Тема: Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти
Дерево міцне корінням,
а людина — друзями.
Мета: розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями; учити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу; виховувати в дітей правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, виховувати повагу до оточуючих.
Обладнання: аудіозапис пісні, презентація «Дружба», відеозапис мультфільму «Струмочок», «What is a Friend», плакати «Дерево дружби», «Дружба – найдорожчий скарб», паперові яблучка, роздруковані побажання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1. Актуалізація опорних знань учнів
Пісня «Дружить сонце і земля»
2. Слово вчителя
Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про неї написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря. Ми поговоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот, спробуємо усвідомити значущість слова «друг», з’ясувати, яке значення дружби у житті кожного з нас. Розмова про дружбу – цікава і багатогранна.
Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності,спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному. Без друзів у наш час важко жити на світі.
30 липня, ми відзначаємо одне з найважливіших свят усього людства — Міжнародний день дружби між державами, культурами та всіма людьми на Землі.
Свято це зовсім молоде. Лише в 2011 році Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію про його проведення.
«Дружба між народами, державами, культурами і окремими особами може надихнути на зусилля із забезпечення мируі дає можливість побудувати мости між суспільствами, які шанують культурну різноманітність», — наголошується в документі.
Цей День покликаний зміцнити дружбу між народами світу, показати, що люди, їх погляди, переконання, культури хоч і дуже різні, проте рівні між собою та заслуговують поваги
.
3. Гра «Кошик».
Завдання учням — підібрати синоніми до слова «дружба».
(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога, та ін.)
Висновок. Отже, дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності.
4. З’єднайте прислів’я докупи
- На ваших партах лежать паперові яблучка, запишіть прислів’я, помістіть готову роботу на ДЕРЕВО ДРУЖБИ, розтлумачте будь-яке прислів’я на ваш вибір, доберіть епіграф до нашого уроку.
|
|
Дружба та братство… |
…і вовків не боїться |
Друзі… |
…дорожче багатства |
Дружний табун… |
…пізнаються в біді |
Життя без друзів… |
…іноді - неможливо |
Без друзів погано жити… |
…неповноцінне |
ld friends and old wine are best.
Старий друг краще нових двох.
A friend to all is a friend to none.
Знайомих безліч, а друзів немає.
A cracked bell can never sound well.
Розбиту чашку не склеїти.
A friend’s frown is better than a foe’s smile.
Краще гірка правда від друга, ніж лестощі від ворога.
A hedge between keeps friendship green.
Відстань друзів зближує.
A man is known by the company he keeps.
Скажи хто твій друг і я скажу хто ти.
Freunde in der Not gehn hundert auf ein Lot. (У біді сотня друзів важить дуже мало).
5. Перегляд мультфільму «Струмочок»
- Чи сподобався вам цей мультфільм?
- Як звірята врятували їжачка?
- Чи можна назвати звірів друзями?
- Який висновок можна зробити, переглянувши цей фільм?
6. Заданння 1
Наша держава має добрих сусідів. Це народи європейських країн: німці, білоруси, болгари, чехи тощо.. Які казки читають діти у країнах Європи? Слухай, читай, порівнюй!
ВОВК І КІТ
Латиська народна казка
Гналися якось мисливці з собаками за вовком — от-от наздоженуть. Рятуючись, заскочив вовчисько на чиєсь подвір'я, побачив кота й ну благати його:
— Котику, голубчику, порятуй мене, допоможи сховатися від мисливців. Женуться за мною.
— Біжи до сусіди Криша,— каже кіт.— Він добрий, кожному допоможе.
— Не можна мені до нього бігти,— відповідає вовк,— якось по весні я в нього барана зарізав.
— Ну, тоді Юріса попроси.
— Не допоможе мені Юріс. Я в нього козу з'їв, він мені цього ніяк не забуде.
— Що ж,— каже кіт,— піди Клавса попроси.
— Що ти! Я йому й на очі боюся попадати — в нього я не одне ягня вкрав.
— То, може, Яніс тебе порятує?
— Е, ні! Нема чого й сподіватися! Я в Яніса теля задушив.
— Добре ж ти всім насолив,— сказав кіт. Не буде тобі тут порятунку. Недарма кажуть: що посіяв, те й пожнеш.
ЛЕГКИЙ ХЛІБ
Білоруська народна казка
Косив у лузі косар. Стомився і сів під кущем відпочити. Розв'язав торбинку і взявся їсти.
Виходить з лісу голодний вовк. Підійшов він до косаря і попросив хліба.
Сподобався вовкові хліб. Він і каже:
— Хотів би я щодня хліб їсти, але де мені його брати? Порадь, чоловіче!
— Спершу треба землю зорати...
— Тоді й хліб буде?
— Ні, братику, стривай. Потім треба землю заборонувати...
— І можна хліб їсти?
— Що ти? Зажди ще. Раніше треба жито посіяти...
— Тоді буде хліб,— облизнувся вовк.
— Ні ще. Дочекайся, доки жито зійде, холодну зиму перезимує, навесні виросте, потім закрасує, потім почне наливати зернятка, потім достигати...
— Ой,— зітхнув вовк.— Ця робота дуже вже марудна й тяжка. Порадь мені, як легше їжу добувати.
— Ну, що ж,— говорить косар.— Раз не хочеш тяжкий хліб їсти, поїж легкий. Йди на вигін, там кінь пасеться.
Прийшов вовк на вигін. Побачив коня:
— Коню, коню! Я тебе з'їм.
— Що ж,— каже кінь,— їж. Тільки спершу зніми з моїх ніг підкови, щоб не поламати собі зуби об них.
— Ай справді,— погодився вовк. Нагнувся він підкови знімати, а кінь як ударить його копитом у зуби... Перекинувся вовк та тікати.
- Сьогодні ми з вами познайомилися з деякими європейськими казками. Чи сподобалися вони вам? (Відповідь аргументуйте) На яку українську казку вони схожі? Чи можна героїв казка назвати друзями? Чи хотіли б ви мати таких друзів?
7. Послухайте вірш, чи можна учнів класу назвати друзями? Відповідь аргументуйте.
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і звезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Каті,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Соню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються…
Скажіть мені, хіба це клас?
8. Перегляд мультфільму «What is a Friend».
-Чи зрозуміли ви , про що йдеться у мультфільмі?
- Охарактеризуйте головних героїв.
- Чи можна їх назвати друзями?
- Хто такі друзі? (Відповідь дайте, користуючись фразами мультфільму)
- Чи відрізняється дружба країн Європи від нашої? Відповідь аргументуйте.
7. Давайте помалюємо! (фізкультхвилинка)
А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання – намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один олівець.
Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане?
Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти достойно вийти із неприємних ситуацій.
Давайте деякі з них розглянемо.
8. Аналіз ситуації
Справжні подруги
П'ятикласниця Людмила
вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду!
Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє:
Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже
— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці, —
їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці
для краси потрібні джинси...
Мамо!
Дружбу виручай.
Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась
на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...
Ви — спра-а-вжні
подруги!.. -Й пішла...
А ви, що скажете мені.
Це — справжні подруги, чи ні?
- Якими, на вашу думку, мають бути справжні подруги? Чи вірите ви у дружбу з іноземцями? Чи є у вас друзі з країн Європи? Як ви з ними познайомилися? Чи є різниця, якої національності людина, де вона живе?
13. Слово вчителя
У вас на партах лежить кольоровий папір, я хочу, щоб ви зараз приклали свою долоню, обвели та вирізали її. Посередині напишіть своє ім’я, а на пальцях риси характеру, на вашу думку, справжнього друга, поясніть свій вибір. У нас має вийти в результаті велике серце дружби нашого класу!
|
|
|
|
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.
Я хочу, щоб ви завжди посміхалися, мали гарний настрій і пробачали все погане своїм близьким, тому на згадку про нашу виховну годину дарую вам такі чудові кульки позитиву! Обов’язково не забудьте привітати своїх близьких з Міжнародним днем дружби та побажати їм щастя, миру та взаєморозуміння.
|
|
|