План виховної години в 7 класі на тему «Життя та побут українців» у форматі інсценізації п’єси
Мета: ознайомлення зі скарбами національної матеріальної та духовної культури, зокрема з кращими поетичними зразками вітчизняної класичної літератури, з особливостями побуту українців, давніми звичаями й традиціями; поглиблення етнографічних знань учнів; виховання естетичного сприйняття навколишнього світу; сприяння розвиткові творчих здібностей дітей, бажання примножувати традиції українського народу, берегти свою національну культуру.
Обладнання: відповідно прикрашена сцена, костюми, декорації, необхідний реквізит.
Перебіг виховної години
П’єса «ПРО ДІДА, БАБУ I КАЧЕЧКУ КРИВЕНЬКУ» (за мотивами поетичної казки Богдана Лепкого)
Учень
Був собі дід і баба
Та була в них курочка ряба...
(Ні, не так!)
Був дід Монька
Мався він злегонька,
(Та що це я плету!)
Жило їх двоє,
Вже старі обоє, —
(От так хіба почну).
Мали хатку,
Як палатку,
I світличку
Невеличку,
I ставок,
I млинок,
Та не дав їм Бог діток...
Що ви гадаєте?
Сумно їм обом
Сидіти.
Учениця
УКРАЇНСЬКЕ АЛЬФРЕСКО
Над шляхом, при долині, біля старого граба,
де біла-біла хатка стоїть на самоті,
живе там дід та баба, і курочка в них ряба,
вона, мабуть, несе їм яєчка золоті.
Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини,
і вишні чорноокі стоять до холодів.
Хитаються патлашки уздовж всії стежини,
і стомлений лелека спускається на хлів.
Чиєсь дитя приходить, беруть його на руки.
А потім довго-довго на призьбі ще сидять.
Я знаю, дід та баба − це коли є онуки,
а в них сусідські діти шовковицю їдять.
Дорога і дорога лежить за гарбузами.
І хтось до когось їде тим шляхом золотим.
Остання в світі казка сидить під образами.
Навшпиньки виглядають жоржини через тин.
Дід
«От коли б то діти,
Але їх нема».
Баба
«Щоб хоч донечка одна…
Та ні, нема!
Ох-ох-ох…»
Дід
«А сонце в хатку зазирає,
Бринить бджола, трава буяє,
Давай, щоб збутися журби,
Підемо, бабо, по гриби!»
(Пішли).
II.
Учениця
Приходять в ліс,
А там грибів, грибів!
Дід аж присів, —
збирає.
А баба підпеньок шукає…
Учень
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі,
літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
на білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
Малі озерця блискають незлісно,
колише хмара втомлені громи.
Поїдемо поговорити з лісом,
а вже тоді я можу і з людьми.
Баба
«Дивись, старий,
Який грибок дивний!»
Учень
Не довиджала,
Бо це не гриб був, лиш гніздо,
Кругленьке, дивненьке,
Як не знати що.
А в тім гнізді, — ігі!
Сидить качечка маленька
I кривенька,
Та жива
I до баби: «Ква-ква-ква».
Притюпав дід,
Обтер з лоба піт,
Думає-гадає,
Що робити, не знає.
Аж і каже:
«Заберем хіба»,
Баба
«Як брати, то брати,
Занесемо до хати
Потерча!»
Учень
Взяли,
Несуть, —
Щаслива їм путь!
III.
Учениця
Прийшли в хатку,
Як палатку,
I в світличку
Невеличку,
Принесли сінця з подвір’я,
Підстелили трохи пір’я,
Зробили гніздечко на славу,
Посадили качечку кульгаву, —
сиди!
А самі
Пішли на гриби до гаю.
Вертають, —
А в їх хатці,
Як в палатці,
Підметено,
Припрятано,
Хлібець в печі
I колачі,
Ще й борщ кипить
Аж їсти кортить.
Вареників повне сито,
I сметана у тарілці
I повісмо на куділці
При вікні.
Учень (вказуючи на стіл з наїдками та напоями)
Загалом, українські кулінарні традиції завжди відзначалися розмаїтістю та яскравістю смаків. Не перебільшуючи, скажу, що страви української кухні є одними з найсмачніших у світі. Ось як про них розповідає Іван Котляревський:
Тут їли рознії потрави,
І все з полив’яних мисок,
І самі гарнії приправи
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну,
Потім з підливою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик.
І кубками пили слив’янку,
Мед, пиво, брагу, сирівець,
Горілку просту і калганку,
Куривсь для духу яловець.
Що ж наші баба й дід?
Баба
«Ну, скажи ти мені,
Є куділка,
А де ж тая прялка-дівка,
Де ж вона?»
Дід
«Я по хаті зирнув,
Лиш плечима здвигнув:
Нема!»
Баба
«Ой хороший ти мій діду,
Іди, діду, до сусіда,
Може, бачив або чув,
Хто в нас був,
Хазяйнував,
Ще й кужіль пряв, —
Най скаже!»
Дід (оббігши сцену і повернувшись)
«Швидкий я дід…
Ой бачив сусід,
Дівчина була,
Варила, пекла,
Та вхопила коновки
Та принесла води,
Гарна така, як пава,
Хоч малюй,
Хоч цілуй,
Лиш на одну ногу кульгава,
Ледь, ледь».
Учень
I тоді-то баба з дідом
Порадились за обідом,
Що буцімто підуть у ліс,
А тим часом залізуть в кут,
Щоб бачити, який то біс
Ґаздує тут.
V.
Учень
Як загадали, так зробили
I, як не раз у ліс ходили,
Так буцімто й тепер пішли,
А тим часом
Принишкли двійко за ріжком,
I тільки все на двері: глип!
Аж двері: рип!
Виходить дівчина, як пава,
Синьоока, кучерява,
Хоч малюй,
Хоч цілуй,
Лиш на одну ніжку кульгава.
Побігла до криниці
У картатій спідниці,
А дід і баба в хату: шусть!
Та й до гнізда,
Глядь — їх качечки нема.
Скам’яніли,
Оніміли,
Що лиш тепера зрозуміли
Цілу річ.
Взяли гніздо, та й кинули в піч...
Згоріло.
Учень
Вернула дівчина з водою −
Та й до гнізда.
А гнізда нема!
Дівчина
«Що ви зробили зі мною,
З моєю весною?!
Безталанна я!»
Дід
«Не плач,
Лишися в нас
У добрий час.
Будем тобі як батько й мати,
А ти будеш нас доглядати
На старість літ».
Дівчина
«Ні, ні!
Гіркий мій світ!
Пощо ви мене підглядали,
Пощо гніздо змарнували,
Горе мені! Ой горе-е-е!
Зроби мені, добрий діду,
Кужілоньку, най я піду
Геть від вас,
У добрий час!»
Учень
I вистругав дід кужілку
I пряслицю, й веретено
Та ще просить її чемно,
Щоб взяла.
VII.
Взяла кужіль, всміхнулася,
Прибралася, вдягнулася,
Від голови аж до ніг,
Сіла собі на поріг
I пряде.
Коли чує: ген, високо
Качки летять,
Крильця шумлять,
Не догляне око.
Пісня «Ой летіли дикі гуси…» у виконанні дівчат класу
Ой, летіли дикі гуси,
Ой летіли у неділю дощову.
Впало пір'я на подвір'я,
Закотилось, як повір'я, у траву.
Ой, летіли дикі гуси,
Ой, летіли дикі гуси через ліс.
Не кажи своїй подрузі,
Хто тобі корали зоряні приніс.
Як постука нічка темна
У віконце знов,
Не питай мене даремно
Про мою любов.
Ой, летіли в день осінній
Дикі гуси до самотньої верби,
Там, де двоє, там − весілля,
А, де троє − перші ягоди журби.
Ой, летіли до світання
Дикі гуси через марево ночей,
Бережи своє кохання
Ти, дівчино, від корисливих очей.
Ой, летіли понад вечір
Дикі гуси через ліс і зелен гай,
Ти відкрий подрузі двері,
Але серце їй своє не відкривай.
Качечка 1
«Ось це наша качечка!»
Качечка 2
«Ось це наша гарна!»
Качечка 3
«На дідових ворітцях»
Качечка 1
«Сидить собі в сап’янцях»
Качечка 2
«Як панна»
Качечка 3
«Кужілонька шумить»
Качечка 1
«Веретенце дзвенить»
Качечка 2
«Та киньмо їй по пір’ячку!»
Качечка 3
«На дідове подвір’ячко»
Качечки усі разом
«Най з нами летить!»
Дівчина
«Не полечу я із вами,
Недобрими сестричками,
Бо як я була в пригоді,
Як зломила ніжку
На новім остріжку,
Ви сказали: годі!
Крилоньками злопотіли,
Піднялися й полетіли,
А мене лишили в гаю,
В темнім гаю, при ручаю.
Ось які-то ви».
Учень
Кинули качки їй по пір’ячку
На дідове подвір’ячко.
I як сніг білий,
Так пера полетіли,
Як вишневий цвіт,
Закрутився дівчині світ:
Нічого не бачить, не чує, не знає.
А пір’ячко мало-помалу
До неї приростало,
Пір’я, як сніг,
Прикрило її від голови до ніг.
Знялася й полетіла за стадом
Так радо, радо, радо.
Учениця
А дід і баба
Знов лишилися самі
В хатині.
I сидять там нині
Сумні,
Самі,
Одні.