Тема: Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. Закріплення розподілу Української козацької держави між Московським царством і Річчю Посполитою. ( за підручником О Гі

Про матеріал
На прикладі уроку з історії України у 8 класі з теми «Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. Закріплення розподілу Української козацької держави між Московським царством і Річчю Посполитою» я демонструю методи реалізації основних ключових компетентностей, зокрема формування громадянської компетентності в учнів 8-го класу.
Перегляд файлу

Козерема М. В:.   Вчитель історії КЗСЗШ № 31 м. Кам’янського 

Іст. України  8 кл . урок № 31  

  Тема:  Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. Закріплення розподілу Української козацької держави між Московським царством і Річчю Посполитою.     ( за підручником О Гісема, О Мартинюка « Історія України» 8 кл. ) 

Мета

   - Ознайомити учнів з політичним економічним та соціальним становищем Правобережної України у 70-80-ті роки XVII ст.                                                                                                 

           -  Учні мають навчитися:

  •  Показувати на карті межу поділу України за Андрусівським перемир’ям, Бахчисарайським договором, «Вічним миром»,  Чигиринські походи.
  •  Визначати причини і наслідки Руїни.
  •  Порівнювати становище українців у соціально-економічному житті з попередніми часами.
  •  Висловлювати судження щодо діяльності гетьманів І.Самойловича, П.Дорошенка, М.Ханенка.
  • Називати хронологічні межі періоду Руїни, дати Андрусівського перемир’я, Бахчисарайського  договору, «Вічного миру»,  Чигиринських походів.
  • Пояснювати, застосовувати терміни і поняття «Руїна», «сердюки», «сонце Руїни», «Чигиринські походи»                                                                                                           - -Виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого українського народу

Тип уроку: Комбінований                                                                                                                

Обладнання: Підручник О Гісема, О Мартинюка « Історія України» 8 кл., карта                     « Україна в 1667 – 1687 рр.,  відеоурок «Руїна»

Історичні особистості:

П.Дорошенко, Ю.Хмельницький, В.Голіцин, І.Самойлович  

                               

                                  Хід уроку:

І.Організаційний момент                                                                                                              Привітання вчителя та оголошення теми. (1 хв)
ІІ. Мотивація, навчальної діяльності

Учні працюють в парах відповідаючи на запитання підручника (с.172)( 5 хв)

ІІІ.Актуалізація опорних знань (5-10 хв)                       

 

                                              Історичні загадки «Хто я?»

1. Студент, гетьман, в'язень. Це ... (Ю. Хмельницький).

2. Цьому гетьману російський цар першому надав титул боярина, (і. Брюховецький)

3. Гетьман-попович. Хто це? (І. Самойлович)

4. Після складання булави був воєводою у В'ятці. Його правнучка Наталя Гончарова була дружиною О. Пушкіна. (Ю. Дорошенко)

5. За його правління з'явились компанійці. (Д. Многогрішний)

6. Гетьман, розстріляний у березні 1664 року. (І. Виговський)

7. Його отруїли польські агенти. (П. Тетеря)

 

                            Цікаві питання

1. Які козацькі ради називали чорними?                                                                                                2. Який зміст Андрусівського перемир'я? На скільки років його підписали?                                          3. Кого з гетьманів називали «Сонце Руїни»?                                                                                       4. Що таке Руїна?                                                                                                                                             5. Чому з 1660 року в Україні обирались два гетьмани — Лівобережний і    Правобережний?                     6. Хто із гетьманів підписував Слобожанський  договір з Польщею?                                                               7 Яким подіям присвячений роман «Чорна рада» П. Куліша?

                                                         Гра "Асоціюй!": 

-які асоціації у вас виникають з поділом України на дві частини? Учні по-черзі висловлюють власну думку, не пояснюючи.

ІV.Вивчення нової теми. (20 хв)

                                                                     

                                                                   План

     1. Укладення Бахчисарайського миру між Москвою та Османською імперією   

     2. Відновлення козацтва на Правобережжі, його участь у боротьбі проти Османської імперії.

     3. «Вічний мир між Московською державою та Річчю Посполитою. Перший Кримський похід московського війська і козаків.

   Відеоурок «Руїна».

