Конспект уроку з історії для 5 класу. Дата:___________
Вчитель історії : Козакевич Г.Ю.
Тема: Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого.
Мета уроку.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:
Знати:
– різновиди історичних джерел (наводити приклади);
Розуміти:
– історичне джерело як усе те, що було створене в минулому людьми і збе-реглося;
– як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел та як працюють із джерелами;
– відмінність між минулою дійсністю та джерельними відомостями про неї: як обставини життя, погляди і бажання людей можуть впливати на зміст історич-них джерел;
– поняття: а) «речове джерело», «археологія»; б) «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; в) «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я».
Уміти:
– розрізнити історичні джерела за видами;
– поставити запитання до змісту історичних джерел;
Обладнання. Вступ до історії : підруч. для 5 кл.
Тип уроку. Комбінований
Перебіг уроку
І. Підготовчий етап.
1. Перевірка готовності класу до уроку.
2. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
З метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці учитель пропонує виконати вправу « Пароль», під час якої учні по черзі називають терміни, пов’я-зані із попередньою темою.
( Історичні джерела, археологія, літописи, міфи, легенда, прислів'я, етнографія,
піктографічне та ієрогліфічне письмо тощо).
3. Перевірка виконання домашнього завдання.
Вчитель пропонує учням виконати тестові завдання.
Тести.
1. До усних джерел належать:
А) народні пісні;
Б) міфи;
В) перекази;
Г) казки
2. У Давньому Єгипті для письма використовували:
А) пергамент;
Б) папірус;
В) бересті.
3. До речових джерел належать:
А) будівлі;
Б) монети;
В) знаряддя праці;
Г) листи.
4. Як називається наука, що вивчає писемні джерела?
А) єтнографія;
Б) палеографія;
В) палеологія.
5. Письмові джерела – це:
А) літописи;
Б) книги;
В) грамоти;
Г) легенди.
6. Види історичних джерел, які використовують для дослідження періоду первісного суспільства:
А) речові;
Б) писемні;
В) усні;
Г) етнографічні.
Відповідді : 1. А,Б, В, Г; 2. Б; 3. А,Б, В; 4. Б; 5. А,Б, В; 6. А,Г.
ІІ. Основний етап.
1. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів уроку, мотивація пізна- вальної діяльності учнів.
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Робота з історичними джерелами. Залу-чення різних джерел для достовірного відображення минулого».
На уроці ви познайомитеся з прикладами роботи з історичними джерелами. Нав- читеся розрізняти історичні джерела за видами. Працюючи самостійно з докумен- тами ,ви навчитеся висловлювати власні судження , оцінювати явища та події.
2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Завданн для учнів.
Зараз діти, ви по черзі прочитаєте текст в підручнику на с. 44 і дасте відповідь на запитання.
Завдання для розвитку логічної та аксіологічної комтепентностей.
Робота з учнями над завданням 1.(с.45-46)
Вчитель дає кожному учневі завдання. Кожен учень опрацьовує своє завдання і відповідає на запитання.
1: Із життя племен кубу острова Суматра ( Індонезія) .( с.45)
2: Із життя папуасів Нової Гвінеї. ( с.45)
3: Із життя індіанського племені ірокезів. ( с.46)
4: Магічні дії перед полюванням мисливців на острові Ніас. ( с.46)
Робота з учнями над завданням 2.(с.47)
Учні знайомляться із зображеннями на малюнку та фотографіях і дають відповіді на запитання на с. 47.
ІІІ. Завершальний етап.
Підведення підсумків уроку.
На цьому етапі уроку учитель пропонує поділитися враженнями від уроку. Вправа « Прогнозування».
« На цьому уроці я дізнався(лась)…»; « Особливо мені сподобалось та запам’я-талось…»; « Новим для мене стало…»; « Я зрозумів(ла)»; « Тепер я зможу…».
IV. Домашнє завдання.
Вивчити §7.