Тема. Тварини навесні. Значення комах у природі

Про матеріал
Обладнання: малюнки тварин, різних періодів пори року; зразки шпаківень; записи «Голоси птахів», «Лелеки» у виконанні Павла Дворського. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір'ячко, на весняні квіточки, на маленькі діточки. Там вони граються, тебе дожидаються. - Хто ще жде сонечко? - Які зміни відбулися у природі? (Завдяки сонячному теплу і світлу настала весна, і все навколо проснулось, ожило.) » Розминка «Чи добре ви знаєте тварин?» Потрібно розп
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 29

Тема. Тварини навесні. Значення комах у природі

Мета: з'ясувати зміни у житті комах, птахів, звірів; формувати вміння спостерігати, бачити зміни, установлювати взаємозв'язки між предметами живої й неживої при­роди, творчо мислити; сприяти розвитку усного мовлення; виховувати почуття любо­ві й милосердя до всього живого, бачення прекрасного й уміння йому дивуватись. Обладнання: малюнки тварин, різних періодів пори року; зразки шпаківень; записи «Голоси птахів», «Лелеки» у виконанні Павла Дворського.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Вийди, вийди, сонечко,

 на дідове полечко,

на бабине зіллячко,

 на наше подвір'ячко,

на весняні квіточки,

на маленькі діточки.

Там вони граються,

тебе дожидаються.

  • Хто ще жде сонечко?
  • Які зміни відбулися у природі? (Завдяки сонячному теплу і світлу настала весна, і все навколо проснулось, ожило.)

» Розминка «Чи добре ви знаєте тварин?»

Потрібно розподілити малюнки тварин на чотири групи: І — ма­люнок зайця; II — шпака; III — щуки; IV — бджоли.

 ЩЕБЕТАЛА ПТАШЕЧКА

Щебетала пташечка під віконечком,

Сподівалась пташечка весни з сонечком:

«Прилинь, прилинь, чаронька, весна красная,

 Як легенька хмарочка в небі ясная.

Осип луки перлами, вкрий росами,

Розлийся джерелами стоголосими!»

Щебетала пташечка під віконечком,

Сподівалась пташечка весни з сонечком.

 Цей вірш-підказка: про кого найбільше говоритимемо? (Про
наших пернатих друзів)

II. Перевірка домашнього завдання

 Що ви знаєте про весняну пору року? Які зміни відбуваються
у житті рослин з настанням весни?

►► Бесіда

Що роблять діти з настанням весни?

Чому навесні сонце дужче пригріває?

Які зміни відбулися у неживій природі?

Як ви зустрічаєте весну?

Назвіть рослини-первоцвіти. Які з них ростуть у нас?

III. Сприймання нового матеріалу

1   Слово вчителя

 Ось і скінчилася зима — довга, сонна, некваплива. А весна
зовсім інша, гомінка, голосна, дзвінка. Які звуки супроводжують
весну? Які вам подобаються найбільше? Чому?

Весна дзвенить не лише водою, але й пташиним галасом, вслу­хайтесь у гомін пташок. Голоси яких весняних «співців» ви чуєте? Звучить запис «Голоси птахів», «Лелеки».

2   Повідомлення учнів про птахів (малюнок птаха, про якого розповідають)

1) Шпак.

Першими з вирію повертаються шпаки. Птах приносить дуже багато користі людині: навесні разом із граками ходить полями, зби­рає комах, личинок, що зимували в землі, улітку без утоми розшу­кує та поїдає різних жуків-листоїдів. Але шпаків люблять не лише за це, а ще й за веселу вдачу. Ці птахи не мають своїх пісень, але це не так важливо, зате вони прекрасні пересмішники. Часто співають пісні зябликів, дроздів, малинівок. А іноді шпаки можуть заквакати як жабки чи загавкати як собаки.

Люди допомагають шпакам. Вони будують шпаківні й розміщу­ють їх на деревах. Удячні птахи селяться в цих будиночках і звесе­ляють людей своїм співом та винищують комах-шкідників. Але шпаківні слід робити вміло і міцно прикріпляти до дерева. Тільки тоді птах оселиться в цьому будиночку. Ви маєте обладнати з діду­сем чи татусем шпаківні, розвішати їх, щоб шпаки не шукали для гнізд дупла дерев.

2) Журавлі.

