Мета: розширити та узагальнити знання учнів про дотримання правил культурної поведінки гостинних господарів та поведінки в гостях, формувати навички культурної поведінки за столом, вміння визначити проблеми та розв'язувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислухати співрозмовника, користуватись довідковими джерелами інформації;
розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет;
виховувати свідоме, шанобливе ставлення до національних, загальнолюдських цінностей: доброти, взаємоповаги, гостинності, впевненість у своїх силах; викликати інтерес до предмета, що вивчається
Тема: Правила гостинності
Мета: розширити та узагальнити знання учнів про дотримання правил культурної поведінки гостинних господарів та поведінки в гостях, формувати навички культурної поведінки за столом, вміння визначити проблеми та розв’язувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислухати співрозмовника, користуватись довідковими джерелами інформації;
розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет;
виховувати свідоме, шанобливе ставлення до національних, загальнолюдських цінностей: доброти, взаємоповаги, гостинності, впевненість у своїх силах; викликати інтерес до предмета, що вивчається.
Обладнання: українська хата, повітряна кулька, білети, тести, прислів’я, предмети хатні, ілюстрація лелеки, пір’я у конверті, українські страви, вправа «Трям», тема уроку, 22 кульки, мікрофон, назви зупинок, рушник, хліб, сіль, солоне тісто, серветки, ілюстрація лицарів, спис, меч, кольорові олівці, 2 ватмани, маркери.
Музика: Поплавський: «Село», «Варенички», «Україна»; шум моря
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Результат діяльності: оформлення кожним учнем індивідуального дослідницько-творчого проекту «Гостинність. Правили поведінки в гостях».
Хід уроку:
І Організація класу
1. Створення психологічного настрою «скринька гарного настрою»
Діти стоять обличчям один до одного, взявшись за руки.
Давайте усмішки всім дарувати –
друзям і вчительці, мамі і татові
хай радість злітає у небо, як птах,
і добрі слова хай бринять на вустах.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Я із гуми надувна
як повітря легка
міцно мотузок тримай
ти мене не відпускай. (Повітряна кулька)
ІІІ Робота над новим матеріалом
Ніхто цих правил з голови не вигадував. Вони з’явилися в народі поступово і виникли аж ніяк не випадково.
Років із 100 тому жити було набагато небезпечніше, ніж тепер. Дорогами блукали, шукаючи здобичі бездомні вовки, у лісах ховалися ватаги розбійників. Та й у будь-якій суперечці так і дивись, що дістанеш від грізного супротивника удар списом або мечем. Люди завжди ходили озброєні. А ідучи з дому в далеку дорогу, одягали на себе кольчугу, важкі лати, голову ховали під залізним шоломом.
Але ось на шляху дім, де живе добра людина. Переступаючи поріг, мандрівний лицар знімає шолом і несе його в руці. «Я тебе не боюся, -» говорить він цим жестом господареві. Бачиш моя голова відкрита. «Я тобі довіряю. Ти хороша людина, не грабіжник і не зрадник. Зненацька не нападеш». Ці суворі часи давно минули. У будь-який дім нині люди заходять без усяких побоювань. Але звичай знімати шапку, коли заходиш до кімнати лишився. Лишився тому, що це гарний звичай. Знімаючи шапку, ти показуєш господарям, що поважаєш дім, у який зайшов.
(Отримують білети в подорож за поведінку, гарний настрій)
(Ліплення вареників із солоного тіста).
Походження слова «гість»
ІІ зупинка «Гість у дім, радість у нім» (Довідкове бюро)
Творча група дітей підготувала правила поведінки…
Приходь вчасно. Не входь у будинок, не постукавши. Якщо прийшов не один, не проходь першим, пропусти вперед дорослого, дівчинку. Привітайтеся. Не чекай, щоб тебе розважали, прагни розвеселити інших. не показуй іншим свій поганий настрій. Будь акуратно одягненим, причесаним.
Будь готовий до приїзду гостей. Надінь щось нарядне, але скромне. Будь рівний і уважний зі всіма, будь доброзичливим, навіть, якщо чийсь учинок тобі не до душі. Якщо хтось припустився помилки (наприклад, пролив чай), постарайся цього не помітити або тактовно виправ. Умій бачити всіх гостей і надавати їм увагу. Розверни подарунок і подякуй за нього (навіть, якщо він тобі не дуже сподобався), якщо подарували цукерки – пригости оточуючих.
За стіл сідаємо на запрошення господаря чи господині. Пам’ятай, що ти за столом не один. Пригости спочатку сусідів по столу, а потім візьми їжу сам. Не відкушуй відразу великий шматок, не розмовляй з повним ротом. Старайся їсти беззвучно, не їж ложкою те, що слід їсти виделкою. Коли п’єш чай, не залишай ложку в склянці (чашці), вона може перекинути склянку. Поклади собі в тарілку стільки їжі, скільки можеш їсти (це стосується і хліба). Якщо тобі не сподобалася якась страва можеш не їсти, але не повідомляй про це.
