Дана робота розроблена за новою програмою з трудового навчання для учнів 5-9 класів, яка затверджена наказом Міністерства освіти та науки України від 07.06.2017 № 804.
Автор розробив календарно-тематичне планування, уроки трудового навчання за новою програмою для учнів 6 класів щодо виготовлення панно з використанням технології аплікації. Додаткові технології – це технологія вишитих виробів та технологія виготовлення вишитих виробів 3d- стіч на пластиковій канві . Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів згруповано за трьома компонентами: знаннєвим, діяльнісним, ціннісним.
Особливу увагу приділено використанню інноваційних технологій, сучасних прийомів навчання на уроках з даної теми з метою формування ключових та предметних компетентностей учнів.
Для мотивація навчальної діяльності використані ігрові прийоми як подорож у країну Мультляндію, пантоміма, відеоролики з українських мультфільмів.
Для актуалізації опорних знань використані прийоми «Збери букет квітів», для узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок використані прийом «Куб», гра «Ланцюжок»
На уроці використані музичне супроводження, слайди, відеоролики, що закачано з YouТube, «3D–вироби з пластикової канви», «Правила безпеки», стікери для розподілу на команди. технологічні карти, схеми візерунків.
Всі етапи комбінованого уроку дотримані . Використані міжпредметні зв'язки з народознавством, образотворчим мистецтвом, музикою.
Урок № 5-6
6 клас
Об’єкт проектної діяльності: Панно.
Основна технологія: технологія виготовлення аплікації
Додаткова технологія: технологія виготовлення вишитих виробів 3d- стіч на пластиковій канві, технологія вишитих виробів
Тема: Технологічний процес виготовлення панно: виготовлення 3d- виробу на пластиковій канві
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Знаннєвий компонент - учні вміють вишивати за схемою , знають сучасні можливості використання, мають поглибленні знання про виконання хрестика та косого хрестика.
Діяльнісний компонент – вміють виготовляти вироби 3d- стіч на пластиковій канві. Створюють особисті проекти, вдосконалюють техніку вишивання. Вміють виготовляти деталі аплікації та кріпити оздоблювательні елементі до основи.
Ціннісний компонент - глибше пізнають цінності, культурні надбання нашого народу. Розвивають акуратність, уважність, естетичні смаки.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, музика, народознавство, інформатика.
Хід уроку
І. Організаційний етап (привітання, перевірка робочих місць та готовності до уроку).
Вчитель : Продзвенів уже дзвінок, починається урок.
На команди поділіться та скоріше посміхніться!
(діти по командам займають свої міста)
Вчитель використовує стікери для розподілу на команди.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: А зараз мі усі з вами відправимося у загадкову страну Мультляндію, щоб зустрітись з персонажами рідних мультфільмів.
Слайд № 2-3 с відеороліком (музика в гостях у казки) (1 хв.)
Вчитель: Але щоб зустрітися з ними ми повинні виконати завдання. Команди готові?
Кожна команда відкриває свою скриньку і в конверті бере свою карточку з назвою мультфільму.
Завдання перше «Пантоміма» . Командам треба ознайомитись з текстом , а потім показати без слів сценку, або повадки головного героя. Також на окремому аркуші написати за що можна любити свого головного героя
Команда №1 |
Команда №2 |
Команда №3 |
|
|
|
«Як Петрик П'яточкин слоників рахував» (1984, УРСР, Київнаукфільм) Найвідоміші фрази: "Петрику, зараз тиха година, треба спати", "Ура, десять слоненят!", "Всі рядком ставайте, діти". Енергійний та веселий, але дуже неслухняний, хлопчик Петрик П'яточкін уві сні потрапляє до Африки, там йому доводиться бути вихователем слоників. Прокинувшись, Петрик стає слухняним.