Звісно, люди радіють, коли з вирію повертаються журавлі. Вони летять клином і весело курличуть. Прилітають ці птахи в кінці квітня. І степи та болота стають веселішими, мабуть, тому їх ще на­зивають веселиками. Є сірі й чорні журавлі. Відомо, що журавлі гарні батьки, висиджують пташенят по черзі. Появу потомства зу­стрічають голосними, радісними криками. По черзі зігрівають пта­шенят своїм тілом і невтомно носять їм їжу. Існує незвичайне видо­вище — журавлині танці. Танцюють журавлі, як правило, парами, але можуть бути танці й «колективні».

Усі види журавлів перебувають на межі зникнення, потребують людської допомоги.

ЧОМУ ВЕСЕЛИКАМИ ЗВУТЬСЯ ЖУРАВЛІ?

Тому веселиками звуться журавлі,

 Що прилітають до веселої землі,

 Що теплий день приносять на крилі

І залишаються у нашому селі.

 Лиш навесні веселики вони,

Бо журавлями звуться восени,

 Бо журяться, у вирій летючи,

Бо не заміниш рідний край нічим.

 Г. Паламарчук

Прилетіли шпаки,

Дорогі співаки,

Прилетіли весну зустрічати.

У шпаківнях нових

Скоро будуть у них

 Жовтороті малі шпаченята. Г. Бойко

— Давайте закличемо весну!

Благослови, мати,

Весну закликати!

 Весну закликати,

Зиму проводжати!

Зимочка в возочку,

Літечко в 1човничку!

IV. Фізкультхвилинка

Добрий день тобі, сонечко ясне, Ти святе, ти ясне, прекрасне, Ти чисте, поважне, величне. Ти освічуєш гори й долини І високі могили. Освіти і мене перед усім миром, Перед панами, перед царями, Перед усім миром християнським!

Танок «Подоляночка».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.  Конкурс на найкращу шпаківню

2. Самостійна робота


VІ. Робота у зошиті (Урок29)

VІІ. Підсумок уроку

►► Робота над загадками

— Хором відгадуйте загадку, до якої групи належить відгадка — сигналізуйте карткою.

 По квітучих садах я літаю,
Найсолодші дарунки збираю. (Бджола)

 Увесь колючий, непосидючий,

Коли злякається, то клубочком звертається. (їжак)

 Сірий, зубастий,

По полю гуляє, звірів лякає. (Вовк)

 Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвостая, руденька,
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.

Вгору — вниз, на гілку, з гілки.

Хто це буде, дітки? (Білка)

  • Попищали, попищали,

Дружно просо подзьобали.

 До матері стрибочком

 Жовті збіглися клубочки.

 Заховались під крило,

Наче їх і не було.

Треба загадку кінчати.

Ці клубочки — то... (курчата).

 Має клешні й довгі вуса.
Я сама його боюся:

Він щипає, мов гусак,

Ну, а звуть щипаку... (рак).

 На дворі хатинка, солом'яний дах.
Живе там малесенький птах.

Із сонечком разом встає пташеня!

Цвірінькає, стрибає, шука черв'яка.

Хто відгадає, той молодець.

 Сіренька пташечка — це... (горобець).

 Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця)

  • Хто мене вб'є, Свою кров проллє. (Комар)
  • Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки. Хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека)
  • Хто спить, а очей не закриває? (Заєць)
  • Дивний ключ у небі лине;

Не залізний, а пташиний. (Журавлі)

 В'ється вірьовка,

На кінці головка. (Змія)

 Хто хвіст лишає,

А від ворогів тікає? (Ящірка)

  •            Використовуючи зміст загадки, розкажіть про бджілку, го­робчика, лелеку (малюнки).
  •            Закінчіть речення,

  Потрібно берегти пташок, адже вони... .

 Їжак — корисна тваринка, тому що він...

 Де хто?

Звірі — (у хащах лісових), Риби — (у водах річкових),

Птиці — поміж (віток) Учать своїх діток.

►► Гра «Весняні дарунки»

Весна дарує кожному

Що треба і що хочеться.

 Полям — ... (сніги поталі),

Лісам — ... (траву і листя).

Птахам, що повертаються,

Дарує ... (рідні гнізда),

А мамам — ... (перші квіти ніжні),

Річкам дарує ... (воду),

Зернинам — ... (теплу землю),

 А сіячам — ... (роботу почесну).

 Щоб город перекопати,

Що беруть до рук? (Лопати)

Потім з рук у м'яку грядку

 Висівають що? (Зернятка)

Щоб зернятко ожило,

Треба сонце і... (тепло).

 А чому рослина сходить?

 Бо корінчики п'ють... (воду).

Урожай ми враз потроїм,

Як внесемо... (перегною).

А. Костецький

1

 

docx
Додано
4 серпня 2019
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку