиснути долонею до дощечки (або затиснути між долонями), надавши йому пласкої форми.
Скачування — шматок пластиліну помістити між долонями, злегка затиснувши, та колоподібними рухами скачати в кулю.
Прищипування — виконується сильним стисканням поверхні шматка пластиліну великим та вказівним пальцями.
Вдавлювання — виконується натисканням на поверхню шматка пластиліну стекою або пальцем до утворення заглиблення.
Видовження — виконується прихопленням шматка пластиліну пальцями й легким витягуванням.
Загладжування — виконується повздовжніми рухами кінчиків пальців чи стекою по поверхні виробу, щоб позбутися зайвої плас¬тичної маси, вирівняти поверхню або приховати місця з'єднання елементів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Скульптор — добрий чарівник,
Знає про це кожен.
Глини шмат перетворити
На будь-що він може.
Кілька форм простих візьме
Й образ цілісний складе.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
1. Розповідь учителя.
Скульптура — вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну форму. Вони створюються з твердих чи пластичних матеріалів (метал, камінь, глина, дерево, гіпс, пластилін, солоне тісто тощо).
Твори скульптури різняться від творів графіки та живопису тим, що мають об'єм і ми візуально сприймаємо їх із кількох точок зо¬ру.
Скульптура як вид мистецтва має такі засоби виразності: об'єм, пластика зображення, пропорційність, світлотіньове моделювання форми, фактурність. За формою скульптурні зображення поділяються на круглі (об'ємні) та пласкі (рельєфи).
3. Робота з підручником, с. 38 – 40
4. Перегляд мультфільму «Ходить гарбуз по городу»
5. Перегляд демонстраційного матеріалу.
Фізкультхвилинка.
6. Поетапне виконання композиції вчителем.
VІ. Узагальнення й систематизація знань.
1. Практична діяльність учнів.
Сьогодні на уроці працювати ви будете в групах, а потім зберемо всі образи гарбузових родичів на одному спільному полі.
Фізкультхвилинка.
2. Перегляд і аналіз робіт.
3. Узагальнююча бесіда.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Презентація учнівських робіт.
Збирання спільної композиції на тему «Родичі гарбузові».
2. Рефлексія.