|
«Капітошка» (1980, УРСР, Київнаукфільм). Капітошка - весела краплинка літнього дощу, вона несе в собі різнобарв'я веселки, енергію сонця і живлющу силу води. Вовк одного разу зустрічає Капітошку, який пояснює Вовченяті, що бути злим зовсім і не потрібно. Набагато веселіше дружити і співати пісні. Там, де з'являється Капітошка, розпускаються квіти, листочки і трави. Він приносить веселощі та дружбу у будинок Вовченяти і допомагає йому зрозуміти, хто він є насправді. |
«Жив-був пес» — мультиплікаційний фільм режисера Едуарда Назарова, створений за мотивами української народної казки "Сірко". У мультфільмі звучать українські народні пісні . I місце — V Міжнародний кінофестиваль казкових фільмів, 1983р. Пес у лісі зустрів Вовка, який допоміг йому вирішити його проблему, і зробив це без яких бо корисливих цілей, безкоштовно, просто так. Пес вирішив віддячити Вовку за таку допомогу.
|
За що любимо: за безпосередність, невгамовність та винахідливість головного героя Петрика П'яточкина.
|
За що любимо: за веселі пісні Капітошки та його товариський характер. Саме Капітошка показує Вовчику, що його краще бути радісним та добрим, а ніж сумним та злим.
|
За що любимо: за вміння дружити, та цінувати життя, бо кожному у житті буває сумно, але треба цінувати життя і бути вдячними тому хто рядом із тобою.
|
Команди по черзі виконують завдання, а другі відгадують мультфільм та головного героя. Представник команди зачитує за що вони люблять свого героя, після чого на слайді (1 хв.) діти дивляться фрагмент свого мультфільму.
(Слайди №4-9 )
Прийом «Пантоміма». Підбиття підсумків.
Вчитель: Персонажі українських мультфільмів такі щирі та добрі. У дорослому житті часто згадуються з тихим сумом та ностальгією і Капітошка , і Котигорошко , і Петрик П'яточкин та ін. Ці герої є культурним надбанням нашого народу. Українська мультиплікація була в розквіті, герої їх фільмів стали справжніми талісманами епохи та країни.
Вчитель : Після першого завдання ви зрозуміли, що ми з вами будемо виготовляти героїв українських мультфільмів.
Будемо виготовляти панно – картину з назвою « В гостях у казки».
Вчитель: Переходимо до завдання №2.
У кожній команді на столі є схеми героїв українських мультфільмів, треба вибрати кожному одного і виготовити для колективного пано під назвою «В гостях у казки». А всі вишиті персонажі: Котигорошко, Капітошка та Вовчик, Солом’яний бичок, Козаки, Пес та Вовк, Курочка Ряба , Петрик П’яточкин. Елементи пришиємо, але верх закріпимо на потовщені елементи. Щоб створити об’ємність . Оздобленням слугуватимуть стрічкові орнаменти в українському народному стилі.
Вчитель: Пропоную командам протягом 1 хвилини ознайомитись зі схемами для вишивки та розподілити між собою по елементу вишивки (Додаток ).
Учні називають об’єкт проектування : Панно « В гостях у казки», та записують в зошитах тему уроку, назву виробу, приклеюють схему вишивки у зошит.
Тема. Виготовлення 3D–виробу на пластиковій канві.
Мета і завдання: ознайомитись з технікою вишивання на пластиковій канві та виготовити 3D–виріб.
III.Актуалізація опорних знань
Вчитель: ми з вами вже виконували вишивальні шви на попередніх заняттях.
Узагальнення усних відповідей учнів.
Перш за все, пластикова канва підходить для вишивки рахунковим хрестом, але можна використовувати й інші техніки: гобеленову вишивку, косой стібок.
Вчитель: наступне завдання «Збери букет квітів» на столі у кожній команді лежать квіти різних кольорів , треба назвати колір та його символічне значення
Діти називають символічне значення кольорів та збирають квіти у букет.
Слайд №10
IV. Виклад нового матеріалу
Кілька років тому, для додання жорсткості вишитим виробам, доводилося використовувати картонні підкладки та інші хитрощі. Так було, поки в арсеналі вишивальниць, не з'явилося ноу-хау - вишивка на пластиковій канві. Це синтетичний сітчастий матеріал, який імітує структуру тканини для вишивки хрестиком.
Вчитель: сьогодні ми з вами виготовимо виріб на пластиковій канві.
У вас на столах лежать прямокутники цієї канви. Будь ласка візьміть у руки, розгляньте її та скажіть чим вона відрізняється від тканої канви.
Діти відповідають….
Вчитель: Пластикова канва виготовлена з пластику. Вона буває різних форм, розмірів та кольорів
Вчитель: Які переваги має пластикова канва?
