Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота «Виявлення повітря та води у складі ґрунту».

Про матеріал
Мета: розкрити поняття «ґрунт», «перегній»; сформувати уявлення про ґрунт як місце життєдіяльності тварин і рослин; з’ясувати склад ґрунту та його основні властивості (у ході виконання практичної роботи), процеси утворення; розвивати логічне мислення, навички дослідницької роботи, вміння спостерігати, узагальнювати, спілкуватися між собою, співпрацювати у команді; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота «Виявлення повітря та води у складі ґрунту».

Мета: розкрити поняття «ґрунт», «перегній»;  сформувати уявлення про ґрунт як місце життєдіяльності тварин і рослин; з’ясувати склад ґрунту та його основні властивості (у ході виконання практичної роботи), процеси утворення;

розвивати логічне мислення, навички дослідницької роботи,  вміння спостерігати, узагальнювати, спілкуватися між собою, співпрацювати у команді; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручники,  навчальна презентація, відеозаписи, кубик Блума, прилади та матеріали для проведення практичної роботи, завдання для груп.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

 

Діти, сьогодні  хочу обговорити з вами дуже важливі питання, відповісти на які, на перший погляд, легко, але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був  корисним для вас. Я вірю у вас і переконана, що ми разом справимося.

Вправа «Очікування»

-Діти, а що ви очікуєте від нашого уроку?

Кнезіологічна вправа «Ковпак мудреця»

Для того, щоб розбудити вашу увагу і мислення пропоную виконати вправу «Ковпак мудреця» .

Фітнес для мозку зробили, працюємо далі.

 

  •          Сьогодні на уроці ми побуваємо в ролі на вчених-дослідників та працюватимемо в групах.
  •          Давайте пригадаємо правила роботи в групі?

Діти,  хочу вас познайомити ще з одним особливим гостем. Це інопланетянин. Зовуть його Грінкачепіла. Прилетів він із планети «Альфа» і хоче більше дізнатися про нашу Землю. Допоможемо йому?

 

ІІ. Актуалізація опорний знань учнів

 

  1. «Хвилинка синоптика»

Число, день тижня

Температура повітря

Вітер

Стан неба

Опади

  •   Давайте підведемо підсумки: так від чого залежать зміни в природі? (Від висоти сонця на небосхилі).
  •   Молодці! Продовжуйте і далі спостерігати, уважно придивляйтеся до змін,
    які відбуваються в природі.

 

  1. Повторення про корисні копалини

Щоб на уроці гарно працювати, треба раніше вивчене пригадати.

І завітав  сьогодні в клас

На урок до нас

Кубик, діти,  не простий,

Кубик, діти, чарівний,

Він доріжку прокладає,

Знання Ваші перевіряє.

 

Запитання для груп:

 

  1. Чому корисні копалини треба використовувати ощадливо?

 

  1. Придумай спосіб добування корисних копалин?

 

  1. Що таке корисні копалини?

 

  1. Чи можуть вичерпатися запаси корисних копалин?

 

  1. Як можна досліджувати корисні копалини?

 

  1. Де в побуті застосовують корисні копалини?

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

  1. Робота над загадкою

 

Вона весь світ годує, сама ж нічого не їсть

Не людина, а п’є. Не кухар, а всіх годує. 

Дітей не народжує, а всім мати рідна. (Земля)
 

  •          Діти, а як ви думаєте, слово земля однозначне чи багатозначне?
  •          У яких значеннях воно вживається?

 

  •      Це назва нашої планети.
  •      Це суходіл, по якому ми ходимо.
  •      Це країна, держава, або велика територія.

 

  •          Але ми сьогодні поговоримо про землю, на якій все росте, про землю-матінку – нашу годувальницю або … про що? Яка її наукова назва?

 

Гра «Портрет»

Спробуйте відгадати про що йдеться за описом:

  •      Його легко можна знайти під ногами.
  •      Це продукт взаємодії живої й неживої природи.
  •      Це верхній родючий шар землі. Відгадайте, хто я?

 

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше милується, які прекрасні хмарки в неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний …!».

  •          Яка перша буква в цьому слові?
  •          Які слова на цю букву визнаєте?

Ґава, ґазда, ґаздиня, ганок, гатунок, гніт, ґудзик, гуля, гречний, ґринджоли.

  •          Сьогодні ми похвалимо ґрунт, за допомогою дослідів і дізнаємося, що таке ґрунт, з чого  складається ґрунт та як він утворюється. Ці знання знадобляться вам у повсякденному житті та при вивченні біології, географії в старших класах.

 

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

 

  1. Інтерактивна вправа Льонінгапс
  •          Інколи на прогулянках ви бачили розкопані траншеї, ями. Можливо, був хтось був у кар’єрі. Чи спостерігали ви декілька шарів землі, різних за кольором і товщиною? Чи схожий цей малюнок з тим, що ви спостерігали?
  •          Давайте розглянемо схему уривистого берега річки та дослідимо шари земної поверхні?
  1. Робота з підручником ст. 124

Опрацювати визначення.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Передбачення
  •          Що може входити до складу ґрунту?
  1. Проведення дослідів

Повторення правил безпечної поведінки

  •      Прибрати зі столу все зайве.
  •      Обережно поводитися з усіма інструментами та матеріалами.
  •      Виконувати лише ті досліди, що зазначені.
  •      Бути спостережливим.

Вчені №1

  •          Якого кольору грунт?

Висновок: ґрунт чорного кольору

Вчені №2

  •          Розгляньте частинки ґрунту.
  •          Чи є в них домішки (камінці, залишки рослин)?

            Висновок: у ґрунті є домішки

Вчені №3

  •          Візьміть в руки склянку з водою.

Вчені №4

  •          Вкиньте грудочку грунту у воду.
  •          Що спостерігаєте?

Висновок:

Вчитель. Отже, до складу ґрунту входить повітря.

Для чого потрібне повітря в ґрунті?

(Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)

 

Вчені №5

  •          Візьміть деревяну паличку, розмішайте грунт у воді.
  •          Поставте склянку на місце. Ми до цього досліду ще повернемось.

Висновок досліду

Вчитель. Як потрапляє вода в ґрунт?

 (Вода в ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)

 Вчитель.  Для чого потрібна вода в ґрунті?

(Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)

 

C:\Users\Angelina\Desktop\ГРУНТ\19.jpg

Дослід 3. Продовжуйте нагрівати ґрунт. Незабаром піде дим і з’являється неприємний запах. Як ви думаєте, про що свідчить цей дослід? (Про наявність перегною.)

 

Вчені №6

  •          Обережно візьміть до рук склянку з водою та грунтом.
  •          Погляньте на дно.
  •          Що бачимо? (На дно опустилися найлегші частинки грунту – пісчинки)

Висновок: У грунті є пісок та глина

 

А тепер візьміть свої «Журнали досліджень» і результати запишіть до «Картки дослідника ґрунту», поставивши + у комірках таблиці.

  1. Перегляд відеосюжету
  •          Яка основна властивість ґрунту? (Родючість)
  •          Від чого вона залежить? (Від кількості перегною)

Що більше перегною, то родючіший ґрунт і тим темніший його колір. Чорноземні ґрунти — одне з природних багатств України. У них найбільша кількість перегною, вони найродючіші. На чорноземних ґрунтах вирощують високі врожаї найкращих сортів пшениці, соняшнику, цукрового буряку та інших цінних культур.

     Кажуть, еталонні українські чорноземи під час Другої світової вивозили в Німеччину.

  1. Хвилинка-цікавинка «Чи знаєте ви, що…?»

Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, відмерлі рештки яких утворюють перегній. Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років.

Черв’яки — головні «ґрунтоутворювачі». Вони, поїдаючи ґрунт, пропускають його через свій кишечник.

  1. Розв’язування математичної задачі

Пропоную розв’язати цікаву задачу.

На деякій ділянці ґрунту науковець нарахував 20 дощових черв’яків і стільки ж жуків. За годину спостереження половина черв’яків і 8 жуків переповзли за межі цієї ділянки. На скільки більше втекло від науковця черв’яків, ніж жуків?

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Складання сенкану про ґрунт.

Ґрунт

Родючий, живий

Виникає, живить, вирощує

Ґрунт – це багатство нашої планети.

Домівка

VІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія «Коло рефлексії»
  2. Аналіз роботи учнів на уроці

Ви всі були активними, організованими, творчими, тому і встигли добре виконати всі завдання. Грінкачепіла дякує вам за хорошу роботу на уроці, а я вам за співпрацю.

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку