Тема: Основні властивості живого.

Про матеріал
Мета: поглибити знання про відмінності живої і неживої природи; дати поняття про основні ознаки життя; розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання; здійснювати валеологічне вихованнята формувати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Біологія 6 клас

Дата:

Урок 2

Тема: Основні властивості живого.

Мета: поглибити знання про відмінності живої і неживої природи; дати поняття про основні ознаки життя;

розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання;

здійснювати валеологічне вихованнята формувати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фото та малюнки різноманітних організмів, таблиця «Основні властивості живого».

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1) Бесіда:

- Що вивчає біологія?

  • Чи можна біологію назвати комплексною наукою? Чому?
  • Яка наука вивчає будову організмів?
  • Їх функції?
  • Що вивчає ботаніка? Зоологія? Мікологія? Бактеріологія?
  • Назвіть науку, яка вивчає клітинну будову організмів?
  • Яка наука вивчає тканини організмів?
  • Яка наука вивчає вимерлі організми?

2) Завдання 1. «Плутанина». Знайти в тексті помилки, яких припустився автор і виправити

Біологія — наука про людей. Вона вивчає життя в усіх його проявах. Біологія охоплює систему біологічних наук, серед яких зоологія — наука про рослини, цитологія допомагає зрозуміти дивовижний світ тварин. Організми, які можна побачити за допомогою мікроскопа вивчає мікологія, гриби – мікробіологія, будову і життєдіяльність клітин досліджує екологія, а зв’язки різних організмів між собою і навколишнім середовищем – фізіологія.

3) «Виключення зайвого» У наведених прикладах три мають спільну ознаку, а одна — «зайва». Знайдіть у кожному рядку «білу ворону» та поясніть свій вибір.

1. Екологія, ботаніка, зоологія, землеологія

2. Дерево, кущ, гриб, квітка

3. Віруси, риби, павуки, птахи

4. Олівець, яблуко, гриб, листок

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Давайте поглянемо навколо себе. Скрізь можна побачити найрізноманітніші об’єкти природи. Одні з них неживі, інші – живі.

- Чим же вони відрізняються між собою?

- Якими спільними ознаками наділені всі організми?

 

ІV. Засвоєння учнями нового матеріалу. 

1) «Мозковий штурм»:

- За якими ознаками можна відрізнити живі об’єкти від неживих?

(Названі учнями ознаки записують на дошці, проводиться аналіз запропонованих учнями)

Основні властивості або ознаки, які відрізняють живе від неживого,- це:

- обмін речовини та енергії на основі живлення, дихання, виділення,

- рух,

- ріст,

- розвиток.

- подразливість,

- розмноження.

2) робота з таблицею та ілюстраціями підручника – с.7-9:

Основні властивості живого

Властивість живого

Характеристика властивості

Певний хімічний склад

 

Для всіх живих систем характерне певне співвідношення за вмістом різних хімічних елементів, яке відрізняється від співвідношення за

вмістом хімічних елементів у неживих системах, а також наявність певних груп речовин, які називають органічними речовинами.

Багаторівневість організації

 

Біологічні системи мають кілька рівнів організації, кожному з яких притаманні певні ознаки й особливості.

Наявність обміну речовин

 

Усі живі системи можуть функціонувати лише за умови існування обміну речовин та енергії з навколишнім середовищем. Припинення обміну призводить до припинення життєдіяльності живої системи.

Здатність до саморегуляції

 

Наявність обміну речовин вимагає від живих систем здійснення постійної регуляції своїх внутрішніх процесів та процесів взаємодії з навколишнім середовищем. Відсутність або порушення саморегуляції призводить до припинення процесів обміну.

Подразливість

Це здатність адекватно реагувати на зовнішні абовнутрішні впливи. Подразливість живої системи є основою її ефективної саморегуляції, бо без одержання адекватної інформації щодо впливів будь-яка регуляція неможлива.

Здатність до розмноження

 

Будь-яка жива система здатна до самовідтворення. Неможливість розмноження призводить до вимирання певної живої системи.

Здатність до розвитку

 

Усі живі системи протягом індивідуального існування поступово видозмінюються (процес онтогенезу). Крім того, вони змінюються і в процесі еволюції. 

 

Ріст

Кількісні зміни в організмі, які призводять до збільшення розмірів тіла.

Адаптація

В результаті підтримання всіх процесів життєдіяльності організм пристосовується до умов існування. Це зміни живого організму у мінливому оточенні, які дають змогу вижити в цих умовах і дати потомство. Кожен живий організм пристосовується до виживання по-різному, наприклад, кактуси перетворили в процесі еволюції свої листки на колючки.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Бесіда:

- Як відрізнити живе від неживого?

- Назвіть основні ознаки живого?

