Матеріал допоможе вчителю перевірити оволодіння навичками учнів 6 класу читання художнього тексту, розвивати логічне й образне мислення, уяву, слухову та зорову пам’ять, збагачувати та уточнювати словниковий запас,формувати комунікативні вміння
Тема. РМ №19. Читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах (практично).
Мета: перевіряються здатність учня/учениці читати новий для них текст із належною швидкістю, розуміти й запам’ятовувати після одного прочитування: фактичний зміст, причинно-наслідкові зв’язки, тему і основну думку, виражально-зображувальні засоби прочитаного твору; давати оцінку прочитаному; визначення займенників та з'ясування їх ролі, розряду в тексті .
Деметра і Персефона
З давніх-давен шанували смертні люди Деметру — богиню родючості, сестру всемогутнього Зевса. Це вона навчила людей обробляти землю, користатися її дарами, вона щедро давала людям достаток і мир. Як і інші безсмертні, Деметра жила на захмарнім Олімпі, але більше любила ходити по землі. Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків, встигала вона скрізь, пильнуючи, чи добре вродило в полі, чи гарно ліс зеленіє і чи соковита трава на пасовиськах.
Деметра часто брала із собою юну дочку Персефону, чи, як звала її змалечку, Кору. Дівчина гралася на зелених луках та милувалася квітами й сама була наче пуп’янок, що от-от пишно розквітне.
Якось прибули вони обидві на острів Трінакрію, де височіє гора Етна і час від часу палахкотить вогнем: адже під тим островом лежить стоголове чудовисько Тіфон, що насмілилось було змагатись із самим Зевсом, а тепер, тяжко покаране Громовержцем, знай силується вирватися з-під кам’яного полону. Тоді стугонить вся земля і з Етни летить угору каміння, а полум’я з Тіфонових пащ сягає високого неба. Земля стогне, двигтить, здається, ще трохи — й розколеться навпіл.
Той жахливий гуркіт і стугін якось докотився далекою луною аж до підземного царства тіней, де завжди панує мертва тиша. Занепокоївся володар того царства, похмурий Аїд. Став він у свою золоту колісницю і погнав чорних коней нагору, хоч як не терпів яскравого сонця.
Швидко об’їздив Аїд гори й долини, придивляючись, чи не розкололася де земля, чи не проникло ясне денне сяйво в його мертве царство.
Побачила його згори богиня кохання Афродіта й лукаво всміхнулася.
— Мій синку,— мовила вона до Ерота, що, згорнувши золоті крильцята, тулився їй до ніг.— Усі смертні і навіть безсмертні підвладні мені, богині кохання, але вічні боги почали про це забувати і вже не так, як колись, шанують нас із тобою. А ми доведемо свою владу — ти ж, хлопчику любий, моя оборона і поміч. Бачиш он страшного Аїда на чорних конях? Ну ж бо поціль своєю гострою стрілою йому в саме серце. Хай і він відчує могутню владу кохання.
Весело засміявся бешкетник Ерот з такої витівки матері-красуні, вибрав зі свого сагайдака найгострішу стрілу і малими руками, наче граючись, натяг тятиву та й стрелив.
А похмурий Аїд і не зауважив, як щось його ніби вжалило в серце. Він задивився на дівчину, майже дитину, що рвала в лузі квіти і сама була наче квітка. Ще дужче защеміло Аїдові серце, і тоді він уперше відчув, що є на світі кохання.
Юна Кора гралася зі своїми подругами, безжурними німфами, й опинилася далеко від матері. Веселі німфи повели її в Нісейську долину, де завжди панує весна. Там, серед гаю, сяяло чисте плесо глибокого озера, де попід берегом тихо плавали білі лебеді, ховаючись у затінку дерев, що зеленим вінком стали довкола.
А далі ясніла поляна, всіяна барвистими квітами. Дівчата побігли туди, стали гратись і плести вінки. Кора нарвала квітів уже повний кошик і тепер клала їх просто собі в пелену.
