І.Організаційно - підготовчий етап
1. Розробка технічного завдання
1.1 Призначення проектованого виробу
Я рідний край та мову соловʼїну
У вишивку свою вплела, в нитки.
Я прославляю рідну Україну,
Яскраві вишиваючи квітки.
Історія народної вишивки в Україні іде коренями в глибину століть. Дані археологічних розкопок і свідчення мандрівників і літописців підтверджують, що вишивання як вид мистецтва в Україні існує з незапам'ятних часів. Вишивкою, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів.
Вишиванням здавна займалися жінки, що з покоління в покоління передавали саме типові, саме яскраві зразки орнаменту, кольору, технікові вишивання. Вишивки, передаючи характерні ознаки місцевості, відрізняються один від одного орнаментом, технікою виконання і гамою квітів. У далекій давнині основні мотиви вишивки відображали елементи символіки різних древніх культів. Протягом багатьох століть безпосередній конкретний зміст символів на вишивках губився, але традиції їхнього використання не зникли. За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тварини).
Геометричні (абстрактні) орнаменти властиві всієї слов'янської міфології. Вони дуже прості: кружечки, трикутники, ромби, зиґзаґи, лінії, хрести (прості і подвійні). Важко судити, яке зміст вкладався в ці символи раніш. Сьогодні на їх основі в народній вишивці широко використовуються такі мотиви, як «баранячі роги», «кучері», «кудрявці», «гребінці» і ін. В орнаменті вишивок зустрічається мотив «кривульки», або «нескінченник», відомого ще з часів трипільської культури, тобто він з'явився значно раніш, ніж знаменитий грецький меандр. Відомий візерунок «рожи» (зірочки, розетки) являє собою перехід від геометричного до рослинного орнаменту. Іноді він нагадує зображення сонця і сонячних променів.
В основі рослинного орнаменту лежить прагнення принести у вишивку красу природи. Навіть гранично умовні візерунки виникли в результаті спостереження реально існуючих у природі форм. В українській вишивці часто використовуються такі мотиви, як «виноград», «хміль», «дубові листи», «барвінок» і ін. Деякі з них несуть на собі відображення древніх символічних уявлень народу. Так, мотив «барвінку» є символом нев'янучого життя, візерунок «яблучне коло», розділений на чотири сектори, з вишиванням протилежних частин в одному кольорі - символом любові. У сучасній вишивці зустрічається і древній символ «дерево життя», зображуваний переважно стилізовано у формі листів і гілок.
У вишивках зооморфних (тварин) орнаментів зображуються: кінь, заєць, риба, жаби; із птахів - півень, сова, голуб, зозуля; з комах - муха, метелик, павук, летучі жуки. У багатьох випадках зооморфні орнаменти є своєрідній, властивій даній вишивальниці, зображеннями, у яких відбиває її індивідуальне бачення візерунка. У подібних орнаментах виступають у різноманітних, часто вигадливих сплетеннях (однак зі збереженням традиційних вимог до композиції) заячі і вовчі зуби, воляче око, луска коропа, баранячі роги й ін.
Вирішальний вплив на характер орнаментальних мотивів мають різноманітні вишивальні шви, так називані «техніки», яких на Україні відомо біля ста. Окремі вишивальні шви характерні для тих або інших етнографічних районів України, а деякі зустрічаються також у білоруській і російській вишивках.
У південних областях України техніка вишивки має багато загального з устояними формами центральних районів, однак їй властиві і цілком своєрідні поліхромні орнаменти, виконувані напівхрестиком або хрестиком.
Вишивка - один з масових і найбільш улюблених видів народного мистецтва. Вона є складовою частиною народного костюма, активно використовується в сучасному одязі, надаючи йому своєрідності і неповторності. Вишиті вироби органічно увійшли до побуту людей, прикрасили сучасний інтер'єр.
1.2. Вимоги до конструкції виробу
Вишивка є одним з найулюбленіших і поширеніших видів рукоділля. За старих часів на Русі всі жінки володіли ці мистецтвом. Вишивка була пов'язана із стародавніми звичаями і обрядами російського селянства. За допомогою голки і різних ниток російські жінки перетворювали просту тканину на витвір мистецтва.
Вимоги композиційної побудови орнаменту для вишивання:
1.3. Вимоги до матеріалів
Для вишивання роботи необхідно:
1. Малюнок і схема вишивки;
2. Вишивальне полотно розміром 20х40 см;
3. Вишивальні нитки (10 кольорів).
Інструменти
1. Голки для вишивання;
2. Ножиці.
Організація робочого місця
Вишивати потрібно за столом. Робоче місце має добре освітлюватись. На робочому столі не повинно бути зайві предмети.