2. Вправа для порівняння: знайти ознаки живого(«так» чи «ні»):

1.Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.

2.Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.

3.З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.

4.Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.

5.Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.

6. Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.

7. На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.

8.Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.

9. Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.

10.Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.

  1. Закінчити речення:
  1. Процес потрапляння в організм кисню та виведення з нього вуглекислого газу - …
  2. Процес потрапляння в організм поживних речовин та їх перетворення  -  ….
  3. Сприйняття подразників навколишнього середовища та відповідна реакція організму на них- …
  4. Надходження речовин та енергії з довкілля та певні їх зміни в організмі - …
  5. Зміни в організмі, що призводять до збільшення розмірів і маси тіла - …
  6. Відтворення собі подібних та збільшення чисельності особин - …
  1. «Так чи ні?»

1. Всі організми побудовані з клітин. (Так)

2. Неживі тіла не мають клітинної будови. (Так)

3. Клітини рослин складаються з органічних та неорганічних речовин. (Так)

4. Організми не можуть утворювати різні органічні речовини. (Ні)

5. Білки необхідні для росту організмів як будівельний матеріал. (Так)

6. Під час хімічного розкладу ліпідів енергія не виділяється. (Ні, виділяється)

7. До білків належить глюкоза. (Ні, до вуглеводів)

8. Рослини запасають крохмаль. (Так)

9. Вуглеводи мають значення як енергетичний матеріал. (Так)

10. Збереження інформації про будову та особливості кожного організму забезпечують жири. (Ні, нуклеїнові кислоти)

11. Спадкову інформацію про ознаки організму зберігає РНК. (Ні, ДНК)

12. Усі організми залежать від навколишнього середовища. (Так)

VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Учні діляться враженнями від першого уроку, коментуючи свої очікування.

VІІ. Домашнє завдання:

  • опрацювати §2;
  • дати відповіді на запитання (с.10);
  • виконати тестові завдання 1-2 (с.10).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Завдання 1. «Плутанина». Знайти в тексті помилки, яких припустився автор і виправити

Біологія — наука про людей. Вона вивчає життя в усіх його проявах. Біологія охоплює систему біологічних наук, серед яких зоологія — наука про рослини, цитологія допомагає зрозуміти дивовижний світ тварин. Організми, які можна побачити за допомогою мікроскопа вивчає мікологія, гриби – мікробіологія, будову і життєдіяльність клітин досліджує екологія, а зв’язки різних організмів між собою і навколишнім середовищем – фізіологія.

3) «Виключення зайвого» У наведених прикладах три мають спільну ознаку, а одна — «зайва». Знайдіть у кожному рядку «білу ворону» та поясніть свій вибір.

1. Екологія, ботаніка, зоологія, землеологія

2. Дерево, кущ, гриб, квітка

3. Віруси, риби, павуки, птахи

4. Олівець, яблуко, гриб, листок

2) Завдання 1. «Плутанина». Знайти в тексті помилки, яких припустився автор і виправити

Біологія — наука про людей. Вона вивчає життя в усіх його проявах. Біологія охоплює систему біологічних наук, серед яких зоологія — наука про рослини, цитологія допомагає зрозуміти дивовижний світ тварин. Організми, які можна побачити за допомогою мікроскопа вивчає мікологія, гриби – мікробіологія, будову і життєдіяльність клітин досліджує екологія, а зв’язки різних організмів між собою і навколишнім середовищем – фізіологія.

3) «Виключення зайвого» У наведених прикладах три мають спільну ознаку, а одна — «зайва». Знайдіть у кожному рядку «білу ворону» та поясніть свій вибір.

1. Екологія, ботаніка, зоологія, землеологія

2. Дерево, кущ, гриб, квітка

3. Віруси, риби, павуки, птахи

4. Олівець, яблуко, гриб, листок

2) Завдання 1. «Плутанина». Знайти в тексті помилки, яких припустився автор і виправити

Біологія — наука про людей. Вона вивчає життя в усіх його проявах. Біологія охоплює систему біологічних наук, серед яких зоологія — наука про рослини, цитологія допомагає зрозуміти дивовижний світ тварин. Організми, які можна побачити за допомогою мікроскопа вивчає мікологія, гриби – мікробіологія, будову і життєдіяльність клітин досліджує екологія, а зв’язки різних організмів між собою і навколишнім середовищем – фізіологія.

3) «Виключення зайвого» У наведених прикладах три мають спільну ознаку, а одна — «зайва». Знайдіть у кожному рядку «білу ворону» та поясніть свій вибір.

1. Екологія, ботаніка, зоологія, землеологія

2. Дерево, кущ, гриб, квітка

3. Віруси, риби, павуки, птахи

4. Олівець, яблуко, гриб, листок

 

docx
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
1475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку