Будова тварин: тканини

Про матеріал
Конспект до уроку в 7 класі за темою: Будова тварин: тканини. Містить різнорівневі завдання для всії етапів уроку.
Перегляд файлу

      

Тема: Будова тварин: тканини

Мета : сформувати в учнів знання про будову та функції різних типів тканин тварин; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають тканини тварин, їхні функції; розпізнають тканини тварин на малюнках і фотографіях.

Обладнання: зошит, підручник, таблиці, схеми, роздавальний матеріал

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого на­строю.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1) з клітин складаються тільки тваринні організми?

2) спадкова інформація організму міститься в ядрі?

3) хромосоми містяться в цитоплазмі клітини?

4) клітинний центр — органела тваринної клітини, яка відсутня в рослинній клітині?

5) мітохондрії характерні тільки для рослинної клітини?

6) у рибосомах відбувається синтез білків?

7) у тварин ззовні від мембрани є глікокалікс?

8) тваринні клітини здатні до фагоцитозу?

9) для тваринних клітин характерна наявність вакуолей з клітинним соком?

10) у рослин ззовні від плазматичної мембрани є клітинна стінка?

11) усі живі організми складаються з клітин?

12) основним вмістом клітини є цитоплазма?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

 

2.3. Складання діаграми Вена.

У лівому колі учні записують ознаки, притаманні рослинній клітині, а в правому — тваринній. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки тваринної і рослинної клітини.

2.4. «Тести для друга».

Учні обмінюються із сусідами по парті тестовими завданнями, які вони склали вдома, і розв’язують їх.

2.5. «Установи відповідність».

Учитель пропонує учням розглянути таблицю і встановити відповідність між клітинними органелами та їхніми функціями.


Органели тваринної клітини

Функції

1 рибосома

А бере участь у розщепленні органічних молекул

2 ядро

Б відіграє важливу роль під час поділу клітини

3 ендоплазматична сітка

В забезпечує формування клітинної мембрани, лізосом, упаковування речовин та виведення їх з клітини

4 апарат Гольджі

Г відіграє важливу роль у синтезі та транспорті речовин

5 мітохондрія

Д керує всіма процесами, що відбуваються в клітині

6 лізосома

Е відповідає за синтез білка

7 клітинний центр

Є забезпечує клітину енергією

Відповідь: 1 — Е, 2 — Д, 3 — Г, 4 — В, 5 — Є, 6 — А, 7 — Б.

2.6. «Мозковий штурм».

— Що станеться з клітиною, якщо з неї видалити ядро?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Що спільного мають одноклітинні й багатоклітинні тварини та чим вони відрізняються? (Учні повинні вказати на наявність тканин у багатоклітинних організмів.)

2. Що таке тканина?

3. Пригадайте, які тканини характерні для рослин. Чи можуть тварини мати такі тканини?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

Типи тканин тваринного організму

«Ажурна пилка»

Завдання для пар:

І пара — схарактеризувати особливості будови та функції епітеліальної тканини.

II пара — схарактеризувати особливості будови та функції сполучної тканини.

III пара — схарактеризувати особливості будови та функції м’язової тканини.

ІV пара — схарактеризувати особливості будови та функції нервової тканини.

Додатковий матеріал для опрацювання групами:

Тканина — це сукупність міжклітинної речовини та клітин, які схожі за будовою, походженням і виконують одні й ті самі функції. В організмі тварин виділяють чотири типи тканин: епітеліальну, сполучну, м’язову та нервову.

Епітеліальні тканини покривають тіло, вистеляють його порожнини і порожнини внутрішніх органів. Утворені вони одним чи багатьма шарами клітин, які щільно прилягають одна до одної. Міжклітинна речовина в епітеліальних тканинах майже відсутня.

Залежно від форми клітин, їхньої будови розрізняють плоский, кубічний, циліндричний, війчастий епітелій. Частини клітин спрямовані назовні або всередину, вони різні за будовою. Епітелій різних груп безхребетних виділяє назовні захисний шар міжклітинної речовини — кутикулу.

Клітини поверхневого епітелію часто відмирають, пошкоджуючись, тому вони мають високу здатність до відтворення.

Сполучна тканина виконує різноманітні функції: опорну, захисну, живильну (трофічну), транспортну, запасаючу. Виділяють такі типи сполучної тканини: власне сполучна тканина, сполучна тканина зі спеціальними функціями, тверда сполучна тканина, рідка сполучна тканина.

Власне сполучна тканина складається з клітин і міжклітинної речовини. Сполучна тканина зі спеціальними функціями представлена жировою тканиною і пігментними клітинами. Жирова тканина складається з клітин і утворює жирові депо організму — підшкірну жирову клітковину, сальники. Тверда сполучна тканина представлена кістковою і хрящовою тканинами, а рідка — кров’ю та лімфою.

Сполучні тканини формують основу органів, забезпечують їхнє живлення. Вони беруть участь і в загоюванні ран: заповнюють пошкоджені місця інших тканин, унаслідок чого виникає сполучнотканинний рубець.

М’язова тканина виконує рухову функцію. Розрізняють посмуговану (скелетну та серцеву) і непосмуговану м’язову тканину.

Непосмугована м’язова тканина складається з дрібних видовжених клітин. Вона утворює стінки кровоносних і лімфатичних судин, внутрішніх органів.

Посмугована м’язова тканина утворює поперечнопосмуговану скелетну мускулатуру. Структурною одиницею скелетної посмугованої м’язової тканини є м’язове волокно. Скелетна посмугована м’язова тканина утворює скелетні м’язи, входить до складу язика, глотки, верхнього відділу стравоходу. Серцева м’язова тканина становить основу серцевого м’яза.

Нервова тканина складається з нервових клітин — нейронів. Нейрони у свою чергу складаються з тіла клітини і відростків двох типів — аксонів та дендритів. Аксон (він завжди один) завдовжки може сягати 1 м, не галузиться, проводить нервовий імпульс від тіла клітини до кінцевого відділу. Дендрити — короткі (хоча в чутливих нейронів спинного мозку можуть бути й довгими), відносно товсті й значно розгалужені відростки (у клітини їх зазвичай декілька), проводять імпульси до тіла клітини. Клітини іншого типу — нейроглія — оточують нейрони й виконують опорну, живильну (трофічну) та захисну функції. Нервова тканина має дві дуже важливі властивості: збудливість і провідність.

Складання опорної схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Заповнення таблиці.

Особливості будови і функції тканин тваринного організму

Тип тканини

Особливості будови

Функції

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку