Тема: " Правопис службових частин мови "

Про матеріал
Мета: повторити та систематизувати знання учнів про систему частин мови, пригадати і поглибити навчальний матеріал про написання сполучників, прийменників, часток; розвивати пам`ять, творчі здібності, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів, закріплювати вміння роботи з таблицями; виховувати повагу до рідної мови..
Перегляд файлу

 

Тема:  Правопис службових частин мови

Мета: повторити та систематизувати знання учнів  про систему частин мови, пригадати і поглибити навчальний матеріал про написання сполучників,  прийменників, часток; розвивати пам`ять, творчі здібності, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів, закріплювати вміння роботи з таблицями; виховувати повагу до рідної мови..

Тип уроку: комбінований урок .

Обладнання: підручник,таблиці «Частини мови», «Правопис прийменників», «Правопис сполучників», «Правопис часток»

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

 

Опис : D:\Проектна діяльність\Рисунки\Рисунки-школа\teacher_clipart_3.gif

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Слово викладача.

     Тема сьогоднішнього уроку : «Правопис службових частин мови». Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про правопис службових частин мови, продемонструємо  вміння застосовувати здобуті знання на практиці – в усному й писемному мовленні. Ваше завдання – осмислити весь матеріал, ліквідувати прогалини в знаннях, удосконалити здобуті вміння і навички.

 

 

    1.«Мікрофон»

Опис : MCj04080320000[1]

Як ви вважаєте, навіщо нам знання й уміння із цієї теми? Де можна їх застосувати?

                      Орієнтовна відповідь. На кожному уроці, коли розмовляємо чи пишемо; у листах до друзів чи рідних; під час написання творів, переказів, диктантів тощо.

 

 

 

 

 

2.Інтерактивний метод «Асоціативний кущ»

Які асоціації виникають  у вас зі словосполученням службові частини мови?  (Малюємо на дошці.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.08.08.jpg

 

 

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.11.13.jpg

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повторення ключових питань розділу.

 

ЧАСТИНИ МОВИ

 Робота з таблицею «Частини мови» (або робота з підручником: виконання вправи 102).

самостійні

службові

змінювані

 

незміню-

вані

 

незміню-

вані

 

незміню-

вані

відмінювані

дієвідмі-нювані

іменник

дієслово

прислівник

прийменник

вигук

прикметник

 

 

сполучник

 

числівник

 

 

частка

 

займенник

 

 

 

 

 

 

 

 

 Бесіда.

 

 1)   На які групи поділяються частини мови?

2)  Що є підставою для поділу частин мови на самостійні й службові? Навести приклади самостійних частин мови.

   3)   Чому в таблиці немає дієприкметника та дієприслівника?

 4) Які частини мови є службовими? Навести приклади службових частин мови.

 5)   Скільки в українській мові частин мови?

6)   Яка частина мови не належить ні до повнозначних (самостійних), ні до службових? Що виражає ця частина мови? Навести приклади вигуків.

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.10.03.jpg

1. Пояснення  вчителя за таблицями.(правопис службових частин мови)

 

Правопис прийменників

 

 Складні прийменники пишуться разом: понад, попід, поза, поміж, попри, посеред, услід, наприкінці, внаслідок.

 

 Складні прийменники з першою частиною з(із) пишуться через дефіс: з-за, із-за, з-поза, з-над, з-серед, з-посеред, з-поміж.

 

 Кілька нових прийменників утворених від повнозначних слів, пишуться двома і більше словами: згідно з, в силу, на шляху, у зв'язку з, в напрямку до.

 

Правопис сполучників

 

 Сполучники, як би вони не утворені, пишуться разом: адже, отже, отож, ніби, начеб, мовби, мовбито, начебто, тобто, абощо, тощо, якщо, притому, притім, причому, проте, зате, затим.

 

 Частина спол. може мати при собі частки, з якими вони пишуться тільки окремо: адже ж, але ж, бо ж, хоч би, все ж. Окремо пишуться: та й, то й, дарма що, так що, тому що, через те що, для того щоб. У кілька спол. перші дві частини пишуться разом: тимчасом як, незважаючи на те що, затим що.

 

 Сполучники з підсилювальними частками пишуться через дефіс: атож-бо, тільки-но, якби-то.

 

 Правопис часток

 

 Частки пишуться окрема разом і через -.

 

 Частки би(б), же (ж), то, ось, он пишуться окремо від інших слів: сказав би, адже ж, що то за, ось коли, он який. Разом вони пишуться в складі сполучників та інших часток: авже ж, атож, аякже, таж, мовби, начебто. Залежно від вимови частки ось і он можуть писатися разом і окремо: осьде (ось де) і онде (он де).

 

 Разом пишуться частки аби-, де, -сь, ані-, ні-, чи-, як-, що-, чим: чимшвидше, якрах, ніскільки, анітрохи, дехто, абиде, хтось.

 

 Через дефіс пишуться частки казна-, хтозна-, будь-, небудь, бо-, но-, -то, -от, -таки: де-небудь, хтозна-який, як-от, пиши-но.

 

 

Але частки пишуться окремо, якщо між ними й словами, якого вони стосуються, стоїть інше слово: аби до кого, що ж до, якби ж то, все ж таки, будь на якому.

 

 

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.09.32.jpg

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

         1. «Мозковий штурм» 

      Пригадати все, що учні знають про службові частини мови. У зошитах записуються  у вільній скороченій формі всі висловлені ідеї. C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.08.55.jpg

 

     2.  Словниковий диктант із взаємоперевіркою (учні міняються зошитами, на дошці з’являється плакат із правильно написаними словами). По третє вересня, по-третє, рік у рік, незалежно від,  день у день,

знадвору, час від часу, на жаль, вивчити напам’ять, на пам’ять, відповідно до, у зв’язку з, незважаючи на, незалежно від, за винятком двох, задля, з-посеред, із-за,  на відміну від, всупереч, поблизу, згідно з, із-над, нарівні з.

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.12.12.jpg

 

 

 

 

3. Вправа «Незакінчене речення»

1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...


           2.В українській мові  є ... частин мови.
          3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що ...

4.У реченні службові частини мови служать для...
 

 C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.08.55.jpg

 

 

 

 

 

 

 

4. Розподільний диктант.

Прийменники, сполучники та частки, що пишуться через дефіс, разом та окремо, записати в три колонки.

        Попід, з-над, поза, дехто, сказав би ,абиде, хтось, , в силу, проте, на шляху, у зв'язку з,наприкінці,внаслідок, з-поза, , з-посеред, з-поміж, якби ж то, все ж таки, будь на якому, , адже ж, що то за, , з-серед ,причому, зате

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.08.44.jpg

 

  1. Лінгвістичне дослідження.

Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати  прийменники , сполучники та частки. Пояснити  їх написання.

         (додається текст професійного спрямування)

  •                   При  яких  самостійних  частинах мови стоять  прийменники?
  •                   Якою є їх роль у реченні?

 

    Опис : MCj00890380000[1] 2.  Творча самостійна робота

 Перекласти словосполучення українською  мовою. З’ясувати,  які прийменники є відповідниками російського прийменника  по. З двома – трьома словосполученнями  скласти речення  із  ключовими  словами  інфекція, імунітет. Підкреслити у  складених  реченнях головні  та другорядні  члени.

     По многим причинам (з багатьох причин), по моему адресу (на мою адресу), по возвращению (після повернення), по выходным (у вихідні) по собственному желанию (за власним бажанням), дежурний по классу (черговий по класу), по всем направлениям (в усіх напрямках), курсы по изучению (курси для вивчення), сообщить по телефону (повідомити телефоном).

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.10.32.jpg

 

 

(Тим часом 3 учні працює за картками)

 

 

 

 

 

 

 

V. Підведення  підсумків.  Оцінювання.

Рефлексія

  •                        Що нового дізналися на уроці?
  •                        Що для вас було найцікавішим?
  •                        Що для вас виявилося найскладнішим?
  •                        Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

C:\Users\Шинкар\Desktop\2015-01-20 14.12.41.jpg

 

 

 

 

Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)

 

 

 

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

Опис : MCj04244660000[1]                               

Опис : MCj04244700000[1]

Опис : MCj04280810000[1]

Опис : MCj04244680000[1]

 

VІІ. Домашнє завдання

1.Вивчити теоретичний  матеріал підручника.

2.Скласти рекламу навчальному закладу або написати твір-мініатюру про навчання в училищі.

(зачитуються зразки)

РЕКЛАМА  .

 Наш ліцей розташований поблизу дороги. Доволі зручно добиратись. У нас можна навчитись якісно зварювати, надійно ремонтувати автомобілі, легко переносити вантажі, на диво штукатурити, до пуття класти цеглу, модно шити, чудово робити зачіски та манікюр. До речі, ви отримаєте також середню освіту. Навчання у нас вам прийдеться до вподоби. Заради цього слід навчатись у ліцеї. У разі зацікавленості нашим навчальним закладом, запрошуємо вас отримати будь-яку професію.

 

                            МІЙ НАСТАВНИК

В купі з іншими хлопцями, я став учнем ліцею. Передусім зацікавився фізикою, хімією, спецтехнологією. Допізна засиджувався в бібліотеці, намагаючись знайти відповіді на потрібні питання. Щотижня опановував на практиці тонкощі роботи зварника. Майстер виробничого навчання по-батьківськи ставився до нас, майбутніх фахівців. Пліч-о-пліч зі своїми товаришами ми вчились у нього сумлінному ставленню до своєї праці. Часто-густо у нас не все виходило правильно, але майстер ніколи не залишав нас зі своїми проблемами і своєчасно допомагав. Коли-небудь, завдяки нашому майстру, ми станемо кваліфікованими зварниками.

 

 

 

 

 

 

 

     Професійно-технічне училище №10 м.Олевська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з української мови на тему : «Правопис службових частин мови»

 

 

 

 

 

Підготувала: викладач української

мови та літератури Шинкар В.С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олевськ-2014

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
2581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку