Тема: Розмноження і розвиток птахів.
Мета: Розглянути процеси розмноження і розвитку птахів; вивчити особливості будови статевої системи; визначити, які особливості поведінки мають птахи у період розмноження; ознайомитися із будовою яйця;
Розвивати вміння порівнювати, робити висновки про подібність птахів і плазунів, розвивати логічне мислення, творчість дітей;
Виховувати в учнів любов до рідного краю, почуття прекрасного, відповідальність за тих хто живе поруч.
Обладнання: муляжі мультимедійна презентація, відеоматеріал, робоча картка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
I.Організаційний етап
Добрий день! Сьогодні у нас урок незвичайний, давайте прислухаємося в цю пору року чутно пташиний спів? А чому? А коли найголосніше. З ранньої весни, коли у птахів починається шлюбний період, тобто період розмноження та розвитку.
Тож, тема уроку: «Розмноження та розвиток птахів».
Ми дізнаємося, яких птахів називають виводковими чи нагніздими, моно- чи полігамними, чим вони відрізняються: що в них спільного, навіщо птахам насідна пляма і гнездова територія. Почуємо цікаві факти з життя птахів, поринемо у казковий світ, спробуємо наблизитися до істини.
А почнемо з казок чи підказок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Текст
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Коли настає весна. Саме цей період найбільше впливає на зміну поведінки птахів. Взимку у цих тварин не були виражені ознаки статі тому, що їхня статева активність знижена, та спрямована на добування їжі. Але з настанням весни найчастіше змінюється забарвлення самців, воно стає більш яскравішим, як у самок. Таке явище у природі називається статевим деморфізмом (шлюбне вбрання).
Птахи |
|
Жіночі |
Чоловічі |
Статеві залози |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гамети |
|
|
|
Розмір |
|
|
|
Забарвлення |
|
|
|
Насиджує |
|
Насідну пляму |
|
Інкубаційний період |
|
Підказка друга
Всі чули в дитинстві казки про сундук на дубові, про качку всередені, а в качці – яйце, а в яйці заховане саме життя…
Скажіть, в чому зберігаються особливості зовнішньої та внутрішньої будови організмів (ДНК),
Молодці!
Дійсно, спадкова інформація, яка притаманна кожному виду є його генотипом, тобто містить певний набір генів.
А давайте і ми спробуємо зазернути всиредину пташиного яйця.
Підказка третя
ООН (в перкладі з грец.) – яйце;
Недаремно ООН – символ миру і безпеки.
2. Птахи — яйцекладні тварини
Яйця в яєчнику дозрівають неодночасно. Дозріваючи, вони поступово потрапляють в яйцепровід, де і відбувається запліднення.
Запліднення внутрішнє. Стінки яйцепроводу багаті залозами. Минаючи їх, яйця покриваються товстим шаром білка й інших оболонок.
3. Будова яйця птаха.
(робота за таблицею)
Назва оболонки |
Особливості будови яйця |
Значення |
Надшкарлупова |
|
|
Шкаралупа (вапнякова) |
|
|
Підшкарлупова |
|
|
Білок |
|
|
Жовткова оболонка |
|
|
Жовток |
|
|
А зараз ми подивимося наскільки ви були уважні під час пояснення. Я пропоную вам виконати інтерактивну вправу ( тому прошу приступіть до її виконання)
http://LearningApps.org/watch?v=prc8qri4j16
4. Пташині яйця мають дуже різні розміри.
Маса птаха |
Маса яйця птаха |
Страус до 100 кг |
від 1 до 2 кг |
Пінгвін до 50 кг |
0,5 кг |
Лелека до 3 кг |
понад 100 г |
Індик до 20 кг |
100 г |
Ластівка до 20 г |
1,5 г |
Червоний колібрі 1,6 г |
0,2 г |
Як ви гадаєте, чому одні яйця забарвлені, а інші ні?
Валеохвилинка
Заплющіть очі і уявіть що ви птах, пориньте в небесний простір, погляньте на нашу планету, це життя і воно продовжується
5. Розвиток зародка.
А зараз перегляньте уважно відео, як відбувається розвиток пташеняти у яйці
Отже, пташеня вилупилося із яйця.
Птахи |
Кількість днів |
пінгвіни |
60—70 |
страуси |
55-60 |
орли |
40 |
кулики, мартини, качки |
20—30 |
голуби |
15-18 |
синиці, горобці |
14 |
колібрі |
10-12 |
6. Виводкові та гніздові птахи.
За ступенем розвитку пташенят, що вилупились з яйця, птахів поділяють на виводкові та гніздові. Розглянемо, яка між ними різниця.
У виводкових птахів з яєць вилуплюються пташенята, укриті пухом, зрячі, здатні вже в перші години після виходу з яєць самостійно пересуватися й добувати їжу. Уже в перший день «народження» пташенята залишають гніздо й разом із матір'ю починають освоювати навколишні місцини. До виводкових птахів належать кури, качки, індики, фазани, куріпки й багато інших.
У гніздових птахів новонароджені пташенята голі, сліпі, нездатні пересуватися й самостійно їсти. Вони впродовж тривалого часу залишаються в гнізді, де їх годують батьки. До гніздових птахів належать ластівки, голуби, шпаки усі дрібні співочі птахи й багато інших.
Легенда про лелеку Лелеки теж належать до гніздових птахів. У селі знайшли лелекуиз поламаними крилами, виходили, випустили на волю. Одного разу зайнялася хат, а там були два маленькі хлопчики. Прлетів лелека, закружляв над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим. Урятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги, дзьоб і крила. Господарі віддячили лелеці й поставили на ясен колесо від воза, щоб він там у гнізді виводів своїх малят.
Символ України – лелека, ластівка, лебідь, орел, зозуля і сокіл. Лелека символ щастя і добра, їх в Україні з давніх-давен називали птахами сонця. У народі існує повір’я,що село, в якому оселяється родина лелек,оминає лихо,а у жителів усе складається вдало.
Повідомлення учня
ІV.Узагальнення та систематизація знань
Проблемне питання
Вапнякова шкаралупа щойно відкладеного яйця набагато товща й міцніша від шкаралупи яйця з розвиненим в нім пташеням. Із чим це пов’язано?
Інтерактивна вправа на послідовність
http://LearningApps.org/watch?v=pav8yurq216
Оцінювання результатів
V Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
§21 вивчити