Тема. Погода взимку. Природні явища: ожеледь, хуртовина, іній.
Мета: розширити знання учнів при зимові природні явища, формувати уявлення про істотні ознаки зими в живій та неживій природі; розвивати спостережливість, творчі здібності дітей, мовлення, уяву, виховувати почуття прекрасного, створювати красу власноруч.
Перебіг уроку
І. Організація класу(тихо лунає музика)
- Запрошую вас на прогулянку у зимовий ліс і сподіваюсь, що ви отримаєте велике задоволення і гарний настрій.
- А що ви чуєте?
Який у вас настрій? (веселий, святковий, бадьорий)
- З якою порою року ви її асоціюєте? (зимою) Чому?
Зимонька – зима наблизилася до нас непомітно, і ось вже настали перші зимові деньки.
Я вас запрошую на прогулянку до зимового лісу. Тож сідайте зручненько у зимові сани, пильненько роздивляйтеся по сторонах, запам’ятовуйте кого і що бачили, щоб нічого цікавого не пропустили.
(Показ презентації до 9 слайда)
-
Наші коні втомилися і зупинилися, а я хочу перевірити, чи уважні ви були під час прогулянки:
-
Які дерева вам зустрічалися? Що відбувається з деревами взимку? (у стані спокою)
-
Кого із тварин зустріли? (лисицю, зайця, вовка)
-
Яке хутро було у зайця? Чому?
-
Що робила лисичка? Чи не холодно їй було пірнати у холодний сніг? Чому?
-
Чому ми не побачили ведмедя, їжака та борсука? (вони сплять)
-
Кого із пернатих ви побачили? Вони осілі чи прилетіли до нас на зиму? Хто ще із птахів прилітає?
-
А який птах не боїться морозу і висиджує своїх пташенят навіть у сорокаградусний мороз (шишкар).
-
Яке природне явище ви спостерігали? (снігопад)
-
Оберіть природні явища та ознаки, які характерні для зими: слайд 10
-
падолист
-
повінь
-
рослини в стані спокою
-
накопичення запасів жиру
-
приліт снігурів та омелюхів
-
достигання плодів і насіння
-
сокорух
-
снігопад
-
короткі дні і довгі ночі
-
водойми вкриті льодом
-
сонце низько над горизонтом.
-
Які природні явища не характерні для зими?
-
Яким порам року вони належать? Якою є сьогодні погода?
Виступ «синоптика».
-
Про яку пору року йде мова? Так що ж таке зима? зима – це шлях природи від осені до весни.
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати з вами зимові природні явища в неживій природі. Домашнім завданням – вам треба було скласти. Зима – це гарно. Зима – це погано.
-
І підготуватися до дебатів. Пам’ятайте, що на дебатах ви повинні висловлюватися по черзі, поважати свого апонента, не перебивати та поважати його думку. Тож запрошую всіх на дебати…
Підсумок: то чи погоджуєтеся ви, що зима - не лише красива і чарівна пора року, але ще й необхідна і важлива для природи.
-
Коні наші перепочили, то ж ми повертаємося додому. (Звучить музика) слайд 11
-
Погляньте, будь ласка, що це відбувається? (Завірюха) слайд 12
-
Що означає це слово? (природне явище – це сніг із вітром)
-
Як ще можна назвати завірюху? (заметіль, віхола, хуртовина, хуга, хурделиця)
-
Яку небезпеку несе хуртовина? (заметає дороги, цілі села, приносить незручності людям похилого віку, та тим які виїжджають)
-
завірюха це справжнє явище, реальне, а я пропоную скласти казкову історію про завірюху. слайд 13
-
То ж долучайтеся до роботи…
-
Складаємо казку.
-
Ми майже приїхали, але що це з дорогою, вона ніби вкрита склом. як називається це явище? Це ожеледь або говорять ще ожеледиця. слайд 14
-
Як ви думаєте, чи може вона нести небезпеку? Яку?
-
Пропоную вам скласти пам’ятку дій «Обережно, ожеледиця» (Діти викладають алгоритм)
-
Ось ми і повернулися, наші коні втомилися, а ми раді та задоволені. Як же чудово у зимовому лісі – зверніть увагу на дерева – хто це їх посріблив? (іній)
-
Хто з вас знає що таке іній?
Іній - це тонкий шар крижинок, який утворюється з водяної пари. Це вода у твердому стані.
-
Тож пропоную перевтілитися у художників і створити цю красу на деревах.
-
Фіз. хвилинка
-
Щоб не змерзнути зимою
-
Треба зараз нам з тобою
-
Ніжками потупотіти,
-
Головою покрутити,
-
Вперед-назад пострибати,
-
У долоньки поплескати.
-
Ми присіли, підвелися –
-
Ось уже і нагрілися!
Практична робота учнів
Виставка дитячих робіт
Рефлексія.
-
З якими явищами ви познайомилися?
-
Які нові знання понесете додому?
-
Які правила поведінки під час ожеледі запам’ятали?
Діти, поки ви працювали , то навіть не помітили, як хуртовина побувала у нас у класі і залишила нам останні сніжинки, на яких є поради і побажання для вас. Адже вона була з нами на уроці і слухала, як ви висловлювались, міркували.
Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.
-
Будьте спостережливими, дружіть з природою.
-
Намагайтесь висловлюватися зрозуміло, зв’язно.