Тема: Правила гостинності

Про матеріал

Мета: розширити та узагальнити знання учнів про дотримання правил культурної поведінки гостинних господарів та поведінки в гостях, формувати навички культурної поведінки за столом, вміння визначити проблеми та розв'язувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислухати співрозмовника, користуватись довідковими джерелами інформації;

розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет;

виховувати свідоме, шанобливе ставлення до національних, загальнолюдських цінностей: доброти, взаємоповаги, гостинності, впевненість у своїх силах; викликати інтерес до предмета, що вивчається
Перегляд файлу

 

Тема: Правила гостинності

Мета: розширити та узагальнити знання учнів про дотримання правил культурної поведінки гостинних господарів та поведінки в гостях, формувати навички культурної поведінки за столом, вміння визначити проблеми та розв’язувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислухати співрозмовника, користуватись довідковими джерелами інформації;

розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет;

виховувати свідоме, шанобливе ставлення до національних, загальнолюдських цінностей: доброти, взаємоповаги, гостинності, впевненість у своїх силах; викликати  інтерес до предмета, що вивчається.

Обладнання: українська хата, повітряна кулька, білети, тести, прислів’я, предмети хатні, ілюстрація лелеки, пір’я у конверті, українські страви,   вправа «Трям», тема уроку, 22 кульки, мікрофон, назви зупинок, рушник, хліб, сіль, солоне тісто, серветки, ілюстрація лицарів, спис, меч, кольорові олівці, 2 ватмани, маркери.

Музика: Поплавський: «Село», «Варенички», «Україна»; шум моря

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Результат діяльності: оформлення кожним учнем індивідуального дослідницько-творчого проекту «Гостинність. Правили поведінки в гостях».

 

Хід уроку:

 

І Організація класу

1. Створення психологічного настрою «скринька гарного настрою»

Діти стоять обличчям один до одного, взявшись за руки.

Давайте усмішки всім дарувати –

друзям і вчительці, мамі і татові

хай радість злітає у небо, як птах,

і добрі слова хай бринять на вустах.

  • Привітайте гостей посмішкою.
  • Усміхніться один одному.
  • Подаруйте свої усмішки мені.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Визначення очікувань
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Як ви всі маєте працювати, щоб ваші очікування здійснилися?
  •      Сьогодні у нас незвичайний урок, ми відправляємось у подорож, а на чому будемо подорожувати ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:

Я із гуми надувна

як повітря легка

міцно мотузок тримай

ти мене не відпускай. (Повітряна кулька)

  •      У подорож ми візьмемо фотоапарат, гарний настрій, знання, хорошу поведінку.

ІІІ Робота над новим матеріалом

  1.     Повідомлення теми та мети уроку
  •      Отже ми з вами вивчали, як потрібно вести себе в гостях, а тема нашого сьогоднішнього уроку: «Правила гостинності». Епіграфом уроку є слова Т. Рузвельта: «Найголовніша формула успіху – вміння спілкуватися з людьми».
  •      Звідки ж взялись різні правила гостинності?

        Ніхто цих правил з голови не вигадував. Вони з’явилися в народі поступово і виникли аж ніяк не випадково.

       Років із 100 тому жити було набагато небезпечніше, ніж тепер. Дорогами блукали, шукаючи здобичі бездомні вовки, у лісах ховалися ватаги розбійників. Та й у будь-якій суперечці так і дивись, що дістанеш від грізного супротивника удар списом або мечем. Люди завжди ходили озброєні. А ідучи з дому в далеку дорогу, одягали на себе кольчугу, важкі лати, голову ховали під залізним шоломом.

        Але ось  на шляху дім, де живе добра людина. Переступаючи поріг, мандрівний лицар знімає шолом і несе його в руці. «Я тебе не боюся, -» говорить він цим жестом господареві. Бачиш моя голова відкрита. «Я тобі довіряю. Ти хороша людина, не грабіжник і не зрадник. Зненацька не нападеш». Ці суворі часи давно минули. У будь-який дім нині люди заходять без усяких побоювань. Але звичай знімати шапку, коли заходиш до кімнати лишився. Лишився тому, що це гарний звичай. Знімаючи шапку, ти показуєш господарям, що поважаєш дім,  у який зайшов.

(Отримують білети в подорож за поведінку, гарний настрій)

  • Слідкувати за напрямком буду я. І зупинка «Українська хата»
  1. Розповідь з елементами бесіди
  •      Ласкаво просимо дорогих гостей у нашій оселі. В народі кажуть «Гість у дім – радість з ним». (Під пісню Поплавського «Село» вчитель проносить скриньку, а діти за допомогою органів нюху відгадують, що там)
  •      Так, правильно, там був шматочок хліба. Хлібом та сіллю на вишитому рушникові зустрічають гостей. Хліб – символ сонця, тож нехай у ваших серцях будуть теплі стосунки між людьми, однокласниками…
  •      Українські звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір’я, обов’язково хоча б на хвилиночку вступив до хати. Гостя садили на найкраще місце, запрошували до столу.
  •      Які квіти росли біля хати?
  •      На які частини ділилася хата?
  •      Що в ній було розташовано?  (піч, покут, стіл…)
  •      Які найулюбленіші страви українців?