Слайд № 13
Пластикова канва порівняно зі звичайною тканиною для вишивання має ряд переваг:
При вишиванні на пластиковій канві застосовують різні види технік: хрестикові шви, лічильну гладь.
Вчитель: Розглянемо техніку вишивання швом «пів-хрест» (Робота з технологічними картами).
На лицевій стороні канви виконують косі стібки, а на виворітній утворюються короткі вертикальні стібки. Для того, щоб через пластикову канву не просвічувались дірочки, можна застосовувати гобеленовий шов. З лицевої сторони канви цей шов має такий самий вигляд, як і шов «півхрест», а з вивороту виконують довгі косі стібки.
Запитання до учнів: ( зображення на слайді №14-16)
|
Шов «пів хрест» |
|
Гобеленовий шов |
Схеми візерунків для вишивання на пластиковій канві підбирають аналогічно як для вишивки «косим хрестиком» (у клітинку).
V. Вивчення та усвідомлення нового матеріалу з практичним відпрацюванням.
Практична робота
1 етап практичної роботи
Вишивання 3D–виробу по схемі
Вступний інструктаж: ПТБ під час роботи з голкою, ножицями та організація робочого місця під час вишивання. Демонстрація вишивання швом «хрест», «півхрест» на пластиковій канві.
Техніка вишивання швом «хрест», «півхрест» на пластиковій канві
Рухавка «Йде тропічний дощ»
Дощ починається потроху з краплини – клацаємо пальцями;
Дощ посилюється, ляпає по листям – плескаємо в долоні;
Дощ переходе у зливу – плескаємо по колінах;
Починається град – тупотімо ногами;
Град закінчився, переходить у зливу – плескаємо по колінах;
Дощ стихає – плескаємо в долоні;
Лишились поодинокі краплини – клацаємо пальцями;
І знову над нами сяє сонце – потягнули руки до гори.
2 етап практичної роботи.
Обробка країв деталей 3D–виробу вишивкою на пластиковій канві
ПТБ під час роботи з голкою, ножицями та організація робочого місця під час вишивання. Демонстрація виконання обметувального шва на пластиковій канві по прямій, по зовнішніх та внутрішніх кутах.
(вчитель показує сам і на відеоролику)
Верхню частину кожної деталі виробу вирізають по контуру, залишаючи одну клітинку канви та обробляють обметувальними стібками.
|
|
|
|
Готові деталі виробу з’єднують обметувальними стібками. Краї вишивки, обробити косим стібком або петельним швом. На зворотній бік аплікації можна закріпити флізелін.
3 етап практичної роботи
Закінчення виготовлення 3D–виробу
ПТБ під час роботи з голкою, ножицями та організація робочого місця під час зшивання. Демонстрація збору, зшивання виробу.
Виконання групової - практичної роботи: кожна група учнів комплектує своє панно « В гостях у казки», своїми виробами.
Поточний інструктаж: контроль за роботою учнів і дотриманням ПТБ; індивідуальні додаткові пояснення.
Учні за технологічною карткою з’єднують деталі, проводять кінцеву обробку виробу, дотримуючись правил безпечної праці.
Учитель проводить заключний інструктаж під час завершення практичної роботи, акцентуючи увагу на важливості організації робочого місця.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.
Прийом «Куб». Учні передають один одному куб із питаннями на гранях та відповідають на них
VІІ. Підбиття підсумків. Оцінювання. Рефлексія.
Вчитель оголошує результати уроку, оцінює відповіді учнів. (Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники).
Вчитель пропонує подивитися слайди, а потім за допомогою гри «Ланцюжок» по черзі називають вироби, які роблять з пластикової канви
Слайд № 18-20 (з прикладами готових робіт)
Відповіді дітей: з пластикової канви роблять плоскі й об’ємні вироби: серветниці, шкатулки, ялинкові прикраси, кошики, підвіски, будиночки. Спершу вишивають окремі деталі, які потім скріплюють між собою декоративними стібками.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рефлексія (вправа «Закінчи речення»):
VIІІ. Домашнє завдання: користуючись Інтернетом, знайти та передивитись майстри-класи з виготовлення виробів з пластикової канви для оформлення сучасного інтер’єру.