Урок з математики НУШ. Тема тижня "Світ тварин". Урок розроблений для 1 класу за програмою під керівництвом Р. Шияна. на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку розроблений за новою схемою. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Дата ____________ № _________ Математика 1 клас
Тема тижня Світ тварин
Тема уроку: Додавання і віднімання одноцифрового та двоцифрового числа.
Мета тематичного дня: навчити додаванню одноцифрових чисел до двоцифрових
та відніманню одноцифрових чисел від двоцифрових; розвивати вміння читати та записувати вирази, що містять дужки і без дужок, обчислювати їх значення; вдосконалювати вміння складати і розв’язувати задачі; порівнювати іменовані числа; розвивати критичне мислення; вміти виділяти головне.
Предметні компетентності:
-Математичну компетентність шляхом розвитку цікавості учнів до математики, логічного мислення, зорової пам’яті, свідомого сприйняття матеріалу; розв’язування математичних завдань, зокрема практичного змісту; вивчення та застосування лічби;
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння, пояснювання і перетворення математичних текстів; використання математичних термінів на початковому рівні;
-Загальнокультурну компетентність для бажання більше дізнатися про математичні знання в різних життєвих ситуаціях.
Очікувані результати:
Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу (розташовані послідовно)
Лічить до 100 у прямому порядку
Читає та записує натуральні числа в межах 100 словами і цифрами
Утворює натуральні числа (1 – 100) з одного десятка та кількох одиниць під час виконання практичних вправ (з використанням паличок, намистинок, кубиків тощо)
Співвідносить кількість елементів у групі об’єктів навколишнього середовища з відповідним числом і навпаки
Здійснює вимірювання величин, маючи доступ до необхідних вимірювальних приладів (лінійка, годинник) та різного роду нестандартних мірок/ підручних засобів (стрічка, сірникова коробка, пісковий годинник, склянка, ложка тощо)
Будує відрізки заданої довжини
Порівнює об’єкти навколишнього світу за довжиною, масою, місткістю (об’ємом)
Розрізняє геометричні площинні та об’ємні фігури за їхніми істотними ознаками
Конструює знайомі площинні та об’ємні фігури з підручного матеріалу (пластиліну, глини, соломки, конструктора тощо)
Використовує зібрані (наявні) дані для спілкування щодо досліджуваної проблеми
Обладнання: підручники, папір А4, ручки, кольорові олівці та фломастери, набори
«Лего», ілюстративний та роздатковий матеріал, відеоматеріали.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій ведмедика»
ІІ. Етап цілепокладання
Прийом «Інтрига»
Потрібно відкрити подарункові коробки і в одній з них ви дізнаєтесь, хто сьогодні буде проводити у нас урок математики.
Усні обчислення.
Обчислення виразів (фронтальна робота з використанням прийому «Шифрувальник»).
17 – 7 5 + 10 10 + 2 4 + 3
10 – 2 9 – 4 3 + 1 1 + 1
- Прочитайте зашифроване слово. Для цього поставте картки з відповідями у порядку зростання і переверніть.
2 |
4 |
5 |
7 |
8 |
10 |
12 |
15 |
В |
Е |
Д |
М |
Е |
Д |
И |
К |
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні у нас на уроці буде багато цікавих зустрічей з відомими ведмедями. Вони всі прийшли розповісти про себе і свій вид, а разом з вами вони вивчуть додавання і віднімання одноцифрового та двоцифрового числа, а також практично виконувати такі математичні дії.
ІІІ. Етап цілереалізації
Метод «Знайомство»
Ведмідь є не просто одним з найбільш популярних представників тваринного світу нашої планети, але і одним з найбільш знакових і улюблених. Недарма адже він разом з вовком і лисицею виступає частим героєм багатьох дитячих казок, де на відміну від злого вовка і хитрої лисиці є більше позитивним персонажем, таким собі добродушним велетнем. В реальності ж ведмідь далеко не завжди такий добродушний, як у казках і може бути досить небезпечним. Здавна його образ був оточений певним ореолом благовоління і трепету, а наші предки, древні слов’яни взагалі шанували ведмедя священним звіром, що в якійсь мірі втілює сам дух лісу.
В даний час ведмідь є найбільшим наземним хижаком нашої планети, з’явившись на Землі приблизно 6 мільйонів років тому, він відразу став уособленням могутності та сили.
В залежності від виду довжина тіла ведмедя може становити від 1,2 до 3 метрів, при вазі від 40 кг до тонни. Саме тіло ведмедя велике, кремезне, з короткою товстою шиєю і великою головою.
Потужні щелепи ведмедя дозволяють легко і зручно гризти як рослинну, так тваринну їжу. Лапи ведмедя короткі і злегка зігнуті, з цієї причини ведмеді ходять злегка погойдуючись і спираються на всю ступню. Саме із-за цієї анатомічної особливості будови ведмежих лап до них здавна приліпилося прізвисько «косолапий». Хоча не дивлячись на свою «косолапість» і видиму незграбність ведмеді є досить швидкими та моторними – швидкість ведмедя, який переслідує здобич або в моменти небезпеки може досягати до 50 км на годину.
А ще ведмеді не тільки відмінні бігуни, але і не менш хороші плавці, вони чудово плавають, а у білих ведмедів навіть є спеціальні перетинки між лап, все для зручності плавання.
Також ведмеді вміють лазити по деревах. Всі ці особливості роблять зустріч з ведмедем у лісі дуже небажаною і небезпечною, адже в разі чого, від нього не сховатися ані на дереві, ані в воді.
Слух ведмедя, втім, як і зір не є його сильними сторонами (недарма навіть є приказка про людину, позбавлену музичного слуху – «ведмідь на вухо наступив»). Зате ці недоліки з лишком компенсуються відмінним нюхом, яким володіють всі ведмеді. Саме завдяки запахам ведмеді і орієнтуються в навколишньому просторі і отримують необхідну інформацію про те, що відбувається навколо.
Всі ведмеді покриті густою шерстю. Колір шерсті ведмедя залежить від його виду, а іноді і визначає назву: бурий ведмідь, білий ведмідь. Цікавий факт: ведмеді з темним забарвленням шерсті подібно людям до старості сивіють, та їх шерсть з чорної стає сірою. Також цікаво, що в зоопарку в Лейпцигу є ведмідь без шерсті, точніше це ведмедиця на ім’я Долорес, як вважають вчені, шерсть вона втратила внаслідок якогось рідкісного генетичного захворювання. Але подібне у ведмежому царстві дійсно виняткове явище.
1 ведмідь
Мишко розповість чим харчуються ведмеді.
Ведмеді є всеїдними тваринами, які люблять поласувати, як різною лісовою дичиною (зайці, олені, козулі, лосі, всі можуть стати здобиччю ведмедя), так і соковитими ягодами і плодами. Не відмовляться вони і від риби, до речі деякі ведмеді відмінні рибалки, і вправно ловлять рибу в річках та озерах. Також як справжні ласуни ведмеді люблять мед, чим часом дуже нервують лісових бджіл (улюблений дитячий мультик про Вінні Пуха і його похід за медом має під собою цілком реальну основу).
Але також раціон харчування ведмедя залежить від його виду, наприклад, добродушна панда є ведмедем-вегетаріанцем, так як харчується тільки пагонами бамбука, гімалайський ведмідь з задоволенням їсть жаб, комах і молюсків, а ось білий ведмідь – це тру хижак, що харчується виключно м’ясом, рослинною їжею його не приманити.
Дії з іменованими числами (фронтальна робота з використання прийому «Мікрофон»)
1дм – 6см 1грн – 10к. 48к. – 15к. 27см + 36см
2 ведмідь
Вінні Пух: Середня тривалість життя цих хижаків становить 45 років.
Пояснення додавання і віднімання одноцифрового та двоцифрового числа.
3 ведмідь
Ще один Вінні Пух з Англії розповість, де мешкають ведмеді. Ареал проживання ведмедів дуже широкий і включає в себе всю Євразію, Північну і Південну Америку, Арктичні простори і північно-західну Африку. Живуть ведмеді виключно в лісах.
Складання і розв’язування задачі за таблицею (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»)
Було |
Полетіло |
Залишилося |
11 |
? |
9 |
Обчислення (фронтальна робота з використання прийому «Я – вчитель») Три пари учнів працюють на картках «Працюємо на полях зошита»
Каліграфічна хвилинка
4 ведмідь
Панда По розповість чи є у ведмедів хвіст. Так, є, але тільки у панд він є візуально помітним. В інших ведмедів хвіст настільки малий, що практично невидимий, ховаючись у густій шерсті.
5 ведмідь
Чарівник з медведів гаммі розповість про спосіб життя ведмедів. Всі види ведмедів за винятком білого ведуть осілий спосіб життя. Жити вони намагаються або поодинці або невеликими сім’ями (ведмедиця з ведмежатами). Кожен ведмідь має свою територію в лісі, на якій живе і полює. Взимку ведмеді йдуть на зимову сплячку, яка є однією з характерних особливостей цих тварин.
Робота з підручником
6 ведмідь
Ведмедики Гаммі запрошують на розминку
Фізкультхвилинка.
7 ведмідь
Чудовий пілот ведмідь Балу всім скаже, що ведмеді не літають.
Робота в парах з використання прийому «Навчаючи - вчусь». Порівняння іменованих чисел. Наприкінці роботи проводиться самоперевірка з використанням прийому «Світлофор» (вчитель диктує відповідь якщо правильно діти підіймають зелене коло, якщо не правильно червоне.)
8 ведмідь
Балу добрий друг Мауглі розповість про ворогів ведмедів.