(Ліплення вареників із солоного тіста).

  •       Поки ми ліпили вареники, на дах сіли лелеки.
  •       Що ви знаєте, про цього птаха?
  •       Коли птахи сідали, скинули по пір’ячку. (Діти дістають пір’я, гладять по руці, щоці) 
  •       Які виникли почуття? (лоскотно). Отже, з почуттям ласки приймайте гостей!

Походження слова «гість»

  • Цікаво, що слово гість дуже давнє. А ще цікавіше, що колись від гостя очікували лиха. І ось чому: праслов’янське слово гість споріднене з готським gasts, що означало чужинець, чужоземець, а в латинській мові hotstis – ворожий чужоземець, ворог. Отже, первинне значення слова попереджало людей про лихо. У Київській Русі гостями називали чужинських купців, а дороги, якими вони прибували – гостинцями, та й подарунки від них були гостинцями.
  •      Діти, а як ви думаєте, для чого люди ходять один до одного в гості?

ІІ зупинка «Гість у дім, радість у нім» (Довідкове бюро)

Творча група дітей підготувала правила поведінки…

  1. Правила для гостей

Приходь вчасно. Не входь у будинок, не постукавши. Якщо прийшов не один, не проходь першим, пропусти вперед дорослого, дівчинку. Привітайтеся. Не чекай, щоб тебе розважали, прагни розвеселити інших. не показуй іншим свій поганий настрій. Будь акуратно одягненим, причесаним.

  1. Правила для господаря, господині

Будь готовий до приїзду гостей. Надінь щось нарядне, але скромне. Будь рівний і  уважний зі всіма, будь доброзичливим, навіть, якщо  чийсь учинок тобі не до душі. Якщо хтось припустився помилки (наприклад, пролив чай), постарайся цього не помітити або тактовно виправ. Умій бачити всіх гостей і надавати їм увагу. Розверни подарунок і подякуй за нього (навіть, якщо він тобі не дуже сподобався), якщо подарували цукерки – пригости оточуючих.

  1. Правила поведінки за столом.

За стіл сідаємо на запрошення господаря чи господині. Пам’ятай, що ти за столом не один. Пригости спочатку сусідів по столу, а потім візьми їжу сам. Не відкушуй відразу великий шматок, не розмовляй з повним ротом. Старайся їсти беззвучно, не їж ложкою те, що слід їсти виделкою. Коли п’єш чай, не залишай ложку в склянці (чашці), вона може перекинути склянку. Поклади собі в тарілку стільки їжі, скільки можеш їсти (це стосується і хліба). Якщо тобі не сподобалася якась страва можеш не їсти, але не повідомляй про це.

  1. Правила дарування

Пам’ятай: не дорогий подарунок, дорога увага. Подарунок треба готувати по секрету. Постарайся пригадати, що любить твій товариш, що він хоче особливо мати і, по можливості, подаруй. Краще всього зробити подарунок своїми руками. Подарунок, на який витрачено багато грошей – не твій подарунок. Не хвалися, якої праці коштував тобі цей подарунок і не згадуй «Я тобі це подарував». Підносячи подарунок, скажи добрі слова.

ІІІ зупинка «Відпочивальна»

«Добрим бути просто чи не просто?»

Не залежить це від зросту

(Присісти - встати)

і дитина робить добру справу

як не кине друга на поталу

(потиснути один одному руки)

як людей полюбиш, пошануєш,

силу для добра в душі відчуєш

(Підняти руки і опустити до плечей)

і закрутиться земля скоріше,

якщо разом станемо добріше

(зробити оберти навколо себе)

Доброта з роками не старіє,

доброта від холоду зігріє.

(присісти, встати)

І якщо вона як сонце світить,

то радіють і дорослі й діти

(стрибки на місці)

  • Гостей також треба вміти розважати. (Виконання пісні або танцю)

ІV зупинка «Ми гостинні господарі»

  •      У класі будуть працювати 3 творчі групи. (звучить композицій «шум моря»). На березі моря жив-був дім. Але сталося лихо: дах перекосило… Стала сумувати хата і старіти. І сад засумував, яблука стали кислими, а вишні дрібні. Замість квітів – висока трава, кропива та будяки виросли. Та одного дня листоноша приніс йому телеграму: «Приготуйся зустрічати гостей, які приїдуть здалеку. На приготування у тебе 2 тижні». Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і водночас розхвилювався, адже він зовсім не готовий до прийому. Що робити? З чого починати?

       І ряд творча група

  •      Уявіть, що старий будинок попросив вас допомогти йому підготуватися до зустрічі гостей. Як би ви йому допомогли?

       ІІ ряд творча група

  • Накрити стіл (сервірування)

       ІІІ ряд творча група

  •      Оформлення присадибної ділянки. Врахуйте всі можливі варіанти, щоб гості могли отримати естетичну насолоду.
  1. Робота в парах

Скласти прислів’я із розсипаних слів: пояснити його значення.

  • Веселий, дому, -, гість, радість.
  • люби, гостей, бувати, ж, Любиш, у, гостях, і, приймати.
  • за, частування, дорожчі, вітання, щирого, Слова.

 

 

 

V зупинка «Місто навпаки»

1. Слухання Г. Бойко «Некультурні хазяї»

Із хатини по сніжку

хлопчики вертались,

а товариш запитав:

- Як вам гостювалось?

- Та нічого, все як слід…

- Тільки бачиш друже,

в тому домі хазяї некультурні дуже

просто нехороші, -

у прихожій не зняли з нас вони калоші!

Навіть з наших кожушин

снігу не струсили…

То ми так, як увійшли і до столу сіли.

  • Хто ж був некультурним – хазяї чи діти?
  • Що потрібно було  зробити дітям?
  1. Ситуації
    • Що подумає господиня, якщо ви відставите тарілку з їжею із словами: «Я таке не їм»? Поради дай…
    • Хлопчик приходить на день народження до своїх знайомих. Але серед гостей дуже мало хлоп’ят, яких він знає. Усім весело, а він відчуває себе ніяково. Дай поради…
    • Прослухайте уривок із мультфільму «Віні Пух». Яких правил не дотримувалися герої? Порадь…
    • Вправа «Трям»

Гості – 5

Гостинність – 11

Гостювання - ? (10- кількість букв у слові)

       Ці милозвучні слова походять від одного кореня. Відгадайте, що потрібно поставити замість знака питання.

  1. Слухання вірша

Гостина

Ой як хороше ходити

В гості до сестри Хариті

В неї вдома можна дітям

Виробляти все на світі –

Бігать, падати, кричати,

Верещати і пищати,

Ще й боркатися, стрибати,

з коридору до кімнати.

А тоді – ховатись в шафі

Веселитись на балконі

І гойдатись на плафоні

Хвацько лазити під стіл

Розсипати цукор, сіль,

можна їсти до схочу

просто з банок селичу.

Я б хотіла кожну днину

До Хариті у гостину

Тільки що, коли Харитя

В гості теж почне ходити?

- Яких правил треба дотримуватися?

ІV Закріплення нового матеріалу

1. Робота з підручником

с. 35-40

а) словникова робота


  • неквапливо
  • ляснув
  • за пазуху
  • навперебій
  • овація
  • косовиці
  • парламент
  • оратор
  • уражений

б) самостійне читання казки

- Чому вчить казка?

в) тести

1. Як пропонує їсти сало Пан Коцький?

а) покласти на ковбасу;

б) поклавши на картоплю;

в) поклавши на хліб;

2. Скільки гостей пропонує запросити герой:

а) не більше одного;

б) не менше трьох;

в) п’ять;

3) Як запропонував Пан Коцький відпочити Черепашкам Ніндзя:

а) попрацювати мечами на косовиці;

б) дивлячись телевізор;

в) прихопивши піцу;

4. Як пропонує наш герой продавати чай:

а) з цукром;

б) буз цукру;

в) без заварки;

5. Які страви пропонує приготувати Пан Коцький гостям:

а) рибу;

б) сметану;

в) їх улюблені.

2. Робота у зошитах с.13

V Підсумок уроку

1. Бесіда

- Щоб наша повітряна кулька сіла потрібно відповісти на запитання.

- Що нового відкрили для себе?

- Який вид роботи найбільше сподобався?

2. Рефлексія уроку. Гра «Криголами»

- То яким же повинен бути добрий господар?

Г – гостинний

О – охайний

С - скромний

П – привітний

О – організований

Д – доброзичливий

А – артистичний

Р – розумний.

- Діти дістають маленькі серця, на яких написано слова, що називають найкращі людські риси господаря та гостя: доброта, чемність, гостинність, щедрість, справедливість, любов, милосердя, дружба.

- Я сподіваюся, що ці почуття у ваших серцях житимуть завжди, а ви завжди будете прислухатися до внутрішнього голосу свого серця.

- А на згадку про наш урок я дарую вам кульки.

- А яка ж гостина без частування? Що хата має, тим і приймає. (Вчитель пригощає дітей та гостей)

 

Додаткові завдання:

  • А зараз ми перевіримо, наскільки ви є гостинними за допомогою тесту:
  • Допомагаю прибирати у квартирі.
  • Одягаюся святково.
  • Чекаю на гостей у призначений час.
  • Зустрічаю всіх гостей, вітаюся з ними.
  • Дякую за всі подарунки.
  • Приділяю  однакову увагу  всім гостям.
  • Організовую цікаві розваги для гостей.
  • Стежу за тим, щоб ніхто з гостей не нудьгував.
  • Дозволяю розглядати свої книги, журнали, колекції.
  • Не виявляю поганого настрою та незадоволення.
  • Дякую за приємно проведений час.
  • Проводжаю і прощаюся з ними.

 

Полічи і запиши, скільки у тебе вийшло «+»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лалуд Инна
    Який чудовий матеріал, я в захваті! спіху Вам у подальшій роботі!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
3720
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку