Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота «Виявлення повітря та води у складі ґрунту».
Мета: розкрити поняття «ґрунт», «перегній»; сформувати уявлення про ґрунт як місце життєдіяльності тварин і рослин; з’ясувати склад ґрунту та його основні властивості (у ході виконання практичної роботи), процеси утворення;
розвивати логічне мислення, навички дослідницької роботи, вміння спостерігати, узагальнювати, спілкуватися між собою, співпрацювати у команді; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, навчальна презентація, відеозаписи, кубик Блума, прилади та матеріали для проведення практичної роботи, завдання для груп.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Діти, сьогодні хочу обговорити з вами дуже важливі питання, відповісти на які, на перший погляд, легко, але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був корисним для вас. Я вірю у вас і переконана, що ми разом справимося.
Вправа «Очікування»
-Діти, а що ви очікуєте від нашого уроку?
Кнезіологічна вправа «Ковпак мудреця»
Для того, щоб розбудити вашу увагу і мислення пропоную виконати вправу «Ковпак мудреця» .
Фітнес для мозку зробили, працюємо далі.
Діти, хочу вас познайомити ще з одним особливим гостем. Це інопланетянин. Зовуть його Грінкачепіла. Прилетів він із планети «Альфа» і хоче більше дізнатися про нашу Землю. Допоможемо йому?
ІІ. Актуалізація опорний знань учнів
Число, день тижня
Температура повітря
Вітер
Стан неба
Опади
Щоб на уроці гарно працювати, треба раніше вивчене пригадати.
І завітав сьогодні в клас
На урок до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний,
Він доріжку прокладає,
Знання Ваші перевіряє.
Запитання для груп:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вона весь світ годує, сама ж нічого не їсть
Не людина, а п’є. Не кухар, а всіх годує.
Дітей не народжує, а всім мати рідна. (Земля)
Гра «Портрет»
Спробуйте відгадати про що йдеться за описом:
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше милується, які прекрасні хмарки в неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний …!».
Ґава, ґазда, ґаздиня, ганок, гатунок, гніт, ґудзик, гуля, гречний, ґринджоли.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Опрацювати визначення.
Повторення правил безпечної поведінки
Висновок: ґрунт чорного кольору
Вчені №2
Висновок: у ґрунті є домішки
Вчені №3
Висновок:
Вчитель. Отже, до складу ґрунту входить повітря.
Для чого потрібне повітря в ґрунті?
(Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Висновок досліду
Вчитель. Як потрапляє вода в ґрунт?
(Вода в ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
Вчитель. Для чого потрібна вода в ґрунті?
(Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)
Дослід 3. Продовжуйте нагрівати ґрунт. Незабаром піде дим і з’являється неприємний запах. Як ви думаєте, про що свідчить цей дослід? (Про наявність перегною.)
Вчені №6
Висновок: У грунті є пісок та глина
А тепер візьміть свої «Журнали досліджень» і результати запишіть до «Картки дослідника ґрунту», поставивши + у комірках таблиці.
Що більше перегною, то родючіший ґрунт і тим темніший його колір. Чорноземні ґрунти — одне з природних багатств України. У них найбільша кількість перегною, вони найродючіші. На чорноземних ґрунтах вирощують високі врожаї найкращих сортів пшениці, соняшнику, цукрового буряку та інших цінних культур.
Кажуть, еталонні українські чорноземи під час Другої світової вивозили в Німеччину.
Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, відмерлі рештки яких утворюють перегній. Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років.
Черв’яки — головні «ґрунтоутворювачі». Вони, поїдаючи ґрунт, пропускають його через свій кишечник.
— Пропоную розв’язати цікаву задачу.
На деякій ділянці ґрунту науковець нарахував 20 дощових черв’яків і стільки ж жуків. За годину спостереження половина черв’яків і 8 жуків переповзли за межі цієї ділянки. На скільки більше втекло від науковця черв’яків, ніж жуків?
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Складання сенкану про ґрунт.
Ґрунт
Родючий, живий
Виникає, живить, вирощує
Ґрунт – це багатство нашої планети.
Домівка
VІ. Підсумок уроку
Ви всі були активними, організованими, творчими, тому і встигли добре виконати всі завдання. Грінкачепіла дякує вам за хорошу роботу на уроці, а я вам за співпрацю.