Діти, а ви знаєте, яким візерунком прикрашені вазони з кімнатними квітами, що стоять у вашій групі? — Вірно, вони прикрашені візерунком так, як це роблять опішнянські майстри. Крім цих вазонів, я принесла ще й вироби, прикрашені опішнянським візерунком. Ось подивіться на цю тарілочку. Що на ній намальовано? Де розташована хвиляста гілочка? А що намальовано в центрі [посередині] тарілки? Чим прикрашена квітка? А хвиляста гілочка? Скільки пелюсток у квітки? А чи однакового розміру листочки, що розташовані навколо квітки? Яка за кольором серединка квітки? А її пелюстки? Що намальовано у цьому візерунку зеленим кольором? Якого кольору хвиляста лінія на тарілочці? Яким кольором обведена квітка і поставлені крапки? Отже, ми бачимо, що саме зелений, жовтий, оранжевий, білий та світло-коричневий кольори притаманні цьому візерунку, тому що він намальований за мотивами української кераміки.
Тема. Розмальовування декоративної тарілочки
Програмовий зміст. Вчити прикрашати тарілку опішнянським розписом, розташовуючи хвилясті лінії, крапки, листочки, квітку по формі тарілочки; закріплювати технічні прийоми: малювати кінцем пензля хвилясті лінії та обвідні лінії біля квітки; патичком ставити крапки; вчити добирати характерні для опішнянської кераміки кольори, вміти поєднувати їх; розвивати композиційні уміння, окомір, психічні процеси: мислення, пам'ять, увагу, чуття ритму; виховувати охайність, уважність, дисциплінованість, цікавість та повагу до народних опішнянських майстрів.
Матеріал та обладнання: тарілочки коричневого кольору розміром на половину альбомного аркуша, пензлі № № 10 та 6, фарби зеленого, білого, оранжевого, жовтого, чорного, синього та світло-коричневого кольорів, склянки з водою, серветки, підставки для пензлів.
Хід заняття
— Діти, а ви знаєте, яким візерунком прикрашені вазони з кімнатними квітами, що стоять у вашій групі? — Вірно, вони прикрашені візерунком так, як це роблять опішнянські майстри. Крім цих вазонів, я принесла ще й вироби, прикрашені опішнянським візерунком. Ось подивіться на цю тарілочку. Що на ній намальовано? Де розташована хвиляста гілочка? А що намальовано в центрі [посередині] тарілки? Чим прикрашена квітка? А хвиляста гілочка? Скільки пелюсток у квітки? А чи однакового розміру листочки, що розташовані навколо квітки? Яка за кольором серединка квітки? А її пелюстки? Що намальовано у цьому візерунку зеленим кольором? Якого кольору хвиляста лінія на тарілочці? Яким кольором обведена квітка і поставлені крапки? Отже, ми бачимо, що саме зелений, жовтий, оранжевий, білий та світло-коричневий кольори притаманні цьому візерунку, тому що він намальований за мотивами української кераміки.
А зараз подивіться, як я буду малювати візерунок на тарілочці, що за чим буду розташовувати. Як ви гадаєте: з чого треба почати малювати візерунок, щоб прикрасити тарілку? — Так, квітка малюється першою, тому що вона велика і знаходиться всередині. На око я визначаю центр тарілки і малюю серединку квітки жовтою фарбою, вона повинна бути кругленькою. Потім промиваю пензель і оранжевим кольором малюю пелюстки у квітки, всього їх вісім. Спочатку малюю одну навпроти другої, потім навхрест і між ними — чотири пелюстки, не наступаючи на середину. Тепер я промиваю пензель і покладу на підставку, а візьму більш тоненький, щоб ним намалювати хвилясту гілочку по краю тарілки. Набираю світло-коричневу фарбу і малюю хвилясту лінію так, щоб хвильки всі були однакові, але обов'язково трохи відступаю від краю тарілочки. А як треба малювати лінію, щоб вона була тонкою? — Так, кінчиком пензля. Тепер залишилось лише прикрасити цю тарілочку. Чого ще не вистачає у візерунку? — Вірно, треба обвести квітку тонкою лінією, намалювати навколо квітки між пелюстками листочки, з обох боків хвилястої лінії поставити крапки патичком. А зараз хтось має повторити послідовність, як треба малювати. Тепер уявіть, що всі ви майстри опішнянської керамічної фабрики і вам потрібно прикрасити тарілочки візерунками, щоб потім люди змогли прикрасити ними свою оселю. Отже, приступайте до роботи.
По ходу роботи допомагаю дітям, роблю вказівки. По закінченні малювання діти аналізують свої роботи. Йдуть мити руки.