Пам’ятай: не дорогий подарунок, дорога увага. Подарунок треба готувати по секрету. Постарайся пригадати, що любить твій товариш, що він хоче особливо мати і, по можливості, подаруй. Краще всього зробити подарунок своїми руками. Подарунок, на який витрачено багато грошей – не твій подарунок. Не хвалися, якої праці коштував тобі цей подарунок і не згадуй «Я тобі це подарував». Підносячи подарунок, скажи добрі слова.
ІІІ зупинка «Відпочивальна»
«Добрим бути просто чи не просто?»
Не залежить це від зросту
(Присісти - встати)
і дитина робить добру справу
як не кине друга на поталу
(потиснути один одному руки)
як людей полюбиш, пошануєш,
силу для добра в душі відчуєш
(Підняти руки і опустити до плечей)
і закрутиться земля скоріше,
якщо разом станемо добріше
(зробити оберти навколо себе)
Доброта з роками не старіє,
доброта від холоду зігріє.
(присісти, встати)
І якщо вона як сонце світить,
то радіють і дорослі й діти
(стрибки на місці)
ІV зупинка «Ми гостинні господарі»
І ряд творча група
ІІ ряд творча група
ІІІ ряд творча група
Скласти прислів’я із розсипаних слів: пояснити його значення.
V зупинка «Місто навпаки»
1. Слухання Г. Бойко «Некультурні хазяї»
Із хатини по сніжку
хлопчики вертались,
а товариш запитав:
- Як вам гостювалось?
- Та нічого, все як слід…
- Тільки бачиш друже,
в тому домі хазяї некультурні дуже
просто нехороші, -
у прихожій не зняли з нас вони калоші!
Навіть з наших кожушин
снігу не струсили…
То ми так, як увійшли і до столу сіли.
Гості – 5
Гостинність – 11
Гостювання - ? (10- кількість букв у слові)
Ці милозвучні слова походять від одного кореня. Відгадайте, що потрібно поставити замість знака питання.
Гостина
Ой як хороше ходити
В гості до сестри Хариті
В неї вдома можна дітям
Виробляти все на світі –
Бігать, падати, кричати,
Верещати і пищати,
Ще й боркатися, стрибати,
з коридору до кімнати.
А тоді – ховатись в шафі
Веселитись на балконі
І гойдатись на плафоні
Хвацько лазити під стіл
Розсипати цукор, сіль,
можна їсти до схочу
просто з банок селичу.
Я б хотіла кожну днину
До Хариті у гостину
Тільки що, коли Харитя
В гості теж почне ходити?
- Яких правил треба дотримуватися?
ІV Закріплення нового матеріалу
1. Робота з підручником
с. 35-40
а) словникова робота
б) самостійне читання казки
- Чому вчить казка?
в) тести
1. Як пропонує їсти сало Пан Коцький?
а) покласти на ковбасу;
б) поклавши на картоплю;
в) поклавши на хліб;
2. Скільки гостей пропонує запросити герой:
а) не більше одного;
б) не менше трьох;
в) п’ять;
3) Як запропонував Пан Коцький відпочити Черепашкам Ніндзя:
а) попрацювати мечами на косовиці;
б) дивлячись телевізор;
в) прихопивши піцу;
4. Як пропонує наш герой продавати чай:
а) з цукром;
б) буз цукру;
в) без заварки;
5. Які страви пропонує приготувати Пан Коцький гостям:
а) рибу;
б) сметану;
в) їх улюблені.
2. Робота у зошитах с.13
V Підсумок уроку
1. Бесіда
- Щоб наша повітряна кулька сіла потрібно відповісти на запитання.
- Що нового відкрили для себе?
- Який вид роботи найбільше сподобався?
2. Рефлексія уроку. Гра «Криголами»
- То яким же повинен бути добрий господар?
Г – гостинний
О – охайний
С - скромний
П – привітний
О – організований
Д – доброзичливий
А – артистичний
Р – розумний.
- Діти дістають маленькі серця, на яких написано слова, що називають найкращі людські риси господаря та гостя: доброта, чемність, гостинність, щедрість, справедливість, любов, милосердя, дружба.
- Я сподіваюся, що ці почуття у ваших серцях житимуть завжди, а ви завжди будете прислухатися до внутрішнього голосу свого серця.
- А на згадку про наш урок я дарую вам кульки.
- А яка ж гостина без частування? Що хата має, тим і приймає. (Вчитель пригощає дітей та гостей)
Додаткові завдання:
Полічи і запиши, скільки у тебе вийшло «+»