У природних умовах у ведмедя ворогів немає, навіть зграї вовків воліють обходити косолапого велетня стороною. Але як і в багатьох інших тварин, головним ворогом ведмедів стала людина, саме руйнівна браконьєрська діяльність, мисливський промисел призвели до того, що зараз багато видів ведмедів знаходяться на межі зникнення і занесені в Червону книгу.
Колективна робота з використання прийому «Коментування». З прикладу на додавання скласти два приклади на віднімання.
9 ведмідь
Буркотун добре знає всю ведмежу родину. У сімействі ведмедів зоологами виділено 8 основних видів ведмедів, які в свою чергу діляться на безліч підвидів.
Самостійна робота. Завдання на вибір.
На зображеннях різних видів ведмедів ззаду написані приклади. Учні обирають будь-який вид і отримують відповідну картку.
Він також відомий як ведмідь звичайний, є найбільш типовим представником цього виду. Володіє густою бурою шерстю, завдяки якій і отримав назву бурого. Мешкає по широкому географічному ареалі, в лісах Євразії, Північної Америки, на території нашої країни бурі ведмеді водяться в карпатських лісах, правда в наш час зустріти їх велика рідкість (але для випадкових туристів воно і до кращого). Багато бурих ведмедів водиться в Сибірській тайзі, лісах Скандинавії, Канади та деяких північних штатах США (наприклад, у Монтані).
Він же полярний ведмідь – є самим великим ведмедем у світі, довжина тіла білого ведмедя становить 3 метри, при масі трохи більше 1 тонни. Ці ведмеді відмінно пристосовані для життя в північних арктичних широтах, починаючи від білої шерсті, з допомогою якої вони можуть бути невидимі в снігу, і закінчуючи особливою будовою лап, що володіють перетинками для зручності плавання (білі ведмеді багато плавають між крижинами). Також як ми писали вище, саме білі ведмеді є сто відсотковими хижаками, хоча як це не дивно вдача у білих ведмедів більш добродушна, ніж у їх бурих родичів. Живуть білі ведмеді в приполярних регіонах північної півкулі. І до речі на нашому сайті є окрема стаття саме про білого ведмедя, переходьте по посиланню.
Він же чорний ведмідь. Багато в чому схожий на бурого ведмедя, але відрізняється від нього меншими розмірами і характерним чорним забарвленням шерсті. Довжина чорного ведмедя не перевищує 2 метрів. Мешкають Барібали в Північній Америці: від просторів Аляски до жаркої Мексики.
Він же біруанг, є найменшим ведмедем у світі, ну як найменшим, 1,5 метра в довжину біруанг все-таки досягає. Від інших ведмедів відрізняється непропорційно великими лапами з величезними кігтями. Тіло малайського ведмедя вкрите чорно-бурим хутром, а груди його прикрашає біло-руда пляма. Мешкає малайський ведмідь на півдні Китаю, в Таїланді та Індонезії.
Він же білогрудий ведмідь. Є далеко не найбільшим представником ведмежого сімейства, своїми розмірами він у два рази менше бурого ведмедя – довжина його тіла становить 1,5-1,7 м. Також має білу або жовтувату пляму на грудях. Мешкає гімалайський ведмідь в гірських районах Гімалаїв, на території Афганістану, Тибету, Кореї, В’єтнаму, Китаю.
Названий так завдяки своїй незвичайній морді, що має біло-жовті кільця. Має середні розміри – довжина тіла очкового ведмедя становить 1,5-1,8 м. Мешкає в Південній Америці, на території таких країн, як Колумбія, Болівія, Перу, Еквадор, Панама.
Цей ведмідь має витягнуту морду і середні розміри (довжина тіла – до 1,8 м). Шерсть губача чорного або бурого кольору, а ближче до голови утворює подобу кошлатої гриви. На грудях у нього також є світла пляма. Мешкають ці ведмеді в Індії, деяких районах Пакистану, Бутану, Бангладеші та Непалі.
Він же бамбуковий ведмідь. Панда є самим дружелюбним і миролюбним серед ведмедів, про що говорить навіть раціон їх харчування, панди харчуються виключно рослинною їжею, в основному пагонами бамбука. Характерний вигляд панди – біла голова, тулуб, і чорні лапи відрізняють її від інших видів ведмедів. Живуть панди в гірських районах Китаю і Тибету.
Робота з геометричним матеріалом
З геометричних фігур складіть ведмедя.
Робота з лего
З лего-деталей складіть смачні гостинці для ведмедя: малину або рибу
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Рефлексія. Оцінювання.
-Що найбільше сподобалося на уроці?
-Що запам’яталося?
-Що приготувати вам на наступний урок?
-Хто з вас вважає, що працював на уроці дуже гарно? Оцініть свою роботу.
Список використаних джерел
http://www.poznavayka.org/uk/zoologiya-2/vedmid-kosolapiy-lasunka/
1