Німфи вже посплітали вінки і полягали спочити, а Персефона ніяк не могла натішитись, бо що далі бігла, то яскравіші ставали квіти. Зненацька далеко попереду запломеніла якась незнана квітка. Велика китиця ясно-червоних суцвіть вабила зір, блискуче листя сяяло проти сонця і ледь-ледь тремтіло. У захваті схилилася юна Кора над вогнистою квіткою, що пахла солодко й дивно. Довго милувалася нею дівчина і вже хотіла зірвати, але цупке стебло не ламалося. Тоді Кора вирвала квітку з корінням.
Ту ж мить щось загуло під ногами, земля розступилась і знизу вискочив четверик чорних, мов ніч, коней. Вони мчали золоту колісницю, а на ній стояв убраний у чорне сам Аїд, володар підземного царства.
Дужими руками схопив Аїд Персефону, і розсипалися всі її квіти. Дівчина відчайдушно пручалася, та похмурий бог силоміць посадив її в золоту колісницю, тоді вйокнув на коні й змахнув багряно-чорним батогом. ( За М.Ратушним, 510 сл.)
З'ясуйте значення слів.
Стугонить - ритмічно стукаючи, ударяючи по чому-небудь, утворювати тривалий шум, гул.
Золота колісниця - двоколісний рухомий конями засіб пересування. Вживалася в бою в часи бронзової та залізної доби, пізніше, застарівши у військовому плані, вживались лише для подорожей, процесій, ігор.
Лукаво- грайливий (про очі, погляд і т. ін.). здатний на нещирість, брехню; єхидний.
Сагайдак- назва повного набору для лучника — лук разом зі шкіряною сумкою або дерев'яним футляром зі стрілами, пізніше просто футляр для стріл, колчан. Були розповсюджені у тюркських народів, монголів, а також на території колишньої Русі до XVII століття. У скіфів був відомий під назвою горит.
Німфа - (грец. Νύμφες — дівчина, наречена, молода жінка) — другорядні божества у давньогрецькій міфології, які жили в печерах, лісах, полях, горах, річках і джерелах і уособлювали сили та явища природи.
4. Тести
1.Деметра навчила людей
а) любити землю;
б) обробляти землю;
в) поливати землю;
г) засівати землю.
2. Деметра жила
а) на небі;
б) високо в горах;
в) на захмаренім Олімпі;
г) серед маків.
3. Де любила ходити Деметра?
а) по землі;
б) по полю;
в) по луках;
г) по пасовиську.
4. Заголовок твору виражає
а) тему;
б) головну думку;
в) проблематику;
г) тему й основну думку.
5. У реченні Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків… вжито такий художній засіб
а) порівняння;
б) епітет;
в) уособлення;
г) персоніфікацію.
6. До якого типу мовлення належить цей текст?
а) роздум;
б) опис;
в) розповідь;
г) розповідь з елементами опису.
7. Володар підземного царства Аїд занепокоївся через
а) приїзд Зевса;
б) пожежу на острові;
в) танці на луках;
г) жахливий гуркіт і стугін землі.
8. Афродіта була матір’ю
а) Тіфона;
б) Громовержця;
в) Ерота;
г) Аїда.
9.Колісниця в Аїда була
а) чорна;
б) зелена;
в) синя;
г) золота.
10. Не терпів Аїд
а) метвої тиші;
б) яскравого сонця;
в) зелених луків;
г) похмурих людей.
11. Юна Кора була дочкою
а) Афродіти;
б) Зевса;
в) Деметри;
г) Ті фона.
12. Аїд уперше відчув що
а) є на світі кохання;
б) світ прекрасний;
в) юна Кора найкраща;
г) Ніссейська долина небезпечна.
Додаткове питання ( на розгляд учителя).
13. У виділеному тексті вжито займенників:
а) 5
б) 8
в) 7
г) 9
Правильні відповіді:
1. б, 2. в, 3. а, 4. а, 5. б, 6. в, 7. г, 8. в, 9. г, 10. б,
11 в, 12. а.
13(б) …ту, щось, вони,ній, сам,всі,її,її