Експлуатаційні вимоги:
1.4. Розробка технічної пропозиції
Картина вишита косим хрестиком. На основі вивчення традицій і досвіду старих майстрів творчі колективи художніх промислів створюють декоративні вироби, які відповідають естетичним вимогам сучасного мистецтва. Сучасна вишивка може бути використана для прикраси дитячого і жіночого одягу, а також побутових речей: завіс на вікна, серветок, наволочок на диванні подушки, килимків і панно, рушників, фартухів, сумок, сувенірів і ін. Отже, вишивка - це мистецтво прикраси тканини або трикотажу стьобаннями, які збагачують її поверхню і підкреслюють красу. Протягом століть вишивальниці експериментували з відповідними матеріалами, розвиваючи і удосконалюючи своє мистецтво, черпаючи натхнення на навколишньому їх світі, в мистецтві, в орнаментах інших часів і культур. Вишивку використовували для багатьох цілей: щоб увічнити пам'ять про події приватного або суспільного життя, для виразу різного роду політичних або духовних ідей, щоб продемонструвати статус, розповісти яку-небудь історію або прославити красу миру природи.
1.5 Аналіз зразків аналогів
Зразок №1 Зразок №2 Зразок №3
Критерії аналізу |
№1 |
№2 |
№3 |
1. Особливості композиційної будови орнаментів |
+ |
+ |
+ |
2. Естетичність |
+ |
+ |
+ |
3. Оригінальність |
+ |
+ |
+ |
4. Поєднання техніки виконання |
+ |
+ |
+ |
5. Практичність |
+ |
+ |
+ |
Всі розглянуті зразки відповідають призначенню та вимогам композиційної будови орнаменту.
Для проектування я обираю зразок № 1.
Виріб приймається виразно, вся композиція легка і яскрава, може використовуватися як подарунок, для надання інтер’єру естетичного вигляду.
ІІ. Конструкторський етап
Ескізне проектування
Вишита картинка призначена для оздоблення будинку, для надання йому естетичного вигляду, як елемент інтер’єру.
Для виготовлення виробу необхідні матеріали:
Види з’єднань деталей відсутні.
Види обробки деталей – полотно розкроюється ножицями, малюнок вишиваємо по рахунку ниток, проводимо ВТО праскою.
назва матеріалів |
одиниця виміру |
кількість |
ціна за 1 вим. в грн.. |
вартість витрат |
тканина |
м.кв. |
0.35 х 0.20 |
50 грв. |
3.50 грв |
нитки |
моток |
7 |
0.30 грв. |
2.10 грв. |
голка |
1 |
1 |
0.50 грв. |
0.50 грв. |
Всього 6.10 грн.
2.4. Витрати на електроенергію
У матеріальні затрати входить також витрата електроенергії. Вона включає волого – теплову обробку електропраскою.
Вартість витрат на електроенергію під час ВТО виробу:
1кВт/год • 0.24 грн. • 15 хв. = 3.60 грн.
2.5. Розрахунок витрат на оплату праці
Оплата за роботу (прирівнюємо до праці вишивальниці ) складає 1.50 грн/год. На виготовлення витрачено 10 годин, вартість роботи оцінюється 15 грн.
2.6. Визначення амортизаційних відрахувань на інструменти і обладнання.
Амортизаційні відрахування за використання ножиць, пялець, голок за 10 годин роботи становить 0,7 грн.
2.7. Визначення загальної собівартості виготовлення виробу.
Собівартість виробу = 6,10+0,50+3,60+15+0,70 = 26 грн.
2.7. Екологічне обґрунтування проекту
- забруднення навколишнього середовища при виробництві – відсутнє;
- можливість використання відходів виробництва – безвідхідне;
- даний виріб безпечний для здоров’я людини: матеріали не виділяють шкідливі летучі речовини;
- при контакті з тканиною у людини не виникає алергічних реакцій;
- виріб не електризується.
ІІІ. Технологічний етап
Виготовлення виробу
3.1. Розкроювання тканини за викрійкою.
3.2. Розміщення орнаментів на тканині.
3.3. Оздоблення виробу вишивкою. Технологія виконання рахункових технік.
Косий хрестик. Варіанти виконання.
3.4. Прання і ВТО виробу.
- приготувати теплий розчин прального засобу ( без вибілювачів );
- прати обережно;
- випрані вироби опускати у чисту теплу воду, полоскати, віджимати;
- покласти в холодну воду с оцтом (1ч. ложка оцту на склянку води);
- вишивку прасують з вивороту уздовж нитки основи.
ІV. Заключний етап
Критерії оцінки проекту
4.1. Технологічні критерії:
- тканина довговічна, витрати мінімальні;
- технологія вишивання дотримана, складність і об’єм – середня;
- доцільність виробу використовується за при значністю.
4.2. Естетичні критерії :
- правильно підібрана кольорова гама;
- виріб сприймається виразно, вносить в інтер’єр елементи сучасного колориту.
4.3. Економічні маркетингові критерії:
- виріб користується попитом на ринку;
- середня собівартість проекту, високий рівень продажної ціни;
- доцільний вид реклами – виставки, художні салони і ярмарки.
ВИСНОВОК
Порівнюючи собівартість виробу, створеного власноруч із ціною аналога придбаного у торгівельній мережі, очевидна суттєва економія коштів. Виготовляючи вироби власними руками, існує можливість врахувати не тільки дизайнерські модні тенденції, а і власні побажання. У такому випадку є реальна можливість створити щось своє, неповторне, і що саме головне, в одиночному екземплярі.