  Завдання:

  Опрацьовуючи матеріал підручника, слухаючи вчителя, користуючись картою на с.167, звертаємо увагу на причинно-наслідкові зв’язки історичних подій та заповнюємо порівняльну таблицю.  «Насильницький поділ українських земель»

Назва договору

Бахчисарайський

«Вічний» мир

Дата укладення

 

 

Місце укладення

 

 

Сторони-укладачі

 

 

Територіальні умови

 

 

Політичні умови

 

 

Наслідки

 

 

 

    1). питання. ( учні працюють з картою « Україна в 1667 – 1687 рр.»)

     Вчитель:

     Бахчисарайський мирний договір 1681 — угода про перемир’я 13 (23 січня) 1681 року підписана у Бахчисараї між Туреччиною, Кримським ханством та Московською державою, зумовлений перемогами російського війська та частинами вірного Москві українського козацтва над турецько-татарською армією (за підтримки частини українських козаків), у боротьбі за Україну, а також несприятливою для Туреччини міжнародною обстановкою. При укладанні договору з російського боку був присутнім генеральний писар Війська Запорізького Семен Ракович.

Договір був укладений терміном на 20 років і завершив війни 70-х років 17 століття між цими державами за володіння землями Правобережної України.

За цим договором:  ( Умови договору учні записують в таблицю)        

- кордон між Туреччиною і Московською державою встановлювався по Дніпру, султан і хан зобов’язались не допомагати ворогам Росії;
- Туреччина приєднувала південну Київщину, Брацлавщину і Поділля, а Московська держава — Лівобережну Україну, Запоріжжя і Київ з містечками Васильків, Стайки, Трипілля, Радомишль, Дідівщина.                                                                                                      - Росія погодилась на щорічне надання ханові «казни»;
- упродовж 20-ти років територія між Дністром і Бугом залишалася нейтральною і незаселеною, на якій обидві сторони не мали права будувати і відновляти укріплення;
- козаки отримали право на рибну ловлю, добування солі та вільного плавання Дніпром та його притоками до Чорного моря;
- татари отримали право на кочування і полювання в степу обабіч Дніпра.

 

2). питання.     

Вчитель:

       Після гучної перемоги польського короля під Віднем у 1683 р. війна з Османською імперією для Речі Посполитої не скінчилася. Польща продовжила боротьбу за втрачені українські землі і, як з’ясувалося, без козацтва це було неможливо. Ще в 1674 р. подільський полковник О. Гоголь був призначений наказним гетьманом. У його відання перейшли Могилівський, Брацлавський, Кальницький та Уманьський полки. У 1676 р. польський Сейм ухвалив рішення затримати козаків на службі не лише для їх використання у військових цілях, але «як представників панування Речі Посполитої в Україні». Оскільки більша частина Правобережжя була під владою Туреччини, польська влада виділила для козаків землі на Київському Поліссі. У 1678 р. новим козацьким ватажком став Мирон. Він прагнув якомога більше розширити межі перебування козаків й усунути з цієї території шляхту. Останнє призвело до конфлікту і позбавило Мирона влади. Але ненадовго. Гетьман А. Могила (1684—1689 рр.) призначає його наказним гетьманом на Поліссі.

        Тим часом Ян Собеський розумів, що без відновлення традиційного козацького господарства й устрою неможливо створити повноцінне козацьке військо, яке б стало на перешкоді турецько-татарським нападам. Тому король вирішив узаконити територіальне козацьке військо на землях Правобережної Наддніпрянщини. Відповідно до універсалу короля (1684 р.) і сеймової конституції (1685 р.) за козаками затверджувалися вольності, свободи і привілеї, а також дозволялося заселяти землі колишніх семи правобережних полків (Чигиринського, Канівського, Корсунського, Черкаського, Уманьського, Білоцерківського і Кальницького).

         Процес заселення цих земель очолили старі заслужені козаки Семен Палій, Захар Іскра, Самусь (Самійло Іванович) та Андрій Абазин. На відміну від своїх   попередників, які спиралися переважно на військовий, авантюристичний елемент, вони віддавали перевагу осілому, землеробському населенню. Декларовані пільги привертали сюди мешканців Лівобережжя, переселенців з інших районів Правобережжя, Галичини, вихідців із Білорусії та Молдавії.

       На теренах, визначених польською владою, було створено чотири територіальні козацькі полки. На території полків влада належала полковникам, сотникам й іншим представникам адміністрації. На місцях поширювалися норми звичаєвого та козацького права. У містах і селах створювалися органи козацького самоврядування. Очолював козацьку адміністрацію наказний гетьман, якого призначав король. У 1689—1693 рр. наказним гетьманом був Гришко, а його наступником став Самусь.

        Козаки нових полків (2 тис. яких були записані до реєстру) брали активну участь у війні з Туреччиною, за що отримували чималі гроші від польської влади. Зміцнення козацтва призвело до загострення конфлікту із шляхтою, що спалахнув у 1688 р. Але поки йшла війна з Туреччиною, верховна влада Речі Посполитої закривала на це очі.

 

Як ви думаєте, чому польський уряд дозволив відновити козацтво на Правобережній     Україні?

(Після відповідей учнів учитель презентує слайд з таблицею «Передумови відродження козацтва на Правобережжі.»)

                         Передумови відродження козацтва на Правобережжі

1.

Родючисть земель правобережжя, сприятливі кліматичні умови.                        

2.

Потреба Польщі у сильному козацькому війську для захисту  

Правобережжя від турецько-татарської агресії.

3.

Необхідність тримати в покорі українське населення.

 

3). питання.

. «Вічний мир»— мирний договір між Річчю Посполитою і Московською державою, підписаний 6 травня 1686 р. у Москві. В переговорах, які тривали сім тижнів, з польської сторони брали участь посли Кшиштоф Гжимултовський і Мартіан Огінський, з московської — канцлер і начальник Посольського приказу князь Василій Голіцин. Текст договору складався з преамбули і 133 статей. Договір було укладено на основі Андрусівського перемир'я (1667).  

   Передумови:                                                                                                                                               - Оскільки турецькі набіги загрожували не тільки Україні і Росії, а й іншим державам Європи, європейські держави: Австрія, Польща та Венеція — створили «Священну лігу», війська якої під Віднем розгромили велику турецько-татарську армію. Внаслідок цієї перемоги Польща відновила свою владу над більшою частиною Правобережної України і стала шукати шляхи до укладення з Росією тривалого миру замість тимчасового Андрусівського миру.

Умови договору     ( умови договору учні заносять у таблицю)                                                                                                                                      -  Річ Посполита визнавала за Московським царством Лівобережну Україну, Київ, Запоріжжя, Чернігово-Сіверську землю з Черніговом і Стародубом та Смоленськ.                                        -  Річ Посполита отримувала 146 тис. крб. компенсації за відмову від претензій на Київ                                            -  Північна Київщина, Волинь і Галичина відходили до Польщі.                                                               -  Південна Київщина й Брацлавщина від містечка Стайок по річці Тясмин, де лежали міста Ржищів, Трахтемирів, Канів, Черкаси, Чигирин та інші, дуже спустошена турецько-татарськими і польсько-шляхетськими нападами, мала стати «пусткою», нейтральною територією між Московією і Річчю Посполитою. Польський уряд обіцяв надати православним свободу віросповідання, а російський уряд обіцяв їх захищати.                                               -  Поділля залишалося під владою Туреччини (в 1699 було приєднано до Польщі).

Наслідки:                                                                                                                                                    -  Московське царство анулювало попередні договори з Туреччиною та Кримським ханством і вступило до антитурецької Священної ліги, а також зобов'язувалось організувати воєнний похід проти Кримського ханства (Кримські походи 1687 і 1689).          -  Хоча умови Вічного миру набували чинності відразу після підписання договору, польський сейм ратифікував його тільки в 1710. Вічний мир остаточно затвердив насильницький поділ українських земель між двома державами, що значно ускладнювало і послаблювало національно-визвольний рух в Україні.

V. Завершальний етап (10 хв.)

1).Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.

  ?) Що передбачав Бахчисарайський мирний договір 1681 р. та  «Вічний» мир 1686 р.?

Учні роблять висновок, що у 60-80-х рр. 17 ст. внаслідок громадянських воєн, вторгнень іноземців, розколу Гетьманщини, стався поділ України між Московією, Річчю Посполитою, Османською імперією.

     - учні відповідають на запитання, користуючись таблицею.

 

Назва договору

Бахчисарайський

«Вічний» мир

Дата укладення

 

 

Місце укладення

 

 

Сторони-укладачі

 

 

Територіальні умови

 

 

Політичні умови

 

 

Наслідки

 

 

При наявності часу учні самостійно відтворюють на контурній карті умови договорів.

 

  VІ. Домашнє завдання (1-2 хв)

1. Вивчити матеріал теми за підручником. & 24
2.Підготовити повідомлення на тему  Запорозька Січ.», «Іван Сірко».

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Рема Михайло
Додано
23 січня 2020
Переглядів
5994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку