1
Тема: Оздоблення одягу
Мета уроку: навчальна: розширити знання учнів про види та способи оздоблення одягу, навчити записувати, запам’ятовувати, з’єднувати і виводити інформацію візуально, формувати вміння та навички складати інтелектуальну карту, створювати нові моделі одягу;
розвивальна: розвивати пам’ять, мислення та здібності впорядковувати інформацію великого об’єму у вигляді логічного ланцюжка фактів, планувати час;
виховна: виховувати вміння працювати в групах, почуття відповідальності за виконану частку роботи.
Дидактичні засоби: ноутбуки, планшети; програма XMind 6 (або mindmaps, або mindmanager, або spiderscribe.net), інструкційні картки «Правила створення інтелект- карт», теорітичний матеріал «Відомості про оздоблення» (або Климук Л.В. Технологія виготовлення швейних виробів: Навч. посібник для учнів 8-9 кл.- К.: Освіта, 1998), каталоги та журнали мод.
Обладнання, інструменти та матеріали: зошит або аркуш паперу А4, ручка, кольорові олівці, шаблон сарафану.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, образотворче мистецтво, українська мова.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Здавна, коли людина тільки починала виготовляти одяг, вона прагнула бути індивідуальною, підкреслювати свій характер, інтерес. Одяг відображав статок людини. І вже з XVII- XVIII столітті оздоблення одягу займало більшу частину часу, ніж саме пошиття.
Ми завжди бажаємо носити особливий одяг, щоб він відрізнявся від одягу інших людей. Як це зробити? В цьому нам допоможуть знання про оздоблення одягу.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Інтелект- карта, або карта мислення (mind-maps) - це відображення на папері ефективного способу думати, запам'ятовувати, згадувати, вирішувати творчі завдання, а також можливість уявити та наочно висловити свої внутрішні процеси обробки інформації, вносити до них зміни, удосконалювати. Іноді термін може перекладатися як «карта розуму», «мапа думок», «інтелект-карта», «карта пам'яті» або «ментальна карта».
«Метод Джигсо» (Jigsaw): учні є експертами по якійсь частині матеріалу, що вивчається, потім навчають інших членів своєї кооперативної групи. Учні-експерти можуть отримувати інформацію з книг, бесід з іншими учнями, роботи з наочним матеріалом і комп'ютером.
Учні об’єднуються у 4 групи. Кожна група отримує частину теоритичного матеріалу (додаток ), посібник Климук Л.В. на с 122-134, каталоги та журнали мод, які опрацьовують, аналізують і складають «інтелект-карту», користуючись інструкційною карткою «Правила створення інтелект- карт» (додаток 2) та комп’ютерною програмою XMind 6 (або mindmaps, або mindmanager, або spiderscribe.net) або кольоровими олівцями та аркушем папіру А4.
Методичні поради: щоб учні швидше зорієнтувалися, як об’єднуватися в нові групи, перед початком роботи на столи розкласти по 4 кольорові смужки паперу (червоний, жовтий, зелений, синій),кожен учень обирає собі одну зі смужок. Виконавши завдання, школярі повинні перейти до інших столів таким чином: за перший стіл сідають учні, які мають червоні смужки, за другий – ті, що мають жовті смужки, за третій – зелені, а за четвертий – сині.
Тематика робіт:
1 група: Види оздоблення одягу.
2 група: Декоративні способи оздоблення одягу.
3 група: Утилітарний спосіб оздоблення одягу.
4 група: Застосування оздоблення в залежності від статі.
Після опрацювання теоретичного матеріалу учні кожної групи стають «експертами» своєї частини матеріалу, мають свою інтелект-карту (додаток 3). Далі учні переходять в інші групи так, щоб кожна група мала по 1 «експерту» з різними частинами теоретичних знань.
Тепер по черзі кожний «експерт» знайомить членів нової групи з тим матеріалом, який опрацював. Потім учні повертаються в свою первинну групу, і, маючи повні теоретичні загальні відомості про оздоблення одягу, складають розширену інтелект-карту. (Якщо клас працював на папері, то з метою економії часу цю інтелект- карту можна скласти на дошці: в центрі записується словосполучення «Оздоблення одягу», малюються 4 стрілки крейдою різних кольорів, і до кожної стрілки прикріплюється інтелект-карти кожної групи учнів. Додаток 4).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Учні по черзі ставлять один одному питання за вивченим матеріалом. У цій грі можна задіяти невеликий яскравий м’яч (таким чином гра синтезує процес навчання та фізкультхвилинку). Учень промовляє питання і кидає м’яч іншому учню.
Передбачувані питання:
Слово вчителя:
Створенням нових видів одягу займаються дизайнери, художники –модельєри. У процесі створення нових моделей одягу широко використовують різні види оздоблення, які по праву можна вважати роботою дизайнера.
Одяг, оздоблений модними, красивими елементами, не тільки виявляє індивідуальність, а й свідчить про майстерність його власника.
Інструменти та матеріали: зошит, кольорові олівці, шаблон основи дитячого сарафана.
Завдання: створити художній ескіз сарафана з оздобленням.
1 група: Святковий демісезонний сарафан.
2 група: Сарафан, як частина комплекту шкільної форми.
3 група: Святковий літній сарафан.
4 група: Повсякденний літній сарафан.
Представники груп демонструють свій ескіз та обґрунтовують вибір оздоблення. Учні інших груп можуть задавати навідні питання.
VIІ. Підсумок уроку
Бесіда:
1.Що нового дізналися на уроці?
2. Чи виникли труднощі під час виконання завдань? Які саме?
Додаток 1
Теоретичний матеріал
1 група: Види оздоблення одягу.
Оздоблення поділяють на оздоблення спортивного, романтичного та гостро сучасного характеру.
Оздоблення спортивного характеру прості за формою та виготовленням. Це можуть бути різні ґудзики, пряжки, шнурівки, емблеми, тасьма, пояси, аплікації найчастіше використовуються в повсякденному одязі.
Оздоблення романтичного характеру застосовуються у святковому одязі. Це різні жабо, кокіл`є, волани, вишивка, буфи, коміри, манжети складних форм, оздоблені рюшем або мереживом.
Гостросучасним оздобленням вважають защипи, буфи, плісе, гофре, нові форми застібок, комірів.
2 група: Декоративні способи оздоблення одягу.
Оздоблення може бути постійним і зйомним, тобто тимчасовим. Постійним оздобленням вважають ґудзики, вишивки, канти, бейки, рюші, плісе, гофре, складки, аплікації.
Тимчасове оздоблення – краватки, пояси, коміри, манжети, вставки, декоративні квіти, шарфи тощо. Ними можна у будь – який час доповнити костюм або зняти, замінити на інше. Зйомні оздоблення роблять той чи інший костюм багатофункціональним. Так, сукня темного кольору напівприталеного силуету з шкіряним поясом має повсякденне призначення, а також її доповнити шарфом або хустинкою, гарно задрапованою на шиї, або вишитим білим комірцем, то в такій сукні можна йти і в кіно, і на день народження подруги, і на виставку.
3 група: Утилітарний спосіб оздоблення одягу.
Оздоблення, крім декоративного та естетичного призначення, має ще й утилітарне. Так, гарні ґудзики на блузці одночасно є й застібкою, й оздобленням. Мережки на літньому одязі є не лише прикрасою, але й одночасно створюють повітропроникність, сприятливий мікроклімат для тіла. Комір з хутра не лише оздоблює зимове пальто, але й захищає від холоду.
Оздоблення може бути стійким, підкреслювати призначення одягу, його зручність в експлуатації (фартух для домашньої роботи з великими накладними кишенями, оздоблений кантом, бейкою, тасьмою ) або святковість, вишуканість (складна вишивка бісером на сукні ) тощо.
4 група: Застосування оздоблення в залежності від статі.
Розподіл оздоблення одягу в групи: чоловік, жінка, дитина.
Оздоблення: ґудзик, пряжка, шнур, емблема, тасьма, пояс, аплікація, сутаж, жабо, кокіл`є, волан, вишивка, буфи, комір, рюша, мереживо, защипи, плісе, гофре, нові форми застібок, кант, бейка, тасьма, помпон, китиця, штучна квітка.
Додаток 2
Правила створення інтелект- карт
Довжина гілки приблизно дорівнює довжині слова.
Використовуйте шрифт різного розміру, об'ємні букви тощо.
стрілки.
Додаток 3
Приклади інтелект-карт
1 група: Види оздоблення одягу.
2 група: Декоративні способи оздоблення одягу.
3 група: Утилітарний спосіб оздоблення одягу.
4 група: Застосування оздоблення в залежності від статі.
Додаток 4
Загальна інтелект-карта